Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelisit jos poikasi menisi sivariin?

Vierailija
06.08.2017 |

Olisko ok vai yrittäisitkö käännyttää?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut ok. Mikä minä olisin ollut käännyttämään, kumpaakaan en itse ole käynyt.

Vierailija
2/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen elämänsä. On siinä vaiheessa täysi-ikäinen, joten todellakin saa päättää itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mä yrittäisin saada sen muuttamaan mieltään.

t. Ares, sodanjumala

Vierailija
4/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri aloitti ja olen oikein tyytyväinen.

Vierailija
5/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niille sivarinkin käyneille ihan järkeviä hommia löydetään mahdollisen sodan aikana. Sairaanhoitoon, jne. 'selusta' hommiin tarvitaan aika paljon porukkaa.

Vierailija
6/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti menee sivariin tai saa vapautuksen, fiksu ja ajatteleva nuori mies.

Vierailija
7/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on käynyt armeijan. Nuorempi tehkööt aikanaan ihan kuin itse haluaa. Sivari on täysin pojan oma valinta. En aio elää hänen elämäänsä. Neuvoja voin antaa, mutta kokemuksesta tiedän, ettei niitä kuunnella.

Vierailija
8/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut tuhlausta mennä armeijaan, ilmaisena terveyskeskuslääkärinä oli varmasti paljon hyödyllisempi isänmaalle. Ihan samaan ratkaisuun päätyivät poikani opiskelukaveritkin.

Vierailija
9/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin jo valistamaan siinä vaiheessa kun pelasi sotapelejä tietokoneella. Puhuin armeijasta ja sanoin että vellihousut ei käy armeijaa. Poika kävi armeijan ja yks yliopisto vuosi meni. Valmistuu vuoden myöhemmin lisuriksi.

Vierailija
10/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut tuhlausta mennä armeijaan, ilmaisena terveyskeskuslääkärinä oli varmasti paljon hyödyllisempi isänmaalle. Ihan samaan ratkaisuun päätyivät poikani opiskelukaveritkin.

Lääkäri yleensä on intissäkin lääkärin hommissa.

Vierailija
11/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivari on käsitykseni mukaan parempi vaihtoehto. Itse kävin armeijan, mutta tuskin menisin nyt jos tällä elämänkokemuksella pitäisi päättää. Olen 43-vuotias. Armeija meni osaltani hyvin, mutta en kyllä näe siinä juurikaan mitään järkeä.

Vierailija
12/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ok. Yksi pojistani ei varmastikaan tule armeijaa käymään, ainakaan näillä näkymin.

Vierailija
13/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi siitä pahoillani, mutta tiedän lapseni olevan hyvin herkkä ja olisin huolissani kuinka kestää osakseen tulevan arvostelun.

Vierailija
14/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin aikanaan intin pidemmän kaavan mukaan, joka siihen aikaan 70-luvun lopulla oli 11 kuukautta. Silloin ihan tosissani sivaria mietin, mutta siihen aikaan jos sivariin halusit, niin jouduit kutsunnoissa hemmetinmoisiin ristikuulusteluihin, joissa tentattiin vakaumuksesi vahvuutta ja jos et niistä selvinnyt, niin inttiin kävi tie ja rangaistuksena "moisen hapatuksen" haaveilemisesta sinut passitettiin kauimmaiseen palvelusyksikköön, joka minulle etelä-suomalaisena olisi ollut Rovaniemi.

Siihen aikaan vain jokuset korkeammin koulutetut, taiteilijat, muusikot tai muuten tavalla tai toisella vähän tunnetummat persoonat kävi sivarin, eikä kaltaisellani amiksen käyneellä tavisduunarilla ollut käytännössä juuri mitään mahdollisuutta selviytyä kuulusteluista läpi, koska minulla ei ollut sen kummempaa eettistä filosofiaa taustalla, muuta kuin kielteinen suhtautuminen tappamiseen. Katsoin siis parhaaksi valita sen helpomman tien, eli käydä intin, velliperse kun olin.

Poikani kävi intin muutama vuosi sitten ja hän ei käsittääkseni sivaria edes harkinnut. Emme asiasta sen kummemin keskustelleet, mutta ei hänellä ainakaan mitään kummempaa inttiä vastaan ollut. Minulle se oli ihan ok, mutta eihän minulla luonnollisestikaan olisi mitään vastaan sitä ollut, jos hän olisi päättänyt valita sivarin. Poikani oli täysi-ikäinen ja siis päätös oli 100% hänen, eikä minulla ollut siihen mitään nokan koputtamista.

Vierailija
15/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ihminen.

Ei halua tarttua aseeseen.

Vierailija
16/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Moni menee sivariin kumminkin.

Vierailija
17/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että vapautus tulee.

Mikä vapautus helppoa onkin kun yleinen asevelvollisuus on käytännössä vapaaehtoista ikäluokkansa idioottien kasarmipelleilyä.

Säästyyy 50000e per vapautettu armeijalelujen bensakuluissa, palkoissa tms.

Tosin säästynyt raha menee hornet ilveilyyn.

Vierailija
18/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus lapsia "siunaantuu" ja silloin vielä on tuo "velvollisuus" käytössä niin oma valinta.

t. c-mies

Vierailija
19/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin pettynyt jos menisi sivariin sen sijaan että kieltäytyisi kokonaan.

Kieltäytyjänä taas uusi suomalainen amnestyn tunnustama mielipidevanki EU-maassa.

Eikä puolitu kieltäytyjän aina ehdoton tuomio, ikään kuin murhatuomio vailla puolittamista .

Rikoksista kauhein, aseistakieltäytyminen.

Raiskaamallakin pääsee ehdollisella jos nopeasti raiskaa.

Amnesty vastaan suomi.

Kummalla instituutiolla enemmän arvostelukykyä ?

Vierailija
20/101 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin mieluummin hankkimaan vapautuksen ellei haluaisi opiskella alaa, jossa sivarista hyötyä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän