Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää aso-asumisesta? Vaikuttaa kamalan kalliilta. Eikö kannata mieluummin ostaa omaa?

Vierailija
08.08.2017 |

Olen aina ihmetellyt aso-asumista, että eikö se niele enemmän rahaa kuin oman ostaminen. Ne vastikkeet eli vuokrat on huomattavasti isompia kuin lainan lyhennykset, ja kaikki ne rahat menettää eikä ne kerrytä omaa pääomaa. Tässä yksi esimerkki: https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13791860

Ensin laitettava rahaa kiinni noin 40 000 €, jonka tosin saa kyllä takaisin kun muuttaa pois, mutta sen verran omaa pääomaa on ensin oltava. Sitten vakuusmaksu kolmetonnia (vuokravakuus) ja sitten joka kuukausi vastike yli 1500 € eli kuin vuokra yli 1500 €. Mitä ihmeen järkeä tässä on? Remppaa ei silti saa vapaasti tehdä, koska ei ole oma, eikä nuo mitään luxustasoisia asuntoja ole, eikä neliöitäkään saanut enempää kuin 100.

Selittäkää!

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis 57 eikä edellinen.

Vierailija
62/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun kehä 1:sen sisäpuolella upouudessa rivarikolmiossa ja vastike on kuussa 750e. (asomaksu n.40000). Pankista olisin saanut lainaa 150000-200000. Tällainen kämppä maksaa 350-400000, joten aika paljon olisi jäänyt puuttumaan. Että sellainen järki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1100€

Vierailija
64/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jatkaa: omistusasuminen pääsääntöisesti kannattaa erityisesti kasvukeskuksissa, mutta paljon järkevämpää olisi omistaa kasvukeskuksesta useita eri pieniä sijoitusasuntoja ja omistusasumisen sijaan asua vuokralla.

Asumisoikeusasuminen vs. omistusasuminen on lähes aina omistusasumisen voitto, mutta ei aina. Olen omat esimerkkini excelissä laskenut ja osoittanut sillä itselleni, perheelleni ja ystävilleni, että asumisoikeusasuminen voi olla kannattavampaa kuin omistusasuminen. 

Eniten harmittaa maalaisten omistusasuminen, koska ei olla osattu ajatella talousasioita, vaan on hankittu se älvsbytalo ja oma tontti, joka vuosi vuodelta rapistuu ja josta loppujen lopuksi ei saa edes omia takaisin. Niin moni suomalainen olisi rikas, jos perhe olisi osannut asua vuokralla ja sijoittaa omistusasumisen sijaan osakkeisiin.

Ymmärrän muuttotappiokunnissa asoasumisen oikein hyvin, sillä omistusasumisessa on pienillä paikkakunnilla / muuttotappiokunnissa iso riski siitä, että omistusasunnon arvo romahtaa ja myyntiaika on todella pitkä. Lisäksi noilla pikkupaikkakunnilla asoasuntojen vastikkeet on ilmeisesti pienet (500-700 €?) kun taas tuo esimerkkini Espoon asokämppä on kuussa 1500 €. Olen samaa mieltä myös siitä, että on iso riski rakentaa omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalle, koska siinä ei tule saamaan edes omiaan pois vaan tod näk häviää aika paljon rahaa, jos joutuu vaikka eron takia myymään talon. 

Taloudellisesti olisi tosiaan viisasta omistaa vaikka pari sijoitusyksiötä Espoosta/Helsingistä, ja asua sitten itse vuokralla, mutta silloin joutuisi todennäköisesti liian pieneen vuokrakämppään. Jos haluaa asumiseensa yhtään väljyyttä, niin keskituloiselle tuo ei ole vaihtoehto. Ap.

Vierailija
65/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun kehä 1:sen sisäpuolella upouudessa rivarikolmiossa ja vastike on kuussa 750e. (asomaksu n.40000). Pankista olisin saanut lainaa 150000-200000. Tällainen kämppä maksaa 350-400000, joten aika paljon olisi jäänyt puuttumaan. Että sellainen järki.

Ymmärrän, ja vaikuttaa ihan fiksulta. Mutta mistä olet löytänyt noin halvan asokämpän?? En ymmärrä, koska kaikki, joita olen nähnyt Espoo/Hki-alueella, niin niissä on ollut vastike kuussa vähintään 1200 €. Ap

Vierailija
66/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso yhtiöissä on eroja. Jotkut vetää ihan riistohintaisia vastikkeita, mutta toisissa asut edullisemmin.

Vierailija
67/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ja vaikuttaa ihan fiksulta. Mutta mistä olet löytänyt noin halvan asokämpän?? En ymmärrä, koska kaikki, joita olen nähnyt Espoo/Hki-alueella, niin niissä on ollut vastike kuussa vähintään 1200 €. Ap

HASOlta, ainut järkevä vaihtoehto Helsingissä

Vierailija
68/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASO voi olla hyvä vaihtoehto myös siinä kohtaa, kun alkaa olla ikää ja haluaa virtaviivaistaa omaisuuttaan perinnönjakoa ajatellen. Yli 55-vuotiailla ei sovelleta enää omaisuusrajoja, joten oman kämppänsä voi myydä, siirtyä ASOon ja iskeä asuntorahat osinkofirmoihin. Jää perikunnalta sitten se asunnon myymisen vaiva pois. Hyvässä lykyssä niistä osingoista jää asumisvastikkeen jälkeen vähän käyttörahaakin eläkkeen jatkeeksi.

