Se että otat digikameralla automaattiasetuksilla kuvia ei ole valokuvausta
Kommentit (69)
Mitä se sitten on? Piirtämistäkö?
Joo, ja olen kuvaillut viitisentoista vuotta manuaaliasetuksia käyttäen, tiedän kyllä eron. Mutta kyllä se valokuvaamista vaan on, käytti mitä asetuksia tahansa.
Valokuvan laadun ratkaisee se miltä kuva näyttää, ei se miten paljon on joutunut sen eteen räpeltämään.
Unohdat mainita että taitava valokuvaaja saa pokkarilla ja jopa kännykällä näyttäviä kuvia.
Itse asiassa kännyköissä on nykyään erittäin hyvä kamera. Ihan turha dissata sitä. Kännykälläkin voi ottaa erinomaisia kuvia. Kyse on myös taiteellisesta ja psykologisesta silmästä ja vaistosta, ei pelkästä laitteen teknisestä monipuolisuudesta.
Minun mielestäni se on valokuvaamista otit nyt neulanreiällä tai kodakin 110:llä.
Hah, moni varmaan pyörtyy tästä, mutta minä otan kuvia kännykällä ja käsittelen jälkikäteen. Ja ajattelen harrastavan valokuvaamista. Miksi on niin paljon hienompaa manipuloida kuvaa etukäteen kuin jälkeenpäin?
Oikeaa valokuvaamista on varmaan se, kun kuva otetaan filmille ja kehitetään itse.
Huvittaa tosiaan kun digikamerat yleistyivät niin joka toinen kuvitteli olevansa hyvä kuvaaja, lähes ammattilainen tai ainakin vakava harrastaja. Tai onhan tuo ilmiö vieläkin havaittavissa. Nykyisillä kameroilla lapsikin saa automaattiasetuksilla hyviä kuvia, point'n'shoot.
Oikeasti asiaan perehtyneet erottaa sommittelusta, erilaisten linssien (objektiivien) käytöstä ja valaistuksen hyödyntämisestä. Moni toki tykkää kikkailla vielä niillä manuaalisäädöillä. Perustilanteissa automaatti tai pari hyvää perussäätöä tuottavat yleensä parhaan tuloksen.
Eräskin tuttu innostui valokuvauksesta kun lapset lähtivät pesästä. Kun ei ole luontaisesti lahjakas eikä perehtynyt teoriaan niin häneltä on kestänyt päästä samalle tasolle kuin minulta niin useita vuosia vaikka käyttää nykyään kaiken vapaa-aikansa kuvaamiseen. Tosin minä taidan olla tuollainen vakava harrastaja kun olen valokuvauskurssejakin käynyt. (Puoli)Ammattilaiseksi en itseäni erehdy luulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hah, moni varmaan pyörtyy tästä, mutta minä otan kuvia kännykällä ja käsittelen jälkikäteen. Ja ajattelen harrastavan valokuvaamista. Miksi on niin paljon hienompaa manipuloida kuvaa etukäteen kuin jälkeenpäin?
Moni aloittelija sortuu liialliseen (dramaattiseen) kuvien jälkikäsittelyyn, koska siinä pääsee helposti hurjastelemaan ja jäljen taatusti erottaa. Yritetään oikoa mutkia ja näyttää, että hei kyllä mä osaan. En sano etteikö kuvia saisi hieman käsitellä, mutta olen enemmän puhtaan koulukunnan edustajia.
Nyt on kyllä niin loukattu, suorastaan provosoitunut olo, että en voi olla vastaamatta: on sekin valokuvaamista virallisen määritelmän mukaan. Sitä paitsi mun faija on vahvempi kun sun faija. Ja sä oot ihan tyhmä!
Noin, siitäs sai, näpäytin mokomaa...
Minunkin mielestä se on maalaamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni aloittelija sortuu liialliseen (dramaattiseen) kuvien jälkikäsittelyyn, koska siinä pääsee helposti hurjastelemaan ja jäljen taatusti erottaa. Yritetään oikoa mutkia ja näyttää, että hei kyllä mä osaan. En sano etteikö kuvia saisi hieman käsitellä, mutta olen enemmän puhtaan koulukunnan edustajia.
Mun oli pakko lopettaa yhden keskustelupalstan kuvaketjun seuraaminen, koska ne kuvat oli niin paljon ylikäsiteltyjä että niitä oli kamala katsoa ja niitä laitettiin sinne vielä useita sivullisia putkeen.
Mä en ymmärrä yhtään sitä yliluonnolliseksi säätöä, niitä oli kamala katsoa ja niistä tuli jotenkin tosi paha olo kun katsoi kymmeniä peräkkäin, mun silmät vihasi niitä.
Tämä on sellainen harrastuskuvaamisen haara, jota en tajua yhtään.
Se että ajat automaattivaihteisella autolla ei ole ajamista?
Vierailija kirjoitti:
Eikä termostaatilla säädetyllä uunilla paistaminen kokkaamista..??
Vierailija kirjoitti:
Valokuvan laadun ratkaisee se miltä kuva näyttää, ei se miten paljon on joutunut sen eteen räpeltämään.
Jotku kalkkikset ajattelee että kuva pitää säätää kuvan ottohetkellä, eivätkä hyväksy sitä että kuva käsitellään siistiksi jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä termostaatilla säädetyllä uunilla paistaminen kokkaamista..??
Eikä koneella näpyttely ole kirjoittamista, eikä koneelta lukeminen lukemista.
Vähän niinkuin ettei automaattivaihteisella autolla ajaminen olisi autolla ajamista...
(mitä muten se 'muu' mitä se siis on, sitten olisikaan ?)
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tosiaan kun digikamerat yleistyivät niin joka toinen kuvitteli olevansa hyvä kuvaaja, lähes ammattilainen tai ainakin vakava harrastaja. Tai onhan tuo ilmiö vieläkin havaittavissa. Nykyisillä kameroilla lapsikin saa automaattiasetuksilla hyviä kuvia, point'n'shoot.
Oikeasti asiaan perehtyneet erottaa sommittelusta, erilaisten linssien (objektiivien) käytöstä ja valaistuksen hyödyntämisestä. Moni toki tykkää kikkailla vielä niillä manuaalisäädöillä. Perustilanteissa automaatti tai pari hyvää perussäätöä tuottavat yleensä parhaan tuloksen.
Eräskin tuttu innostui valokuvauksesta kun lapset lähtivät pesästä. Kun ei ole luontaisesti lahjakas eikä perehtynyt teoriaan niin häneltä on kestänyt päästä samalle tasolle kuin minulta niin useita vuosia vaikka käyttää nykyään kaiken vapaa-aikansa kuvaamiseen. Tosin minä taidan olla tuollainen vakava harrastaja kun olen valokuvauskurssejakin käynyt. (Puoli)Ammattilaiseksi en itseäni erehdy luulemaan.
En ymmärrä, miksi tämä viesti on saanut alapeukkuja. Valokuvaus on pitkäjänteistä hommaa ja on hyvä olla muutakin tietoa kuin vain se, mistä laukaisunappula löytyy kamerasta.:) Hyviä kuvia nykyään pystyy ottamaan vaikka kännykällä, mutta omasta mielestäni juuri sommittelun ja valotuksesta ymmärtämisen paljastavat kuvaajan taidot.
No hyvä. Onneks en ota vaan säädän itse.