Kaikilla tuntemillani pääkaupunkiseudulla/Helsingissä asuvilla ihmisillä on auto.
Riippumatta asuinalueesta ja perheen koosta tai siitä onko lapsia lainkaan.
Pääkaupunkilaisten autottomuus ei vastaa ainakaan hyvätuloisten todellisuutta ;)
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa Helsingistä pois, tarvitsee auton. Meillä on mökki, jonne periaatteessa pääsisi bussilla. Valitettavasti bussi kulkee vain kerran päivässä kumpaakin suuntaan, ja pysäkki on n. 7 km päässä mökistämme. Myös vanhempien luona maalla tulee käytyä. Niihinkin paikkoihin periaatteessa pääsisi junalla tai bussilla, mutta koko perheen liikuttaminen autolla tulee halvemmaksi kuin ostaa viisi meno-paluu-lippua ja lemmikkipaikka.
Jos ettei alvariinsa siellä mökillä ravaa, niin auton vuokraus vuositasolla tulee usein halvemmaksi.
Auton kustannuksiin ei useinkaan lasketa pääomakustannuksia vaan pelkät juoksevat kulut. Näin syntyy harha auton pitämisen kannattavuudesta vuokraamiseen ja satunnaiseen taksimatkojen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovinpa on suppea tuttavapiiri.
Helsingissä yli puolet talouksista on autottomia. Yksinelävillä vanhoilla ihmisillä, opiskelijoilla on pikemminkin harvinaista auton omistaminen.
Lisäksi suurella joukolla kantakaupungissa asuvia lapsiperheitäkin pärjää ilman autoa, mm. Osmo Soininvaaran perhe, joka ei totisesti ole köyhä.
Espoo ja Vantaa ovat toki autoistuneempia.
Mikä ihmeen ylellisyyden huippu kantakaupunki ja kertostalo on? Onhan Helsingissä merenrannassa olevia monisataneliöisiä omakotitaloja. Tuo kerrostalo ja julkinen liikenne on joku betonielementtilähiöistä ja peräkylistä suureen maailmaan ponnistaneiden päähänpinttymä.
Jaa, olen helsinkiläinen kolmannessa polvessa ja asunut aina Helsingin kantakaupungin alueella autottomana.
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta asuinalueesta ja perheen koosta tai siitä onko lapsia lainkaan.
Pääkaupunkilaisten autottomuus ei vastaa ainakaan hyvätuloisten todellisuutta ;)
Vinkki
Pääkaupunkilaisten autottomuus ei vastaa ainakaan hyvätuloisten todellisuutta. ;)
*
Kiva, että olet pariutunut maalta hyvin tienaavan kanssa. Harmi, että opiskelusi jäivät kesken. ;)
Vierailija kirjoitti:
Minä en tarvitsisi autoa muuten mutta koska Helsingin koulutilanne on mikä on pitää kuskata lapset kouluun.
Minne sinä niitä lapsiasi kuskaat??
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa Helsingistä pois, tarvitsee auton. Meillä on mökki, jonne periaatteessa pääsisi bussilla. Valitettavasti bussi kulkee vain kerran päivässä kumpaakin suuntaan, ja pysäkki on n. 7 km päässä mökistämme. Myös vanhempien luona maalla tulee käytyä. Niihinkin paikkoihin periaatteessa pääsisi junalla tai bussilla, mutta koko perheen liikuttaminen autolla tulee halvemmaksi kuin ostaa viisi meno-paluu-lippua ja lemmikkipaikka.
Meillä sama, paitsi tietenkin kuljemme junalla ja taksilla mökille. Tai sitten vuokra-autolla. Auton todelliset kulut vuositasolla olisivat paljon suuremmat, kuin mikään liikkumiseen käytetty raha nyt. Et osaa laskea oikein, jos vertaat yhden viikonlopun junalippuja edestakaisiin bensarahoihin.
Asun Tampereella, ja minäkin tunnen vaikka kuinka paljon autottomia. Voisin olettaa, että Helsingissä heitä on paljon enemmän. Näitä autottomia ei yhdistä pienet tulot vaan tiedostava, älykäs elämäntapa. Pöljät nyt ajaa autolla ihan tavan ja tottumuksen takia, kun jo pappa Peräputaallakin ajoi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän montakin ja jopa hyvin toimeentulevia! Juntit kulkee autolla joka paikkaan, tiedostava ihminen hyötyliikkuu! No mä tunninkin paljon keskustassa omistusasunnoissa asuvia ihmisiä!
Viimeistään siinä vaiheessa pitää olla auto kun lapsen matsit ovat Porvoo-Lohja-Klaukkala-akselilla.
Itse hankimme sen kun ostimme kesämökin.
Taitaa ap:n tuttavat olla jotain Savosta muuuttaneita.
Sitten on niitäkin autollisia helsinkiläisiä, jotka menevät autonomistajuudestaan huolimatta julkisilla töihin. Ylipäätään aniharva akateeminen kehtaa ajella autolla töihin, ellei se ole sähköauto. Pölöt tietysti ajaa lähikauppaankin, kun heillä ei vaan ole käsitystä oman toiminnan seurauksista muille.