Me tehtiin juuri näin. Omistusasunto rahoiksi ja loppuelämä nyt sitten tässä asossa. Ei niillä osingoilla mitään vastiketta maksella, mutta kun eläkepäivät koittaa niin on vähän rahaa jemmassa sitä varten - tai lapsille jos kupsahdan aiemmin.

Vierailija
69/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuon HASON kämpät, ja niissä vastikkeet vaikutti ihan kohtuullisilta. Kyllä sinunkin mielestä se 1500 € vastike siitä sadan neliön rivarista on ryöstö :D , eikös niin? Ap.

Vierailija
70/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sitä voi verrata vuokra-asumiseen. Ei omistusasumiseen. Itse en yksinhuoltajana saa (tarpeeksi)lainaa vaikka ason omavastuun verran säästössä onkin.  Haluan kuitenkin asumiseen turvaa. Eli tämä aso on pitkäaikainen asunto.  Kaupunginvuokra-asunto olisi verrannollinen, mutta niissä on usein enemmän sosiaalisesti epänormaalisti asuvia. Oma vastike/kk on verrannollinen kaupungin vuokra-asuntojen kanssa. Eli tämä on edullinen. Asumisoikeusasuntoja voi rakentaa kuka tahansa. Eli jotkut omistajat haluvat maksimoida hyödyn. Siksi on tärkeää, että katsoo kenen omistajan asuntoon muuttaa.

Vierailija
71/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ASOT tulivat ostin oman asunnon pankkilainalla. Ystäväni, ekonomi, kimmastui ja sanoi, että hänen mielestään ainoa oikea järkevä omistusasumismuoto on ASO. Minä onneton, merkonimi, olin mennyt ostamaan asunnon pankkilainalla!

Tyhmä kun olen enkä asioita ymmärrä, niin ostin asunnon silloin lama-aikaan kun asunnot olivat halpoja. Viisi vuotta myöhemmin möin sitten hyvällä voitolla. Tyhmä mikä tyhmä. ASO olisi pitänyt olla.

Vierailija
72/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HASO:n kautta saa fiksun hintaisia asuntoja Helsingissä, mutta kysyntääkin tuntuu olevan juuri tästä syystä. Muutan ensi vuonna uuteen HASO:n asuntoon, jossa on vähän päälle 40 neliötä, iso parveke ja saunakin löytyy. ASO-maksu oli 29000€ ja vastike tulee alustavasti olemaan 460€/kk. Asunto on hyvällä paikalla varsinkin tulevaisuutta ajatellen, kun alueen liikenneyhteyksiä tullaan parantamaan tuntuvasti. ASO-numero oli noin 4 vuotta vanha. Muiden firmojen ASO-asunnoissa vastike olisi selkeästi suurempi Helsingissä.

Vierailija
73/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle; et voi verrata tosissasi rivari KOLMION ja rivari 5h+k asumiskuluja. Sun täytyy verrata oikeasti saman kokoisia ja samalla alueella olevia asuntoja. 

Vierailija
74/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan, että aloituksen asunnon ostohinta olisi noin 400 000 €. Kyseisellä alueella Espoossa hinnat sadan neliön kämpässä tuota luokkaa, ellei ole aivan luxus-disain-talo, kuten esimerkkitalo nyt ei ole. Asuntolainaa varten pitää olla rahaa maksaa itse 10 % siitä kämpästä säästöillä, eli sama 40 000 € kuin ason asomaksu. No lainaa pitäisi ottaa 360 000 €, ellei olisi enempää säästöjä. 

360 000 € laina 2 %:n korolla ja 25 vuoden maksuajalla on kuukausilyhennyksenä 1526 € eli aivan sama kuin se ason vuokra kuukaudessa. Toki omistusasunnossa tuohon tulee lisäksi se asunnon vastike, joka on ehkä 150 € -350 € riippuen vähän yhtiöstä. Mutta kun lyhentää lainaa, niin omistusosuus siirtyy koko ajan itselle pankilta, eli omistettu pääoma kasvaa joka kuukausi! Asossa sen kaiken rahan menettää pois.

Ei ymmärrä asoa ei. Ap.

Tässä nyt samalta alueelta lähin vastaava asunto. Pienempi, vähemmän huoneita ja neliöitä ja hinta sen 400 000,-

http://www.etuovi.com/kohde/1195040?sc=M1109873509&pos=4

Ihan oikeasti, tuolla alueella hinnat ovat aika korkeat. Ihan perustönöstäkin. 

Joillakin se asunnon sijainti merkitsee kaikkein eniten.

Samaa mieltä. Miesystävällä on aso-asunto kolmio jonka vuokralla maksaisi lainaa omakotitaloon.

