Yrittäkä nyt ymmärtää. Ammattikoulujen tarkoitus on nykyään kouluttaa ihmisiä kortistoon.
Tietty alojen välillä on eroja työllisyydessä mutta aika usein ideana on hankkia nuorelle ammattitutkinto jotta hän pääsee ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Muuten hän joutuisi hakemaan rahansa sossusta. Siksi ammatillisesta koulutuksesta voidaan säästää niin paljon ja nimenomaan siitä syystä oppilaat voidaan jättää ilman opetusta.
Kommentit (17)
Oikeastaan aika julmaa nuoria ja opettajiaan kohtaan tehdä noin. Ollaan räätälöimässä opetusta ja ollaan työelämälähtöisiä jne., vaikka tosiasiassa ne nuoret ovat melkein heitteillä 3 vuoden ajan.
Hauskaa tässä on se, että oltuaan 3 vuotta ilman opetusta ammattikoulussa onkin yllättäen pätevä hakemaan yliopistoon todistuksella, jonka yksikään arvosana ei kerro osaamisesta mitään. Mutta kiitos pistesysteemin ammattikoulun 2 tuntia englantia /vko puolen vuoden ajan arvosanalla hyväksytty onkin samanarvoinen kuin ns. pitkän englannin laudatur.
No onhan ammattikoulujen tila aivan älytön. Meillä rehtori sanoo ei suoraan, että valmistuneiden laadulla ei ole merkitystä, määrällä vain. Tunteja ei saa suunnitella (paitsi omalla ajalla), samoilla materiaaleilla ja tehtävillä mennään kuin 10 vuotta sitten. Ala on kuitenkin vahvasti kehittyvä. Lähitunteja vähennetään, kaikki pitäisi laittaa verkkoon. Joo, verkossahan se 16v sitä ammattitaitoa oppii, etenkin kun läheskään kaikki meidän opiskelijat eivät ole erityisen itseohjautuvia vaan nimenomaan kaipaisivat henkilökohtaista ohjausta, tsemppausta opettajilta ja ihan jo arjen hallinnan kannalta tervettä rutiinia koulunkäyntiin.
Henkilökuntaa vähennetään, nimenomaan opetushenkilöstöä, kaikenmaailman kehitysideoitsijakoordinaattoria kyllä löytyy. Jäljelle jäävät, jotka edes jotain osaavat, etsivät uutta työtä, koska ei ammattiylpeydellä tätä voi tehdä mitenkään. Itsellä jo sen verran ikää, että ajattelin jättäytyä pian pois työelämästä kokonaan.
T. Amiksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
No onhan ammattikoulujen tila aivan älytön. Meillä rehtori sanoo ei suoraan, että valmistuneiden laadulla ei ole merkitystä, määrällä vain. Tunteja ei saa suunnitella (paitsi omalla ajalla), samoilla materiaaleilla ja tehtävillä mennään kuin 10 vuotta sitten. Ala on kuitenkin vahvasti kehittyvä. Lähitunteja vähennetään, kaikki pitäisi laittaa verkkoon. Joo, verkossahan se 16v sitä ammattitaitoa oppii, etenkin kun läheskään kaikki meidän opiskelijat eivät ole erityisen itseohjautuvia vaan nimenomaan kaipaisivat henkilökohtaista ohjausta, tsemppausta opettajilta ja ihan jo arjen hallinnan kannalta tervettä rutiinia koulunkäyntiin.
Henkilökuntaa vähennetään, nimenomaan opetushenkilöstöä, kaikenmaailman kehitysideoitsijakoordinaattoria kyllä löytyy. Jäljelle jäävät, jotka edes jotain osaavat, etsivät uutta työtä, koska ei ammattiylpeydellä tätä voi tehdä mitenkään. Itsellä jo sen verran ikää, että ajattelin jättäytyä pian pois työelämästä kokonaan.
T. Amiksen opettaja
Meillä eräs opiskelija veti kilarit kun sai tietää ettei meillä ole välineitä toteuttaa noita vuosia ja vuosia vanhoja harjoituksia. Opetusvälineet on joko epäkunnossa tai hävinnyt. Näin siis sähköpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tietty alojen välillä on eroja työllisyydessä mutta aika usein ideana on hankkia nuorelle ammattitutkinto jotta hän pääsee ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Muuten hän joutuisi hakemaan rahansa sossusta. Siksi ammatillisesta koulutuksesta voidaan säästää niin paljon ja nimenomaan siitä syystä oppilaat voidaan jättää ilman opetusta.
Fiksu oppii omatoimisesti, tyhmä ei edes kädestä pitäen. Olet säälittävä.
Vielä 10v sitten amiksesta valmistuneet olivat ihan arvostettua junioritason työvoimaa. Nyt suurimman osan voi suosiolla kiertää kaukaa. Ei ole kouluilla resursseja panostaa oppimiseen. Hyvät työssäoppimispaikat jos on saanut, voi jotain osata.
Omatoimiopiskelu edellyttää lukutaitoa ja loogista ajattelua sekä vastuuta. Jos ei näitä ole, jonne ei opi.
Jonnesta ei kyllä muuhunkaan ole. Keksikääpä hyötykäyttö maan 150 000 jonnelle... Olisko Soylent Green?
Itse suoritin näyttötutkinnon tunneilla käymättä. Tein näyttökokeet ja kirjalliset. Vitoset tuli ja palkinto maan parhaasta lopputyöstä.
Vettä hanhen selkään on viisaus ja koulutus hölmölle.
Mitäs jos seulotaan hölmöt pois ja keskitytään niihin, joissa on kehityspotentiaalia.
Tämä voitaisiin tehdä jo alakoulussa.
Miten kädentaitoja oppii lukemalla? Esim maalausta?
Olen kuullut, että myös amk-puolella on paljon etäpäiviä. Väärästä paikasta säästetään.
Moni asia näissä Sipilän hallituksen edesottamuksissa huolestuttaa, eikä vähiten koulutusleikkaukset ja ammattikoulutuksen uudistus. Jotain pientä siinä säästetään mutta se tulee aiheuttamaan yhteiskunnalle moninkertaiset tulonmenetykset ja monia muita ongelmia.
Molemmat poikani kävivät ammattikoulun ja työllistyivät ulkomaille, toinen Saksaan toinen Itävaltaan. Asialliset tutkinnot sähkö- ja toinen muistaakseni koneistaja. Armeijan jälkeen lähtivät ja nyt sujuu saksakin jo molemmilta ja kielitaito oli perusenglanti lähtiessä. Vielä ovat alta kolmekymppisiä.
Eli ei lannisteta noita ammattikoulun aloittajia, tie on auki myös ammattikoulun jälkeen maailmalle.
Kyllä niiden tarkoitus on työllistää valmistumisen jälkeen, ja sitä valmistumista yritetään lyhentää hinnalla millä hyvänsä. Tutkikaapa sitä reformia niin selviää miksi
Mikä hyöty siitä siis on yhteiskunnalle, että ihminen hakee rahansa työkkäristä sossun sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyöty siitä siis on yhteiskunnalle, että ihminen hakee rahansa työkkäristä sossun sijaan?
Ei yhtään mikään. Työmarkkinoille pääseminen edellyttää kuitenkin jotain tutkintoa, olipa se sitten miten arvoton tahansa.
Tarkoituksenahan on lopulta pitkälti yksityistää ammattiopetus kokonaan. Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla myös julkiset toimijat pärjäävät jotenkuten.
Saapahan eläkeotteeseen tutkinnon enemmän ja sitä myöten euroja pari hassua.
P.S. ei pistettä otsikkoon.