Ei se ap haittaa vaikka et tunne monia ihmisiä pääkaupunkiseudulta ainakaan keskustasta, en minäkään tunne monia tai ehkä en yhtäkään ihmistä sinun asuinpaikkakunnalta.
Olisko jopa mieluummin niin, että autottomat on varakkaampia. Sen toisaalta ymmärtää, koska heillä säästyy joka vuosi iso kasa rahaa kun ei tarvitse auton kustannuksia maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, paitsi tietenkin kuljemme junalla ja taksilla mökille. Tai sitten vuokra-autolla. Auton todelliset kulut vuositasolla olisivat paljon suuremmat, kuin mikään liikkumiseen käytetty raha nyt. Et osaa laskea oikein, jos vertaat yhden viikonlopun junalippuja edestakaisiin bensarahoihin.
Millä kuskaatte remonttitarvikkeet, mullat, hiekat, työkoneet mökille? Entäs marjat, omenat ja perunat kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta autottomien piirit ovatkin hyvin suppeat pääkaupunkiseudulla. Korkeintaan taxilla lentoasemalle, että pääsee pakollisille Kanarianlomille kerran pari vuodessa, tai ehkä jopa Berliinin betonihelvettiä ihmettelemään pitkäksi viikonlopuksi. Muuten nyhjätään kehä kolmosen sisäpuolella ja kuljetaan ah niin ihanilla julkisilla (joista saamme lukea tällä palstalla vähän väliä).
Jos haluaa maksaa järjettömiä kiskurihintoja koirankopin kokoisesta kantakaupunkiluukusta, ei ole ihmekään, että elintaso ja elämänlaatu on paska.
Kantakaupungissa asuessa on kaikki palvelut ihan vieressä. Itse maksan mielelläni vähän enemmän siitä, että ei tarvitse autoa lähtiessä ravintolaan, teatteriin, harrastuksiin. Lisäksi itsestäni tuntuu, että kaupungissa vaan on parempi fiilis kuin lähiöiden rivitaloklooneissa, valkoisella farmarinissanilla, keskiarvoperheelle broileria kokatessa. Kaupungissa tunnelma on eloisampi ja vaihtoehtoja enemmän. Itse en ole todella ollut koskaan mökki-ihminen, eli en koe edes tarvetta ostaa kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kantakaupungissa asuessa on kaikki palvelut ihan vieressä. Itse maksan mielelläni vähän enemmän siitä, että ei tarvitse autoa lähtiessä ravintolaan, teatteriin, harrastuksiin. Lisäksi itsestäni tuntuu, että kaupungissa vaan on parempi fiilis kuin lähiöiden rivitaloklooneissa, valkoisella farmarinissanilla, keskiarvoperheelle broileria kokatessa. Kaupungissa tunnelma on eloisampi ja vaihtoehtoja enemmän. Itse en ole todella ollut koskaan mökki-ihminen, eli en koe edes tarvetta ostaa kesämökkiä.
Harvinaisen typerä kommentti. Osoittaa suurin piirtein kaiken tarvittavan kantakaupunkilaisen olemattomasta järjenjuoksusta.
Olen ihan kohtuullisen hyvätuloinen sinkku. Asun Helsingissä Tehtaankadulla. Ei ole autoa, enkä tiedä mihin sellaisen edes laittaisin, jos olisi. Ei näillä vanhoilla taloilla ole mitään paikoitusalueita tai parkkihalleja. Ratikoita kulkee muutaman minuutin välein. Töihinkin pääsee ruuhkissa nopeammin julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen typerä kommentti. Osoittaa suurin piirtein kaiken tarvittavan kantakaupunkilaisen olemattomasta järjenjuoksusta.
Aijai, taisi valkoisen nissancahscown omistajalla käydä tunteisiin.
Aika harvalla oikeasti varakkaalla helsinkiläisellä on mitään tarvetta pitää autoa. He asuvat kantakaupungissa, kulkevat julkisilla, koska se on heille helppoa. Ilmanlaadun kaupungissa pilaavat nämä maalaiset, jotka eivät osaa käyttää julkisia, ja joiden pihasta löytyy auto, koska asuvat niin kaukana kaikesta, että se on muutenkin tarpeen. Itse toivon, että he pysyisivät lähiöissään autoinensa. Ilman autoa tervetuloa keskustaan!
Mitä sillä autolla tekee kun ei mahdu parkkeeraamaan? Meinaatko tosissasi että Helsingin keskustassa työssäkäyvät kulkevat sinne omalla autolla, jokaikinen? Ei taitaisi onnistua.
Minulla ei ole autoa eikä kellään lapsuudenperheestäni, ei junantuomilla vanhemmillakaan. Kavereista yhdellä oli auto mutta ei kauaa. Kaupungissa on jopa helpompaa olla julkisten varassa. Me kun ei mökkeillä. Ex-miehelläni on auto mutta hän onkin ulkopaikkakunnalta ja auto on minän jatke.
Mekin asumme metron vieressä. Täällä on vain sössitty koulut eikä me haluttu lapsia tänne riepoteltaviksi. Kuskaan siis.