Se vaan että aso-asunto on isossa kaupungissa järven rannalla, paikassa jossa kolmiot maksaa puoli miljoonaa. Omakotitalon saisi ympäristökunnasta 30 km päästä. Lisäksi saa asua helposti ilman ruohonleikkuuta ja lumitöitä.

Loput rahat kasvaa rahastoissa.

Vierailija
75/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HASO:n kautta saa fiksun hintaisia asuntoja Helsingissä, mutta kysyntääkin tuntuu olevan juuri tästä syystä. Muutan ensi vuonna uuteen HASO:n asuntoon, jossa on vähän päälle 40 neliötä, iso parveke ja saunakin löytyy. ASO-maksu oli 29000€ ja vastike tulee alustavasti olemaan 460€/kk. Asunto on hyvällä paikalla varsinkin tulevaisuutta ajatellen, kun alueen liikenneyhteyksiä tullaan parantamaan tuntuvasti. ASO-numero oli noin 4 vuotta vanha. Muiden firmojen ASO-asunnoissa vastike olisi selkeästi suurempi Helsingissä.

Se HASO on siis Helsingin kaupungin omistama, eikä siksi tavoittele voittoa? Eli vertautuu käytännössä stadin vuokrakämppiin. Siinäkin, että molempia on vaikea saada. Tuo sinun kämppä vaikuttaa hyvältä diililtä. Mutta jouduit käytännössä jonottamaan sitä monta vuotta :( . 

Vierailija
76/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ASO voi olla hyvä vaihtoehto myös siinä kohtaa, kun alkaa olla ikää ja haluaa virtaviivaistaa omaisuuttaan perinnönjakoa ajatellen. Yli 55-vuotiailla ei sovelleta enää omaisuusrajoja, joten oman kämppänsä voi myydä, siirtyä ASOon ja iskeä asuntorahat osinkofirmoihin. Jää perikunnalta sitten se asunnon myymisen vaiva pois. Hyvässä lykyssä niistä osingoista jää asumisvastikkeen jälkeen vähän käyttörahaakin eläkkeen jatkeeksi.

Me tehtiin juuri näin. Omistusasunto rahoiksi ja loppuelämä nyt sitten tässä asossa. Ei niillä osingoilla mitään vastiketta maksella, mutta kun eläkepäivät koittaa niin on vähän rahaa jemmassa sitä varten - tai lapsille jos kupsahdan aiemmin.

Minä olen laskeskellut, että 400000 euron pääomalla pitäisi saada 12000 euron netto-osingot, eli 1000€/kk. Kyllä tuolla nyt jotain vastiketta jo makselee. Mutta pahoin pelkään ettei mies tästä asunnosta kirveelläkään lähde pienempään vaan haluaa nauttia neliöistä. Mutta leskenä sitten repäisen ja muutan max 60-neliöiseen mummokoppiin.

Vierailija
77/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille aso on upgreidattu vuokra-asunto ja välivaihe matkalla omaan. Emme ole jäämässä pysyvästi tälle paikkakunnalle (minulla opinnot loppusuoralla), joten omistusasunto täältä ei kannata. Ason kynnysrahan verran meillä oli säästöjä. Tällä hetkellä asumme rauhallisessa talossa uudehkossa kolmiossa ja kuukausittaiset asumiskulumme ovat pienemmät, kuin mitä VVO:n 70-luvun kaksioista kilometrin päässä pyydetään vuokraa.

Vierailija
78/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle; et voi verrata tosissasi rivari KOLMION ja rivari 5h+k asumiskuluja. Sun täytyy verrata oikeasti saman kokoisia ja samalla alueella olevia asuntoja. 

Meillä on 4 h rivari, se verrokkitalo oli 5 h rivari, vain 12 neliötä isompi kuin meillä. Eli joo se on hieman isompi, mutta mikään ei selitä, että se on jopa 33 prosenttiyksikköä kalliimpi. Alue on käytännössä sama. Ap.

Vierailija
79/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin aso-asunnot ovat erittäin edullisia. Pk-seudulla muuten ei niin edullisia, mutta yleensä halvempia kuin saman tasoinen vuokra-asunto. Poislukien kaupungin asunnot.

Vierailija
80/86 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 4 h rivari, se verrokkitalo oli 5 h rivari, vain 12 neliötä isompi kuin meillä. Eli joo se on hieman isompi, mutta mikään ei selitä, että se on jopa 33 prosenttiyksikköä kalliimpi. Alue on käytännössä sama. Ap.

Täsmennyksenä siis. Se meidän rivari on virallisesti 4 h mutta me kaadettiin siitä seinä ja yhdistettiin kaksi huonetta, joten se on käytännössä kolmio. Tosin sen voisi helposti palauttaa 4 h + k + sauna -asunnoksi. Neliöitä siinä on siis hieman yli 90. Mielestäni kannattaa puhua lähinnä neliöistä, kun vertailee hintoja ja asunnon neliöhinnasta tai neliövuokrasta, koska noita huoneiden muutostöitä voi tehdä eikä ne kerro koko totuutta. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi