Lidl – hirvein työpaikka
Lidl – pitkät työvuorot, ei taukoja, masentava työympäristö, raskasta nostelua myös naisilla, liian vähän henkilökuntaa, tylyt työkaverit, kiusaaminen, terveys- ja turvallisuusasiat hunningolla, ei vapaa-aikaa jne.
https://www.thesun.co.uk/money/3805045/whats-it-like-to-work-at-lidl/
Kommentit (228)
Kun olin Lidlissä, en saanut melkein minkäänlaista perehdytystä. Esimiesten mielestä kaikki olisi pitänyt osata tehdä oikein jo ensimmäisellä yrittämällä ja erittäin nopeasti.
z-- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
z-- kirjoitti:
Todellakaan kukaan ei vaatinut vastaamaan puhelimeen 24/7 ja aina sai kieltäytyä töistä. Toki välillä oli työvoima pulaa ja esimies oikein pyyteli kovasti että josko nyt kuitenkin tulisit ja sai pahassa hädässä pyysi jos ehtisi vaikka edes pariksi kolmeksi tunniksi tulemaan. Mutta jos sanoi ei, niin sitten se oli ei. Ei kukaan sitä jälkikäteen muistellut pahalla.
Aamuyöllä ei meillä ainakaan töitä tehty, kun meidän (tai lähialueen) lidleissä ei töitäkään ollut. Tuleeko jossain lidlissä tavaroita yöaikaankin? Luulin että kaikki myymälät on about samankokoisia ja tavarat tulee aamusta. Meillä aamuvuoro taisi alkaa 5.30 tai 6.00, en nyt ihan muista.
Palkat maksettiin aina ajallaan, ei koskaan ongelmaa tässä.
Ylitöitä nimenomaan ei saanut tehdä, koska niistä ei haluttu maksaa. Eli kun oma vuoro päättyi, piti työt lopettaa, vaikka olsii joku homma ollut kesken. Työt kuitenkin aina maksettiin kellokortin mukaan minuutilleen, näin ihan palkkalaskelmassa. Miten jossain lidlissä muka maksetaan eri tavalla vai pakottaako esimies leimaamaan kellokortilla ulos ja sitten jatkamaan töitä??
Päällikkö saattaa soittaa kello 3.30 aamuyöllä, minkä jälkeen täytyy lähteä työmatkalle. Helsingin Kampissa (kauppakeskuksen sisällä) ja mahdollisesti joissakin muissakin myymälöissä on myös varsinainen yövuoro eli työssä ollaan yö läpeensä. Tuotteita tulee käsittääkseni kaikkiin myymälöihin pääsääntöisesti yöllä.
Vaikka kellokortin mukaan työtä olisi tehty, kaikesta siitä ajasta ei välttämättä
makseta palkkaa.Jos näin tosiaan on, olet varmaankin opetellut pitämään puhelimen kiinni öisin? Vai mikä pakottaa vastaamaan puhelimeen ja menemään töihin? Jos uhkaillaan potkuilla, olet varmaan ottanut yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun? Ja tietysti tiedostat että tuollaisen perusteella potkujen antaminen on lain vastaista, olethan muistuttanut esimiestä tästä?
Ja jos kerran kellokortilla työt kuitenkin mitataan, on helppo viedä asiaa eteenpäin jos palkkaa ei ylityöajalta tule. Olet varmaan tehnyt näin? meillä ainakin oli ns. aluevastaava, joka on myymäläpäällikön pomo. Hänelle ainakin voi asiaa viedä eteenpäin.
Kuulostaa niin erilaiselta, mitä meillä oli Lidlissä, mutta ehkäpä niitä huonojakin myymälöitä (myymäläpäälliköitä) on.
Muutaman kerran tuli kovaäänistä sanomista, kun en ollut vastannut puhelimeen yöllä. Köyhä myyjä ei uskalla valittaa työnantajasta, voi tulla irtisanominen. Päälliköt suojelevat toisiaan.
Lidl-myymälän työskentelyolosuhteita kuvaillaan "epäinhimillisiksi" myös Saksassa.
https://www.kununu.com/de/lidl-deutschland/a/SkRvV1Jy
Suoraan sanottuna kamala duunipaikka Lidl oli pari vuotta ja riitti.
