Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
601/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion pitää järjestää pillua miehille

Vai että ihan pillua pitää järjestää. Pankaa toisianne. Samanlainen persereikä teillä on kuin naisilla. 

Työttömät miehet voisi kerätä keskitysleireille, jossa voisitte naisia toisianne. Sieltä kuljetettaisiin pakkotyöhön 12h/päivä/6 päivää viikossa. Raskasta fyysistä työtä.

Alkaisi se normaali työntekeminen maistumaan. Veikkaan että kuukausi riittäisi. Siihen kun joutuidi itse vielä laittamaan ruuat, pyykkäämään ja siivoamaan, niin äkkiä tulisi normaalielämään sopeutuvia miehiä. 

Nämä on näitä pullamössöpoikia, joille on kotona varmaan ruokakin syötetty suuhun. Ja mitään ei ole koskaan ollut pakko kotonakaan tehdä.

Ei tämmöisten kannata edes lisääntyä, ja levittää huonoja geenejään

Majoneesit naisen tuiki tuiki tähtöseen aah

Vierailija
602/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia kirjoitti:

Köyhän asema hyljeksittynä ja ulkopuolisena selittyy sillä, että riittävän harva on köyhä. Kun kansan köyhyys muuttuu normiksi ja kriittinen massa ylittyy, hätä tuleekin eliitille.

Jos näin kävisi niin talous ja virkaeliitti pystyttäisi lahtausorgiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Voi skeitata ja kaivella nenää ihan vapaasti jos rahat riittää, mutta yhteiskunnan ei tule maksaa tällaiselle vätykselle senttiäkään. Siihen ei ole varaa kun kaveri on 100% työhaluton.

Onhan työnteko ikävää, mutta voi hitto nyt sentään. 

Totta kai tulee maksaa. Perustuslaki sanoo niin. 

Vierailija
604/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Voi skeitata ja kaivella nenää ihan vapaasti jos rahat riittää, mutta yhteiskunnan ei tule maksaa tällaiselle vätykselle senttiäkään. Siihen ei ole varaa kun kaveri on 100% työhaluton.

Kun työnteko ei ole kannattavaa ja tarvittavasti porkkanaa tiedossa kuin harvoille jotka saa viran ja turvatyöpaikan plus ne työedut ylityölisineen, niin kyllä on vaikea vaatia juusoilta että menee töihin huonoilla ehdoilla ja leikkiä tyhmää ihmistä ja vähempiarvoista ihmistä.

Juuso on oikeassa. Harmi että hänelle ei enää varmasti porkkanatkaan auta, kun on jo niin syvällä työttömyydessä, mutta monet pätkätyöläiset kokee ihan samaa.

Kyllä työnteon pitää olla mielekästä ja palkitsevaa. Muuten sitä ei tee kukaan ja nyt ollaan jo niillä rajoilla että ihmisiä ei saa edes aseella osoittaen huonoihin työehtoihin ja palkkoihin. Moni nuori menee kokeilemaan, mutta tajuaa tulleensa huiputetuksi. Jos tukia leikataan, niin maanpuolustushalut häviää nollaan.

Vierailija
605/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä "kavereiden puute" tekosyy omalle saamattomuudelle ja laiskuudelle on kun ihminen kuitenkin osaa pärjätä ja tulla toimeen yksinkin jos sitä haluaa? Ja miksi näiden laiskuutta ja saamattomuutta halutaan nimittää "masennukseksi" mikä ei ole vain törkeää vaan väärin kaikkia oikeasti masentuneita kohtaan? 

