Lidl – hirvein työpaikka
Lidl – pitkät työvuorot, ei taukoja, masentava työympäristö, raskasta nostelua myös naisilla, liian vähän henkilökuntaa, tylyt työkaverit, kiusaaminen, terveys- ja turvallisuusasiat hunningolla, ei vapaa-aikaa jne.
https://www.thesun.co.uk/money/3805045/whats-it-like-to-work-at-lidl/
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä porukka selittää täällä :D että oikein kokeita siitä että vetää kassalla tuotteita oikeaan tahtiin :D missähän välissä? ja miten? Jokainen tuote on erilainen ja tahtiin vaikuttaa mm onko viivakoodi vai näppäiltävä tuote vai esim joku painava.
No näin luulisi, että ei pitäisi kattoa, mutta myös meidän Lidlissä Itä-Helsingissä katsottiin nopeuksia. Jokaisen vuoron jälkeen näki, kuinka nopea tai hidas oli. Jos oli hidas, sai palautetta. Jos ei nopeutta tullut, ei saanut jatkaa (kuten mun kohalla kävi näin). Tästä tosin aikaa 10 vuotta niin en tiedä onko tilanne muuttunut ja olen kuullut, ettei kaikissa Lidleissä myös tällaista systeemiä ole ollut eli Lidlistä riippuu. Toivon mukaan ei ole enää tuo käytössä sillä missään muualla ei ole koskaan katsottu kuinka nopea/hidas olet kassalla taikka hyllyttämisessä, ainoastaan Lidlissä ja sait nuhtelut jos olit heidän mukaan liian hidas.
Tosi oudolta kuulostaa :/ ei meillä onneksi ole noin. Mä en hyllytä edelleenkään nopeasti. Hyllytyksen nopeuteen vaikuttaa niin moni asia. Esim vyörytettäviä tuotteita ei vaan voi nopeasti hyllyttää. Asiakkaat tarvivat apua jne. Kyllä aikaa vaan menee. Kassalla pysyy tahti kun muistaa vetää tuotteita molemmin käsin :)
Vierailija kirjoitti:
Meinasin oikeasti piestä avokkini vuoroesimiehen. Laittoi 6kk raskaana olevan avokkini nostelemaan kaljakoreja ja työntelemään lavoja.
Natsi-Siwa nimitys ei ole ihan aiheeton.
Kyllä ne työt mitä tehtävään kuuluu pitää hoitaa vaikka olis raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli Lidlissä töissä ja kertoi, että kassalla pitää vetää lukijasta tuotteet tarpeeksi nopeasti tai tulee ongelmia. Säännöllisesti järjestetään kokeita ja liian hitaasta työskentelystä tulee joko varoitus taikka lopputili.
Lisäksi Lidlin johto on määrännyt, että mitään tuotteita joita on Lidlissä myynnissä saa syödä eväinä.
Tästä johtuen et voi esimerkiksi tuoda evääksi monia hedelmiä vaikka olisit ostanut ne muualta.
Tämä siksi, että Lidl haluaa ehkäistä varkauksia myymälässään.
Aika jännä. Kävin Lidlissä yksi päivä lounasaikaan. Kassajonossa oli työntekijä työasussa. Kädessä paistopistetuote, valmisruoka ja joku makuvissy. Tuli mun jälkeen maksamaan. Kassatyöntekijä kysyi "alkoiko sulla tauko?" ja eväitä maksava sanoi, "joo, tuun sit tähän kassalle". Mutta ilmeisesti tuo eväskielto olikin keksitty juttu sulta ;)
Ei ole keksitty juttu. Työntekijän pitää ottaa ostoksistaan kuitti ja laittaa se kiinni eväisiinsä, koska eväät välillä tarkastetaan taukotilassa ja tällä pyritään juuri estämään varastamista.
Tätä tapahtuu myös muissakin kaupoissa esim. Cittarissa.
Onpa taas legendaa. :D Olen itse tehnyt opiskeluaikana töitä sekä S-ketjulle että Lidlille, ja jos nyt joutuisi takaisin kassalle palaamaan, menisin riemusta kirkuen Lidliin. Paljon riippuu toki myymälän henkilödynamiikasta ja esimiehistä, kuten joka ammatissa: ns. laadunvalvonta (meillä seurattiin kassalla työskentelynopeutta Lidlissä, S:llä ei tullut asiasta koskaan puhetta, mutta luulen, että sielläkin joku jossain lukuja katseli) ei ole mikään kaupan alan saati sitten vain Lidlin erikoisuus, vessaan ei voi esim. kassalta lähteä missään kaupassa noin vain ja jättää lipasta siihen yksikseen, vaikka kuinka laittaisi lukkoon, jne. Järjenkäyttö on sallittua. Jos työntekijän oikeuksia oikeasti poljetaan, pitäisi asiaa viedä eteenpäin vaikka luottamusmiehen kautta, eikä itkeä anonyymisti internetissä.
Näitä urbaanilegendoja työntekijöiden kohtelusta kerrotaan muuten kaikissa kauppaketjuissa. Minun Lidl-vuosinani kuiskailtiin kauhulla Keskosta, kun taas S-marketeissa supistiin juurikin Lidlistä. Keskolla todennäköisesti kauhistellaan S-ketjua. :D
Vierailija kirjoitti:
Tosi oudolta kuulostaa :/ ei meillä onneksi ole noin. Mä en hyllytä edelleenkään nopeasti. Hyllytyksen nopeuteen vaikuttaa niin moni asia. Esim vyörytettäviä tuotteita ei vaan voi nopeasti hyllyttää. Asiakkaat tarvivat apua jne. Kyllä aikaa vaan menee. Kassalla pysyy tahti kun muistaa vetää tuotteita molemmin käsin :)
No tuo oli kyllä niin eriskummallista, mutta kuten sanottua, ensimmäinen työpaikka eikä muusta tietoa niin aattelin että on normaalia. Sitten pääsin keikkafirmaan töihin ja tein vuoroja Prismoissa, S-Marketeissa ja Alepoissa eikä missään ollut mitään aikarajoja yms. Tuossa kyseisessä Lidlissä painotettiin sitä, että miehet max. 30min/lava ja naiset max. 40min/lava ja sain nuhteita kun kesti tuon tunnin kun muut joutuivat sitten tekemään miunkin lavoja yms. Kassalla aloin olemaan nopea, mutta kun en pystynyt hyllyttämään 40 minuutissa niin en saanut jatkaa.... Tätä sitten yritin selittää Prisman työhaastattelussa ja tuumasin, kun teillä ei ole mitään tällaista niin oli nähtävästi virhe kun en päässyt töihin. Prismassa olen normi vauhtia hyllyttäjä, tässä tietyssä Lidlissä olin hidas. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tää Lidl:n nimikikkailu, Valion tutuista tuotenimistä etsitään todella samankaltaisia nimiä omille samankaltaisille tuotteille.
Tosi paljon tuntuu olevan Lidl:ssä töissä nuoria tai ulkomaalaistaustaisia, eikä yhtään vanhempia? Mikähän siinä sitten on, jos työehtosopimuksen mukaista palkkaa kuitenkin maksetaan?
Kerro esimerkkejä näistä tuotenimistä? Itselleni ei tule mieleen yhtäkään.
Mitä näitä nyt on, tukkijätkä, Vilmariini... Uutislinkistä voi lukea lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä porukka selittää täällä :D että oikein kokeita siitä että vetää kassalla tuotteita oikeaan tahtiin :D missähän välissä? ja miten? Jokainen tuote on erilainen ja tahtiin vaikuttaa mm onko viivakoodi vai näppäiltävä tuote vai esim joku painava.
Päälliköt näkevät kassojen skannausnopeudet toimiston koneelta. Esimerkiksi 40 tuotekappaletta /min. Kuulostaa vitsiltä, mutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päälliköt näkevät kassojen skannausnopeudet toimiston koneelta. Esimerkiksi 40 tuotekappaletta /min. Kuulostaa vitsiltä, mutta ei ole.
No eikös minuutin sisällä tapahdu paljon muutakin kun tuotteiden vetämistä? Kuten esim mummojen hilujen laskentaa, pullokuittien muistamista maksun jälkeen, palautuksia jne. Jos pistetään kärryllinen tuotteita hihnalle ja niitä vedetään minuutti niin aika helppoa päästä tavoitteeseen, mutta kun tilanteet asiakkaiden kanssa ovat aika vaihtelevia. Olen itse aika kontaktia ottava kassa ja usein mun kanssa höpistään muutakin. Totta kai koitan kohteliaasti pitää tilanteet lyhyinä jotta jono etenee, mutta sekunneista tulee viivettä siihen 40/minuutti.
Tosi epärealistista tuo mitä kerroit. Varmaan totta voi ollakin mutta kuulostaa niin suoraviivaiselta kuten tuo hyllytysnopeus, ottaen huomioon että moni asia vaikuttaa.
Olin ennen Lidlissä töissä ja oli ihana työpaikka! Piti tietty olla nopea ja tehokas, mutta mulle se sopi hyvin. Työyhteisö ainakin meidän Lidlissä oli ihan huippu ja taukoja oli riittävästi, kuten myös henkilökuntaa. Menisin kyllä mielelläni sinne töihin uudestaan jos nykyinen työpaikka menisi alta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli Lidlissä töissä ja kertoi, että kassalla pitää vetää lukijasta tuotteet tarpeeksi nopeasti tai tulee ongelmia. Säännöllisesti järjestetään kokeita ja liian hitaasta työskentelystä tulee joko varoitus taikka lopputili.
Lisäksi Lidlin johto on määrännyt, että mitään tuotteita joita on Lidlissä myynnissä saa syödä eväinä.
Tästä johtuen et voi esimerkiksi tuoda evääksi monia hedelmiä vaikka olisit ostanut ne muualta.
Aika jännä. Kävin Lidlissä yksi päivä lounasaikaan. Kassajonossa oli työntekijä työasussa. Kädessä paistopistetuote, valmisruoka ja joku makuvissy. Tuli mun jälkeen maksamaan. Kassatyöntekijä kysyi "alkoiko sulla tauko?" ja eväitä maksava sanoi, "joo, tuun sit tähän kassalle". Mutta ilmeisesti tuo eväskielto olikin keksitty juttu sulta ;)
Ei ole mun keksimä juttu vaan Kouvolan seudulla asuvan lidlin työntekijän kertoma asia. Näköjään täältä palstalta löytyy muualtakin Suomea olevia
lidlin työntekijöitä joilla on samankaltaisia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Ei ole todellakaan laillista irtisanoa 'hitaan kassatyöskentelyn' perusteella. Kaikkea tekin uskotte.
Lidl on hiljattain häirinnyt työntekijöiden järjestäytymisoikeutta ainakin Saksassa ja Britanniassa.
http://www.augsburger-allgemeine.de/wirtschaft/Kuendigung-eines-Betrieb…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Ei ole todellakaan laillista irtisanoa 'hitaan kassatyöskentelyn' perusteella. Kaikkea tekin uskotte.
Hohhoijaa tällä palstalla on taas pätemässä joku ihminen joka tietää paremmin lidlin käytännöistä kuin lidlin omat työntekijät itse. Selkeästi poliitikon ainesta.
Työehtosopimus. TES. Jaksaako joku vielä inistä että ammattiliitot ovat aikansa eläneet?
Hankkikaa tietoa, lukekaa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
On laillista koeajalla. Lidl sanoo irti koeajan lopulla kaikki myyjät, joista ei ole tullut Lidl-zombeja.
Kukas K-kauppiaan rouva tämänkin aloituksen on taas tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on mun mielestä kohteliaimmat ja ystävällisemmät myyjät ainakin mitä Suomessa on käyty.
T. Tyytyväinen asiakas
Pantavan näköisiä pimuja :) mutta on niitä kilpailijoillakin. Prismassa tosin liikaa löpsötissisiä haahkoja
Olen samaa mieltä. Meidän lähi-Lidlissä on aivan ihana henkilökunta. Kun kysyy jotain apua niin aina auttavat auliisti. Ja kassalla tervehditään reippaasti. The Sunin juttu ei taisa koskea Suomen Lidliä...
Menkää k-supermarkettiin töihin niin on lidlikin hyvä paikka sen jälkeen :D nykyään oon supparissa töissä missä kauppias päättää ja maksaa mitä haluaa... ennen olin lidlissä ja palkkakin oli parempi :)
Meidän liiterissä on kyllä maanläheisimpiä chubby naisia.