Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko puhevika automaattinen hylkäys työhaastattelussa?

Vierailija
13.08.2017 |

Onneksi ei tarvitse nyt hakea töitä, mutta mietin vain.

Osaan ilmeisesti kirjoittaa hyvät työhakemukset, koska viimeksi työtä hakiessani pääsin haastatteluun jopa aloille, joista minulla on kokemusta pyöreä 0.

Mutta yhteenkään paikkaan minua ei valittu.

Voiko syynä olla paha puhevika? Millaisia kokemuksia teillä muilla on tällaisista asioista? Onko puhevian ja vaikkapa tic-oireiden kanssa käytännössä mahdoton päästä töihin, vaikka olisi muuten kuinka pätevä ja fiksu ja tunnollinen?

Mietin tässä vain, jos joskus taas täytyy hakea töitä, niin mahtaakohan olla yhtä masentava kokemus. Tällä hetkellä onneksi työllistän itse itseni eikä tarvitse puhevikani kanssa olla kenenkään kanssa tekemisissä vaan puurtaa ihan yksin kotona vain.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kirurgiksi tai tatuoijaksi haet, niin tic-liikkeet ei välttämättä ole kovin toivottuja ominaisuuksia.

Vierailija
2/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ellei työhön liity työkseen puhumista, silloin puhevika saattaa olla ongelmallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kirurgiksi tai tatuoijaksi haet, niin tic-liikkeet ei välttämättä ole kovin toivottuja ominaisuuksia.

Niin siis minulla ei ole tic-liikkeitä, mainitsin sen vain esimerkkinä. Tuskin kukaan tic-oireista kärsivä hakee tatuoijaksi...

En minäkään hakenut, vaikka minulla on siis "vain" paha puhevika. Joskus saan tuskin sanaa suustani. Totta kai se on kiusallista sekä minulla että haastattelijalle, mutta luulisi, että ammattitaitoinen haastattelija osaisi nähdä tuollaisten seikkojen yli.

Vierailija
4/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Jos olen palkkaamassa opettajaa tai myyntimiestä, niin selvä puhevika haittaa. Kirjanpitäjää palkatessa tuskin, ellei työhön sisälly paljon keskustelua asiakkaiden kanssa.

Vierailija
5/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa välissä sanaa suustasi, niin kannattaa suoraan kertoa puheviasta. Muuten haastattelija helposti tulkitsee puhumattomuuden joksikin muuksi, joka on hänen mielestään negatiivisempaa.

Vierailija
6/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan presidenttinäkin ollut lievästi puhevikainen. Ei se haittaa, jos tulee ymmärretyksi. Kaikilla aloillahan työnkuvaan ei edes kuulu puhuminen

Vierailija
7/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työstä. Jos olen palkkaamassa opettajaa tai myyntimiestä, niin selvä puhevika haittaa. Kirjanpitäjää palkatessa tuskin, ellei työhön sisälly paljon keskustelua asiakkaiden kanssa.

Minusta opettajalla puhevika ei ole työtä estävä ongelma. Päinvastoin, varsinkin lasten ja nuorten on hyvä nähdä, että erilaiset ihmiset erilaisine ominaisuuksineen voivat suoriutua normaaleissa töissä. Kaikilla meillä on omat puutteemme ja vaikeutemme. Jos paha puhevika vaatii erikoisjärjestelyjä (esim. jonkun aineen opettaminen ei onnistu), sekin on järjestettävissä eikä edes mitenkään uutta. Ei meillä ainakaan alakoulussa luokanopettaja opettanut kaikkia aineita.

Vierailija
8/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä töissä on ihmisiä jotka tarvitsee puhumisentaitoa mutta jotka puhuu epäselvästi, toisella on selvä synnynnäinen vika joka sen aiheuttaa, ja toinen vaan puhuu niin nopeasti että siitä on vaikea saada selvää. En ymmärrä mitä pomo on ajatellut kun on heidät aikoinaan palkannut, kun kuitenkin meidän työssä pitää olla esimiehenä ja valmentajana ihmisille joilla itsellään on erilaisia diagnooseja tai vaikeuksia, esim. sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Monesti meidän pitää osata puhua todella selkeästi koska meillä on myös maahanmuuttajia paljon työkokeiluissa ja palkallisenakin. Tuotannon työntekijänä ei ole mitään väliä puheella, kunhan ymmärtää mitä pitää tehdä ja saa jotenkin sanottua esimiehelle asiansa, mutta esimiehen pitäisi kyllä saada kyllä puhuttua niin että kaikki ymmärtää.

