Se että otat digikameralla automaattiasetuksilla kuvia ei ole valokuvausta
Kommentit (69)
Minä teille suljinaukon ja sen ajan näytän.
Kyllähän se on kun joutuu bongaamaan kuvan aiheen, sommittelemaan kuvakulman sopivaksi ja katsomaan, että värit täsmäävät todellisuuden kanssa. Poistan aina kaikki kuvat, jotka eivät vastaa todellisuutta. Valokuvaukseen ei kuulu kuvan muokkaaminen paremmaksi.
Valokuvaaminen on ihanaa. Tai oikeastaan, välillä se on tosi turhauttavaa ja ärsyttävää, mutta kuitenkin päivän päätteeksi palkitsevaa. Itse harrastan kuvaamista, ja kuvaan jopa kännykällä välillä. Olen käynyt alkeiskurssit ja loput opetellut itse. Ja todennut, että tämä on sellainen harrastus jossa ei todellakaan, ikimaailmassa, kiinnosta harrastaa muiden kanssa.
Ensinnäkin, kun digijärkkärit halventuivat ja sitä kautta yleistyivät, miespainotteinen ala oli ärtynyt ja sen huomasi. Nainen kameran kanssa, pthyi, se mitään osaa. Toiseksi, miehet pilaavat ilon tästä alasta. Kaikki pitää olla kallista ja mahdollisimman isoa (heh), ja varustelu on siis se perushomma jota ilman ei voi osata mitään.
Onneksi ensimmäinen valokuvauksen opettajani oli poikkeus säännöstä: mies, jolla riitti mielikuvista, taitoa ja ennen kaikkea huumorintajua valokuvaamisessa. Hän ei ihan arvostanut perus auringonlasku- tai ukonilmakuvia, vaan kehotti luovuuteen ja itsensä haastamiseen. Kurssin miehille tämä ei sopinut, vaan tunnilla vertailtiin kellä on isoin ja onko se Canon vai Nikon mikä on paras.
En itse vaan jaksa sellaista. Kuvailen mieluiten yksin, ja uskallan väittää että olen hyvä. Ja minusta kuvien muokkaaminen jälkeenpäin on ihan oma taiteenalansa, vaikka itse pidän siitä että kuvaajalla riittää taito ottaa hyvä kuva siinä heti tilanteen ollessa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on kun joutuu bongaamaan kuvan aiheen, sommittelemaan kuvakulman sopivaksi ja katsomaan, että värit täsmäävät todellisuuden kanssa. Poistan aina kaikki kuvat, jotka eivät vastaa todellisuutta. Valokuvaukseen ei kuulu kuvan muokkaaminen paremmaksi.
Mites katsotaanko (täyte)salaman käyttö muokkaukseksi? Jos tai ei niin miksi ei.
Sulle ehkä tulee yllätyksenä, että se sun kamera ottaa kuvan kennolta, josta se tulee prossulle joka tuottaa siitä joko molemmat tai vain toisen JPG tai RAW muodoista ja tallettaa muistikortille. Kumpikaan ei ole 1:1 mitä kennolta luettiin. RAW on lähempänä kennolta luettua kuin JPG kuva, joka on tehtaalla valmistajan tekemän päätöksen mukaan säädetty heidän katsomien parametrien mukaan parhaaksi mitä osaavat automaattisesti. RAW muotoinen on sitten kehitettäväksi tarkoitettu digitaalinen nega eräällä tavalla. Siinä on paljon informaatiota jota ei voida kerralla yhtä aikaa ihmissilmän vajavaisuuden vuoksi esittää. Siitä voi toki kehittää samanlaisen kun JPG on tai sitten kehittää ta valita näytettävät asiat eri tavalla jolloin lopputuloskin on erilainen.
Mutta ihan samalla tavalla filmille ja dialle kuvatessa, materiaalin jolle kuvaat valmistajan valitsemat materiaalit ja mkemikaali vaikuttavat, mutta vieläkin enemmän itse kehitysprosessi ja vedoksen (positiivikuva v-paperille tavallisesti) valotus prosessi ja kehitys vaikuttaa kuten myös kemikaalit.