On se kyllä hienoa että on kauppa joka on varta vasten tehty spugeille, "nuorille" ja pyrkyreille joitten rahat hupenevat saksabemariaudiin. Ei meidän oikeasti rikkaitten tarvitse sitten olla noitten kanssa tekemisissä kauppareissulla. Parkkipaikankin saa oven lähellä.
Paljonko kokoaikatyöstä Lidlissä saa bruttona kuukaudessa?
Siis pari kokemusta teille Lidlin ihailijoille. Työntekijälle tehdään joka käänteessä selväksi että on korvattavissa milloin vaan. Työntekijän vika on kaikki hajonneista lavoista työkavereiden saikkuihin. Vessaan menosta pitää raportoida esimiehelle. Jos satutat itses töissä esimiehiä kiinnostaa vaan voitko jatkaa töitä ja jos et voi niin saat kuunnella raivoamista. Uusia ja nuoria työntekijöitä poljetaan, vanhojakin yritetään. Tauoilla tullaan hoputtamaan että voisitko jo tulla takas töihin tai syödä nopeempaa tms. Kaikki pitää tehdä yli-inhimillisellä teholla ja nopeudella ja jäljen pitää olla priimaa. Jos teet työsi hyvin voit olla varma ettei kiitosta kuulu mutta auta armias jos jokua asia ei mene täydellisesti niin sulle laitetaan viestiä kotiin siitä. Tee työtä jolla on tarkoitus...
Nämä "lidlin entiset työntekijät" tässä ketjussa taitavat olla niitä peruspissiksiä, joiden pitäisi saada olla älypuhelin käteen liimattuna 24/7 ja kaikenlainen tylsä duuni on niin kamalan rankkaa, ja ihan normaalien työpaikan sääntöjen noudattaminen on pomojen ilkeämielistä kyykyttämistä työntekijöitä kohtaan.
Nämä parikymppiset "työntekijät" ovat jotain aivan käsittämätöntä kuraa, eivät toki kaikki. Mutta suurin osa.
Kolme tuttua/sukulaista Lidlissä töissä. Myös muissa kaupoissa olleet ja kaikki tyytyväisiä työhönsä. Tehneet muunkin alan hmmia joten vertailukykyä löytyy. Lidlin palkka muuta kauppaa parempi ja muitakin etuuksia on. Tunnit sovittavissa omaan elämäntilanteeseen ja ylitöitä saa lisäksi halutessaa. Työvuorolistaan merkkaavat päivät, jolloin eivät tule lisää töitä tekemään eli silloin ei kotiin soitella.
Vierailija kirjoitti:
Siis pari kokemusta teille Lidlin ihailijoille. Työntekijälle tehdään joka käänteessä selväksi että on korvattavissa milloin vaan. Työntekijän vika on kaikki hajonneista lavoista työkavereiden saikkuihin. Vessaan menosta pitää raportoida esimiehelle. Jos satutat itses töissä esimiehiä kiinnostaa vaan voitko jatkaa töitä ja jos et voi niin saat kuunnella raivoamista. Uusia ja nuoria työntekijöitä poljetaan, vanhojakin yritetään. Tauoilla tullaan hoputtamaan että voisitko jo tulla takas töihin tai syödä nopeempaa tms. Kaikki pitää tehdä yli-inhimillisellä teholla ja nopeudella ja jäljen pitää olla priimaa. Jos teet työsi hyvin voit olla varma ettei kiitosta kuulu mutta auta armias jos jokua asia ei mene täydellisesti niin sulle laitetaan viestiä kotiin siitä. Tee työtä jolla on tarkoitus...
Eipä eroa millään muotoa minkään muunkaan kauppaketjun toiminnasta, ravintola-alasta puhumattakaan.
Meinaat että esim. kassalta voit painella menemään tauoillesi ihan koska itseäsi huvittaa kenellekään ilmoittamatta? Enkä usko puoliinkaan jutuistasi muutenkaan.
Moi. Olen ollut Lidlissä töissä puoli vuotta ja minun kokemukseni tässä. Olen muuten 32 ja on tullut nähtyä työpaikkoja joten osaan vähän vertailla enkä todellakaan ole työelämässä mennyt kultalusikka hanurissa.
Lidl on yksi parhaista (paljon määräaikaisuuksia takana eri aloilla) ellei paras työpaikkani. Ensinnäkin työpaikka on luotettava ja jatkuvuutta on, myymälöitä tulee koko ajan lisää. Itselläni on tauot kuten kuuluu, eikä todellakaan kukaan oleta että tulee vapaapäivänä töihin. Fyysistä työ on osittain kun pitää kiireellä hyllyttää. Mitä sitten? Minusta kivaa vaihtelua. Esimiehet on vähän kireitä, suurin osa on niin nuoria ettei oikein ole sellaista johtamistaitoa mihin ehkä muualla tottunut. He on kuitenkin vain ihmisiä ja pitää muistaa että Lidl ei kuulu heille, hekin ovat vain työntekijöitä. Kunhan hoitaa hommansa ja tekee parhaansa niin kaikki ok kuten missä tahansa. Pitää muistaa avata suunsa jos on jotain sanottavaa eikä vain kitistä täällä. Kannattaa rakentaa hyvät välit muihin työntekijöihin tai edes osaan niin siitäkin saa tsemppiä, kuten missä tahansa työpaikalla.
Palkka on TESsin mukainen, riippuu siis työhistoriasta ja koulutuksesta. Kaikki lisät maksetaan kuten kuuluu sekä Lidl-lisä.
Lidl on kamala ehkä 16-25 vuotiaille, kun kyseessä on kesätyö tai ensimmäinen työpaikka. Kun pääsee oravanpyörään juoksemaan ja olemaan kone työmarkkinoilla niin voi olla toinen ääni kellossa.
Reippaalle asiakaspalvelijalle Lidl on mukava työpaikka, mutta tosiaan näille puhelimenräplääjille on varmaan kamalaa kun töissä tehdään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Herttoniemen Lidl on paras.
Voittaa mennen tullen kyllä Itäkeskuksen, Kontulan, Malmin ja Kampin Lidlit. :) Sopivasti vielä "lähilidlini". Pitäjänmäen Lidl myös hyvä, todella rauhallinen kun sijainti niin syrjäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse hiljattain töissä Lidlissä Suomessa. Kyllä linkkien takana olevat jutut pitävät paikkansa.
Puhelimeen on vastattava 24/7 ja tultava töihin, kun vaaditaan, vaikka aamuyöllä. Usein joutuu tekemään ylitöitä, joista ei makseta palkkaa. Sairauspoissaolojen palkat jäävät myös usein maksamatta, kun apulaismyymäläpäälliköt eivät toimita papereita eteenpäin.
Lidlin työntekijän täytyy tehdä neljän työt, eikä silti saa kiitosta. Päälliköt nöyryyttävät myyjiä. Lidlissä muuttuu zombiksi, joka osaa noudattaa kohtuuttomiakin määräyksiä.
Lidlin entinen työntekijä = K-kauppias jonka ylihintaisessa kaupassa on ollut taas kovin hiljainen aamu, ja kauppias katselee kyynel poskella valuen toimistonsa ikkunasta Lidlin parkkipaikkaa, jossa premium-autot rullaavat tasaiseen tahtiin asiakkaita halvoille ostoksille vieden.
K market on niin kallis ettei mulla ole varaa siellä käydä. Wiklund täällä Turussa on kalliin kaupan maineessa mutta sielläkin Axa Glorious mysli 45 cnt halvempi kuin K- Marketissa
Oma Lidl kokemus ei ollu mieluisa. Pääsin töihin koe-ajalle, ensimmäinen työpaikka siis mitälie 18 kesäsenä. Meidän Lidlissä Itä-Helsingissä oli silloin aikaraja. Naisilla oli aikaa 40min hyllyttää per lava, miehillä 30min. Minulta kesti tunti, enemmänkin lavasta riippuen. Kassalla aloin saamaan nopeutta (sitäkin katseltiin mittarein), mutta se ei pelastanut minua. Olin sen 4kk, enkä saanut jatkaa. En tiennyt mistään mitään niin en osannut vaatia kunnon työtodistusta. Esimies sanoi, että ei halua laittaa mitään negatiivista niin ei laita sitten yhtään mitään, vain iso viiva tuli arvion päälle. Vuosia myöhemmin vasta sain kuulla, että esimies ei voi kirjoittaa mitään negatiivista, eli huijasi nuorta ja tyhmää. Ja en siis ollut huono työntekijä, en räplännyt puhelinta, tulin aina ajoissa paikalle, tein työni ja olin aurinkoinen asiakaspalvelija, mutta olin heille liian hidas. :/
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on aina tosi tehokkaan ja työteliään oloisia ihmisiä töissä.
