Kumpi oikeassa? Kuumelääkettä vai ei?
Lapsella (14v) kuumetta 38,7 ja mies on sitä mieltä että kuumelääkettä ei pidä antaa koska se tappaa pöpöt. Itse olen sitä mieltä että kun kuume noin korkea kuumelääkettä voi ottaa jotta olo helpottuu. Jos taas lämpöä 37 ja risat en ottais/antais lääkettä jos ei kovaa särkyä kropassa ja hankala olla.
Kumpi siis oikeassa.
Kommentit (24)
Kuumelääke tappaa pöpöt? Höpö höpö taas
Riippuu millainen vointi lapsella on. Ehdottomasti antaisin lääkettä jos tuosta vielä nousee, vähän siinä rajoilla antaisinko jo nyt. Riippuu voinnista. Ehkä antaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuumelääke tappaa pöpöt? Höpö höpö taas
Siis KUUME tappaa pöpöt. Sorry, kirjoitin huonosti.
Ap
Antaisin lääkettä. On vanhaa tietoa että kuume tappaisi pöpöjä, nykytiedon mukaan tämä ei pidä paikkaansa. Käskeppä miehen miettiä omaa oloaan tuollaisessa kuumeessa ilman lääkettä!
Ite katon aina kuinka korkeaksi kuume nousee, ja kun se tasoittuu, niin annan lääkettä jos on tarvis. Ton ikänen jo.
Miehesi on oikeassa. Kuumelääke pitkittää sairauden kestoa. Nuorella yli 40 astetta vaatii kuumeen alentamista lääkkeellä.
Väsynyt on, mutta ei kuulemma hirveesti kolota kroppaa. Astmaa on ja nyt ainoina oireina yskä, kurkkukipu ja tuo kuume.
Sama tauti taitaa olla kyseessä kun minulla ja miehellä oli 3-4viikkoa sitten. Meillä ei tosin ollut kuumetta, lämpöä vaan.
Yöks viimeistään annan lääkkeen jotta saa nukuttua.
Ap
No mä ainakin antaisin. Jos on kurkku kipeä yms. Ei kai se yksi kuumelääke nyt vanhempien riidan aihe ole?
Tottakai kuumelääkettä,kun kuume nousee yli 38!!
On teillä ihme ongelmat. Toivottavasti astma on hoidossa ja lääkkeitä lisätty. Antakaa nyt sitä panadolia ohjeiden mukaan maksimi määrä, että olo helpottuu. Ei ole mitään elimistöä puhdistavaa kuumetta vaan vain oloa kurjistavaa kuumetta, joka on oire tulehduksesta.
Olisipa hauska nähdä miehesi 38.7 asteen kuumeessa että ottaisiko hän lääkettä :D. Luultavasti tekisi vähintään jo kuolemaa..
Astman lääkitys kunnossa, kunhan kyselin huvikseni "kumpi oikeassa" kun väiteltiin aiheesta miehen kanssa.
Lapsi osaa kyllä itsekin kertoa milloin haluaa lääkkeen ja milloin ei. Tällä hetkellä ei kokenut tarvitsevansa, joten ilman mennään vielä hetki. Ikkunat auki lapsen huoneessa ja viileässä suihkussa kävi myös.
Yöksi annan lääkkeen niin saa nukuttua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisipa hauska nähdä miehesi 38.7 asteen kuumeessa että ottaisiko hän lääkettä :D. Luultavasti tekisi vähintään jo kuolemaa..
Itseasiassa hän ei edes huomaa että on kuumetta. Itse olen petipotilaana jo kun lämpöä 37,3.
Ap
Älä nyt hyvä äiti luota tähän palstaan vaan soita vaikka päivystykseen niin saat asianmukaisia ohjeita.
Annan kuumetta alentavaa (Panadolia/Buranaa) ainakin yöksi, kun lapsen lämpö on 37,5. Itse tietää kuinka surkea olo lämpöillessä/kuumeessa on, niin miksi ei voisi lapsen oloa helpottaa?
No voinnin mukaan tietenkin! Ei siihen mitään yleisohjetta ole, vaan jos olo on ihan siedettävä, niin lämpimät juomat, esim. Tee tai hunajavesi (jälkimmäinen auttaa tosi hyvin yskään) ja lepäily ovat riittävä apu. Jos on tosi horkkainen ja huono olo eikä pysty kuumeelta edes nukkumaan (on tosi yksilöllistä, miten kuume vaikuttaa, itselläni voi olla hyvinkin yli 38c ennenkuin edes huomaan että ahaa mullahan on kuumetta, kun taas mieheni on ihan horkassa jo kun lämpöä on nipin napin 37c.) Kuume sinällään ei tapa pöpöjä, mutta onhan kuume kai merkki siitä että elimistö pyrkii hävittämään taudinaiheuttajan, joten jos vaan olo on siedettävä, niin kuumeen voi antaa olla. Erityisesti kuitenkin lapsen ja teininkin kohdalla täytyy huomioida oireenmukainen hoito, eikä suotta kiusata, vaan antaa herkästi lääkettä.
Antaisin illalla, jotta saisi yöllä nukuttua kunnolla.
En antaisi. Yöksi ehkä, mutta ei missään tapauksessa buranaa.
Ei tuohon oo yhtä selkeää vastausta. Riippuu lääkkeestä, annostuksesta, siitä mikä kuumeen aiheuttaa ja onko lapsi muuten perusterve vai onko perussairauksia.