Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle
Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.
– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.
Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.
Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.
Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.
Syitä on monia:
– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.
Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.
Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.
Kommentit (883)
Ei tuo Juuso todennäköisesti edes saisi töitä, vaikka hakisi niitä. Töitä ei riitä kaikille, joka paikkaan on sata hakijaa. Miksi pitää hakea töitä, joita ei saa? Miksei saa olla tyytyväinen omaan elämäänsä? Hän voisi joko hakea töitä kymmenen hakemuksen viikkotahtia ja itkeä itsensä uneen, kun ei kelpaa työnantajille, tai sitten nauttia elämästään sellaisena kuin se on.
Suomi on holhousyhteiskunta. Työttömän tulee esittää huolestunutta joka käänteessä ja raportoida tutuille ja tuntemattomille koko ajan, että kyllä mä töitä haen, mutta vielä ei oo tärpännyt.
Mitä helvettiä se kenellekään kuuluu, jos hän vain haluaa olla? Niin kauan kuin Suomessa ei ole työvoimapulaa, niin olkoon rauhassa ja eläköön, miten lystää.
Mistä hemmetistä lähtee ajatus, että ihmistä täytyy holhota, se ei varmaan itse keksi itselleen tekemistä?
Ja työmarkkinatuki on sen verran pieni raha, että neljä työtöntä saa saman kuin yksi kansanedustaja sopeutumiseläkettä. Ja tuesta maksetaan 20% veroa. Joten missä ongelma? Tämä Juuso itse asiassa säästää verorahoja, koska jos hän osallistuisi huuhaakursseille, ne järjestään veronmaksajien rahoilla ja tulevat paljon kalliimmiksi, kuin yksi viissaturainen kerran kuussa, jolla Juuso ostaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.
Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.
Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.
Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.
En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.
Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :DMeillä mies halusi sen isomman asunnon ja auton..
Niin?
Juuso skeittailkoon ihan rauhassa, kunhan ei muiden rahoilla. Ja sama koskee muitakin loiseläjiä.
Yllättäen olo ei olekaan enää niin vapaa ja huoleton, kun sitä ei joku muu sinulle kustanna. Todellista vapautta on olla vastuussa omasta elatuksestaan.
Onko yhteiskuntajärjestyksen oltava nykyisenkaltainen?
Ehei. Se voisi olla hyvinkin toisenlainen.
Olemme vain omaksuneet tämän suurpääoman ajaman yhteiskuntajärjestyksen. Ei se ole mistään korkeammalta annettu.
Olisiko tässä tarkoitus siirtyä suoraan mamman patojen äärestä pikkuvaimon riesaksi, vai miksi nämä ulisijasinkut ovat useimmiten miehiä?
Se on ihan yksi paskan hailee jos jossain on muutamia jotka eivät edes halua töitä hakea. Kun työttömiä on niin paljon kuitenkin, ettei kaikille riitä töitä mitenkään, niin kokonaistilannetta tuollaiset yksittäistapaukset eivät heilauta suuntaan tai toiseen.
Minusta on vain hyvä, että työhaluttomat eivät alakaan perustaa perheitä. Jos vastuullisen aikuisen elämä ei kiinnosta, ei kiinnosta lapsistaan huolehtiminen sen enempää.
En myöskään pidä ongelmana sitä, että osa haluaa jättäytyä työelämän ulkopuolelle. Nykyaikana kaikille ei ole töitä. Sadat tuhannet jäävät ilman työpaikkaa. Parempi vain, että tekevät tilaa motivoituneemmille. Minimitoimeentulo on taattava kuitenkin jokaiselle, valtion toimesta jos ei muuten. Miksi ei sitten mieluiten niille, jotka eivät töitä edes halua?
Kiitos Juuso. Nyt joku muu saa työpaikan ja on onnellinen. Näistä Juusoista ei tälläisenä massatyöttömyyden aikana ole muuta kuin hyötyä.
Selviytymiskeino tuokin.
Kun tietää että töiden saaminen hyvin vaikeaa niin eihän se hirveästi motivoi hakemaan niitä töitä. Poika suojelee itseään pettymyksiltä ja työnhaun aiheuttamalta stressiltä.
En lähtisi paheksuntaa pojan päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.
Ei tavallinen mies muutenkaan parisuhdetta enää muodostele.
Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustan varmaan aika yleistä mielipidettä tässä asiassa, mutta mielestäni saa toki kaikin mokomin olla tekemättä yhtään mitään, kunhan hänen mitään tekemättömyyttään ei rahoiteta minun verorahoillani.
Valitsisit mieluummin lisääntyneen rikollisuuden ja sen, että sun rahat menevät uusien vankiloiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen?
Jos on niin luonnehäiriöinen että kuuluu vankilaan niin parempi maksaa siitä kuin että rikollinen elää ilmaseksi muiden rahoilla.
Enää ei kyllä voida puhua vain syrjäytymisestä, kun on kyse työvoiman ulkopuolelle jäävistä miehistä. Taloustilanne on niin surkea. Kun opiskelujen jälkeen ei saa töitä, niin kuuluu kyseiseen tilastoon. Tiesittekö muuten, että luvut ovat lähestulkoon samat naisille? Mikä siinä on taustalla, että vain miehistä on keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kaikki on taas tietenkin naisten vika...
Kyllä. Homogeeninen naismassa käski Juuson olla hyödytön kuin homeinen tiskirätti.
Vierailija kirjoitti:
Voitte itkeä vaikka maailman loppuun asti miten näitä Juusoja ei pidä "teidän verorahoilla" elättää, fakta kuitenkin on että heidän määränsä tulee tulevaisuudessa ainoastaan kasvamaan. Noille miehille ei ole 2000-luvun kapitalistisessa yhteiskunnassa yhtään mitään paikkaa. Olkaa onnellisia jos tyytyvät vähään, toinen vaihtoehto on yhteiskuntasopimuksen ja -rauhan totaalinen murtuminen.
Samaa mieltä. Nämä "minun verorahat sitä ja tätä"-tyypit eivät sisäistä, että heidän veroillaan tuetaan paljon muutakin. Esim. Jyrki Kataisen 19000€/kk EU-pesti. Mitä hänkin siellä saa aikaiseksi? Antti Herlin, Suomen rikkain mies, omaisuus kaksi miljardia, saa meidän kaikkien sponssaamia maataloustukia 700 000 vuodessa. Mutta hei, sitten kun tulee puheeksi joku 19-vuotias Juuso, joka kertoo olevansa tyytyväinen työttömyyteensä, ja saa 510 euroa kuussa, niin minun verorahoilla ei tuollaista skeittausta kyllä harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.
Ei tavallinen mies muutenkaan parisuhdetta enää muodostele.
Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).
Jep, työpaikallani kellään alle 35v miehellä ei taida ole parisuhdetta. Ja vain yhdellä puheiden perusteella mitään satunnaistakaan.
Ennen vanhaan (siis vielä 1800-luvullakin) tuollaisista juusoista samoin kuin aggressiivisista ja typeristä nuorista miehistä päästiin näppärästi eroon lähettämällä heidät sotaväkeen. Normaalit reippaat miehet jäivät asuttamaan taloja.
Sotia riitti, miehiä kaatui ja juusomaisten nuorten miesten määrä pysyi hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret on fiksumpia ja tajuavat ettei kannata alistua eliitin orjaksi suurpääoman palveluun. Koulutus ja työ ei ole avain onneen. Juoskaa lampaat vaan oravanpyörässä meikä polttaa nyt jointin.
Niin Kannataa mielummin pysyä siinä tavallisten ihmisten rahoittamassa oravanpyörässä. Olet kelan orja.
Mielenkiinnolla odotan aikoja kun Suomen rahat on niin lopussa että Juusoltakin loppuu yhteiskunnan ylläpito. Sitten on Juusollakin hätä.
huomatkaa, että todella monet juuson ikäiset viettävät samanlaista elämää yliopistossa kuin juuso. eli eivät käy koulussa ja ajelehtivat muutaman vuoden. kuuluu ikään.
Valitsisit mieluummin lisääntyneen rikollisuuden ja sen, että sun rahat menevät uusien vankiloiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen?