Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaystävän kommentti kun hän näki kehitysvammaisen (down) pikkusiskoni

Vierailija
13.08.2017 |

Toin poikaystävän meille kun halusin tutustuttaa hänet perheeseeni. Vanhempia kohtaan käyttäytyi asiallisesti, kätteli ja esitteli itsensä. Pikkusiskoni 12v joka sairastaa downin syndroomaa, oli juuri aamiaispöydässä. Hänen syömisensä on välillä sottaista ja on myös tic-liikkeitä eli lihasnytkähdyksiä. Sellainen tuli valitettavasti juuri kun olin esittelemässä siskoa poikaystävälle ja siskolta lensi muroja ja maitoa paidalleen. Poikaystävä kommentoi "Hyi nyt helvetti" Sisko luuli että poikaystävä tarkoitti häntä (en tiedä tarkoittiko vai sitä sotkua?) mutta pahoitti mielensä kommentista. Mitä nyt sitten pitäisi tehdä? Olen 16 ja poikaystävä 17v.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä lapsilla ole WhatsApp-ryhmät tällaisia ongelmia varten?

Vierailija
2/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kyllä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet tottunut siskoosi, poikaystävä ei. Anna nyt vähän armoa.

Vierailija
4/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmis poikaystävä

Vierailija
5/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele poikaystävän kanssa, että mitä hän tarkoitti komentillaan ja sitten teet siitä omat johtopäätökset ja päätät mitä teet. Jos tarkoitti sotkua, niin keskustelet, että vaikka onkin ällöä, niin ei tarvitse ääneen kommentoida (aika moummaista kyllä muutenkin..) jos tarkoitti siskoasi niin lemppaat pihalle.

Ja juttelet sitten myös siskosi kanssa ja mielellään vielä niinkin, että läsnä on poikaystäväsi ja siskosi ja teette homman selväksi. Jää muutn varmasti hampaankoloon kaihertamaan siskollesi, ainakin mulla jäisi..

Vierailija
6/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olit kertonut jotain siskostasi? Kaikilla ei ole aiempaa kokemusta erilaisista ihmisistä, esim. arvostelemaan kärkäs tai epäluuloinen dementikkokin voi olla iso yllätys kokemattomalle.

Kuinka paljon muuten siedät kiroilua ystäviltäsi?

Vierailija
7/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi eivät sanoneet mitään?

Vierailija
8/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Tiesin jo otsikosta, että tämä on huono.

Vierailija
9/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeästi loukattu sairaan 12vuotiaan muutenkin herkässä tilassa olevan itsetuntoa.

Saattaa olla tuhoisia vaikutuksia tuolla möläytyksellä:(

Vierailija
10/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika! Meinaatko, että tuollainen käytös jää tulevaisuudessa pelkkiin sanoihin?

Vierailija
11/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolaiset nuoret ovat nykyään niin huonokäytöksisiä ja epäkohteliaita...

Vierailija
12/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka eivät ole tottuneet olemaan tekemisissä kehitysvammaisten tai muuten "erilaisten" ihmisten kanssa, saattavat reagoida typerästi. Olin viime kesänä lentokentällä miesystäväni kanssa, kun satuimme näkemään noin kymmenvuotiaan tytön raivokohtauksen. Tyttö hakkasi vanhempiaan ja heittäytyi lopulta lattialle sätkimään ja huutamaan. Ihmiset supisivat keskenään ja katsoivat perhettä paheksuvasti, ja miesystävänikin totesi, että onpas siinä kuriton lapsi ja pihalla olevat vanhemmat. Työni puolesta olen ollut paljon tekemisissä erityislasten kanssa, ja minulle oli selvää, että lapsella on jotain ongelmaa, ehkä asperger. Ei kukaan ikätasollaan toimiva kymmenvuotias käyttäydy niin, vaikka olisi miten lepsu kasvatus. Kun sanoin tästä miesystävälleni, hän oli häpeissään sanojensa vuoksi. Kokemuksen jälkeen hän suhtautuu varmasti myötätuntoisemmin erilaisuuteen.

Vierailija
13/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poikaystävältä voisi normaaleja käytöstapoja olettaa, vaikkei olisikaan tottunut. Downin syndrooma on sen verran hyvin tunnettu kehitysvamma, että poikaystävä on todella sivistymätön/typerä jos ei tajua tilannetta.

Kannattaa miettiä jatkaako seurustelua. Kommentti oli senverran typerä, että niitä voi tulla jatkossakin.

Vierailija
14/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit käytöstavat poikaystävälläkin pitäisi olla kirjoitti:

Kyllä poikaystävältä voisi normaaleja käytöstapoja olettaa, vaikkei olisikaan tottunut. Downin syndrooma on sen verran hyvin tunnettu kehitysvamma, että poikaystävä on todella sivistymätön/typerä jos ei tajua tilannetta.

Kannattaa miettiä jatkaako seurustelua. Kommentti oli senverran typerä, että niitä voi tulla jatkossakin.

Teini-ikäiset eivät tunne kehitysvammoja, saati niiden yleisyyttä, ellei satu olemaan omassa perhepiirissä tai kaverin perheessä vammaisia. Ne ovat useimmille yhtä outoja ilmestyksiä kuin karvainen nainen - siis sellainen karvatautinen, jonka naama on karvainen kuin eläimellä. En muista nimeä. Yhtä häkellyttävää olisi sellainen tavata - tässä on mun äitini Martta... ja vastaan katsoisi chewbacca sieltä paidan kauluksen yläpuolelta.

