Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle
Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.
– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.
Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.
Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.
Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.
Syitä on monia:
– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.
Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.
Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.
Kommentit (883)
Onko kiva elättää verovaroin tällaisia Juusoja?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, itse tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti ja joku vaan skeittailee. Toki työnteko on mahdollistanut minulle paljon asioita mitä Juusot ei saa, mutta olisin kyllä voinut ne Juusoille menneet verorahatkin käyttää itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin elättää Juusoja jos vain saan pillua.Pilluttomana ei veroja tipu. Makailen sohvalla siihen asti että saan naisen rakkautta.
Heh heh, eikös nämä 80000 ole persujen armeija nykyään? Ihan viranomaisten silmien edessä ja kustantamana.
Eipä ihme, kun työelämään on tavallisen ihmisen vaikea päästä kiinni. Luuseriksikin leimataan joka tapauksessa, miksi sitten yrittää mitään. Ja lisäksi joka päivä tulee masentavia uutisia säästöistä ja irtisanomisista. Johan siinä usko tulevaisuuteenkin menee.
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistunut kasvatus, puuttuu perusturvallisuus ja ei riitä luotto itseensä. Surullista miten vanhemmat laiminlyövät lastensa kasvatuksen.
Tai sitten me itse valitsemme oman tiemme. Aivan sama miten hyvin tai huonosti on kasvatettu. Minä nautin elämästä. Aah!
Keskiluokka paheksuu. Pikkuporvarit.
Tosiasiassa pikkuporvareille on hirveän tärkeää, että näitä työttömiä/köyhiä/syrjäytyneitä ihmisiä on. Jos ei olisi, ketä pikkuporvari sitten katsoisi alaspäin ja tuntisi ylemmyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka paheksuu. Pikkuporvarit.
Tosiasiassa pikkuporvareille on hirveän tärkeää, että näitä työttömiä/köyhiä/syrjäytyneitä ihmisiä on. Jos ei olisi, ketä pikkuporvari sitten katsoisi alaspäin ja tuntisi ylemmyyttä?
Totta.
Ei kannattaisi nuoren jättäytyä tukien varaan, tuskinpa tällainen sostukijärjestelmä pysyy pystyssä enää kovinkaan kauan. Kymmenen vuoden päästä ei enää sopeudu, opi, tai oteta uusiin juttuihin, ja edessä kurjuus ja köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitää järjestää pillua miehille
Tuosta voisi tehdä lakiehdotuksen eduskuntaan. Kaikkien ei avioliitossa olevien 18-25 vuotiaiden naisten pitäisi suorittaa vähintään kuukauden palvelu julkisessa ilotalossa missä saman ikäiset naimattomat miehet voisivat käydä ilmaiseksi naimassa kerran viikossa. Voi olla että tämä johtaisi jopa syntyvyyden kasvuun pitemmällä aikajänteellä.
Mä oon tämmöinen samanlainen lurjus kuin jutun juuso. 35 vuotias mies, en oo peruskoulun jälkeen tehnyt muuta kuin hörppinyt keskiolutta, blaadaillut pajaria ja tehnyt musiikkia ja kuvataidetta itseni iloksi ja muiden harmiksi. varsinkin graffiteja on kiva maalailla, kun joka kuussa saa valtiolta monta sataa euroa vastikkeetonta rahaa joilla voi joka kuun alussa ostaa ison säkin pilveä, myydä sitä jonneille 20€/g ja kääriä muhkeat voitot joilla ostella maaleja ja käydä ulkona syömässä vaikka joka toinen päivä jos siltä tuntuu. aion jatkaa samaan tapaan loppuelämäni, ellei suomessa tehdä niinkin typerää ratkaisua, että laillistavat kannabiksen. sit minä ja meidänlaiset joutuu menemään oikeisiin töihin (eli kasvattamaan sen dänkin itse. kauhee työmaa!). tiedän että kuolinvuoteellani en tule katumaan sitä, että käytin parhaat vuoteni jonkun isokenkäisen tilipussia kasvattaen toisin kuin eräät korkeamoraalisemmat ihmiset esimerkiksi tällä palstalla. typeriä ovat ne, jotka elämänsä käyttävät rateacessa juoksemiseen, kun näinkin iisillä pärjää hienosti 🙌
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuossa iässä hirveä hinku päästä seisomaan omilla jaloilla. Työn hakeminen oli itsestäänselvyys. Tosin siihen aikaan aina jotain työtä saikin. Palkat olivat erittäin huonoja, mutta tärkeää oli tuntea, että itse yritti. Mihin nuorilta on kadonnut tuollainen tunne?
Kun ei niihin töihin enää vain kävellä, kuten minäkin tein vielä kasarilla. Tunne katoaa sitä myötä, tervettä itsesuojeluahan tuo on, kun ei kerran mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Edustan varmaan aika yleistä mielipidettä tässä asiassa, mutta mielestäni saa toki kaikin mokomin olla tekemättä yhtään mitään, kunhan hänen mitään tekemättömyyttään ei rahoiteta minun verorahoillani.
Et pysty tätä estämään. Tai voit lopettaa tukien maksamisen mutta nämä alkavat ura rikollisiksi ja jatkossa teurastavat jokaisen joka heitä vastustaa. Satutko olemaan lakimies, hoitaja, poliisi, tuomari tms. niin nämä sekopäät teurastavat koko sukupuun. Ei näitä ihmisiä voida hallita nykyisen lain ja ihmisoikeuksien aikana.
Eli aivan turhaa uhota ettei mene veronmaksajien piikkiin. Kyllä menee. Se mitä pitää toivoa ettei heitä ole koskaan liikaa. Jos on niin tämä maa on sisäisesti tuhoutunut.
Eipä arvannu päiväkodissa numeroita opettava täti että musta tulee isona töitä vieroksuva lusmu.Heh heh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi tehdä lakiehdotuksen eduskuntaan. Kaikkien ei avioliitossa olevien 18-25 vuotiaiden naisten pitäisi suorittaa vähintään kuukauden palvelu julkisessa ilotalossa missä saman ikäiset naimattomat miehet voisivat käydä ilmaiseksi naimassa kerran viikossa. Voi olla että tämä johtaisi jopa syntyvyyden kasvuun pitemmällä aikajänteellä.
Voi voi, ne suominaiset palveluksessa olisivat aivan varmasti tasoa 5, kun miehet ovat tasoa 8. Nähty on. Ja halveksittavien yh -naisten määrä vain kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, ne suominaiset palveluksessa olisivat aivan varmasti tasoa 5, kun miehet ovat tasoa 8. Nähty on. Ja halveksittavien yh -naisten määrä vain kasvaisi.
Siis pillua ikinä saamattomat inkkelitkö ovat tasoa 8? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, itse tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti ja joku vaan skeittailee. Toki työnteko on mahdollistanut minulle paljon asioita mitä Juusot ei saa, mutta olisin kyllä voinut ne Juusoille menneet verorahatkin käyttää itse.
Jännä kun noin paljon häiritsee joku muutama satanan työttömälle, josta käytännössä kaikki palaa takaisin kiertoon paikallisina palveluina ja veroina. Mutta ei häiritse miljoonien ja miljardien maksaminen omistavalle luokalle, josta varat siirtyy ties minne veroparatiiseihin eikä niitä suomessa koskaan nähdä.
Oikeistopropaganda on tehnyt tehtävänsä
Eiköhän juusonkin kaltaisille joku työ löytyis, erilaisessa yhteiskunnassa
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi nuoren jättäytyä tukien varaan, tuskinpa tällainen sostukijärjestelmä pysyy pystyssä enää kovinkaan kauan. Kymmenen vuoden päästä ei enää sopeudu, opi, tai oteta uusiin juttuihin, ja edessä kurjuus ja köyhyys.
eikö tämä koske vähän kaikkia. jos vaikka sairastut etkä voi tehdä enää työtä, et enää opi uutta ammattia. jos tekoäly vie työsi, et enää opi uutta ammattia jne.
Onkohan S2 oppilaat vaikuttakana vai mistä johtuu että tulokset laskee?