Lidl – hirvein työpaikka
Lidl – pitkät työvuorot, ei taukoja, masentava työympäristö, raskasta nostelua myös naisilla, liian vähän henkilökuntaa, tylyt työkaverit, kiusaaminen, terveys- ja turvallisuusasiat hunningolla, ei vapaa-aikaa jne.
https://www.thesun.co.uk/money/3805045/whats-it-like-to-work-at-lidl/
Kommentit (228)
Mua ärsyttää tää Lidl:n nimikikkailu, Valion tutuista tuotenimistä etsitään todella samankaltaisia nimiä omille samankaltaisille tuotteille.
Tosi paljon tuntuu olevan Lidl:ssä töissä nuoria tai ulkomaalaistaustaisia, eikä yhtään vanhempia? Mikähän siinä sitten on, jos työehtosopimuksen mukaista palkkaa kuitenkin maksetaan?
Onhan se kauheaa, jos töitä tarjotaan! Pitäisi olla virka-aika ja kuukausipalkka ja tietysti loppuelämäksi. Ja tietysti paljon kahvitaukoja. Omaan tahtiin jokainen omalla tyylillään tekisi, mitä jaksaisi. Kaipaan niin työläisten paratiisiin Neuvostoliittoon...
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tää Lidl:n nimikikkailu, Valion tutuista tuotenimistä etsitään todella samankaltaisia nimiä omille samankaltaisille tuotteille.
Tosi paljon tuntuu olevan Lidl:ssä töissä nuoria tai ulkomaalaistaustaisia, eikä yhtään vanhempia? Mikähän siinä sitten on, jos työehtosopimuksen mukaista palkkaa kuitenkin maksetaan?
Palkkaavat nuorta porukkaa? Kampin Lidlissä on vanhempi mies, joka on aika hidasliikkeinen. Vältän sitä kassaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein ole asiaa Herttoniemeen. Enkä oikeastaan kaipaa mitään erityistä aurinkoisuutta, vaan sellaista tavallista muutaman sanan vaihtamista, sekä tietysti palvelua, jos kysyn vaikkapa tuotteen sijaintia.
Kerroin vain että kyllä niitä mukavia, asiakaspalveluhenkisiä myyjiä löytyy Helsingistä eivätkä ole sidoksissa vain Lidliin. :) Huonoa palvelua voi saada missä kaupassa vain. Monet firmat katsovat vain CV:tä. Hok-Elanto oiva esimerkki. Hain itse aikoinaan sinne töihin, olin siis tehnyt yhdessä tietyssä Prismassa paljon vuoroja keikkafirman kautta. Niin paljon, että monet jo luulivat, että olin siellä vakituisena työntekijänä.
Asiakaspalvelijana minua kehuivat niin asiakkaat, kuin muut työntekijätkin. Olin kassalla aurinkoinen, kohtelias ja nopea. CV:ni vain kehno, minulla ei näes ollut toisen asteen tutkintoa, joten ei varmaan liene yllätys, että toinen keikkafirman työntekijä sai pestin. Hänellä yo-lakki, mutta kassalla kehno. Hidas, naama peruslukemilla. Muut työntekijät olivat varmoja, että saisin pestin, loistinhan minä siinä mihin pestiin hain, mutta CV ratkaisi ja lisäksi, minulla oli takanani vielä tämä Lidlin työtodistus jossa vain viiva, ei muuta. Siinähän sitten selität, ettet ollu huono työntekijä, mutta olin liian hidas heidän standardien mukaan (joita Prismassa taas ei ollut). Minun olisi vaan pitänyt pitää suuni kiinni, mutta halusin olla rehellinen ja se todennäköisesti kostautui.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri se mielikuva :) Lidl on kuitenkin vielä suhteessa muihin aika tuore, ja vielä elää käsitys että kauppa on köyhille ja ulkomaalaisille. Meidän Lidlissä on muutama 30-40 vuotiaskin ja asiakaskunnasta huomattava osa varakkaita. Kysehän ei ole siitä ettei olisi varaa parempaan vaan siitä että osataan olla säästeliäitä ja kartuttaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Siis pari kokemusta teille Lidlin ihailijoille. Työntekijälle tehdään joka käänteessä selväksi että on korvattavissa milloin vaan. Työntekijän vika on kaikki hajonneista lavoista työkavereiden saikkuihin. Vessaan menosta pitää raportoida esimiehelle. Jos satutat itses töissä esimiehiä kiinnostaa vaan voitko jatkaa töitä ja jos et voi niin saat kuunnella raivoamista. Uusia ja nuoria työntekijöitä poljetaan, vanhojakin yritetään. Tauoilla tullaan hoputtamaan että voisitko jo tulla takas töihin tai syödä nopeempaa tms. Kaikki pitää tehdä yli-inhimillisellä teholla ja nopeudella ja jäljen pitää olla priimaa. Jos teet työsi hyvin voit olla varma ettei kiitosta kuulu mutta auta armias jos jokua asia ei mene täydellisesti niin sulle laitetaan viestiä kotiin siitä. Tee työtä jolla on tarkoitus...
Selvästi tää kyllä vaihtelee myymälästä riippuen, koska edelleenkään en itse tunnista lainkaan omaa myymälääni tästä (aikaisemmin tuolla sivuilla 2 ja 3 jo kirjoittelin).
Ihan oikeasti kyllä laittaisin eteenpäin (esim. sille aluepäällikölle) tietoa, jos myymäläpäällikkö käyttäytyy oikeasti asiattomasti tai jos vuorovastaavissa on vikaa niin sitten myymäläpäällikölle. Palaute pitää tietysti antaa asiallisesti ja hyvä jos saa usaemman työntekijän mukaan palautteeseen. Näin epäkohtia voidaan korjata. En vain mitenkään suostu uskomaan, että lidlin yleinen politiikka olisi työntekijöitä sortava, koska tosiaan Lidl on varsin menestynyt firma ja taatusti asiasta olisi enemmänkin kohua jos kaikissa niissä kymmenissä (sadoissa?) myymälöissä suomessa kohdeltaisiin työntekijöitä tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Missä Lidlissä olet havaintosi tehnyt? Duopolin kaupoissa ikäjakauma on ihan samanlainen.
Esimerkiksi Tikkurilan Lidlissä jossa asioin usein, on vain yksi ilmeisesti virolainen nainen, lähempänä kolmeakymmentä hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä näistä tuotenimistä? Itselleni ei tule mieleen yhtäkään.
z-- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pari kokemusta teille Lidlin ihailijoille. Työntekijälle tehdään joka käänteessä selväksi että on korvattavissa milloin vaan. Työntekijän vika on kaikki hajonneista lavoista työkavereiden saikkuihin. Vessaan menosta pitää raportoida esimiehelle. Jos satutat itses töissä esimiehiä kiinnostaa vaan voitko jatkaa töitä ja jos et voi niin saat kuunnella raivoamista. Uusia ja nuoria työntekijöitä poljetaan, vanhojakin yritetään. Tauoilla tullaan hoputtamaan että voisitko jo tulla takas töihin tai syödä nopeempaa tms. Kaikki pitää tehdä yli-inhimillisellä teholla ja nopeudella ja jäljen pitää olla priimaa. Jos teet työsi hyvin voit olla varma ettei kiitosta kuulu mutta auta armias jos jokua asia ei mene täydellisesti niin sulle laitetaan viestiä kotiin siitä. Tee työtä jolla on tarkoitus...
Selvästi tää kyllä vaihtelee myymälästä riippuen, koska edelleenkään en itse tunnista lainkaan omaa myymälääni tästä (aikaisemmin tuolla sivuilla 2 ja 3 jo kirjoittelin).
Ihan oikeasti kyllä laittaisin eteenpäin (esim. sille aluepäällikölle) tietoa, jos myymäläpäällikkö käyttäytyy oikeasti asiattomasti tai jos vuorovastaavissa on vikaa niin sitten myymäläpäällikölle. Palaute pitää tietysti antaa asiallisesti ja hyvä jos saa usaemman työntekijän mukaan palautteeseen. Näin epäkohtia voidaan korjata. En vain mitenkään suostu uskomaan, että lidlin yleinen politiikka olisi työntekijöitä sortava, koska tosiaan Lidl on varsin menestynyt firma ja taatusti asiasta olisi enemmänkin kohua jos kaikissa niissä kymmenissä (sadoissa?) myymälöissä suomessa kohdeltaisiin työntekijöitä tosi huonosti.
Näin just! Pitäisi muistaa että itellä on tilaisuus vaikuttaa. Ja jos joku ihminen jossain käyttäytyy huonosti, ei se tarkoita että se on ketjun asenne ja tahto. Lidl on saksalainen, ei suomalainen, ja valloittaa maailmaa parhaillaan. Pitäkää puolenne ja tarvittaessa ne oikeet pomot on jotku muut kuin myymälä-tai vuoropäällikkö. Tehkää kuitenkin parhaanne heidänkin kanssa.
Olen huomannut ainakin Oulun Lidleissä, että naispuoliset myyjät ovat kaikki nuoria, kauniita ja heillä on yllään erittäin tiukat ihonmyötäiset housut. En tiedä onko tämä työpaikan vaatimus vai sattumaa. No, tuskin koska miespuolisilla työntekijöillä ei ole em. attribuutteja.
Vierailija kirjoitti:
Että naisiltakin vaaditaan samaa työpanosta kuin miehiltäkin? Järkyttävää.
Naurahdin ääneen. :-)
En tiedä miten joku brittien lidlistä tehty juttu liittyy suomeen. Ainakin oman kokemukseni mukaan olen saanut lidlistä keskimäärin parempaa palvelua kuin normi marketista.
Tuttavani oli Lidlissä töissä ja kertoi, että kassalla pitää vetää lukijasta tuotteet tarpeeksi nopeasti tai tulee ongelmia. Säännöllisesti järjestetään kokeita ja liian hitaasta työskentelystä tulee joko varoitus taikka lopputili.
Lisäksi Lidlin johto on määrännyt, että mitään tuotteita joita on Lidlissä myynnissä saa syödä eväinä.
Tästä johtuen et voi esimerkiksi tuoda evääksi monia hedelmiä vaikka olisit ostanut ne muualta.
Tämä siksi, että Lidl haluaa ehkäistä varkauksia myymälässään.
Olen ollut töissä kolmessa Lidlissä kolmessa eri kaupungissa eri puolella Suomea. Kaikissa käytäntö oli sama: lakisääteiset tauot pidettiin aina, mistään vessareissuista ei todellakaan tarvinnut ilmoittaa, jokaisesta sekuntista maksettiin palkka ja keskellä yötä ei soiteltu ikinä. Työvuorotoiveet onnistui aina (koska niin paljon työntekijöitä).
Ainoa eroavaisuus oli myymälöiden esimiehet, ja sehän on ihan sama kuin kaikissa muissa työpaikoissa. Jos on hyvä esimies, niin homma toimii ja jos vähän kehnompi, niin saattaa yrittää nipottaa turhasta. Olen ollut myös Suomen kiireisimmässä Lidlissä eli Kampissa, ja siellä oli kaikista parasta. Syy: siellä oli niin paljon työntekijöitä, että ihan sama millainen ruuhka, niin hommat hoitu niin hyvin kun ne pystyy rajoittuneessa tilassa hoitumaan. Asiakkaan näkökulma toki voi olla eri, mutta paljon mielummin olin Kampin Lidlissä työntekijänä (ei kiire mihinkään) kuin asiakkaana jonottamassa.
Palkka oli kaupan alalle ihan hyvä, ja ilta- ja viikonloppulisät myös. Loppuaikana tein 1-2 vuoroa viikossa ja tienasin sillä opiskelijana n. 600-700e kuussa. Oma kokemus on, että Lidl oli yksi parhaista työnantajista. Lopulta vaihdoin työpaikkaa ihan vain siksi, että valmistuin ja sain oman alan töitä.
Korjaus edelliseen: 1-3 vuoroa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli Lidlissä töissä ja kertoi, että kassalla pitää vetää lukijasta tuotteet tarpeeksi nopeasti tai tulee ongelmia. Säännöllisesti järjestetään kokeita ja liian hitaasta työskentelystä tulee joko varoitus taikka lopputili.
Lisäksi Lidlin johto on määrännyt, että mitään tuotteita joita on Lidlissä myynnissä saa syödä eväinä.
Tästä johtuen et voi esimerkiksi tuoda evääksi monia hedelmiä vaikka olisit ostanut ne muualta.
Aika jännä. Kävin Lidlissä yksi päivä lounasaikaan. Kassajonossa oli työntekijä työasussa. Kädessä paistopistetuote, valmisruoka ja joku makuvissy. Tuli mun jälkeen maksamaan. Kassatyöntekijä kysyi "alkoiko sulla tauko?" ja eväitä maksava sanoi, "joo, tuun sit tähän kassalle". Mutta ilmeisesti tuo eväskielto olikin keksitty juttu sulta ;)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä porukka selittää täällä :D että oikein kokeita siitä että vetää kassalla tuotteita oikeaan tahtiin :D missähän välissä? ja miten? Jokainen tuote on erilainen ja tahtiin vaikuttaa mm onko viivakoodi vai näppäiltävä tuote vai esim joku painava.
Meinasin oikeasti piestä avokkini vuoroesimiehen. Laittoi 6kk raskaana olevan avokkini nostelemaan kaljakoreja ja työntelemään lavoja.
Natsi-Siwa nimitys ei ole ihan aiheeton.
Joskus olen Lidlissä jättänyt ostokset vaan lattialle ja poistunut, kun olen ollut vaan hakemassa nopeasti jotain ei-kovin-tärkeää, mutta onkin ollut hirvittävät jonot, kun ilmeisesti työntekijöitä ei haluta "turhan" paljon pitää.
Tulee siellä muutaman kerran kuussa käytyä, pääasiassa halpiskaljan takia, kun on 10 min kävelyn päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä porukka selittää täällä :D että oikein kokeita siitä että vetää kassalla tuotteita oikeaan tahtiin :D missähän välissä? ja miten? Jokainen tuote on erilainen ja tahtiin vaikuttaa mm onko viivakoodi vai näppäiltävä tuote vai esim joku painava.
No näin luulisi, että ei pitäisi kattoa, mutta myös meidän Lidlissä Itä-Helsingissä katsottiin nopeuksia. Jokaisen vuoron jälkeen näki, kuinka nopea tai hidas oli. Jos oli hidas, sai palautetta. Jos ei nopeutta tullut, ei saanut jatkaa (kuten mun kohalla kävi näin). Tästä tosin aikaa 10 vuotta niin en tiedä onko tilanne muuttunut ja olen kuullut, ettei kaikissa Lidleissä myös tällaista systeemiä ole ollut eli Lidlistä riippuu. Toivon mukaan ei ole enää tuo käytössä sillä missään muualla ei ole koskaan katsottu kuinka nopea/hidas olet kassalla taikka hyllyttämisessä, ainoastaan Lidlissä ja sait nuhtelut jos olit heidän mukaan liian hidas.
Ei oikein ole asiaa Herttoniemeen. Enkä oikeastaan kaipaa mitään erityistä aurinkoisuutta, vaan sellaista tavallista muutaman sanan vaihtamista, sekä tietysti palvelua, jos kysyn vaikkapa tuotteen sijaintia.