Vierailija
9/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa ja radiossa haastatellaan usein professoreita ja muita korkeasti koulutettuja asiantuntijoita joilla on puhevika.

Vierailija
10/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta opettajalla puhevika ei ole työtä estävä ongelma. Päinvastoin, varsinkin lasten ja nuorten on hyvä nähdä, että erilaiset ihmiset erilaisine ominaisuuksineen voivat suoriutua normaaleissa töissä. Kaikilla meillä on omat puutteemme ja vaikeutemme. Jos paha puhevika vaatii erikoisjärjestelyjä (esim. jonkun aineen opettaminen ei onnistu), sekin on järjestettävissä eikä edes mitenkään uutta. Ei meillä ainakaan alakoulussa luokanopettaja opettanut kaikkia aineita.

Juuri näin. Meillä oli lukiossa ruotsin opettaja, jolla oli aika pahakin r-vika. Oli paras opettaja mitä minulla on koskaan ollut. Ei välttämättä olisi pystynyt opettamaan kaikkia kieliä, mutta ruotsissa r-vika ei haitannut lainkaan.

Vierailija
11/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan miten sä sen hakemuksen kirjoitat. Mulla se on haasteellisin paikka, kun olemuksella, elekielellä ja äänenpainoilla pystyy tukemaan sanomaansa vasta kasvokkain kohdatessa.

Vierailija
12/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se ei varsinaisesti työtä haittaa ja saattaisi oppilaille olla hyväksi nähdä erilaisia ihmisiä. Kuitenkin AP:n tapauksessa on joskus vielä saada sanaa suusta. Joten jos hakijoita työhön on 70. Kutsutaan haastatteluun 8. Kaikilla luona opettajilla on sama koulutus (ehkä lisäksi limääärine koulutus) ja sekalainen työhistoria sijaisuuksista. Todennäköisesti kaikki päteviä. En ihmettele jos haastattelija valitsee mielummin töihin ihmisen jolla ei ole pahaa puhevikaa ja haastattelun aikana saa kokonaisella lauseilla ilmaistua itseään.

Se on onko tämä reilua on sitten eri puheenaihe. Mikäli on jo paikassa töissä ja onnettomuuden seurauksena tulee puhevika niin siitä ei todennäköisesti ole haittaa opettajantyössä. Nykyään on satoja hakijoita per työpaikka joten työnantajilla on varaa valita.

Vierailija
13/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran työllistät itsesi, miksi haet minnekään? Sinullahan on nyt sopiva työ.

Vierailija
14/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole este! Minulla on tosi paha L-vika, mutta ei se ole työnsaantia estänyt eikä edes opiskelua (opiskelin kieliä!...)

Minulla on myös jonkinasteinen selektiivinen mutismi, mutta työhaastattelussa se ei vielä ole iskenyt.

Vierailija
15/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ellei työhön liity työkseen puhumista, silloin puhevika saattaa olla ongelmallinen.

Puhelinmyyjissä on puhevikaisia, on mongertajia, ärrä- ja ässävikaisia, änkyttäjiä jne.

Vierailija
16/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se ei varsinaisesti työtä haittaa ja saattaisi oppilaille olla hyväksi nähdä erilaisia ihmisiä. Kuitenkin AP:n tapauksessa on joskus vielä saada sanaa suusta. Joten jos hakijoita työhön on 70. Kutsutaan haastatteluun 8. Kaikilla luona opettajilla on sama koulutus (ehkä lisäksi limääärine koulutus) ja sekalainen työhistoria sijaisuuksista. Todennäköisesti kaikki päteviä. En ihmettele jos haastattelija valitsee mielummin töihin ihmisen jolla ei ole pahaa puhevikaa ja haastattelun aikana saa kokonaisella lauseilla ilmaistua itseään.

Se on onko tämä reilua on sitten eri puheenaihe. Mikäli on jo paikassa töissä ja onnettomuuden seurauksena tulee puhevika niin siitä ei todennäköisesti ole haittaa opettajantyössä. Nykyään on satoja hakijoita per työpaikka joten työnantajilla on varaa valita.

Olet luultavasti oikeassa siinä, että haastattelija(t) suosii helposti niitä hakijoita, joilla ei ole silmiinpistäviä erikoispiirteitä. Varsinkin kunnissa on kuitenkin ihan erikseen tavoitteena välttää tuonkaltaista syrjintää työnhaussa. Kyllähän työnantajat syrjivät ihmisiä muutenkin mitä erikoisemmin perustein: juurihan kerrottiin, että pelkästään ulkomaalaisen kuuloinen sukunimi vaikeuttaa työnsaantia.

