Suomessa on 140 000 kaupan kassaa, työttömyys lisääntyy rajusti jos yhä useampi alkaa käyttää automaattikassoja
Älä siis käytä niitä jos haluat edesauttaa työpaikkojen säilymistä!
Kommentit (222)
No, se kaikkien töiden automatisoituminen kuolee omaan mahdottomuuteensa jos kellään ei ole töitä, kukaan ei saa palkkaa ja ei voi käyttää rahaa mihinkään mitä ne robotit tuottaa. Sitten päinvastoin palaamme aikaan jolloin kaikkien piti itse kasvattaa ruokansa ja rakentaa talonsa. Ei se robotin omistajakaan rikastu tuolla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai työpaikat tulevat häviämään läpi koko yhteiskunnan automaation ja tekoälyn myötä. Siihenhän se koko tehostaminen paljolti perustuu. Jotkut ns. asiantuntijat väittävät, että työpaikat vain korvautuvat toisilla. Höpö höpö sanon minä. Toki niitä asiantijoiden ja ohjelmistosuunnittelijoiden työpaikkoja tulee jonkin verran tilalle mutta monista ihmisistä ei ole niitä hommia tekemäään eivätkä kelpaa niihin työpaikkoihin. En käsitä miksi ns. asiantuntijat eivät voi myöntää tätä täysin itsestäänselvää asiaa. Ja historiasta ei todellakaan löydy mitään järkevää vertailukohtaa tulevalle kehitykselle, esim. kutomakoneet eivät kelpaa vertailukohdaksi koska kyse oli silloin vain kapeasta sektorista yhteiskunnassa, tekoäly sen sijaan tulee läpäisemään koko yhteiskunnan. Terv. it-alan asiantuntija
Itse asiassa myös it-alan työpaikat tulee vähenemään tekoälyn oppiessa korjaamaan itse itseään. Vain kaikkein lahjakkaimmille it-ammattilaisille löytyy töitä tulevaisuudessa eikä niitä ole kuin muutama prosentti alan työvoimasta. Rivikoodareille ei ole tarvetta tekoälyn kehittyessä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Australiassa jokin kauppaketju luopui automaattikassoista, kun porkkanan myynti räjähti käsiin. Porkkanaa myytiin huomattavasti paljon enemmän kuin kauppaan oli tilattu.
Anteeks, että olen niin tyhmä etten ymmärrä mitä toi tarkoittaa. Avaatko vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiassa jokin kauppaketju luopui automaattikassoista, kun porkkanan myynti räjähti käsiin. Porkkanaa myytiin huomattavasti paljon enemmän kuin kauppaan oli tilattu.
Miten voi myydä enemmän kuin on tilattu? Toiko joku sinne omia porkkanoita tilaamatta ja kauppa möi ne?
Punnitustuotteita ostaessa ollaan valittu porkkanan koodi, vaikka olisi ostettu avokadoja. Porkkanan kilohinta halpa, siksi. Itsepalvelukassalla ei kukaan tarkista mitä hintalapussa lukee.
Ne koneet tekee tarkistuspyyntöjä. Jos tuotteen paino ei täsmää koodiin, niin kone hälyttää myyjän paikalle.
Ja eikö avokaadoja voi ostaa kiloa kuten porkkanoita? tässä ei ole mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai työpaikat tulevat häviämään läpi koko yhteiskunnan automaation ja tekoälyn myötä. Siihenhän se koko tehostaminen paljolti perustuu. Jotkut ns. asiantuntijat väittävät, että työpaikat vain korvautuvat toisilla. Höpö höpö sanon minä. Toki niitä asiantijoiden ja ohjelmistosuunnittelijoiden työpaikkoja tulee jonkin verran tilalle mutta monista ihmisistä ei ole niitä hommia tekemäään eivätkä kelpaa niihin työpaikkoihin. En käsitä miksi ns. asiantuntijat eivät voi myöntää tätä täysin itsestäänselvää asiaa. Ja historiasta ei todellakaan löydy mitään järkevää vertailukohtaa tulevalle kehitykselle, esim. kutomakoneet eivät kelpaa vertailukohdaksi koska kyse oli silloin vain kapeasta sektorista yhteiskunnassa, tekoäly sen sijaan tulee läpäisemään koko yhteiskunnan. Terv. it-alan asiantuntija
Itse asiassa myös it-alan työpaikat tulee vähenemään tekoälyn oppiessa korjaamaan itse itseään. Vain kaikkein lahjakkaimmille it-ammattilaisille löytyy töitä tulevaisuudessa eikä niitä ole kuin muutama prosentti alan työvoimasta. Rivikoodareille ei ole tarvetta tekoälyn kehittyessä tarpeeksi.
Mitäs iloa on keskenään koodaavissa it laitteissa jotka tuottaa ja puuhaa asioita joihin kellään ei ole töiden puutteen vuoksi varaa. Ei mitään.
No ei pelkoa.
En ikinä opi käyttämään sellaista ja tule asioimaan ihmiskassalla lopun ikääni. Aivan varma.
Lisäksi eikö tuollainen automaattikassa ole todella rahvaanomaista? Mennään johonkin isoon varastoon ja asioidaan koneen kanssa. Ei tule mieleen Nallen kauppareissu tuollaisesta, vaan tuulipukukansan :D
Vierailija kirjoitti:
Nuo itsepalvelukassat palvelee hyvin jos teet pieniä ostoksia tyyliin yksin.
Mutta kun teet kolmen kersan kanssa koko viikon ruokaostoksia, niin pakko mennä jonottelemaan sinne 2 km pituiseen normikassajonoon. Itsepalvelukassassa on aivan liian pieni tila asioida kauppakärryn kanssa. Ja tekniikka on vähän ontuvaa, kaupassa raikaa tyyliin palosireeni jos lapsi nappaa jonkun ostoksen siitä lastaustasolta ennenkuin oot kaikki piipannut läpi.
Joten asioin myös yksin ollessani normikassajonossa, jotta niiden määrää ei vähennettäisi entisestään vaan meille isojen ostoksien tekijöillekkin tarjottaisiin mahd. nopea kassakokemus.
Isojakin automaattikassoja on maailmalla, jos ei ole vielä Suomeen tuotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi myydä enemmän kuin on tilattu? Toiko joku sinne omia porkkanoita tilaamatta ja kauppa möi ne?
Punnitustuotteita ostaessa ollaan valittu porkkanan koodi, vaikka olisi ostettu avokadoja. Porkkanan kilohinta halpa, siksi. Itsepalvelukassalla ei kukaan tarkista mitä hintalapussa lukee.
Ne koneet tekee tarkistuspyyntöjä. Jos tuotteen paino ei täsmää koodiin, niin kone hälyttää myyjän paikalle.
Ja eikö avokaadoja voi ostaa kiloa kuten porkkanoita? tässä ei ole mitään logiikkaa.
Siinä arvioidaan sumean teknologian avulla tietyt todennäköisyysvälit, johon avokadojen paino useimmiten asettuu. "Satunnaistarkistus" tulee herkemmin sellaisiin arvoihin, jotka poikkeaa tästä todennäköisyydestä. Eli jos ostelet luomutomaattia yleisperunan hinnalla, niin lisäät mahdollisuutta, että myyjä tulee hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
No, se kaikkien töiden automatisoituminen kuolee omaan mahdottomuuteensa jos kellään ei ole töitä, kukaan ei saa palkkaa ja ei voi käyttää rahaa mihinkään mitä ne robotit tuottaa. Sitten päinvastoin palaamme aikaan jolloin kaikkien piti itse kasvattaa ruokansa ja rakentaa talonsa. Ei se robotin omistajakaan rikastu tuolla tyylillä.
No nimen omaan. Palstalla asian tuntiat muistavat aina sanoa, että robottien ansiosta iso osa ihmisistä jää työtä vaille, muttei se haittaa mitään, koska on mystinen taikaseinä, joka lappaa heille kansalaispalkkaa. Mistä se raha tulee? Asian tuntioiden vastaus on, että ne synnytetään pankissa, koska raha syntyy sillä, että joku antaa velkaa jollekin toiselle. Tosiasiassa kun ihmiset jäävät robottien tehokkuuden ansiosta työttömiksi, ei näillä ihmisillä ole varaa hankkia robottien tuottamia tuotteita ja palveluita, koska työttöminä heillä ei ole siihen varaa, ja näin myös robottifirmojen tulos ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet Suomen väestöstä ei käy nytkään töissä ja silti heille mystisesti ilmestyy rahaa elämiseen. KELA katsos tätä rahaa jakelee. Pankit luovat rahaa tyhjästä, joten ei se ainakaan mihinkään lopu.
Mitä enemmän työttömyys lisääntyy, sitä enemmän voidaan verotusta siirtää yritysten voittojen verottamiseen. Lopulta robottien tuottamat tavarat tulevat maksamaan 0 euroa, jos automaatio viedään tarpeeksi pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Lienet erittäin väärässä.
Teollinen vallankumous kelpaa vallan mainiosti vertailukohdaksi. Se oli koko yhetsikuntaa ja teollisuuden kaikkia sektoreita koskettanut muutos. Ei ainoastaan tekstiiliteollisuutta, vaikka kehruukoneista kaikki lähtikin.
Onko sinun mielestäsi niin, että kaikki on nyt keksitty? Elämme näin vielä 100 vuoden päästäkin, koska maailma alkaa nyt olla valmis? Siltä se on tuntunut silloin 1800-luvullakin. Me emme voi edes arvailla miltä maailma näyttää 100 vuoden päästä. Sen on historia osoittanut.
Automaattikassaa? Enpä ole sellaista nähnyt! Jos näkisin, niin heti käyttäisin. Itsepalvelukassaa tietenkin käytän kaikkialla, missä se on mahdollista.
Eipä siitä ole kuin runsas viikko, kun mediassa oli tästä juttua. Todettiin että itsepalvelukassat - päinvastoin kuin odotettiin - eivät ole vähentäneet kaupan alan työllisyyttä. Kassamyyjistä on tämän uutisen mukaan pikemminkin pulaa.
Joo nuo kassat tulee varmaan ihan jäädäkseen. Euroopassa niitä on paljon. Mut on se kieltämättä vähän kurjaa joskus kun aamulla menet kauppaan eikä siellä näy juuri yhtään ihmistä... kone siinä on ihmisen tilalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimen omaan. Palstalla asian tuntiat muistavat aina sanoa, että robottien ansiosta iso osa ihmisistä jää työtä vaille, muttei se haittaa mitään, koska on mystinen taikaseinä, joka lappaa heille kansalaispalkkaa. Mistä se raha tulee? Asian tuntioiden vastaus on, että ne synnytetään pankissa, koska raha syntyy sillä, että joku antaa velkaa jollekin toiselle. Tosiasiassa kun ihmiset jäävät robottien tehokkuuden ansiosta työttömiksi, ei näillä ihmisillä ole varaa hankkia robottien tuottamia tuotteita ja palveluita, koska työttöminä heillä ei ole siihen varaa, ja näin myös robottifirmojen tulos ei parane.
Minä olen työtön ja minullakin on varaa ostaa vaikka oma pölynimurirobotti. Miksei jatkossakin olisi? Robottien tuottavuushan on suurempi kuin ihmisten (yhdessäkin automatisoineessa firmassa ero oli 40-kertainen), joten hinnathan vain tulevat laskemaan, jolloin enempään on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mistä se raha tulee siis nykyisin? Jos sama työ teetetään nyt ihmisellä, niin mistä se raha tietää että työ on ihmsen tekemää eikä robotin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienet erittäin väärässä.
Teollinen vallankumous kelpaa vallan mainiosti vertailukohdaksi. Se oli koko yhetsikuntaa ja teollisuuden kaikkia sektoreita koskettanut muutos. Ei ainoastaan tekstiiliteollisuutta, vaikka kehruukoneista kaikki lähtikin.Onko sinun mielestäsi niin, että kaikki on nyt keksitty? Elämme näin vielä 100 vuoden päästäkin, koska maailma alkaa nyt olla valmis? Siltä se on tuntunut silloin 1800-luvullakin. Me emme voi edes arvailla miltä maailma näyttää 100 vuoden päästä. Sen on historia osoittanut.
En ole kirjoittaja, jota lainasit, mutta kyllähän hän pääpiirteisesti oli täysin oikeassa. Kyse ei ole siitä, etteikö uusia töitä enää muka keksittäisi, vaan kyse on siitä, että nämäkin keksittävät työt automatisoidaan. Siksi tilanne ei ole sama kuin 1800-luvulla tai muulloinkaan.
Jotkut ovat nyt uskoneet scifi-tarinoihin joissa se tekoäly oikeasti hoitaa kaiken itse, mm. rakentaa uusia robotteja, ja niiden robottien rakentamiseen tarvittavat työkalut, laitokset, louhii kalliot, tekee hiekkakakut, vetää putket...
Juu ei ole tapahtumassa.
Ja siis en usko, että noille kaikille löytyy töitä. Mistä muka? Kauppojen kassoilla on juurikin opiskelijoita paljon tms. Mitäs opiskelijat sitten tekevät? Kun täytyy se opintolainakin maksaa pois.
Vierailija kirjoitti:
9/10 kerroista automaattikassa ei tajua asioita oikein vaan pitää kutsua myyjä- jos oikean hinnan anto ostokselle on robotille noin vaikeaa niin enpä ihan pian suostuisi esim täysin robotisoituun umpilisäkkeen poistoon, menisi maksat ja munuaiset samalla.
On se sitten omituista, että täällä Euroopassa olen näitä automaattikassoja kuukausia käyttänyt, eikä minulle tai muille ole pahemmin mitään vikatilanteita sattunut. On se kumma...
Toivottavasti työttömien halveksunta loppuu, sillä faktahan on, että automatisaation myötä yhä useampi on tulevaisuudessa työttömänä. Jokainen ansaitsee ihmisarvoisen elämän.