Omasta kokemuksesta elämä kaikkine velvollisuuksineen on monin verroin raskaampaa ilman kavereita. Ihan aamulla heräämisestä lähtien. Tuntuu epäreilulta, että itse pitäisi jaksaa yksin, mutta joka puolella esim. koulussa ja kaduilla näkee ihmisiä, joiden ei tarvitse jaksaa yksin. Heidän arkensa on paljon kevyempää ja iloisempaa, ja tulevaisuuskin valoisampi. Valitettavasti yksinäinen nuori on todennäköisesti myös yksinäinen aikuinen. Eli ei voi edes olettaa, että parempaa olisi luvassa, vaik

Kommentoin safkaa ja shamanismian kommenttia:

Minä matkustelen ja harrastan yksin, enntaevi siihen kavereita. Juuri siksi, ettei niitä ole! Toki esim. majoitukset tulevat kalliimmiksi kuin kaksin/porukassa matkustaville, mutta en toki jää himaan itkemään siksi, että olen totaaliyksinäinen. Sitä suuremmalla syyllä pitää lähteä pois omista nurkista, ettei vallan hikikomeroidu.

T. vanha autistinainen

Vierailija
606/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy miehiin? Miesten työllisyysaste on kuitenkin korkeampi kuin naisten.

Ei ole.

Vierailija
607/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei oo ikinä haitannu ihmiset, jotka jättäytyy työelämän ulkopuolelle, päin vastoin salaa oon tyytyväinen jokasesta sellasesta. Näitten kommenttien heittäjät on varmaan vaan jotain perusjamppoja, jotka raahautuu pakosta töihin. Mut ittellä on kovat uratavotteet, ja kaikki jotka haluu edetä uralla tietää et kilpailu on kovaa, ja kilpailijoita on ihan hemmetin paljon. Sen takii jokanen joka vetäytyy omaehtosesti kilpailusta on plussaa vaan, ja ansaitseekin siitä asianmukaisen työttymyyskorvauksen. Kyllä työelämä on jo ihan tarpeeks täynnä niitä, jotka siel haluu ollakkin, annetaan kans tilaa niillekkin, jotka ei halua töitä tehä

Vierailija
608/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa näin 5-kymppisenä uransa huipulla olevana henkilönä että tekisin jopa mieluimmin huolentonta työtä pienellä palkalla kun tätä todella kuormittavaa ja vaativaa hieman isommalla. Verotus tasoittaa kyllä tuloeroja niin tehokkaasti ettei kauhean kateellinen tarvitse olla meille, jotka kokonaistyöajassa eivät vapaallakaan ehdi juuri muuta tehdä kun paikata työviikon kiireitä. 

En tosin usko että em. helpompana työhön voisin karata, sillä nykyisellä cv:llä olisi epäuskottava siirto. 

Ainoa motivaatio työlle on yhteiskunnassa pysyminen ja elinkustannuksissa selviäminen. Elämä ei ole 100% kivaa ja motivoivaa, tää kannattais Juusojenkin ymmärtää.

Vierailija
609/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei oo ikinä haitannu ihmiset, jotka jättäytyy työelämän ulkopuolelle, päin vastoin salaa oon tyytyväinen jokasesta sellasesta. Näitten kommenttien heittäjät on varmaan vaan jotain

Niin totta että töihin huutelijat eivät odota työttömän vievän heidän työpaikkaa. Käytännössä niin tapahtuisikin kun työttömiä on niin paljon että suurin osa työttömistä on väistämättä tavallisia motivoituneita älykkäitä fiksuja ahkeria tyyppejä, ja ketä kauheasti siitä poikkeavaa palkkaisikaan?

Vierailija
610/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin nuorilla on vaikeampaa kaikilla osa- alueella kouluympäristö on vaativa,somemaailma julma ja deittikulttuuri monimutkaista. Tarvitaan valtiolta tukea nuorten arkeen. Valtio voisi auttaa nuoria kanssakäymisessä vastakkaiseen sukupuoleen.

Koulutus ei ole nykyään vaativaa. Esimeriksi peruskoulun taso on romahtanut viime vuosina. 

Vierailija
611/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi skeittailla ja tehdä mitä haluaa, mutta ei yhteiskunnan varoin. Tuollaisilta kaikki tuet pois! 

Vierailija
612/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso voi sitten olla myös nostamatta tukia tai elellä vanhempiensa rahoilla. Ei tämä yhteiskunta sillä lailla pyöri ettei kukaan tee töitä koska ei huvita!