Toisin sanoen: puhevian ei pitäisi vaikeuttaa työnsaantia, mutta todellisuudessa on paljon takapajuisia työnantajia, jotka antavat ennakkoluulojensa vaikuttaa rekrytointipäätöksiin. Siinä häviävät lopulta kaikki.

Vierailija
17/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen änkyttävän kirkkoherran. Pastori jos mikä on kuitenkin puheammatti ja tyyppi on paitdi päässyt töihin, myös menestynyt, kun on edennyyt kirkkoherraksi.

Mutta voi olla, että ennakkoluuloisimmat työnantajat käyttävät tätäkin karsintaperustetta muiden joukossa, varsinkin jo hakija hakee ensimmmäistä työpaikkaansa. Jos taas cvssä on vuosia menestyksekästä uraa, mikään yksittäinen ulkoinen tekjä tuskin haittaa.

Vierailija
18/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yksi tunnetuimpia "puhevikaisia" (siis ikäänkuin olisi vain yksi ja oikea tapa puhua) on luultavasti emerita tasavallan presidentti ja (mm) ex -ministeri Tarja Halonen, joten kyllä sitä tasavallassa voi aika monen laisiin paikkoihin päästä tai päätyä, eikä edellytyksenä ole, että on syntynyt "oikeaan perheeseen tai sukuun. (Maailman tunnetuin puhevikainen lienee Yorkin herttua ja prinssi Albert - joka myöhemmin toimi ja opittiin tuntemaan kuningas Yrjö VI:na ).  

Mutta, mutta kieltämättä puheviasta kärsivän tiellä on enempi meidän muide ennakkoluuloja kuin se, etteikö "puhevikainen" muutoin kykenisi suoriutumaan töistään ja velvollisuuksistaan vähintään yhtä hyvin kuin me, joilla puhevikoja esiinny. 

Onneksi vain ja ainoastaan virheettöniä ja täydllisiä ihmisiä elää ja vo erinomaisesti lähinnä tällä palstalla, jotka ovat paitsi valinneet ulkonäkönsä (pituutta unohtamatta), varallisuutensa ja unohtamatta sitäkään, että muiden muossa puhuvat, kirjoittavat sekä tietysti myös laulavat ja soittavat vähintään puolta tusinaa kieltä. - Vain jokusen tuntomerkin heistä mainitakseni. Mutta ainakin minusta pelkkä täydellisyys ja virheettömyys on vähän tylsää ja arveluttavaa. - Siksi aattelen mieluummin, että jokaisella meistä on oma "handikappimme" ja useimmista vammoista tai vioista ei ole mitään haittaa, ellemme itse tee niistä kovin suuria ja sallimme ja hyväksymme niitä myös toisissa.   

Vierailija
19/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhevian ei itsessään pitäisi olla mikään ongelma, mutta kommunikointi on kuitenkin erittäin oleellinen osa monessa työssä, joten jos et saa sanaa suustasi haastattelussa, se helposti luo vaikutelman ettet ole hyvä komunikoimaan ja siksi et ole hakijoista paras juuri siihen paikkaan.

Tiedän pahasti änkyttävän HR-konsultin, joka varmasti on hyvä työssään siitä huolimatta että puhuu ja änkyttää paljon työssään kun haastattelee uusia hakijoita. Tiedän myös pahasti ärrävikaisen myyntijohtajan, joka ei ole antanut puhevian haitata työtään ainakaan tuloksista päätellen. Itsellänikin on keskivaikea lukihäiriö, mutta työskentelen silti jatkuvasti numeroiden parissa ja kirjoitan kirjoitan skriptejä, jotka eivät toimi ollenkaan jos niissä on yksikin kirjoitusvirhe. Uskallan väittää, ettei kukaan työpaikaltani edes tiedä lukihäiriöstäni.

Aika paljon on siis ihan omasta asenteesta kiinni, että kuinka paljon antaa erilaisten vikojen ja häiriöiden vaikuttaa elämäänsä. Varsinkaan jos ei kysytä, niin ei kannata mainita näistä ns. terveydellisistä poikkeamista työhaastattelussa. 

Vierailija
20/21 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaikea puhevika eikä se ole koskaan vaikuttanut työnsaantiin. Työni ei ole suoraan puhetyötä mutta puhumaan joutuu kuitenkin. Puhevika haittaa vain sen verran kuin itse annat sen haitata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan