Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan tavarat kuraa. Mistä kestävät tuotteet? Ilmianna löytösi!

Vierailija
04.08.2017 |

Listatkaa ihan kaikenlaisia hyviä tuotteita. Itsellä olisi nyt haussa hyvät tyynyt. Pestään niitä usein, ja ne menee äkkiä muhkuraisiksi ja ihan pilalle.
Erilaisia sukkahousuja kokeilin vaikka ja mitkä, kunnes löysin Norlynin city sukkikset, jotka on peräti kestänyt useamman käytön. Ei tule silmäpakoja pelkästään kun hengittää kohti tai haarat ratkea heti kun pukee päälle.

Kommentit (353)

Vierailija
241/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku kalliimpi vanha peitto-tyynysarja Familonilta, ja ne kestää, kestää, kestää... Tyynykin on sellaista tikattua kangasta kuin peitto.

Ilmiannan Hemtexin puuvillasatiinipussilakanat. Nuo(useampi pari) on varmaan ainakin 10 vuotta vanhat, eikä mitään kulumia yms. Ja mä olen niin läpeensä kyllästynyt noihin, mutta pakko vaan käyttää, kun ei sitä hyvää raaski eteenpäinkään laittaa. Pää ei kestä enää tuota vaaleanvihreää väriä katsella...

Hemtexillä on muutenkin laadukasta kamaa nuo tekstiilit. Muut, kuten esim. lamput eivät välttämättä ole.

Vierailija
242/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma valurautapannun tai -padan pesu on? Heti vaan käytön jälkeen pesu tiskiharjalla ja kuumalla vedellä ilman tiskiainetta. Kuivatus hellan jälkilämpimällä levyllä.

Pinnoitettujakaan pannuja (teflon, keraaminen) ei pidä työntää tiskikoneeseen. Nekin kannattaa pestä heti käytön jälkeen tiskiharjalla, kuumalla vedellä ja tiskiaineella. Siinä missä valurautapannun pitää olla rasvassa teflonpannu pitää pestä rasvattomaksi, sillä tefloniin rasva ei imeydy kuten rautaan, vaan eltaantuu muutamassa päivässä. Tästä olen taittanut peistä monta kertaa ja huomannut, että jääräpää ei usko, vaikka rautalangasta vääntäisi tai muovailuvahasta leipoisi.

Sievin kengät ovat laadukkaita, mutta eivät minun kapeahkoon jalkaan sovi, vaan jalka liukuu kärkeä kohti, vaikkei korko ole korkeakaan. Silloin kun ne tulivat markkinoille, oli lesti toisenlainen ja silloin käytin niitä, mutta sitten oli taas palattava Eccoon, jonka lesti on kuin tehty minun käpälääni.

Fiskarsin sakset ovat erinomaiset. Niitä, joita käyttää ompelutöihin ja kankaiden leikkaamiseen, ei pidä käyttää askarteluun, sillä paperin leikkaaminen tylsyttää ne. Eli eri sakset eri toimiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua joten sori siitä, jos tulee toistoa...

Miksi ihmeessä tavaroiden pitäisi kestää ikuisuus? Koko ajatus on jo menneen maailman ajattelua ja turhaa nostalgiahaihattelua..

Se, että tavarat kestäisi pitkää olisi takuuvarma keino estää kaikenlainen kehitys ja asioiden eteneminen/kehittyminen. No, joo, kyllä minä Ap:n pointin ymmärrän, mutta silti.

Nykyään on helppoa verrattuna entisaikaan "kun tavarat kestivät isältä pojalle". Ennen kaikki maksoivat ihan törkeesti, jos sattui tuotteen löytämään, eikä se välttämättä ollut yhtään sen soveltuvampi tarpeeseen kuin mitä ajatteli/kaipasi, mutta ei juuri ollut vaihtoehtoja.

Nykyisin kaikkea löytää, halpaa, kallista ja kaikkea siltä väliltä. Pointti on siinä, että ihmiset ovat laiskoja ja eivät ymmärrä verrata tai suhteuttaa asioita. Halpa tuote on ihan toimiva ja monessa tilanteessa parempi ratkaisu kuin kallis. Kalliilla tuotteella on myös oma paikkansa kuten myös sillä keskihintaisella. Jokaisen hintainen tuote voi olla laadullisesti paskaa tai jalokivi riippuen taas siitä mitä tuotteelta haetaan jne.

Tuotevertailuja ja ominaisuuksia (tekniikkaa) kannattaisi myös opetella hieman ymmärtämään. Se helpottaa paljon sitä ns. kestävyyden kaipuuta. Huonolaatuista kuraa ei kukaan pakota ostamaan, ihan itse sitä kaupasta kotiin kannatte ja silloin on turha syyttää tuotetta. Väärillä ostovalinnoilla vaan kannatatte lisää kehittymätöntä (pahimmillaan jotain tuettua) yrittäjyyttä

Vierailija
244/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot Toyota

Lastenvaatteet Lindex

Tennarit Adidas

Nämä merkit ovat meillä kestävyydeltään pesseet muut mennen tullen, mutta voipi olla sattunut hyviä yksilöitäkin, tiedä sitä.

Vierailija
245/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin alusvaatteet. Kaarituelliset rintsikat joissa ei ole täytettä on helmiä. Ostan aina yhdet kun niitä saa. Sama vatsaa tukevien alushousujen kanssa. Ei muualta saa samaa laatua samaan hintaan.

Poikalapsille Po.P:n kalsarit, ne bokserimalliset. Kiertäneet kolmella pojalla ja vielä ovat kuosissaan. Ovat 100% puuvillaa. Sama juttu popin sukkien kanssa, muita en lapsille osta.

Vanhanajan valurautapannu, se on ikuinen. Tavallisissa pannuissa olen suosinut Ikeaa, kestää kotimaisia paremmin.

Vierailija
246/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyssä on vetoketju jonka avaamalla akanat voi laskea ämpäriin. Tyynyn päällinen pesuun ja akanat takaisin tyynyyn. Akanoitakin voi tilata uusia jos ne menevät huonoksi.

Vierailija
247/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tavaroiden pitäisi kestää ikuisuus? Koko ajatus on jo menneen maailman ajattelua ja turhaa nostalgiahaihattelua..

Se, että tavarat kestäisi pitkää olisi takuuvarma keino estää kaikenlainen kehitys ja asioiden eteneminen/kehittyminen. No, joo, kyllä minä Ap:n pointin ymmärrän, mutta silti.

Nykyään on helppoa verrattuna entisaikaan "kun tavarat kestivät isältä pojalle". Ennen kaikki maksoivat ihan törkeesti, jos sattui tuotteen löytämään, eikä se välttämättä ollut yhtään sen soveltuvampi tarpeeseen kuin mitä ajatteli/kaipasi, mutta ei juuri ollut vaihtoehtoja.

Nykyisin kaikkea löytää, halpaa, kallista ja kaikkea siltä väliltä. Pointti on siinä, että ihmiset ovat laiskoja ja eivät ymmärrä verrata tai suhteuttaa asioita. Halpa tuote on ihan toimiva ja monessa tilanteessa parempi ratkaisu kuin kallis. Kalliilla tuotteella on myös oma paikkansa kuten myös sillä keskihintaisella. Jokaisen hintainen tuote voi olla laadullisesti paskaa tai jalokivi riippuen taas siitä mitä tuotteelta haetaan jne.

Tuotevertailuja ja ominaisuuksia (tekniikkaa) kannattaisi myös opetella hieman ymmärtämään. Se helpottaa paljon sitä ns. kestävyyden kaipuuta. Huonolaatuista kuraa ei kukaan pakota ostamaan, ihan itse sitä kaupasta kotiin kannatte ja silloin on turha syyttää tuotetta. Väärillä ostovalinnoilla vaan kannatatte lisää kehittymätöntä (pahimmillaan jotain tuettua) yrittäjyyttä

Maapallon varat on rajallisia. Ihmisiä tulee kiihtyvällä tahdilla maapallolle ja varat ei riitä nytkään. Kauhuskenaario on se, että maailman köyhät alkavat kuluttaa kuin me kulutamme, eli niin kuin sinä viestissäsi kuvasit, koska sitä ei maailma kestä ja me kaikki tuhoudumme. Kulutusta pitää hillitä, sitä pitää tehdä arvioiden ja harkiten, ei tunteiden mukaan. Vähemmän, kestävämpää ja laadukkaampaa on ratkaisu tähän. Nykyajan kerskakulutus tuhoaa meidät.

Vierailija
248/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 12 vuotta vanhat käsipyyhkeet Hemtexistä. Ovat vielä kuin uudet, pesen 90 asteessa.

Vierailija
249/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisin sellaisen ikuisen valurautapannun? Meillä on kaksi Ikean valurautapannua, mutta ne eivät todellakaan ole ikuisia. Toisessa on puinen kahva, ja se on kestänyt pari vuotta konepesua mutta tuskin kestää enää ainakaan paria vuotta pitempään. Toisessa on ulkopinnoilla somaa valkeaa pinnoitetta. Edellisessä pannussa tämä pinnoite lohkeili ja alta löytyi ruostetta. Ikeasta sai kyllä samaan hintaan tilalle uuden samanlaisen. Mutta olisi kiva ostaa seuraavaksi sellainen ikuinen yksilö. 🙃

EI PUUTA EIKÄ VALURUTAA SAA PANNA TISKIKONEESEEN!!!!

Luepa koneen sekä pannun käyttöohjeet. HUOH.

Valuraudan voi kyllä pestä koneessa, se vaan täytyy aina rasvata ennen käyttöä. Puisia työvälineitä ei tietenkään suositella pestävän koneessa, mutta on tuo omani parin vuoden aikana varmaan 500 kertaa pesty. Haluaisin siksi seuraavan pannun ilman puuosia tai pinnoitteita, koska tiedän niiden olevan se heikoin lenkki.

En kyllä viitsisi pestä paistinpannua käsitiskissä, tiedä vaikka tulisi väsyneenä yhtä ilkeäksi kuin sinä. 🙃 Jos osaat neuvoa ostopaikkaa niin kerro toki.

Kaikki pannut ja kattilat kannattaa aina pestä käsin. Oli sitten valurauta tai pinnoite. Vaikka sanotaan että kestää konepesua, niin kyllä ne kemikaalit sitä pitkässä juoksussa vaurioittaa. Jos haluat pannuille maksimaalisen eliniän, pese ne käsin. Työlästä mutta totta.

Jos koneessa pestenkin kestää ainakin 15 vuotta, niin ihan sama. Mieluummin ostan pari kertaa elämässä uuden pannun, kuin pesen sen vähintään 100 kertaa vuodessa käsin.

Niin, onhan se tiskaaminen niiiin hirveän rankkaa. Miten esiäidit saattoivat mitenkään selvitä, kun piti pannutkin pestä käsin :D. Ei pahalla, mä tiskaan kaiken käsin ja minusta se on ihan kivaa hommaa, jotenkin suorastaan meditatiivista. Säästyy vettä ja pesuaineet on aika kevyttä kamaa konetiskiaineisiin verrattuna ja tietysti säästyy sähköäkin. Eikä tule joskus jätteeksi sitä koneenromua. 

Käsitiski kyllä kuluttaa vettä ja energiaa enemmän kuin konepesu. Nykykoneet ovat sellaisia. Mutta paistinpannut tulee AINA pestä käsin. Eikös valurautapannut esim. ime itseensä pesuainejäämät kuten puuastiatkin tekevät?

Jokainen toki saa kyniä vaikka itse omat broilerinsa. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että kehityksen tulee kehittyä ja en kyllä itse viitsisi enää nykyaikana alkaa nyrkkipyykille tai käsitiskille. 

Mistähän löytäisi sen paistinpannun, joka kestäisi konepesua 15 vuotta? Mulle saisi vinkata.

En itse tunne paistinpannumaailmaa syvällisemmin, mutta meinaatteko, että myynnissä ei ole virallisesti konepesun kestäviä pannuja??? Eikö tämä nyt todella ole sitä laadun heikkoutta, myynnissä ei ole lainkaan normielämää kestäviä pannuja? Ei kai se ole asia, johon pitäisi alistua saati olla tyytyväinen - vaan pikemminkin sitä paskaa laatua.

Jos on, niin haluaisin tietää sen merkin ja mallin. Ei meillä ainakaan mikään kestä paria vuotta kauemmin, siis pinnoitetuista. Siksi olen siirtynyt IKEAN halpismalliin, koska se on hyvä aikansa ja niitä saa 3-4 kpl sen yhden sikahintaisen Hackmanin hinnalla. Mulla ainakin kalliit pinnoitepannut menee pilalle samassa ajassa missä Ikeankin vaikka esim. paistovälineinä käytän ainoastaan puisia ja muovisia välineitä, jotka ovat hellävaraisia.

Mua kiinnostaisi tietää mitä pannuja ravintoloissa käytetään. Kokkiohjelmissa niillä on usein jotain tosi kevyen oloisia, teräksisiä? pannuja.

Vierailija
250/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovituotteista suomalaiset palaset-tuotteet. Valmistetaan Suomessa paksusta muovista (pikkulaatikostot yms). Kestäviä ja paljon halvempia kuin vastaavat ohuesta muovista valmistetut, joita myydään esim. Stockalla!

Vierailija
251/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- juomapullot: Sigg https://www.partioaitta.fi/tuotemerkit/sigg

Kiitos juomapullovinkistä! Olen menettänyt aikaa sitten hermoni hajoileviin muovipulloihin. Sveitsistä näyttää tulevan parhaat tuotteet. T. Se, joka suosittelee Victorinox-veitsiä.

Mun Sigg-pullo ruostui (ei kai pitäisi olla edes mahdollista :(  ja vettäkin valutti välillä, vaikka kuinka laitoin korkin hyvin kiinni. Käytin juomapullona salilla, mutta pakko oli laittaa kierrätykseen. Nyt Tupperware käytössä ja se on toiminut hyvin (ainakin vielä).

Vierailija
252/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SINI-tuotteen tavarat on kestäviä ja Suomessa tehtyjä.

Siivoustarvikkeet kestävät vuodesta toiseen ja niillä on tosi hyviä innovaatioita esim. kylppärin saumojen puhdistukseen, rättipidikettä, kylppärin kaivonsuodatinta jne.

En osta enää mitään halpissiivoustarviketta vaan aina SINIä.

Sini tekee myös auton lumiharjoja ja jääskrapoja ja muita tuotteita mutta toisella tuotemerkillä, taisi olla Kungs? Nekin kestää ja niissä on sellainen vaihdettava "teräosa" jonka vaan ostaa uusiksi joka talvi ja aina on hyvä terä skrapata jäärä. Aiemmissa oli aina se ongelma kun se terä tylsyy niin saa kiukulla raapia jäätä pakkasessa.

Sinit on tosi hyviä. Meilläkin on sellainen yli 40 vuotta vanha sinipiika ja edelleen toimii ja löytyy sieniä siihen. Ainoa huono puoli on, ettei noissa uusissa vaihtosienissä ole niitä muovisia sormimuttereita mukana.  Taitaa sitäpaitsi olla vielä yritys joka valmistaa yleensäkin tuotteensa suomessa suurelta osin ainakin.

Minä olen myös ostanut sinituotteita, koska olen halunnut suosia kotimaista. Yksi sinipiika meni heti rikki, jotenkin jumittui koko ajan ja varsi oli jatkettava jollain kiertosysteemillä, se meni jumiin myös heti eikä sitä ollut hyvä käyttää selllaisena lyhyenä pätkänä. Myös pyykkitelineestä meni muovitulpat nopeasti rikki ja eivätkä pysyneet muutenkaan paikoillaan, sitä on korjailtu jeesusteipillä ja rautalangalla.

