Nykyajan tavarat kuraa. Mistä kestävät tuotteet? Ilmianna löytösi!
Listatkaa ihan kaikenlaisia hyviä tuotteita. Itsellä olisi nyt haussa hyvät tyynyt. Pestään niitä usein, ja ne menee äkkiä muhkuraisiksi ja ihan pilalle.
Erilaisia sukkahousuja kokeilin vaikka ja mitkä, kunnes löysin Norlynin city sukkikset, jotka on peräti kestänyt useamman käytön. Ei tule silmäpakoja pelkästään kun hengittää kohti tai haarat ratkea heti kun pukee päälle.
Kommentit (353)
joo, meilläkin on vuonna 1991 ostettu mikroaaltouuni. Kovassa käytössä päivittäin. Aino vika on se että lamppu on palanut, enkä keksi miten se vaihdetaan, eikä ohjekirja ole enää tallessa. Ei taideta tällaisia enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Samsoniten matkalaukku on kestänyt minulla jo 25 vuotta. Sellainen iso, muovinen kova perusmalli.
mullakin on muuten tollainen 90-luvun alusta. Toisen ostin 1996 ja molemmat on kovassa käytössä edelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuliikkeiden rytkyistä täytyy kehua Gina Tricotin basic-malliston pitkiä toppeja. Ostin 9 vuotta sitten niitä kolme odottaessani lasta. XS-kokoisia käytin (venytin...) loppuraskauteen asti. Imetysaikana pidin kotona, kun kaula-aukon kautta sai imetettyä. Talviaikaan aina alustoppina, kun pysyi hyvin housuissa. Nyt oon viisi vuotta käyttänyt työpuvun alla, jokainen toppi on pesty satoja kertoja ja jokainen on silti ihan ehjä. Tummansininen on vähän haalistunut ja valkoinen harmaantunut, mutta ehjiä yhä ja supermukavia päällä.
Kangastossuissa liputan Converseja, kestävät konepesun ja mulla yks pari kestää monia vuosia, nytkin tummansiniset ovat haalistuneet jo harmaiksi mutta edelleen ihan ehjät!
Minulla 4 v sitten ostettujen Conversejen kumipohja halkeilee. Potutttaa paljon,kengät maksoi kuitenkin 70 e.
Minulla on noin viisi vuotta sitten ostetut Converset ja niitä olen joutunut korjaamaan. Toisesta kangas repeytyi siitä mistä pohja alkaa ja kumpaankin tuli reikä siihen kohtaan mistä ne taipuvat kävellessä, nuo aukot korjasin liimaamalla niiden päälle farkkukangasta kontaktiliimalla. Kummastakin alkoivat myös pohjat repsottaa auki, ne korjasin pikaliimalla. En raski heittää niitä pois, koska olivat niin kalliit (varmaan lähemmäs 70 euroa) ja tapanani ei ole heittää pois sellaista, minkä voin itse korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pussilakanatkin vähitellen hajoavat, enimmäkseen yläreuna alkaa hiutua puhki. Jos lakana on muuten hyväkuntoinen ja mieluisa, niin olen leikannut kuluneen osan pois ja jatkanut sopivan värisellä kankaalla. Samalla vanhoihin pussilakanoihin saa lisää pituutta. Täkithän ovat jo pitkään olleet 210 cm pitkiä, mutta vanhat pussilakanat alkuaan 200 cm, mutta usein lisäksi jonkin verran kutistuneita. Näin pussilakanat ovat taas hyvässä iskussa. Samaa olen myös tehnyt muutamalle mieluisalle tyynyliinalle. Miehellä jos on vahva parrankasvu, niin tyynyliinan alareuna alkaa nopeasti kulua puhki, vaikka olisi miten hyvälaatuista kangasta. Taas rikkinäinen osa pois ja sopivan väristä kangasta tilalle. Aluslakanoita ei ole tarvinnut paikkailla, mutta olen toki havainnut jo aikoja sitten, että kangas on huomattavasti ohuempaa kuin vanhoissa perintölakanoissa. Harmi vaan, että ne vanhat ovat liian kapeita. Olen vienyt jo osan kierrätykseen ja yksi pussillinen odottaa taas vaatehuoneen nurkassa.
Tein joskus petauspussin tuplaleveästä lakanasta.
Me tehtiin parivuoteen lakanat ompelemalla parit vanhat kapeat lakanat pitkistä sivuistaan yhteen. Sääli, että edellisen 120cm leveän sängyn lakanoille ei oikein voi tehdä vastaavaa, eikä niille ole valtavasti käyttöäkään, kun sänky on nyt mökillä. Jostain ihmeen syystä meillä on kämpässä pyörinyt vuosikaudet ainakin 8kpl kapeita lakanoita, vaikka tässä yhteisessä kodissa ei ole ikinä ollut sen kokoista sänkyä ja yövieraitakin on ollut varmaan kolmesti. Vihdoin niille tuli käyttöä. Yhdestä vanhasta 120 cm sängyn muotoonommellusta lakanasta, jonka kuminauhat oli kuollut, tein kaksi vauvakoon aluslakanaa tulevalle vauvalle. Lopputulos ei oo tietenkään ihan täydellinen, mutta kelpaa.
1997 Lontoon Disney Storesta ostettu automaattisateenvarjo. Ainoa vika, että sukulaislapset parkuu kun en anna niiden leikkiä mun Aku Ankka -satskarilla :)
Vierailija kirjoitti:
Victorinox-veitset. Pihviveitset ja sahateräiset pikkuveitset eivät mene miksikään vuosikymmenien käytössä, vaan säilyvät aina yhtä terävinä jatkuvasta konepesusta huolimatta.
Minulla on noita Victorinoxin pihviveitsiä, sain ne lahjaksi noin kymmenen vuotta sitten ja ovat olleet kovassa käytössä. Teräviä ovat edelleen, mutta tässä muutama kuukausi sitten yhdestä niistä katkesi terä siitä aivan kahvan ja terän yhtymäkohdasta. Ja en siis veistänyt sillä mitään puuta, vaan kovasta voista olin ottamassa ohutta siivua. En valita, hyvinhän nuo ovat kestäneet.
asasasasasas kirjoitti:
Mikä ihmeen peek? Mikä taho myy tätä merkkiä? Yritin googlettaakin mutta ei googlesta löytynyt mitään peekia?
Peek on lastenvaate-merkki mutten tiedä saako sitä Suomesta. On todella laadukas merkki, hieman hintava mutta hyvät alennusmyynnit! Peek kids- nimellä löytyy varmaan netistä:)
Vierailija kirjoitti:
Akanatyynyistä: Meillä on akanatyynyt Tattariina-verkkokaupasta. Siellä on aika paljon edullisemmat hinnat kuin ruskovillalla, ja ovat Suomessa käsin tehtyjä :).
Akanatyyny on kyllä ihana! Tilasin ensin itselleni, mutta myöhemmin piti ostaa vielä pojallekin kun ihastui mun "rapinatyynyyn".
Minulla myös tämä. Vuosia käytin Tempurin ns. avaruustyynyä, mutta vasta akanatyyny helpotti niskakipuja. Vahva suositus.
Ratakisko K63 max. puolen metrin pätkä kestää hyvin.
Pese vaan valurauta pannusi tiskikoneessa, maistuu ruokakin ihanasti konetiskiaineelle. Mitäs se muita kiinnostaa, siinähän syöttät perheellesi pesuaineita :).
Itselläni tulee mieleen Boschin pyykinpesukone, 3 lasta ja lemmikit päälle, ostetiin joskus 15 vuotta sitten Gigantista. Hiilet vaan vaihdettu välillä ja toimii edelleen mainiosti. Vanhat upon kodinkoneet kestää ja kestää.. haluaisin jo uudet ihan vaihtelun vuoksi, mutta koska toimivat niin hyvin en raaski vaihtaakaan. Kengistä Finnladyn nahkakengät ostin joskus 2000-luvun alussa ja edelleen ovat kuin uudet.
Otsikon kysymys taitaa olla kompa. Mistä sen tässä vaiheessa tietää, mikä juuri nyt ostettu kampe on kestävä?! Jos ostit jotain 10 vuotta sitten ja se on kestänyt tähän päivään asti hajoamatta, ei se kerro mitään näinä päivinä valmistetuista tavaroista. Ehkä nyt juuri jostain nailonsukkahousuista voikin tällaista vertailua tehdä.
Joutsenen untuvatyynyt ja -peitteet. Sopivat allergikoillekin ja toisin kuin halpisuntuvajutuissa, höyhenet ei tule läpi. Voi pestä 60 asteessa ja ovat pesun jälkeen kuin uusia.
Patjana futon. Kestää paljon pidempään kuin mitkään joustinpatjat ja on loistava selälle. Meillä on sellainen 17 cm paksu missä on välissä kookoskuitua, on jämäkämpi. Loistava valinta myös jos on taipuvainen yöhikoiluun.
Ruskovillan merinovillavaatteet. Eivät edes nyppyynny, kuten esim. Devoldin vastaavat helposti. Varustelekan Janus-merkkiset ei myöskään nyppyynny mutta kalsarit hajosi vuodessa, reidet hiertyi puhki.
Valurautaiset paistinpannut vaan paranee vanhetessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iMac on ollut käytössä nyt 6 vuotta ja edelleen toimii kuin unelma. iPad on ollut lasten kovakouraisessa käytössä 3 vuotta eikä mitään vikaa siinäkään. iPhonea olen nyt käyttänyt vajaa vuoden ja olen tosi tyytyväinen. Applen tuotteista ollaan monta mieltä, mutta oman kokemuksen perusteella laatu on tosi hyvä.
Mukla on käytös miehen vanha iphone. Ikää tällä on jo 6vuotta. Ja toimii edelleen hyvin. Kamera mennyt huonoksi. Hankala saada tarkkoja kuvia. Mut muuten ei valittamista
Kameran lasi voi olla naarmuilla. Hioin omasta vanhasta Sonysta sen hammastahnalla ja kuvanlaatu parani.
Vierailija kirjoitti:
Otsikon kysymys taitaa olla kompa. Mistä sen tässä vaiheessa tietää, mikä juuri nyt ostettu kampe on kestävä?! Jos ostit jotain 10 vuotta sitten ja se on kestänyt tähän päivään asti hajoamatta, ei se kerro mitään näinä päivinä valmistetuista tavaroista. Ehkä nyt juuri jostain nailonsukkahousuista voikin tällaista vertailua tehdä.
Näin. Lewis 501-farkut kyllä ovat kestävät, farkkupaidatkin olivat muinoin, ostin semmoisen ja melko pian nyppyyntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whirlpoolin AWE 2156 -pyykkikone. Pyörittänyt pyykit jo vuodesta 2004 ja ei koskaan mitään ongelmaa. Pyykkikoneiden kanssa tuskailevien ongelma on usein se, että kaikki pyykit lingotaan noin miljoonalla kierroksella per minuutti, kun oikeasti se 500 per/min on aivan riittävä.
Alkaa vaatteet haisemaan jos ne kuivaa liian hitaasti. Toki jos ulos tai saunaan vie kuivamaan, niin riittää, mutta kun tuohon olohuoneen nurkkaan jättää, niin kuivuu liian hitaasti.
Lisäksi vaatteen kuivattaminen kuluttaa enemmän energiaa, jos pyykki on kosteampaa linkouksen jäljiltä. Tietty, jos ulkona kuivattelee narulla, niin eipä hätiä.
Tokmannin kotikulta pyyhkeet, pysyy pehmeänä pesun jälkeen toisin kuin kovat koppuraksi mennneet Marimekko .
Vagabondin kengät, kestävät käytössä vuosia.
Hackmanin paistinpannut (kaksi eri kokoista) ovat kestäneet meillä moitteettomassa kunnossa nyt 8 vuotta. Käytän puulastoja ja pesen pannut käsin. Tosin näitä paistinpannukeskusteluja lukiessa huomaan, että meillä pannut eivät ole yhtä kovalla käytöllä kuin useimmilla. Enintään 2-3 kertaa viikossa paistetaan jotain ja esim. jauheliha-, kana- ym. kastikkeisiin paistan lihat tavallisessa teräskattilassa.
Käyttäjä3895 kirjoitti:
Hiukan ohis mutta miten ihmeessä niin moni saa kulutettua lakanat loppuun?
No aluslakanat kuluvat: valkoiset pinttyvät vähitellen harmaankellertäviksi. Ja joskus aluslakana repeää. Mutta eihän pussilakanoista pääse millään eroon. Ja sukulaiset ostelevat niitä mielellään joululahjaksi...🙄Tykkään käyttää tavaran loppuun, mutta pussilakana ei lopu. Meillä on 25-30 v. vanhoja pussilakanoita jotka ovat hyvässä kunnossa. Ja joihin olen lopen kyllästynyt, mutta luonto ei anna periksi heittää pois hyväkuntoista tavaraa.
Pari v sitten kun tuli maahanmuuttajainvaasio ja heille kerättiin tavaraa, vein kaksi ikean kassillista hyväkuntoista liinavaatetta (osa vielä kaupan muoveissa) vokkiin.Miten ihmeessä täällä haikaillaan kestävämpien lakanoiden perään??
Minulla kaikki lakanat on uudempaa perua. Vanhin pussilakana on jostain vuodelta 2005, ja säilynyt näin hyvin vain koska sillä ei ole paria, joten käytetään harvemmin. Meillä on kierrossa kolme lakanaparia ja aluslakanaa (plus tuo yksinäinen pussilakana), jotka pestään aina viikottain (linkous 800 ja kuivaus narulla). Mies hikoilee paljon, joten on pakko pyykätä useasti. Nyt vanhin lakanapari taitaa olla kolme vuotta vanha, ja melkolailla elämänsä loppupäässä. Kangas alkaa hapertua kaikkialta. Aiemmat lakanat on kirjaimellisesti ratkennut päälle. Joka joulu toivon että saisin lahjaksi lakanoja, kun ne kuluu ja poksahtaa.
Kuluneet lakanat on muuten hyviä testikankaita vaateompeluun(jopa trikoo kaavojen testaukseen kun ne venyy ja paukkuu!), jonka jälkeen kierrätän ne kertakäyttöisiksi vessaräteiksi.
Ap
Tuli mieleen Panasonicin epilaattorini. ES2057 mallia, jossa on vaihdettava ladyshaver pää. On nyt kestänyt kymmenen vuotta kovaa käyttöä. Laturin muuntajan kotelo on alkanut respottaa, ja ladyshaverin terät on matkanvarrella hieman tylsyneet, eikä akku kestä samalla lailla kuin alkuaikoina. Mutta on kestänyt viikottaista toistuvaa käyttöä ja lattialle lentelyä (vahingossa). Nyt olen vähitellen miettinyt että pitäisi varmaan laittaa tuo eläkkeelle kun se muuntajakin repsottaa.
Mikrot meillä ei ole kestäneet kuin max 5-vuotta. Nyt viimeisen vuoden aikana on kolmas mikro (aiemmat meni onneksi takuuseen). Hirveää sekundaa, vaikka ollaan yritetty ostaa "kalliimpia" ja "kestävämpiä".
Ostin joskus Retki-merkkisen repun Prismasta, taisi olla 15 e ja alennuksessa alle 10 e. Ehjä ja siisti kovan käytön jälkeen.