Mun mielestä just parhaat myyjät. Ja tulee tunne, että koo ajan hyllyt täydentyy ja paikoista pidetään huolta. Myyjiä lisäksi näkyy, toisin kuin lähi k-kaupassa, jossa yksi myyjä hoitaa kassaa ja postia.
Kieltämättä arvostan juuri ripeyttä siinä kassalla. Etenkin nuoret mieskassat ovat usein huippunopeita. Lidlissä on lisäksi joitakin erityisen mukavia työntekijöitä, joiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanankin. Muissa marketeissa ei tule mieleenkään. Ainakaan Helsingissä.
Esimerkkinä kerron myös, että kun kerran ystävällisesti kysyin S-marketissa, missä tietty tuote on, myyjä sanoi vain, että ei tiedä, ja jatkoi hyllyttämishommiaan! Kun menin kysymään toiselta myyjältä, joka oli siinä lähellä, hän tiuskaisi vastauksen. Lidlissä taas myyjä on joskus tullut kysymään, mitä etsin, kun olin tuijottanut pitkään hyllyrivejä.
Lidl kohtelee myös ehkä paremmin nykyään kuin aiemmin. Maine oli yhteen aikaan niin huono, että jotain täytyi alkaa tehdä. Onhan tässä vuosien aikana sattunut vaikka missä, oliko se jossain pohjoismaissa, kun eräs myymälä teki poisheitetystä ruoasta syömiskelvotonta jollakin pesuaineella, etteivät kodittomat sitä pääse syömään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä just parhaat myyjät. Ja tulee tunne, että koo ajan hyllyt täydentyy ja paikoista pidetään huolta. Myyjiä lisäksi näkyy, toisin kuin lähi k-kaupassa, jossa yksi myyjä hoitaa kassaa ja postia.Kieltämättä arvostan juuri ripeyttä siinä kassalla. Etenkin nuoret mieskassat ovat usein huippunopeita. Lidlissä on lisäksi joitakin erityisen mukavia työntekijöitä, joiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanankin. Muissa marketeissa ei tule mieleenkään. Ainakaan Helsingissä.
Esimerkkinä kerron myös, että kun kerran ystävällisesti kysyin S-marketissa, missä tietty tuote on, myyjä sanoi vain, että ei tiedä, ja jatkoi hyllyttämishommiaan! Kun menin kysymään toiselta myyjältä, joka oli siinä lähellä, hän tiuskaisi vastauksen. Lidlissä taas myyjä on joskus tullut kysymään, mitä etsin, kun olin tuijottanut pitkään hyllyrivejä.
Käyppäs Herttoniemen S-Marketissa, Itä-Helsingissä. Siellä mukavat työntekijät ja yksi mies on ylitse muiden, aina päivänpaiste synkkinä päivinä, iloinen ja ystävällinen. Kyllä niitä löytyy muualtakin kuin Lidistä ja nimenomaan Helsingistä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä just parhaat myyjät. Ja tulee tunne, että koo ajan hyllyt täydentyy ja paikoista pidetään huolta. Myyjiä lisäksi näkyy, toisin kuin lähi k-kaupassa, jossa yksi myyjä hoitaa kassaa ja postia.Kieltämättä arvostan juuri ripeyttä siinä kassalla. Etenkin nuoret mieskassat ovat usein huippunopeita. Lidlissä on lisäksi joitakin erityisen mukavia työntekijöitä, joiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanankin. Muissa marketeissa ei tule mieleenkään. Ainakaan Helsingissä.
Off topic, mutta mun mielestä nuoret (hetero) miehet kauppojen kassalla on nopeita ja pidän siitä.
Olen ollut Lidlissä töissä nyt noin puoli vuotta. Kiire on kova, ja nopeaa toimintaa sekä tehokasta suoritusta vaaditaan. Mutta se ei todellakaan ole mikään ongelma. Päivät menevät nopeasti, enkä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa olisi ollut näin hyvä perehdytys ja koulutus - pelkäksi myyjäksi. Etenemismahdollisuuksia on tarjottu jo nyt.
Tauoista pidetään kiinni. Työterveydenhuolto pelaa. Eihän tuo työ nyt mitään rakettitiedettä ole, mutta tienaan enemmän kuin aikaisemmin. Ja tein silloin lähes samaa työtä.