Vierailija
613/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin nuorilla on vaikeampaa kaikilla osa- alueella kouluympäristö on vaativa,somemaailma julma ja deittikulttuuri monimutkaista. Tarvitaan valtiolta tukea nuorten arkeen. Valtio voisi auttaa nuoria kanssakäymisessä vastakkaiseen sukupuoleen.

Koulutus ei ole nykyään vaativaa. Esimeriksi peruskoulun taso on romahtanut viime vuosina. 

Tasoa on laskettu, koska nykyiset opetusmenetelmät eivät toimi. Se ei tarkoita sitä, etteikö touhu voisi olla oppilaan kannalta kuormittavaa.

Vierailija
614/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy miehiin? Miesten työllisyysaste on kuitenkin korkeampi kuin naisten.

Ei ole.

On.

Vierailija
615/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa näin 5-kymppisenä uransa huipulla olevana henkilönä että tekisin jopa mieluimmin huolentonta työtä pienellä palkalla kun tätä todella kuormittavaa ja vaativaa hieman isommalla. Verotus tasoittaa kyllä tuloeroja niin tehokkaasti ettei kauhean kateellinen tarvitse olla meille, jotka kokonaistyöajassa eivät vapaallakaan ehdi juuri muuta tehdä kun paikata työviikon kiireitä. 

En tosin usko että em. helpompana työhön voisin karata, sillä nykyisellä cv:llä olisi epäuskottava siirto. 

Ainoa motivaatio työlle on yhteiskunnassa pysyminen ja elinkustannuksissa selviäminen. Elämä ei ole 100% kivaa ja motivoivaa, tää kannattais Juusojenkin ymmärtää.

No ei sun tarvii huolehtii, että joutusit oleen omassa paikassas liian pitkään. Jos oot korkeessa asemassa, niin mä ja moni muukin oottaa vaan sitä hetkeä kun mokaat, saadaan syrjäytettyy sut vallasta, ja ite päästyy sille paikalle

Vierailija
616/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

On.

20-64-vuotiaiden miesten työllisyysaste laski 2,6 prosenttiyksikköä vuoden takaisesta 75,9 %:iin, ja naisten työllisyysaste laski 0,5 prosenttiyksikköä 78,0 %:iin.

Vierailija
617/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo artikkelin poika kuitenkin ammattiin valmistunut ja koulun käynyt, ei siis ole aivan totaalinen nolla.

Vierailija
618/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

On.

Työttömiä miehiä oli 149 000 ja työttömiä naisia 105 000.

-Tilastokeskus 2024

Vierailija
619/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo artikkelin poika kuitenkin ammattiin valmistunut ja koulun käynyt, ei siis ole aivan totaalinen nolla.

Se, että onnistuu läpäisemään ammattikoulun, ei kovin paljoa vaadi. Nykyään läpi pääsee jokainen. T:amisopettaja

Vierailija
620/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Suomeen tarvitaan iloisia työsiirtoloita, joissa Juuson kaltaiset nuoret joutuvat tekemään raskasta työtä 16 tuntia päivässä, toki riittävällä ravinnolla ja levolla. Parakkimajoituksessa patjat lattialla ja ulkovessat parakin läheisyydessä. Raitista ulkoilmaa, mukavaa työtä kivilouhoksella ja talvisin metsissä puita kaataen ja karsien. Jo siinä nuoren mieli virkistyy ja elämä rupeaa tuntumaan tarpeelliselta, eikä taatusti ole tylsiä päiviä.

Haistakaa nyt paska ihan oikeasti! Ymmärrätte varmaan mihin takavuosien kulttiin tuollaiset puheet viittaa. Ehkä tuokin Juuso vielä keksii jotain itseään kiinnostavaa ja päätyy tuottamaan yhteiskunnalle jotakin hyödyllistä. Vaikka 22-vuotiaana, 29-vuotiaana, 35-vuotiaana tai 55-vuotiaana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä