Pariskunnat, jotka eivät pääse ilman lapsia "treffeille"!
Miten arki rullaa?
Kaipaisi joskus aikaa ihan kaksin, mutta ennen ensi kesää ei varmaan ole mahdollista. Ja en kaipaa sitä niin paljon, että maksaisin hoidosta useita kymmeniä euroja.
Joskus tää vaan tuntuu niin ankeelta. Ainakin silloin kun kaverit kertoo miten ihanaa on ollut kun mummi ottaa yöksi lapsen ihan muuten vaan omasta halusta.
Viimeisestä yhteisestä menosta on kohta kolme vuotta jos synnytystä ei lasketa mukaan. Joskus kyllä vähän väsyttää ja vituttaa. Muita?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kävisi tuollainen elämä minulle.
Niin no, tätä asiaa ei voi oikein itse valita, eli vaikeaa kuvitella että voisin sanoa "ei käy tällainen elämä"
Niitä tukiverkkoja jos ei ole, niin ei ole - omia tai puolison vanhempia ei voi vaihtaa parempiin. Kyllä minäkin haluaisin hoitoapua mutta ei ditä vaan tule kun suku on tylyä ja tunnevammaista.Meilläkin melkein ero yhdessä vaiheessa tuli, siinä vaiheessa oli mennyt jo 10v ilman hetkenkään parisuhdeaikaa ilman lapsia. Tilanne saatiin pelastettua mutta edelleenkään sitä parisuhdeaikaa ei vaan ole.
Ja mll hokijoille: mll ei hoida yön yli, ei hoida viikkoa putkeen. Sitä tekevät vain isovanhemmat. Ja niitä kun ei ole niin...sitten ei ole. Uusia ei taivaasta tipahda vaikka miten toivoisi.
Suku ja suku. Missä se määrätään, että lastenhoitajan pitää olla sukulainen? Onhan niitä kavereita, naapureita, ja ihan ammattilaisia joita voi pyytää tai palkata.
On avutonta ja saamatonta syyttää sukua, hankkikaa ne hemmwtin verkostot!
Kerropas viisaampana mistä ne hankin? Tuleeko lastenhoitaja myös koulun kevätjuhlaan? Lapsen synttäreille? Musiikkiopiston esitykseen? Lähtee lomareissuun mukaan?
Huomannet että mikään maksettu hoitaja ei korvaa mummoa ja ukkia.
Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi tulla kevätjuhlaan tai lomareissulle?? Ei tietenkään hoitaja korvaa isovanhempia, mutta nyt kai oli kyse vanhempien kahdenkeskisen ajan järjestämisestä. Eiköhän siihen maksettu hoitaja löydy jos viitsii etsiä.
Tästä tulikin mieleen, että pitää taas tarjoutua siskolle lastenvahdiksi, niin sisko puolisoineen pääsee "treffeille" ja mä saan viettää laatuaikaa parin viksun mukulan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tätä asiaa ei voi oikein itse valita, eli vaikeaa kuvitella että voisin sanoa "ei käy tällainen elämä"
Niitä tukiverkkoja jos ei ole, niin ei ole - omia tai puolison vanhempia ei voi vaihtaa parempiin. Kyllä minäkin haluaisin hoitoapua mutta ei ditä vaan tule kun suku on tylyä ja tunnevammaista.Meilläkin melkein ero yhdessä vaiheessa tuli, siinä vaiheessa oli mennyt jo 10v ilman hetkenkään parisuhdeaikaa ilman lapsia. Tilanne saatiin pelastettua mutta edelleenkään sitä parisuhdeaikaa ei vaan ole.
Ja mll hokijoille: mll ei hoida yön yli, ei hoida viikkoa putkeen. Sitä tekevät vain isovanhemmat. Ja niitä kun ei ole niin...sitten ei ole. Uusia ei taivaasta tipahda vaikka miten toivoisi.
MLL ei ole ainut paikka, josta voi palkata lastenhoitajan. Yön yli on ihan mahdollista saada hoitaja palkkaamalla. Viikkoa putkeen ei alaikäisistä lapsista tarvitse erossa ollakaan, kun on vanhemmaksi ryhtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset pääse? Mikä estää?
Laki estää, lapsia ei saa yksin jättää kotiin heitteille. Kaikilla ei katsos ole yhtään ketään joka hoitaisi lapsia edes tunnin pari.
Etkö ole koskaan kuullut palkatuista hoitajista? Ei ne niin maltaita maksa, etteikö joskus olisi vara ottaa tunniksi tai pariksi.
Meistä ei kumpikaan intoudu hoitajan palkkaamisesta. Mies on itseasiassa todella tarkka siitä, kuka lapsia hoitaa eikä varmasti luottaisi poikiaan tuntemattomalle palkatulle avulle. Itse en hänen ole ikinä vielä kuullut lasten aikana valittavan yhteisten menojen puutetta, ehkä ne olisivat tärkeämpiä minulle. Etenkin niitä yönyli reissuja kaipaisi, iltaisin han me voidaan viettää treffejään kotona (ja sitä tehdäänkin) ja lasten kanssa käydään paljon ihmisten ilmoilla.
Mutta joskus olisi niin kiva mennä vaikka niihin häihin kahdestaan parina. Orpo olo oli olla kesällä yksin häissä ja kieltämättä moni ihmetteli tälläistä ratkaisua. Mutta kyllä meillä on ainakin tosi korkea kynnys yöhoidatuttaa lapsia puolittuilla, se kun on lapsillekin niin rankka konsepti kun eivät ikinä ole yökylässä. Huudoksihan se menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suku ja suku. Missä se määrätään, että lastenhoitajan pitää olla sukulainen? Onhan niitä kavereita, naapureita, ja ihan ammattilaisia joita voi pyytää tai palkata.
On avutonta ja saamatonta syyttää sukua, hankkikaa ne hemmwtin verkostot!
Kerropas viisaampana mistä ne hankin? Tuleeko lastenhoitaja myös koulun kevätjuhlaan? Lapsen synttäreille? Musiikkiopiston esitykseen? Lähtee lomareissuun mukaan?
Huomannet että mikään maksettu hoitaja ei korvaa mummoa ja ukkia.
No nyt ei puhuttukaan mummon ja ukin korvaajasta, vaan lastenhoitoavusta. On tuhansia lapsia, joilla ei ole isovanhempia ja he sekä vanhempansa pärjäävät vallan mainiosti.
Ja meillä siis menee parina tosi hyvin, vaikka ikinä ei missään muualla olla yhdessä kuin kotona ja lasten kanssa liikkeellä. Jotenkin se välillä lässähtää päin naamaa kun esim menet yksin niihin häihin ja kaikki muut on onnistunut tulemaan yhdessä kun mummot ja papat oikein pyytää lapset hoitoon.. mutta hei enää 12v niin esikoinen on täysi-ikäinen! :D
Vierailija kirjoitti:
Voin maksaa vaikka 100e tunti, en ole pihi enkä köyhä. Mutta en jätä lapsia 14v teini mll hoitajalle eli kyse on hoitajan laadusta. Nuorin on vauva. Lisäksi 2h hoitoapu ei auta mitään kun tarvitsisin jo viikonlopun. Ja ohhoh, palkatut hoitajat eivät hoida yön yli.
Olitpa nokkela teeseissäsi...eiku...
Jos voit maksaa vaikka 100e tunti, löydät varmasti kokeneen ja luotettavan hoitajan kun vain viitsit etsiä. Minut vaikka, jos et muita keksi. Olen kahden lapsen (6v ja 9v) äiti ja ennen omia lapsia hoitanut kymmeniä lapsia vauvasta teini-ikäiseen. Kokemusta siis löytyy. Tuolla tuntipalkalla voin tulla vaikka viikoksi.
Ei ole meilläkään isovanhempia lähellä, mutta olemme rekrytoineet kaksi opiskelijaa, joka pystyvät lyhyelläkin varoitusajalla tulemaan lapsenvahdeiksi.
Meillä on paljon iltamenoja ja aina on lapsenvahti järjestynyt. Kumpikin tekee työmatkoja ja siksi halutaan olla lasten kanssa vapaa-aika, jos ei ole pakollisia menoja. Ja onhan iltaisin monta tuntia parisuhdeaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meistä ei kumpikaan intoudu hoitajan palkkaamisesta. Mies on itseasiassa todella tarkka siitä, kuka lapsia hoitaa eikä varmasti luottaisi poikiaan tuntemattomalle palkatulle avulle. Itse en hänen ole ikinä vielä kuullut lasten aikana valittavan yhteisten menojen puutetta, ehkä ne olisivat tärkeämpiä minulle. Etenkin niitä yönyli reissuja kaipaisi, iltaisin han me voidaan viettää treffejään kotona (ja sitä tehdäänkin) ja lasten kanssa käydään paljon ihmisten ilmoilla.
Mutta joskus olisi niin kiva mennä vaikka niihin häihin kahdestaan parina. Orpo olo oli olla kesällä yksin häissä ja kieltämättä moni ihmetteli tälläistä ratkaisua. Mutta kyllä meillä on ainakin tosi korkea kynnys yöhoidatuttaa lapsia puolittuilla, se kun on lapsillekin niin rankka konsepti kun eivät ikinä ole yökylässä. Huudoksihan se menisi.
Tuolla ajattelumallilla ne lapset eivät ikinä totu olemaan teistä erossa. Se ei ole ollenkaan hyvä asia. En nyt tarkoita, että vauva jätettäisiin yöksi hoitoon, mutta isommat voi ihan hyvin jättää. Onhan se hyvä tottua olemaan yökin erossa vanhemmista ennen kuin tulee kouluikään ja kaverit alkavat kysellä yökylään. Noloa siinä vaiheessa olla menemättä "koska ei osaa olla erossa vanhemmista"
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä siis menee parina tosi hyvin, vaikka ikinä ei missään muualla olla yhdessä kuin kotona ja lasten kanssa liikkeellä. Jotenkin se välillä lässähtää päin naamaa kun esim menet yksin niihin häihin ja kaikki muut on onnistunut tulemaan yhdessä kun mummot ja papat oikein pyytää lapset hoitoon.. mutta hei enää 12v niin esikoinen on täysi-ikäinen! :D
Ymmärrän sinua niin täysin! Olin se jolla 12v mennyt jo ilman parisuhdeaikaa. Nuorin on täysi-ikäinen vasta 16v pästä joten ainakin 10 v vielä täälläkin odotellaan!
Mll hoitajasta on melkoinen stressi, pitää siivota, pitää maksa palkat, työnantajan sivukulut, tehdä verottajailmoitus ja vielä lähteä pois kotoa stressavaksi kahdeksi tunniksi (kelloa koko ajan vilkuillen). Mikään, siis mikään hoitaja ei korvaa isovanhempia tai sukua johon voi luottaa ja jolla sekuntikello ei raksuta.
Olen oikeasti niin vittuuntunut lasteni isovanhempiin: 4 tervettä eläkeläistä, ei mitään vaivoja tai velvotteita, ja kukaan ei viitsi koskaan auttaa. Kuulemma elävät onaa elämäänsä, kukin hoitaa omansa (paitse he hoidattivat omilla vanhemmillaan), ja "kyllä eläkkeellä on ihanan rentoa".
En odota että koko ajan apua olisi mutta helvwtti, edes tunti kerran vuodessa ei onnistu. Kyse on 'periaatteesta'.
Minullakin on sitten varmaan periaatteita kun nämä 4 laiskapersettä makaavat laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
MLL hoitaa yön yli. Luultavasti sieltä löytyy myös hoitaja viikoksi, mutta se maksaa jo todella paljon. Mutta eihän treffien tarvitse kestää viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ajattelumallilla ne lapset eivät ikinä totu olemaan teistä erossa. Se ei ole ollenkaan hyvä asia. En nyt tarkoita, että vauva jätettäisiin yöksi hoitoon, mutta isommat voi ihan hyvin jättää. Onhan se hyvä tottua olemaan yökin erossa vanhemmista ennen kuin tulee kouluikään ja kaverit alkavat kysellä yökylään. Noloa siinä vaiheessa olla menemättä "koska ei osaa olla erossa vanhemmista"
No meillä nyt sattuu olemaan pieni taaperot sekä lähes koululainen. Ei ole siis näitä harjoitteita maksetuilla hoitajilla tulossa, koska 1v tä en sellaiselle missään nimessä jätä. Kyllä esikoinen saa yökylään mennä, on avoin ja reipas poika, en kyllä tiedä haluaako mennä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisitte hankkia yhden tai muutaman hoitajan josta tulee lapsille tuttu lyhyemmiltä hoitokeikoilta ennen, kun jätätte lapset hoitoon yön yli. On varmaan kaikille (teille, lapsille ja hoitajalle) kivin ratkaisu.
Ja kyllähän nyt väkisinkin lapset on erossa vanhemmista, kun on päiväkotia ja koulua. Mutta en mä ymmärrä että pitäis pystyä harjoittelemaan oikein olan takaa yökyläilyjä pienestä pitäen? Aika vieraalta olisi tuntunut ajatus jättää esim esikoinen 3-4v maksetuilla hoitajalle yöksi hoitoon. 5v syntyikin pikkuveli ja nyt sitten koko setti alusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tätä asiaa ei voi oikein itse valita, eli vaikeaa kuvitella että voisin sanoa "ei käy tällainen elämä".
Totta kai voi valita. Riittää, kun pitää ehkäisystä huolen. Sillä tavalla itse olen valinnut, etten joudu tuollaista paskaa koskaan kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua niin täysin! Olin se jolla 12v mennyt jo ilman parisuhdeaikaa. Nuorin on täysi-ikäinen vasta 16v pästä joten ainakin 10 v vielä täälläkin odotellaan!
Mll hoitajasta on melkoinen stressi, pitää siivota, pitää maksa palkat, työnantajan sivukulut, tehdä verottajailmoitus ja vielä lähteä pois kotoa stressavaksi kahdeksi tunniksi (kelloa koko ajan vilkuillen). Mikään, siis mikään hoitaja ei korvaa isovanhempia tai sukua johon voi luottaa ja jolla sekuntikello ei raksuta.
Olen oikeasti niin vittuuntunut lasteni isovanhempiin: 4 tervettä eläkeläistä, ei mitään vaivoja tai velvotteita, ja kukaan ei viitsi koskaan auttaa. Kuulemma elävät onaa elämäänsä, kukin hoitaa omansa (paitse he hoidattivat omilla vanhemmillaan), ja "kyllä eläkkeellä on ihanan rentoa".
En odota että koko ajan apua olisi mutta helvwtti, edes tunti kerran vuodessa ei onnistu. Kyse on 'periaatteesta'.Minullakin on sitten varmaan periaatteita kun nämä 4 laiskapersettä makaavat laitoksessa.
Sinulla on nyt ihmeellinen pakkomielle näistä isovanhemmista ja sukulaisista. Lasta voi ihan hyvin hoitaa muukin kuin sukulainen ja se onnistuu myös ilman MLL:n apua ja sekuntikelloa. Itse olen hoitanut kaikkien kavereideni lapsia. Ilman tarkkaa aikarajaa (parin tunnin säde riittää) ja täysin ilmaiseksi. Apua kyllä saa, kun osaa pyytää ja etsiä.
Ei minullakaan ole ollut isovanhempia (kuolivat ennen syntymääni), mutta silti äiti ja isä pääsivät välillä menoihin ilman minua. Heidän luottoystävänsä, äidin sisar ja jokusen kerran palkattu hoitajakin toimivat lapsenvahteina minulle. Hyvin kasvoin aikuiseksi näinkin.
Ap:lla on asenneongelma. Mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä nyt sattuu olemaan pieni taaperot sekä lähes koululainen. Ei ole siis näitä harjoitteita maksetuilla hoitajilla tulossa, koska 1v tä en sellaiselle missään nimessä jätä. Kyllä esikoinen saa yökylään mennä, on avoin ja reipas poika, en kyllä tiedä haluaako mennä. Ap
Tuolla asenteella on sitten ihan turha valittaa, ettei ole parisuhdeaikaa. En minäkään 1-vuotiasta yöhoitoon jättäisi, mutta muutamaksi tunniksi voisi hyvin jo jättää. Jotkuthan menevät päivähoitoon täysipäiväisesti jo alle 1-vuotiaana. Ihan ihmisiä heistäkin kasvaa, vaikka itse olenkin sitä mieltä että lapsi kotihoidossa vähintään 3-vuotiaaksi, jos mitenkään mahdollista. Kotihoito ei kuitenkaan meillä tarkoita, ettei koskaan olisi muuta hoitajaa kuin äiti ja/tai isä. Siksi minun ei tarvitse itkeä kahdenkeskisen ajan puutetta.
Missä päin asut? Yhtään isommassa paikassa luulisi pienellä viitseliäisyydellä löytävän esim. korkeakouluopiskelijan, joka voisi mielellään tehdä lapsenvahtikeikkaa sopivaa korvausta vastaan. "14-v mll-teini" ei ole siis ainoa vaihtoehto. ..