Ei siis ole olemassa, ei koskaan ole ollut, mitään todellista valokuvaa todellisuudesta. On vain erilaisia aproksimaatioita todellisuudesta nähtynä valokuvaajan ja käytetyn välineistön ehdoilla joista osa valinnoista on tehty kauan ennen kuvan ottamista ja sen lisäksi prosessi kuvan ottamisen jälkeen sisältäen vaiheita jotka vaikuttavat yhtälailla kuin kuvan säätäminen koneella jälkikäteen.
En itsekään juuri muokkaa kuviani jälkikäteen, mutta on hyvä ymmärtää etteivät kuvat siitä huolimatta ole jo säädettyjä kamerasta ulos tullessaan.
Korjaus: ... , mutta on hyvä ymmärtää, että etteivät kuvat siitä huolimatta ole säätämättömiä kamerasta ulos tulessaan.
Aina jännittävää huomata, kuinka eri tavoin ihmiset valokuvaamiseen suhtautuvat. Toisille se on tekniikkaa, fysiikkaa, filosofiaa. Toisille intuitiota.
Kumppanini ei ole koskaan jaksanut opiskella järjestelmäkameran säätöjä, mutta hän on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Itselläni toisinpäin.
Valokuvaaminen on toimintaa jonka tuloksena on valokuva. Sano sinä sitä ihan miksi haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraamassani valokuvaus-vlogissa kerrottiin taannoin, ettei muuten kuin automaatilla oikein kannata kuvata, koska ne ovat kehittyneet niin hyviksi, ettei manuaalinen tarkentaminen pärjää. Mutta totta kai te av:lla tiedätte paremmin...
Ensinnäkin, automaattiasetukset ja automaattinen tarkentaminen ovat vähän kaksi eri asiaa.
Heti, kun olin lähettänyt postaukseni, ajattelin, että olis pitänyt laittaa tietty "manuaalinen tarkentaminen yms.", mutta joo. Ja irrelevanteista yksityiskohdista osoittajat iskivät tietty heti! Kuule, jos teen tästä vaikka hiotumman artikkelin, niin voit olla varma, että silloin olen tarkempi. Muuten kannattaisi jättää typerä huomauttelu pois. Teet itsestäsi kusipään.
Onko kamerakeskustelussa tosiaan irrelevantia tarkentaa (heh) että puhutaanko automaattisesta tarkennuksesta (usein erittäin toimiva vaihtoehto) vai automaattiasetuksista (ennalta valittu valkotasapaino, aukko, valotus, iso yms). Ei kai sentään.
On! Ne ovat kaksi eri asiaa jotka on nyt esitelty poissulkevina vaihtoehtoina. Esimerkiksi itse kuvaan manuaalitarkenteisilla objektiiveilla (eli oman automaattitarkennusta) mutta käytän kameran automaattiasetustilaa täysipainoisesti.
Mielestäni kaikki valokuvaajaksi itsensä kokevat ovat valokuvaajia, mutta älkää nyt alkako ammattilaisille hermostumaan jos väärää tietopohjaanne ystävällisesti korjataan.
Taitavalle valokuvaajalle kamerat ja objektiivit ovat vain välineitä, työkaluja, joilla ilmentää omaa visiota ja luovuutta. Lopputulos ratkaisee, ei se mitä kamera maksoi, kauan säätöjen väkertämiseen meni, tai mikä objektiivi oli käytössä. Taitava kuvaaja valitsee välineet tarkoituksen mukaan. Pitää ymmärtää valoa, värejä ja sommittelua.
Silläkään ei ole mitään väliä, kauan on harrastanut ja kuinka "vakavana" tai minkä tasoisena harrastajana itseään pitää. Muut kyllä näkevät sen kuvistasi. Eikä ole väliä myöskään millään käydyillä kursseilla tai workshopeilla. Joku luova, hyvän visuaalisen silmän omaava nappaa kameran käteen ja on heti elementissään. Toinen käyttää tuhansia euroja välineisiin, vuosia kursseihin ja pätee kaikilla mahdollisilla foorumeilla, mutta ei saa yhtään hyvää kuvaa ikinä aikaiseksi.