Olen poikaystävän puolella. Hän menee tyttiksen kotiin esittäytymään ja on jännittynyt jo pelkästään vanhempien tapaamisesta, ja sitten heitetään silmille tuollainen pikkusisko täysin odottamatta. Ap:n viestistähän saa sen käsityksen, ettei hän ole sanonut halaistua sanaa siitä, että sisko on vammainen. Aika raakaa meininkiä ap:lta. Monikaan meistä ei olisi hetkeen saanut sanaa suusta tai keksinyt oikopäätä sanottavaa vaan kakistellut hetken kurkkuaan, ennen kuin olisi saanut itsensä kasaan ja sanottua heippahei. Poikaystävältä pääsi nyt vähän toisenlainen kommentti. Ikävää, mutta varmaan poikaystävä itsekin häpeää sanojaan. Ensimmäinen ajatus miehelle kuin miehelle on se, voisiko meille syntyä tuollainen, samoin kuin naiselle, jolle mies esittelee jollain tapaa vammaisen perheensä.

Ap:n olisi tosiaan syytä keskustella poikaystävänsä kanssa asiasta.

Vierailija
15/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa asui joskus keharipariskunta, joka oli seksuaalisesti aivan estoton. Mies puristeli naisen rintoja ja hieroi naisen alapäätä ulkona ihmisten nähden. Ilmeisesti seksuaalinen kanssakäyminen oli rajua, kun iltaisin ja öisin nainen ölisi kiimaisesti, joskus naivat parvekkeellakin. Onneksi muuttivat pois.

:)

Vierailija
16/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downia ei sairasteta ja downin kanssa tekemisissä oleva sen tietää. Provo.

Vierailija
17/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan varma, että olen lukenut tämän saman keskustelualoituksen täällä aiemminkin.

Vierailija
18/29 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit käytöstavat poikaystävälläkin pitäisi olla kirjoitti:

Teini-ikäiset eivät tunne kehitysvammoja, saati niiden yleisyyttä, ellei satu olemaan omassa perhepiirissä tai kaverin perheessä vammaisia. Ne ovat useimmille yhtä outoja ilmestyksiä kuin karvainen nainen - siis sellainen karvatautinen, jonka naama on karvainen kuin eläimellä. En muista nimeä. Yhtä häkellyttävää olisi sellainen tavata - tässä on mun äitini Martta... ja vastaan katsoisi chewbacca sieltä paidan kauluksen yläpuolelta.

Olen poikaystävän puolella. Hän menee tyttiksen kotiin esittäytymään ja on jännittynyt jo pelkästään vanhempien tapaamisesta, ja sitten heitetään silmille tuollainen pikkusisko täysin odottamatta. Ap:n viestistähän saa sen käsityksen, ettei hän ole sanonut halaistua sanaa siitä, että sisko on vammainen. Aika raakaa meininkiä ap:lta. Monikaan meistä ei olisi hetkeen saanut sanaa suusta tai keksinyt oikopäätä sanottavaa vaan kakistellut hetken kurkkuaan, ennen kuin olisi saanut itsensä kasaan ja sanottua heippahei. Poikaystävältä pääsi nyt vähän toisenlainen kommentti. Ikävää, mutta varmaan poikaystävä itsekin häpeää sanojaan. Ensimmäinen ajatus miehelle kuin miehelle on se, voisiko meille syntyä tuollainen, samoin kuin naiselle, jolle mies esittelee jollain tapaa vammaisen perheensä.

Ap:n olisi tosiaan syytä keskustella poikaystävänsä kanssa asiasta.

Ei tuolla pitäis olla mitään väliä, että montako kehitysvammaa tietää vai tietääkö yhtään, eiköhän se ole ihan selvä juttu, että jos vauvaikäistä isompi lapsi syö kovin sotkuisesti, niin hällä todennäköisesti on jotakin silloin taustalla. Ja vaikkei tajuaisi tuotakaan, niin hyvillä tavoilla varustettu ihminen ei kommentoi ääneen noin rumasti, saati muutenkaan kiroile kun menee toisten perheen luokse kylään. Ei meillä ainakaan lapsena kiroiltu toisten vanhempien kuullen, vaikka kaveriporukassa muuten kiroiltiinkin.

Vierailija
19/29 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikahan saattoi vain reagoida sotkuiseen vahinkoon. Jos vaikkapa minä kaataisin juomalasini pöydässä, ensimmäinen reaktioni olisi luultavasti sanoa "voi kilin vittu" tms. Tilanne on ollut poikkikselle kaikin puolin jännittävä, varsinkin jos häntä ei ole etukäteen briiffattu siskon kehitysvammasta.

Muutenkin jos tic-oireet tekee syömisestä sotkuista, kannattaisiko kotiin tuoda vieraita vain silloin kuin Down ei ole syömässä? Sotkemisen katselu on kiusallista kaikille.

Vierailija
20/29 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama poikkis häpeää aloittajan ienhymyä, ja esittää norsua takkahuoneessa sekä haukkuu poikien saunaillassa tyttistään.