Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä laita hajuvettä bussimatkalle!

Vierailija
12.08.2017 |

Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p

Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin huvittavaa, kun menet sairaalaa, vaikka polille tai röntgeniin, niin seinällä on lappu: Tulethan tuoksutta. Öö... Jos oot ekaa kertaa menossa ko. paikkaan, on vähän vaikea noudattaa kehotusta.

Vierailija
142/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kokouksessa, johon saapui myöhässä eräs rouva, joka alkoi kovaan ääneen paasata tuoksuyliherkkyydestään. Kyseli muilta läsnäolijoilta, että kenen on tullut laitettua hajusteita aamulla, että kenen viereen tässä uskaltaa istahtaa. Selvin sanoin ilmaisin, että hajuvettä olen laittanut hiukan eli mun viereen ei kannata ja vastapäätä istuva rouva sanoi, että ei käytä hajusteita ollenkaan. Tilaa oli molemmin puolin pöytää, mutta hajusteherkkä rouva istahti juurikin minun viereen. Siinä sitten viiden minuutin päästä aloitti niiskuttamaan ja köhimään... Lääkettä otti ja vettä joi, vaan ei siirtynyt. Mitä hel...? Halusi huomiota?

Mulla on itselläkin kaikenlaisia allergioita ja esim. pölylle ja joillekin voimakkaille hajuille olen nykyisin herkkä. Minä pyrin välttelemään tilanteita ja paikkoja, joissa saan allergisen reaktion, mutta aina se ei onnistu. En silti ole huutelemassa muille, että älkää käyttäkö tuoksuja, tjs. kun kyseessähän on minun ongelmani, ei kaikkien muiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi summa summarum: kuten huomaatte, kaikki väkevät tuoksut muuttuu kuumassa ja hapettomassa tilassa pahoiksi lemuiksi. Se melkein siedettävä parfyymikin.

Olen ammatiltani siivooja, jolla on nykyään ne kaupungin haastavimmat työpisteet: paperipölyinen kirjasto, myrkkyjä uhoava uimahalli ( jossa ihmisten ihosta ja veden kemikaaleista syntyy ihan oma yhdiste), hiekkainen alakoulu jossa tehdään remonttia. Kesäisin on perussivous, mikä on ihan oma lukunsa. Hengityssuojat suojaavat vain osaksi.Kaupungin sisäilmaohjelma ei tunnu koskevan kaikkia. Sen puoleen,iso osa julkisista rakennuksista on kelvottomia.

Olen koulutettu sairaalapuolelle, missä on vähän toisenlainen ympäristö, mutta otin sen työn minkä sain.

Entisissä työpaikoissa en saanut muita oireita kuin tukkoisen nenän. Nyt olen lääkityksellä, mikä on juurikin avannut nenäontelot ja parantanut hajuaistia.

Vaihdan alaa heti kun voin, mutta se ei tapahdu noin vain.

Vierailija
144/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin myös voimakkaista hajuista ja pystyn niitä hyvin välttelemään. Bussissa on hankalin. Olen joskus jäänyt kesken matkan pois ja odottanut seuraavaa bussia, kun vahva hajuvesipilvi on pelmahtanut bussiin. Kestän aivan mietoja hajuvesiä jopa itsellänikin. Asun pääkaupunkiseudulla ja keskustassa töissä joten autolla meno ei ole vaihtoehto koska ei ole parkkipaikkoja. Tosin bussejakin kulkee usein joten pois hyppääminen ja seuraavan odottelu ei maailmaa kaada. Kuitenkin ihmisten vahvaa (usein kitkerää, pahanhajuista) hajuvettä lorautellessaan voisi ajatella myös allergisia kanssasisariaan. 😊

Tässä tämän päivän paras 😃 "Olen Niin allerginen, tosin kestän mietoja tuoksuja itsellänikin"... Ja sitten odotatte, että allergianne otetaan vakavasti?!

Ohis

Mistähän muuten johtuu, että "herkkyys" tai "allergia" on aina vain naisilla? Tuossakin itse mietoja tuoksuja käyttävä toivoo tukea kanssasisarilleen. En ole ikinä tavannut miestä, jolla olisi tuoksuyliherkkyys. On kyllä minunkin elämässäni ollut ukkoja, jotka ovat sanoneet, etteivät tykää esim. Opium tai Poison -tyyppisistä "hyttysmyrkyistä" tai milloin mistäkin hajusta, mutta kysymys on tosiaan ollut siitä, että eivät pidä ko. tuoksusta. Naiset sen sijaan ovat heti allergisia tai yliherkkiä ja saavat migreeniä, hengenahdistusta jne. 

No ylipäätänsä sekä migreeni ja astma ovat yleisempiä naisilla kuin miehillä. Itse tunnen kaksi miestä, joille mm. hajuvedet aiheuttavat migreeniä ja huonovointisuutta, joten kyllä tällaisiakin miehiä on.

Vierailija
145/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan hajuvettä ranteeseeni koska kuljen Jakomäen lähiön läpi bussilla sekä aamumetrolla, joka vie saastaisia, hikisiä, tupansyövyttämiä elämänmittaista krapulaa hönkiviä työvaateduunareita Kalasataman työmaalle.

Nuuhkin rannettani ja yritän olla yökkäämättä työmatkan.

Töissä pesen heti kädet puhtaaksi etten tuo hajuhaittoja muille.

Vierailija
146/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma näissä kaikenkieltäjissä on että he eivät ole ikinä tyytyväisiä. Aina löytyy jotain uutta kiellettävää jota ruvetaan ajamaan apinan raivolla kun edellinen kielto saadaan voimaan.

Esimerkkinä vaikka omalla parvekkeella polttaminen josta jaksetaan vaahdota mitä typerämmillä tavoilla. Jos nyt parveketupakointi kielletään niin ei kai kukaan usko että tämä porukka istuu rauhallisesti parvekkeillaan nauttimassa Mannerheimintien saasteettomasta ilmasta. No way! Sitten käydään entistä suuremmalla tarmolla seuraavan itseä haittaavan asian kimppuun muiden oikeuksista välittämättä.

Siksi on lähes kansalaisvelvollisuus vastustaa kieltokulttuuria ja toimia niin etteivät kaikenkieltäjät saa yhteiskunnasta otetta koska se ote ei hellitä ikinä ja tuloksena on ankeaakin ankeampi paikka elää.

Kysymys: jos hajuvedet kiellettäisiin niin mitä kieltäisit seuraavaksi?

Melkein tykkäsin tuosta, mutta sitten otit esiin parveketupakoinnin ja se on kyllä asia joka pitäisi ihan oikeasti kieltää. Bussista voi pysyä pois jos ei kestä, mutta kyllä jokaisella on oikeus kotonaan ja omassa pihassa oleskella ilman että tupakanhaju leijailee jatkuvasti nokkaan naapurin itsekkyyden vuoksi.

Ihan samalla tavalla myös on ihan oikein, ettei koiria ja kissoja saa päästää naapurin pihaan/asuntoon sisälle, eikä rivitaloissa pissattaa pihapiiriin, tämä rajoite koskee minua ja ilomielin noudatan sitä, siitä huolimatta joudun kestämään tupakoitsijoiden hajuja ja jopa passiivisesti polttamaan, ihan vaikka omassa olohuoneessani.

Parveketupakoinnin pointti oli se, että siitä keskusteltaessa moni menettää järkensä ihan kokonaan ja vaahtoaa asiasta naurettavilla termeillä ja sellaisella paatoksella että samaan ei päästä kuin lentokoneen istuimen selkänojan asennoista keskusteltaessa. Tästä termi apinan raivo. Juuri siitä agressiivisesta paatoksesta tulee pelko että jos (tai oikeammin kun, tupakointi tulee loppumaan joko hyvällä tai pahalla seuraavien vuosikymmenten aikana - parvekkeilla luultavasti aikaisemmin mutta se ei kuitenkaan välttämättä poista hajuongelmia vaan saattaa jopa pahentaa niitä) nämä raivoajat saavat tahtonsa läpi niin mikä on seuraava kohde johon he raivonsa kohdistavat.

Muistutan että vaatiminen ei kuulu demokratiaan vaan kommunismiin. Demokratiaan kuuluu kärsivällinen keskustelu. Ruotsalainen loputon diskuteeraus on tästä vallan oiva esimerkki.

Vierailija
147/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa...

Moniakaan rakennuksia ei kesäisin ilmastoida säästön nimissä, vaikka niissä työskentelee ihmisiä. Tulevan vuoden työpisteeseen tehtiin juuri ilmastointiremppa. Innolla odotan sen tuloksia.

Kumma kun kateus ja itsekkyys ulottuu jopa yhteiseen hengitettävään happeen.

Osa kommentoijista on tietysti mielestään suuria humoristeja, mutta varmaan joukossa on jokunen aito minäminä. Ja nämä syyttävät muita itsekkäiksi!

Vierailija
148/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tilannetta voi verrata siihen, että paniikkihäiriöinen ihminen vaatisi bussissa, ettei kukaan istu hänen viereensä, koska se laukaisee paniikkikohtauksen. Sekin on ihan oikea sairaus, mutta kuinka monelta silloin heruisi myötätuntoa? Kyllä se nyt vain on niin, ettei koko muuta maailmaa voi vaatia muuttamaan toimintaansa koska itsellä on ongelma, vaan se ongelmasta kärsivä joutuu tekemään ne erityisjärjestelyt ihan itse tai sitten vain kestämään.

AAMEN, näin se vain on. Vähemmistö on aina vähemmistö ja se vähemmistö koostuu pienistä yksiköistä ja yksilöistä. Silloin yksilön on mietittävä selviytymiskeinoja omalla kohdallaan, vastuu ei ole yhteisöllä eikä yhteiskunnalla.

Jep,, sitten voi saivarella, että lapsista, eläimistä, heikoista, vanhuksista, sairaista, vammaisista jne ei siis pidä pitää huolta....kyllä pitää pitää!

Jos minä tykkään luukuttaa heviä tai klassista musiikkia, niin niinhän minä sitten teen, olin missä tahansa. Jos kaveri soittaa kesken elokuvan, tokihan minä voin jutella hänen parisuhdeongelmistaan vaikka loppuleffan ajan. Ei se kaikkia häiritse ja jos sinua häiritsee, niin se on sinun ongelma.

Jos toimit noin, sinut voidaan poistaa paikalta ja voit kokea taloudellisia menetyksiä (leffalipun hinta tms) Ketään ei, onneksi, poisteta elokuvista tai muualtakaan hajuveden käytön vuoksi. Järjestyssääntöjen, lain tai palveluntarjoajan sääntöjen rikkominen voi siis aiheuttaa seurauksia. Äkkiä häiriköt saadaan häädettyä. Voi tulla jopa porttikielto tai häätökin paikasta riippuen.

Minä voin soittaa musiikkia kovalla kauppojen ovien lähellä, se karkoittaa tupakoitsijat. Koska tupakantumpit eivät koskaan mene roskiin, voin minäkin tiputtaa käyttämäni nenäliinan maahan. Ajan jatkossa kauppojen perheparkkeihin vaikken normaalisti niin tee. En auo ovia enää kenellekään missään tilanteessa. Jonossa voin aivan hyvin etuilla, sitä ei ole kiellytty lailla. Olen päästänyt kaupan kassajonossa lukemattomia kertoja takana olevan, jos tällä on vain pari ostosta. Siinä saa jatkossa seisoa jäätelöpuikon kanssa, ei ole minun ongelma, jos se jätski sulaa. Olen pakannut ostokseni mahdollisimman nopeasti, mutta hei, sinun kiire ei haittaa minua ollenkaan. Mitä sitä turhaan ottamaan ketään huomioon, sen kun jokainen keskittyy vain omaan itseen.

Et sinäkään voi olla mikään super-ihminen, joka voi nähdä kaikkien yliherkkyydet ja ongelmat etukäteen. Mitä jos joku kokee ahdistusta siitä että päästit tämän eteesi jonossa tai siitä että avasit jollekkin oven. ihan sama juttu tämän hajusteyliherkkyyden kanssa.

Onko se niin hullua ettei sitä omaa ongelmaa hoideta itse sen sijaan että siitä syytetään muita?

Astmakohtaukseen voi kuolla ja sellaiseen kuolee joka vuosi Suomessakin ihmisiä. Vaikka ei kuolekaan, niin pahassa astmakohtauksessa luulee kuolevansa. Kuinka moni kuolee siihen, että jonossa tarjotaan paikkaa eteenpäin tai että aukaistaan ovi?

Vierailija
149/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia kommentteja. Vastaukset todistavat kuinka nykyään ihmiset eivät ota toisia huomioon. Minä minä ja taas minä . Ihmiset ovat nykyään allergisoituneet ympäristömyrkkyjen yms. seurauksena. Ei hajuyliherkkyyttä voi ymmärtää ennenkuin se tulee omalle kohdalle. Jopa kuntosalilla on tyyppejä jotka suihkun jälkeen ruiskivat hajuja niin, ettei pukutiloihin voi mennä pitkään aikaan.  

Vierailija
150/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi summa summarum: kuten huomaatte, kaikki väkevät tuoksut muuttuu kuumassa ja hapettomassa tilassa pahoiksi lemuiksi. Se melkein siedettävä parfyymikin.

Olen ammatiltani siivooja, jolla on nykyään ne kaupungin haastavimmat työpisteet: paperipölyinen kirjasto, myrkkyjä uhoava uimahalli ( jossa ihmisten ihosta ja veden kemikaaleista syntyy ihan oma yhdiste), hiekkainen alakoulu jossa tehdään remonttia. Kesäisin on perussivous, mikä on ihan oma lukunsa. Hengityssuojat suojaavat vain osaksi.Kaupungin sisäilmaohjelma ei tunnu koskevan kaikkia. Sen puoleen,iso osa julkisista rakennuksista on kelvottomia.

Olen koulutettu sairaalapuolelle, missä on vähän toisenlainen ympäristö, mutta otin sen työn minkä sain.

Entisissä työpaikoissa en saanut muita oireita kuin tukkoisen nenän. Nyt olen lääkityksellä, mikä on juurikin avannut nenäontelot ja parantanut hajuaistia.

Sinun kannattaa todellakin palata koulunpenkille. Siivoojaksi kirjoitat ilahduttavan sujuvaa ja lähes virheetöntä kieltä. Vai oletko mainitsemastasi ammatista huolimatta akateeminen provoilija?

Vierailija
151/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa...

Moniakaan rakennuksia ei kesäisin ilmastoida säästön nimissä, vaikka niissä työskentelee ihmisiä. Tulevan vuoden työpisteeseen tehtiin juuri ilmastointiremppa. Innolla odotan sen tuloksia.

Osa kommentoijista on tietysti mielestään suuria humoristeja, mutta varmaan joukossa on jokunen aito minäminä. Ja nämä syyttävät muita itsekkäiksi!

Mutta kerro nyt ihmeessä miten ne voimakkaat tuoksut eivät aiheuta sinulle oireita silloin kun niitä käyttävät miehet. Ei nimittäin kuulosta kovin uskottavalta tuo "yliherkkyytesi".

Vierailija
152/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin myös voimakkaista hajuista ja pystyn niitä hyvin välttelemään. Bussissa on hankalin. Olen joskus jäänyt kesken matkan pois ja odottanut seuraavaa bussia, kun vahva hajuvesipilvi on pelmahtanut bussiin. Kestän aivan mietoja hajuvesiä jopa itsellänikin. Asun pääkaupunkiseudulla ja keskustassa töissä joten autolla meno ei ole vaihtoehto koska ei ole parkkipaikkoja. Tosin bussejakin kulkee usein joten pois hyppääminen ja seuraavan odottelu ei maailmaa kaada. Kuitenkin ihmisten vahvaa (usein kitkerää, pahanhajuista) hajuvettä lorautellessaan voisi ajatella myös allergisia kanssasisariaan. 😊

Tässä tämän päivän paras 😃 "Olen Niin allerginen, tosin kestän mietoja tuoksuja itsellänikin"... Ja sitten odotatte, että allergianne otetaan vakavasti?!

Ohis

Mistähän muuten johtuu, että "herkkyys" tai "allergia" on aina vain naisilla? Tuossakin itse mietoja tuoksuja käyttävä toivoo tukea kanssasisarilleen. En ole ikinä tavannut miestä, jolla olisi tuoksuyliherkkyys. On kyllä minunkin elämässäni ollut ukkoja, jotka ovat sanoneet, etteivät tykää esim. Opium tai Poison -tyyppisistä "hyttysmyrkyistä" tai milloin mistäkin hajusta, mutta kysymys on tosiaan ollut siitä, että eivät pidä ko. tuoksusta. Naiset sen sijaan ovat heti allergisia tai yliherkkiä ja saavat migreeniä, hengenahdistusta jne. 

No ylipäätänsä sekä migreeni ja astma ovat yleisempiä naisilla kuin miehillä. Itse tunnen kaksi miestä, joille mm. hajuvedet aiheuttavat migreeniä ja huonovointisuutta, joten kyllä tällaisiakin miehiä on.

Ap: isäni oli maatöissään ym haistanut vaikka mitä. Silti hän ei kestänyt parfyymejä eikä esim. keitettävän mansikkahillon tuoksua. Siis mitään yli-imelää tai makeaa.

Vierailija
153/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut kutsuja sydänpoliklinikalle. Ei ole mainintaa tuoksuista. Te yliherkät, teidän vuoksenne en jätä dödöä laittamatta ja muutama suihkaus Escadaa ranteisiin. Parempi hyvä tuoksu kuin hien haju. 

Suosittelen suihkua ja peseytymistä. Osalla on huvittavasti liuta erilaisia tuoksuja eli shampoo, pesuaine, deodorantti, hiuslakka jne. lisäävät hajukimaraa ja päälle vielä kaadetaan eikä todellakaan suihkauteta vaikkapa Escadaa. Useimmat turtuvat käyttämiinsä tuoksuihin.

Toinen ongelma on, että hajuvesiä käytetään ikuisuus eikä huomata niiden vanhenemista. 

Vierailija
154/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa todellakin palata koulunpenkille. Siivoojaksi kirjoitat ilahduttavan sujuvaa ja lähes virheetöntä kieltä. Vai oletko mainitsemastasi ammatista huolimatta akateeminen provoilija?

Miksi ei kirjoittaisi? Suhtautumisesi siivousalan työntekijöihin on hämmästyttävän halveksiva.

ohis

Vierailija
155/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa...

Mutta kerro nyt ihmeessä miten ne voimakkaat tuoksut eivät aiheuta sinulle oireita silloin kun niitä käyttävät miehet. Ei nimittäin kuulosta kovin uskottavalta tuo "yliherkkyytesi".

Siitä on lääkärin todistus. ..mikä ihmeen pakkomielle sulla on todistaa tuntematon ihminen vajaaksi?

En kestä miesten tuoksuja sen paremmin, jos ne on makeita tai niissä on läträtty. Yleensä miehen iholla tuoksu tulee esille eri tavalla, eikä miesten kosmetiikka ole niin äkkimakeaa kuin naisten. Se ei myöskään sovi naisille.

Menin kerran silmälääkärin ekaksi asiakkaaksi, eikä mies ollut pessyt käsiään töihin tullessaan.Hän kätteli minut ja lapseni partavesikädellään-yäk! Vaikken työntänyt sormiani suuhun, siellä se kuitenkin maistui.

Vierailija
156/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen monille asioille allerginen. Enkä näe, että allergiani on muiden, ventovieraiden ihmisten ongelma.

Miksi muiden ihmisten pitäisi muuttaa käyttäytymistään teidän hyvinvointinne vuoksi vaikka te ette ole valmiita muuttamaan omaa käyttäytymistänne oman hyvinvointinne vuoksi?

Olette vähemmistössä. Suurinosa ihmisistä ei saa mitään oireita kanssa ihmistensä kemppari-tuoksuista. Te saatte. 

Pitääkö kaikkien lakata käyttäymästä tuoksuja koska jotkut saavat siitä oireita?

Pitääkö kaikkien lakata käyttämästä huuhteluaineita koska jotkut saavat siitä oireita?

Pitääkö kaikkien lakata syömästä maapähkinöitä koska jotkut saavat siitä oireita?

Pitääkö kaikkien lakata pitämästä koiria koska jotkut saavat koirista oireita?

Voisitko kertoa, miten tuoksuyliherkän pitää muuttaa käytöstään?

Matkustanko jatkossa pitkänmatkanbussissa jonkun hajusteita päälleen kipanneen kanssa, vaikka kurkkuni turpoaa umpeen, minua yskittää, silmäni valuvat ja minua oksettaa?

Ideaalimaailmassa ostaisin auton, mutta ikävä kyllä minulla ei pitkien syöpähoitojeni vuoksi ole varaa autoon ja auton ylläpitoon.

Vierailija
157/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kirjoittaisi? Suhtautumisesi siivousalan työntekijöihin on hämmästyttävän halveksiva.

ohis

Olen kirjoittanut aikuislukiosta L:n ja M:n. Kerran sain kympin äikästä. Sitä paitsi kännykän tekstinsyöttö on hyvä apu.... ; p ap

Vierailija
158/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kai kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuskiakin kuvotti, koska laittoi tuuletuksen päälle.

En jaksa enempää vääntää rautalangasta tai provosoitua trollaajista. Sanon vain sen, että minulla on periytyvä alttius ja työperäinen vaiva, joka on lisäksi yleinen.

Kuka tahansa voi kärsiä siitä.

Toisten ihmisten huomioiminen on osa sosiaalisuutta, mutta sehän näyttikin olevan pahasti lopussa... pitäisköhän mun seuraavalla kerralla kehittää jotain, vaikka pidän epämiellyttäviä ääniä, jätän pesemisen pariksi päiväksi, tms kun sillä ei näköjään ole mitään väliä

Jokainen saa käyttää juuri niitä tuotteita mitä haluavat. Jos sinä et kestä sitä niin osta auto ja ongelma ratkeaa. Et voi vaatia muuta maailmaa elämään vain sinun mieltymysten mukaan. Ihan samalla tavalla sinä voisit joskus ottaa muut huomioon ja olla valittamatta ja vaatimatta itsellesi erityiskohtelua. Jännä miten erityisherkät aina itkevät juuri tätä muiden huomioon ottamista mutta se ei näytä koskaan koskevan heitä itseään. Ihan on ok vaatia muita muuttamaan omia ihan laillisia tapoja.

Ymmärrätkö sinä vatipää, miten typerä perustelu tuo oli? "Et voi vaatia muuta maailmaa elämään vain sinun mieltymysten mukaan." Sinähän se vaadit muita haistelemaan sinun myrkkyjäsi! Jos omat mieltymykset vaikuttaa muihin, ne eivät ole enää sinun henkilökohtainen asiasi. On ihan eri asia, jos haluat pitää vaikkapa korkkareita joka paikassa. Se ei vaikuta muihin ihmisiin. Jos menet julkiseen tilaan ja saastutat jokaisen lähelläolevan hengitysilmaa, kyse ei ole enää sinun asiastasi.

Onneksi hajusteet ovat jäämässä pois kun niitä enimmikseen käyttää vain vanhemmat ihmiset ja teinixit.

Ei mene ihmiskunnalla lujaa.

Voi sinua raukka parkaa. Yksi suihkaus hajuvettä ei saastuta ilmaa mutta sinun minä minä -asenteesi ja järjetön liioittelusi saastuttaa koko ympäristösi. Mitä jos nyt ottaisit muut huomioon niin kuin pyydät ja jätät muut rauhaan. Kaikkien yliherkkyyksiä ei tässä maailmassa pystytä mitenkään ottamaan huomioon. Et taida älykkyysosamäärälläsi pystyä ymmärtämään että se hajuvettä laittanut saattaa kärsiä vaikka jostain hikoiluongelmasta ja tuntee olonsa inhimilliseksi vain sen hajuveden takia. Mutta ei, kun juuri SINUN yliherkkyys on tärkeämpi.

Vierailija
159/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, miten välinpitämättömiä ja inhottavia ihmiset ovatkaan. :( hajuste- ja kemikaaliherkkyys on todella vaikeasti elämää rajoittava sairaus, joka pahimmillaan aiheuttaa migreeniä, oksentelua ja kroonista infektiota hengitysteissä, ja sitten täällä ihmiset sanoo ettei ole heidän ongelmansa? Missä on inhimillisyys ja empatiakyky?

Tiedoksi teille, että hajusteiden kemikaalit ovat hermomyrkkyjä, ja tutkimusten mukaan aiheuttavat mm. kehityshäiriöitä ja hedelmättömyyttä. Vaikka et niistä juuri nyt oireilisi, on niillä vaikutus terveyteesi. Lisäksi sekin on todistettu että ihminen tuntee enemmän vetovoimaa ihmisen omaa tuoksua, kuin kemikaalien hajuja kohtaan, joten hajusteiden käyttö on myös turhaa, jos niillä koittaa tehdä vaikutuksen esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen. Kukaan ei suhtautuisi noin empatiakyvyttömästi muuta sairautta sairastavaan, mutta heti kun pitäisi ottaa vastuuta omasta toiminnasta ja voisi omilla valinnoilla vaikuttaa muiden terveyteen ja toimintakykyyn, on asenne noin julma. Surullista.. Onneksi on myös paljon ihmisiä jotka ottavat asiat rakentavasti ja vakavasti, ja osallistuvat terveellisemmän ympäristön luomiseen meille kaikille

Vierailija
160/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kokouksessa, johon saapui myöhässä eräs rouva, joka alkoi kovaan ääneen paasata tuoksuyliherkkyydestään. Kyseli muilta läsnäolijoilta, että kenen on tullut laitettua hajusteita aamulla, että kenen viereen tässä uskaltaa istahtaa. Selvin sanoin ilmaisin, että hajuvettä olen laittanut hiukan eli mun viereen ei kannata ja vastapäätä istuva rouva sanoi, että ei käytä hajusteita ollenkaan. Tilaa oli molemmin puolin pöytää, mutta hajusteherkkä rouva istahti juurikin minun viereen. Siinä sitten viiden minuutin päästä aloitti niiskuttamaan ja köhimään... Lääkettä otti ja vettä joi, vaan ei siirtynyt. Mitä hel...? Halusi huomiota?

Mulla on itselläkin kaikenlaisia allergioita ja esim. pölylle ja joillekin voimakkaille hajuille olen nykyisin herkkä. Minä pyrin välttelemään tilanteita ja paikkoja, joissa saan allergisen reaktion, mutta aina se ei onnistu. En silti ole huutelemassa muille, että älkää käyttäkö tuoksuja, tjs. kun kyseessähän on minun ongelmani, ei kaikkien muiden.

Se on silti yleinen ja kasvava ongelma. Ikinä ei tiedä, kuka on yliherkkä. Siksi julkisilla paikoilla pitäisi ottaa toiset huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi