Kaikilla tuntemillani pääkaupunkiseudulla/Helsingissä asuvilla ihmisillä on auto.
Riippumatta asuinalueesta ja perheen koosta tai siitä onko lapsia lainkaan.
Pääkaupunkilaisten autottomuus ei vastaa ainakaan hyvätuloisten todellisuutta ;)
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa Helsingistä pois, tarvitsee auton. Meillä on mökki, jonne periaatteessa pääsisi bussilla. Valitettavasti bussi kulkee vain kerran päivässä kumpaakin suuntaan, ja pysäkki on n. 7 km päässä mökistämme. Myös vanhempien luona maalla tulee käytyä. Niihinkin paikkoihin periaatteessa pääsisi junalla tai bussilla, mutta koko perheen liikuttaminen autolla tulee halvemmaksi kuin ostaa viisi meno-paluu-lippua ja lemmikkipaikka.
Meillä sama, paitsi tietenkin kuljemme junalla ja taksilla mökille. Tai sitten vuokra-autolla. Auton todelliset kulut vuositasolla olisivat paljon suuremmat, kuin mikään liikkumiseen käytetty raha nyt. Et osaa laskea oikein, jos vertaat yhden viikonlopun junalippuja edestakaisiin bensarahoihin.
Millä kuskaatte remonttitarvikkeet, mullat, hiekat, työkoneet mökille? Entäs marjat, omenat ja perunat kotiin?
:D Työkoneet ja perunat ...
Ei kovin urbaani käsitys kaupunkilaisen mökkielämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantakaupungissa asuessa on kaikki palvelut ihan vieressä. Itse maksan mielelläni vähän enemmän siitä, että ei tarvitse autoa lähtiessä ravintolaan, teatteriin, harrastuksiin. Lisäksi itsestäni tuntuu, että kaupungissa vaan on parempi fiilis kuin lähiöiden rivitaloklooneissa, valkoisella farmarinissanilla, keskiarvoperheelle broileria kokatessa. Kaupungissa tunnelma on eloisampi ja vaihtoehtoja enemmän. Itse en ole todella ollut koskaan mökki-ihminen, eli en koe edes tarvetta ostaa kesämökkiä.
Harvinaisen typerä kommentti. Osoittaa suurin piirtein kaiken tarvittavan kantakaupunkilaisen olemattomasta järjenjuoksusta.
Aijai, taisi valkoisen nissancahscown omistajalla käydä tunteisiin.
Mikä on nissancahscow?
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja malliesimerkki siitä, että lasten kanssa pärjää autottamana vallan mainiosti.
Asumme Etu-Töölössä. Lasten harrastukset ovat kantakaupunki-Meilahti -akselilla. Kulkevat itse.
Ja silloin kun olivat liian pieniä kulkemaan yksin, niin vein julkisilla jotkut matkat. Kiireessä saatoimme ottaa taksin.
Jotkut harvat kerrat olen vuokrannut auton periferiaan päästäksemme.
Lasten kaupunkituntemus ja reippaus ovat ihan omaa luokkaansa verrattuna näihin takapenkkiläisiin ikätovereihin.
Suurimmalla osalla minun helsinkiläisistä ystävistäni on auto, tai kaksikin.
Ne, joilla ei ole autoa, ovat yksineläviä naisia, joilla ei ole kotona lapsia, eikä ole kesämökkiä, ja joiden työpaikka on julkisten varrella.
Onhan auto helppo ja mukava, mutta se on sellainen saastuttava ylellisyystuote, että jos kaikilla olisi sellainen ja vielä ajaisivat sillä joka paikkaan, kaupungissa olisi mahdoton asua.
Ymmärrän, että jos itse asuu pellolle rakennetussa rivitalolähiössä 20km päässä kaupungista, ei ehkä ymmärrä tai pysty samaistumaan kaupungissa liikenneväylien lähellä asuvien ihmisten ilmanlaatu-, liikennemelu- ja ruuhkaongelmiin. On aika inhimillistä, että oma napa on lähinnä.
On totta, että jos kaikki muuttaisimme lähiöihin ja ostaisimme auton, saisimme nauttia puhtaasta ilmasta edes öisin, kun olemme kotona. Kaupungit tosin tällöin autioituisivat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan auto helppo ja mukava, mutta se on sellainen saastuttava ylellisyystuote, että jos kaikilla olisi sellainen ja vielä ajaisivat sillä joka paikkaan, kaupungissa olisi mahdoton asua.
Ymmärrän, että jos itse asuu pellolle rakennetussa rivitalolähiössä 20km päässä kaupungista, ei ehkä ymmärrä tai pysty samaistumaan kaupungissa liikenneväylien lähellä asuvien ihmisten ilmanlaatu-, liikennemelu- ja ruuhkaongelmiin. On aika inhimillistä, että oma napa on lähinnä.
On totta, että jos kaikki muuttaisimme lähiöihin ja ostaisimme auton, saisimme nauttia puhtaasta ilmasta edes öisin, kun olemme kotona. Kaupungit tosin tällöin autioituisivat.
Siksi kohta meillä onkin sähköautot...
Onko tämä autottomuus nykyään joku ylpeilyn aihe? Vai miksi ihmiset niin isoon ääneen julistavat elävänsä/pärjäävänsä ilman autoa? Minä asun Helsingissä erittäin hyvien liikenneyhteyksien varrella ja silti omistan auton. Käytän sitä lähinnä kauppareissuihin ja muihin kaupunkeihin liikkumiseen eli harvakseltaan, mutta silti minusta on mukavaa että se on olemassa kaikenmaailman hätätapauksia varten. Töissä käyn julkisilla. Olenko minä nyt jotenkin epämuodikas juntti ja pitäisikö minun vaikeuttaa omaa elämääni jonkun toisen ihmisen mielipiteiden vuoksi?
Olemme varakkaita helsinkiläisiä, lapsikin on, mutta ei autoa. Miehen työmatka on 2 minuuttia, ei siihen autoa tarvita. Alakerrassamme on ruokakauppa. Päiväkotiin on 5min kävely. Mökkeily ei todellakaan kuulu elämäntapaamme. Sukulaisiin pitää mennä junalla, asuvat kaupungissa eivätkä maalla. Isovanhempien luo tarvitaan jo lentokonetta. Jos kerran kaksi vuodessa tulee mieleen lähteä ajelulle johonkin toiseen suomalaiseen kaupunkiin, voi auton vuokrata, viimeksi taisi maksaa reilun kuuskymppiä hyvä uusi auto.
Itse asun Tampereen keskustassa ja ei täälläkään tarvitse autoa :) Julkiset kulkee hyvin ja työpaikkani/asuinpaikkani olen valinnut siten, että sinne pääsee kotoa yhdellä linjalla. Emme omista mökkiä tai muuta syytä, jonka vuoksi tarvitsisi kulkea useammin pois julkisten alueelta. Vanhempani asuvat Tampereen laidalla, mutta sinnekin pääsee bussilla noin 45min ajolla :)
Jos joskus tarvitsen autoa, niin usein vanhempani voivat lainata sellaista. Jos taas mennään jonkun kaverin mökille, niin hoidetaan usein kimppakyyti ja maksetaan tietysti bensat sekä vaivanpalkkaa.
Itselleni auto olisi tällä hetkellä turha kuluerä ja parkkipaikkakin maksaa paljon. En kuitenkaan sano, että en joskus tulevaisuudessa osta autoa, mutta en näe sille toistaiseksi tarvetta. En myöskään usko, että lapset kauheasti tulevat muuttamaan asiaa, sillä toivottavasti pystyn opettamaan heille julkisen liikenteen käytön jo pienestä alkaenl.
Autoton mies on kyllä melkoinen mikkihiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et varmaankaan tunne kaikkia pääkaupunkiseudulla asuvia ihmisiä. Et ainakaan minua.
En tunnekaan mutta aika paljon tuttavia siellä päin kuitenkin asuu.
Itse asiassa en tunne anoppia lukuun ottamatta ketään, jolla ei olisi autoa, missään päin Suomessa.
ap
Minäpä tunnen. Eli se siitä sun tuntemisestasi.
Vierailija kirjoitti:
Autoton mies on kyllä melkoinen mikkihiiri.
Ja ihminen, joka määrittää toisen auton kautta on melkoinen tollo. Sitäpaitsi Mikki Hiiri on kova heppu.
Meillä on vielä auto mökkimatkoja varten, talvella se on seisontavakuutuksessa. Kun auto tulee ikänsä päähän, emme osta uutta vaan liitymme City Car Clubiin, jolloin auto on tarvittaessa käytössä. Mökkikin vaihtuu ensi kesänä uuteen, isompaan veneeseen, venepaikka on Taivallahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä autottomuus nykyään joku ylpeilyn aihe? Vai miksi ihmiset niin isoon ääneen julistavat elävänsä/pärjäävänsä ilman autoa? Minä asun Helsingissä erittäin hyvien liikenneyhteyksien varrella ja silti omistan auton. Käytän sitä lähinnä kauppareissuihin ja muihin kaupunkeihin liikkumiseen eli harvakseltaan, mutta silti minusta on mukavaa että se on olemassa kaikenmaailman hätätapauksia varten. Töissä käyn julkisilla. Olenko minä nyt jotenkin epämuodikas juntti ja pitäisikö minun vaikeuttaa omaa elämääni jonkun toisen ihmisen mielipiteiden vuoksi?
Kuinka usein tulee se hätätilanne että on oltava auto?
Minä ajattelen puhtaasti rahaa. Auto on kallis. Sillä rahalla teen muuta ja tarvittaessa sitten käytän taksia tai tavaroille kotiinkuljetusta. Näitä tilanteita on muutamia kertoja vuodessa.
Autottomuus on vähän niin kuin kasvisruoka. Fiksummat sitä harrastaa. Yleensäkin on niin, että faktat on kyllä kaikkien saatavilla, mutta vain älykkäämpi kansanosa osaa tulkita ja soveltaa, ja sen jälkeen muuttaa omaa käytöstään.
Sama ilmiö näkyy myös siinä, että enemmän koulutetut elävät pitempään, koska osaavat muokata käytöstään itselleen edulliseksi. Jos he lukevat tutkimuksen, joka osoittaa pekonin hyvin epäterveelliseksi, he jättävät pekonin syönnin vähemmälle. Jos he lukevat tutkimuksen, jonka mukaan liikenteen pienhiukkaset ovat terveydelle haitallisia, he jättävät autoilun vähemmälle.
Ja sitten on kansanosa, joka ei pysty muuttamaan käytöstään 12 ikävuoden jälkeen, koska mieli ei vaan jousta.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa Helsingistä pois, tarvitsee auton. Meillä on mökki, jonne periaatteessa pääsisi bussilla. Valitettavasti bussi kulkee vain kerran päivässä kumpaakin suuntaan, ja pysäkki on n. 7 km päässä mökistämme. Myös vanhempien luona maalla tulee käytyä. Niihinkin paikkoihin periaatteessa pääsisi junalla tai bussilla, mutta koko perheen liikuttaminen autolla tulee halvemmaksi kuin ostaa viisi meno-paluu-lippua ja lemmikkipaikka.
Minä ainakin pääsin kerran Helsingistä pois, olikos se nyt junalla... 🤔
Millaisessahan kuplassa nuo kantakaupungissa elävät autottomat ovat? Ei koskaan pääse esim. tutustumaan maaseudulle paikkoihin mihin julk. liikenne ei kulje. Paljosta jää paitsi.
Itse käyn pääkaupunkiseudulla usein työasioissa ja keskustelu em. paikoissa asuvien henkilöidenkin kanssa on vähän vaivaantunutta; moni suht' yksinkertainen asia Helsingin ulkopuolelta on heille suuri ihmetyksen aihe ja töllötys huuli pyöreänä hiukan vaivaannuttaa. Sama kuin selittäisi miten puuhevoselle porataan persreikä.
Voihan noinkin elää....
Vierailija kirjoitti:
Millaisessahan kuplassa nuo kantakaupungissa elävät autottomat ovat? Ei koskaan pääse esim. tutustumaan maaseudulle paikkoihin mihin julk. liikenne ei kulje. Paljosta jää paitsi.
Itse käyn pääkaupunkiseudulla usein työasioissa ja keskustelu em. paikoissa asuvien henkilöidenkin kanssa on vähän vaivaantunutta; moni suht' yksinkertainen asia Helsingin ulkopuolelta on heille suuri ihmetyksen aihe ja töllötys huuli pyöreänä hiukan vaivaannuttaa. Sama kuin selittäisi miten puuhevoselle porataan persreikä.
Voihan noinkin elää....
Ei kuulosta uskottavalta. Mut poraile sä vaan puuhevoselle persreikää jos se on susta tärkeä asia. Jota siis ei voi tehdä ilman autoa.
Miten te autottomat teette isompia ruokakauppaostoksia? Vai ettekö te tee sellaisia lainkaan? Haetteko aina vain muutaman tavaran kerrallaan? Miten te kuskaatte vaippapaketit ja paskapaperit?
Sori nyt vaan mutta ei ole japanilaista autoa eikä edes valkoista.
Ja tässä ketjussa nimenomaan autottomilla tuntuu käyvän tunteisiin, kun pitää mitä typerimmillä argumenteilla selostaa syitään autottomuudelle.