Onko 14-18 astetta sopiva sisäilma?
Talvella siis, kesällä tietysti korkeampi. Ja yöllä voi laskea jopa 10 asteeseen kovimmilla pakkasilla. Patteria ei viitsi yöllä pitää päällä kun kukaan ei ole sitä valvomassa.
Asumme omakotitalossa, ja 15v tyttöni on siis muuttanut yläkertaan kesällä, jossa muu perhe ei asu. Lämpötila on hänelle ongelma nyt kuulemma. Yläkerta on iso, eikä sinne mene lämpöä. Lämmitän alakertaa puilla. Yläkertaan sitä lämpöä emme päästä, ovi on kiinni siinä välissä, koska muuten joutuisi aivan järkyttävät määrät puita jos alkaisi yläkertaa lämmittämään siinä samalla, eikä se takallekaan hyvää tee. Ei mitään järkeä. Tyttö lämmittää huonettaan patterilla, mutta se ei paljoa nosta lämpötilaa eikä voi koko aikaa pitää päällä eikä valvomatta ettei ylikuumennu ym. Tytöllä on kyllä peittoja ja vaatteita, mutta on silti jäässä, etenkin sormet ja varpaat ja nenä vuotaa. Alakertaan tyttö ei voi muuttaa takaisin koska tilaa ei ole. Mitä ihmettä tässä keksisi?
Kommentit (17)
Lastensuojelun asialta kuulostaa, jos yksi lapsista on sijoitettu käytännössä lämmittämättömään yläkertaan yksin.
Jos koko poppoo ei mahdu alakertaan, niin vanhemmat voinevat muuttaa ylös, jos kerran noin matala huonelämpö on ok.
Kyllä tuolla tarkenee ulkovaatteissa karvalakki päässä. Sisällä saisi olla sen verran lämmintä että tarkenee ottaa ulkovaatteet pois.
Miten niin ei mahdu alakertaan? Miten hän sinne sitten aikaisemmin on mahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Alle 18 astetta ei ole sopiva. Toivottavasti tytär ymmärtää kertoa asiasta koulussa ym. Lastensuojelullinen asia.
Miksi yläkertaa ei oke eristetty paremmin, kun tyttö on sinne passitettu?
Ei voida remontoida. Matto toki on. Huoneen oven alle voisi laittaa vielä jotain tiivistettä ehkä. Olisiko jotain muuta mitä saisi ilman remonttia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tavaraa nykyään niin paljon ja lemmikkejä että ei riitä omaa huonetta muuten enää tytölle. Ja hän haluaa oman huoneen. Yläkerrassa on monta huonetta tyhjillään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneessa, kyllä.
Tämä. Meillä on noin 13 astetta ja nukutaan nakuina.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun asialta kuulostaa, jos yksi lapsista on sijoitettu käytännössä lämmittämättömään yläkertaan yksin.
Jos koko poppoo ei mahdu alakertaan, niin vanhemmat voinevat muuttaa ylös, jos kerran noin matala huonelämpö on ok.
lastensuojelu kylmästä huoneesta? anna mun kaikki kestää :D ennen vanhaan oli ihan normaalia että pirtit oli kylmiä, ja ihan normaaleja meistä tuli.
Anna sille Xtra jugurttia niin pärjääpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tavaraa nykyään niin paljon ja lemmikkejä että ei riitä omaa huonetta muuten enää tytölle. Ja hän haluaa oman huoneen. Yläkerrassa on monta huonetta tyhjillään.
Ap
Vie tyhmä ne tavarat yläkertaan, niin saat tilaa sun mielikuvitustytöllesi.
Hoh hoijaa mikä tarina taas. No on tässä pikkuisen yritystä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelu kylmästä huoneesta? anna mun kaikki kestää :D ennen vanhaan oli ihan normaalia että pirtit oli kylmiä, ja ihan normaaleja meistä tuli.
Kyllä. On kaltoinkohtelua. Ap kertoi, että tavarat ja lemmikit vie tilan niin tyttö on nakattu kylmään yläkertaan. Yleensä ne on vanhemmat itse, jotka antaa lapselle oman huoneen ja itse tyytyvät huonompaan. On vanhempia ja vanhempia. Tyttöä pidetään jonain kakkosluokan perheenjäsenenä.
Mene itse sinne yläkertaan tavaroiden ja rakkiesi kanssa. Kyllä se siitä.
Onneksi lapsille löytyy helpommin uusia koreja kuin kaikenmaailman elukoille.
+ 16 C astetta ollut hyvä jo n, 40 vuotta. Pitää sukulaisetkin loitolla ;) Eivät ne nuukajussit malta omia lämmityspuitaan tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä edes yksi normaali.
Alle 18 astetta ei ole sopiva. Toivottavasti tytär ymmärtää kertoa asiasta koulussa ym. Lastensuojelullinen asia.
Miksi yläkertaa ei oke eristetty paremmin, kun tyttö on sinne passitettu?