Meluhaitta: lapsiperhe yläkerrassa
Kotina 60-luvulla rakennettu kerrostalo. Yläpuolellemme muutti lapsiperhe: vanhemmat ja kolme 5-11 - vuotiasta poikaa. Sen ikäiset pojat eivät liiku kävelemällä. He juoksevat ja he juoksevat jatkuvasti koko valveillaolonsa ajan pitkin parkettilattiaa: pam-pam-pam-pam! Kotimme on kuin rakennustyömaa. Sellainen meluhaitta, että ei kenellekään tällaista kotia saa myytyäkään. Juteltiin poikien vanhemmille: villiintyvät kuulemma iltaisin - joka ilta. Talon vieressä upea leikkipuisto, urheilukenttä, luistinrata. Ovat sisällä ja juoksevat. Meillä työt klo 8-17. Kamalaa mennä kotiin illaksi väsyneenä, haluaisi lukea, levätä, rentoutuakin- olla kotona. Mutta pam-pam-pam-pam-Pam. Tauotta, kolme jatkaparia. Aina klo 22 saakka . Is there anything to do? Please, help...
Kommentit (66)
Miksi eivät ole ulkona? Kuulostaa omituiselta juosta sisällä. Kun olin tuossa iässä, olin ulkona purkamassa juoksuenergiat, hyppimiset jne. Ei kotona huvittanut mekastaa, eivätkä vanhemmat olisi mitään jytyyttämistä kotosalla katselleetkaan vaan laittaneet pihalle. Jotenkin surullisia tuollaiset perheet, missä ipanat on sisällä vaikka virtaa olisi kirmata ulkona.
T. 1980-luvun lopulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Harva tuollainen perhe muuttaa krs-taloon. Rivari tai OKT heille parempi valinta
Siis apeelle olisi rivari tai okt parempi valinta.
Miksi? Siellä rivarissa tai okt:ssa olisi pihaakin.
Jos on sinkku tai pariskunta, kannattaa ehdottomasti valita pieni asunto. Silloin ei ylä- eikä alapuolelle muuta ainakaan lapsiperhettä. Saattaa tietysti huonolla onnella saada bilettäjän naapurikseen, mutta siitä voi aina valittaa isännöitsijälle toisin kuin lasten metelistä.
Vaikka mulla on ADHD+autismi lapset niin silti meillä on suhteellisen hiljaista. Mä en todellakaan kuuntele että lapset riuhuu sisällä tai huutaa. Tietysti siirtymä tilanteissa tulee pitkin päivää itkua ja huutoa. Mutta ei se ole jatkuvaa.
Lasten pitäis kuitenkin vähintään se 3tuntia päivässä ulkoilla, oli sitten diagnoosi tai ei. Mutta täälläkin missä asutaan niin hyvällä tuurilla osuu päivän mittaan ehkä kaksi lasta meidän lasten lisäksi puistoilemaan.
Kyllä se on joku elämänhallinnan ongelma vanhemmilla jos sisällä pitää saada meluta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on ADHD kakaroita. Etenkin nuo alle 10 vuotiaat. Se juju on siinä että niitä saisi olla 5 sekunnin välein komentamassa ja ojentamassa että sisällä ei juosta. 5 sekunttia ne istuu paikallaan ja uskovat ja sen jälkeen taas alkaa juoksu ja joudut uudestaan sanomaan.
Veikkaan että et jaksa koko päivää 5 sekunnin välein olla papukaijana.
Ei niitä yksinkertaisesti jaksa jokapäivä kokoajan komentaa vuositolkulla.Ehkä ne käyttää lapsia ulkona kun olet töissä. Lapset villiintyy kun ne väsyy. Ne toimii täysin päinvastoin kun aikuiset. Kun lapsi herää, se on rauhallinen. Kun kello on tuntia vaille nukkumaanmenoaikaa niin lapsi on 120% meno päällä. Mitä väsyneempi, sitä nopeammin se juoksee ja huutaa ja meukkaa.
Ainut lohtu sinulle on se että lapset muuttavat pois kotoa jossain vaiheessa. Eli ei sinun sitä paukutusta tarvitse loppuikää kestää. Kyllä minä ymmärrän että sinua lapsettomana är
Se ulkona vietetty aika näkyy lapsen vireystilassa, lapsi on luonnollisesti väsynyt illalla, ei ylivireä kun ulkona liikutaan runsaasti ja syödään säännöllisesti. 110% nykyisistä ADHD lapsista on niitä jotka vaan liikkuu ihan liian vähän. ADHD on monessa liikunnallisessa lajissa ihan super voima. Luultavasti suuri osa huippu urheilijoista on ADHD tapauksia.
Et voi tehdä asialle mitää. Jos teet jonkun ilmoituksen niin lasketaan normi ääniksi, ei toimenoiteitä