Tämä on kyllä outoa miten joillain kestää ja joillain ei. Mulla kaksi n.2v ja 4v vanhaa Sinin pyykkitelinettä eikä yhtään rikki mennyttä tulppaa. Niitä tulppia muuten saa ostettua kaupasta melkein ilmaiseksi, jos jesarivirityskin hajoaa.

Raahaatko telinettä jotenkin paikasta toiseen? Vai miten ne tulpat menevät rikki?

Meillä on kaksi telinettä, joitsa molemmista on tulppa hajonnut. Ihan normaalissa käytössä. Ovat molemmat olleet käytössä vajaa 10v, mutta silti pitäisihän niiden kestää kauemmin kuin pari vuotta. Sinun telineethän on melkein uusia, oli ne meilläkin ehjät ensimmäiset 5vuotta. Äidilläni on ollut sama teline jo vuosikymmeniä.

Vierailija
253/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tykkää Tefalin paistinpannuista. Ostin niitä useita, ei merkkisiä, niitä kalliitakin kun ajattelin hinnan olevan laadun tae. Niin, kaliita olivat, eivätkä kestäneet. Sittemmin ehkä 6-7 vuotta sitten, vaihdoin ne Ikeaan. Ne kestävät vähän pidempään ja ovat puolta halvempia.

En kuitenkaan ole Ikean paistinpannujen fani, mutta parempi se on kuin Tefal. Valurautapannuista en tykkää, onnistun kaiken polttamaan karrelle niissä.

Vierailija
254/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tefalin pannut on ihan yliarvostettuja. Ostin alkuvuidesta hiiliteräspannun enkä enää pinnoitettuun vaihda.

Eihän hiiliteräspannua voi edes käyttää minkään happaman ruuan tekemiseen, kuten tomaattikastikkeen tekemiseen. Sitä varten itselläni on tefloni ja tefal on erittäin hyvä merkki. Hyviä pannuja halvalla. Ei noista tefloneista kannata paljoa maksaa, kunhan ei sellaista kevyttä rimpulaa osta. 

Minä ainakin teen kastikkeet kattilassa, enkä paistinpannulla. Joku tomaattikastike varsinkin on paljon kätevämpi surauttaa sauvasekoittimella sileäksi syvässä kattilassa kuin laakealla pannulla. 

Vierailija
255/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kannattaisi ostaa nahkakinttaat? Ikivanhat Kaamos-kinttaani kuluivat puhki ja ostin viime talveksi nahkakinttaat jostain marketista, mutta eivät kestäneet kuin yhden talven.

Vierailija
256/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma valurautapannun tai -padan pesu on? Heti vaan käytön jälkeen pesu tiskiharjalla ja kuumalla vedellä ilman tiskiainetta. Kuivatus hellan jälkilämpimällä levyllä.

Pinnoitettujakaan pannuja (teflon, keraaminen) ei pidä työntää tiskikoneeseen. Nekin kannattaa pestä heti käytön jälkeen tiskiharjalla, kuumalla vedellä ja tiskiaineella. Siinä missä valurautapannun pitää olla rasvassa teflonpannu pitää pestä rasvattomaksi, sillä tefloniin rasva ei imeydy kuten rautaan, vaan eltaantuu muutamassa päivässä. Tästä olen taittanut peistä monta kertaa ja huomannut, että jääräpää ei usko, vaikka rautalangasta vääntäisi tai muovailuvahasta leipoisi.

Sievin kengät ovat laadukkaita, mutta eivät minun kapeahkoon jalkaan sovi, vaan jalka liukuu kärkeä kohti, vaikkei korko ole korkeakaan. Silloin kun ne tulivat markkinoille, oli lesti toisenlainen ja silloin käytin niitä, mutta sitten oli taas palattava Eccoon, jonka lesti on kuin tehty minun käpälääni.

Fiskarsin sakset ovat erinomaiset. Niitä, joita käyttää ompelutöihin ja kankaiden leikkaamiseen, ei pidä käyttää askarteluun, sillä paperin leikkaaminen tylsyttää ne. Eli eri sakset eri toimiin.

Esim. meillä ei ole edes tiskiharjaa kuin siivouskomerossa, kun ei mitään pestä käsin. Paistinpannulla tehdään kastike, ja ruokaa ei siirretä erikseen tarjoiluastiaan vaan lautasille. Lisäksi jäähdyttyään nostamme pannun suoraan kannen kanssa jääkaappiin, sieltä saa loppuja lämmittää ja ottaa töihin evääksi.

Jos pannu pitäisi pestä käsin heti käytön jälkeen, pitäisi liata erillinen tarjoiluastia ja sitten vielä pestä se koneessa. Lisää työaikaa, lisää tiskiä, lisää kamaa keittiöön - aika turhaa, vaivalloista ja vanhanaikaista minun mielestäni.

Vierailija
257/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miele pesukone 20 v ja vieläkin toimii!

Vanhemmilla Whirlpoolin pyykkikone, ostettu

vuonna 1993 ja toimii edelleen moitteettomasti. Linkousta löytyy 800 kierrosta minuuttiin.

Vierailija
258/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. meillä ei ole edes tiskiharjaa kuin siivouskomerossa, kun ei mitään pestä käsin. Paistinpannulla tehdään kastike, ja ruokaa ei siirretä erikseen tarjoiluastiaan vaan lautasille. Lisäksi jäähdyttyään nostamme pannun suoraan kannen kanssa jääkaappiin, sieltä saa loppuja lämmittää ja ottaa töihin evääksi.

Jos pannu pitäisi pestä käsin heti käytön jälkeen, pitäisi liata erillinen tarjoiluastia ja sitten vielä pestä se koneessa. Lisää työaikaa, lisää tiskiä, lisää kamaa keittiöön - aika turhaa, vaivalloista ja vanhanaikaista minun mielestäni.

Meneehän teillä väkisinkin likaiseksi myös ne eväsrasiat, joissa ruoka otetaan töihin. Samalla vaivalla laittaa ruoan pannulta suoraan niihin eväsrasioihin ja jääkaappiin. Vie vähemmän tilaakin. Ja meillä suoraan käytön jälkeen = ruokailun jälkeen, eli mitään erillisiä tarjoiluastioita ei tarvitse, jos ei välttämättä halua käyttää.

Vierailija
259/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytön jälkeen tuossa tapauksessa olisi sitten kun se pannu on sieltä jääkaapista tyhjentynyt. Siihen astihan se on käytössä.

Vierailija
260/353 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maapallon varat on rajallisia. Ihmisiä tulee kiihtyvällä tahdilla maapallolle ja varat ei riitä nytkään. Kauhuskenaario on se, että maailman köyhät alkavat kuluttaa kuin me kulutamme, eli niin kuin sinä viestissäsi kuvasit, koska sitä ei maailma kestä ja me kaikki tuhoudumme. Kulutusta pitää hillitä, sitä pitää tehdä arvioiden ja harkiten, ei tunteiden mukaan. Vähemmän, kestävämpää ja laadukkaampaa on ratkaisu tähän. Nykyajan kerskakulutus tuhoaa meidät.

Kannattaa opetella ymmärtämään lukemansa. Minä en viestissäni puhunut YHTÄÄN MITÄÄN kerskakulutuksesta tai siitä kuinka maailman köyhät ostavat paskatuotteita. Tuo kaikki on sinun päänsisäinen harha jossa elät ja jota yrität tuputtaa minulle.

Minä nimenomaan olen juuri sitä mieltä että kerskakulutus tuhoaa meidät ja siksi ihmisten pitäisi valita tuotteensa huolellisemmin eikä syyttää tuotteita huonosta laadusta. Juurihan kirjoitin, että minkä takia ostatte sitä paskaa? Ihan itse sen olette valinneet ja kaupasta ulos kantaneet. 

Voit olla ihan varma, että jokainen maailman köyhä juuri todellakin kuluttaa entistä enemmän ja entistä varmemmin, koska harva haluaa asua savimajassa nauttien kynttilän valossa kaalinlehteä. Kyllä joka ainoa ihminen pyrkii koko ajan parempaan ja varsinkin jeesustelijat jotka tekopyhästi uskottelevat muuta. Luonnon kannalta vihreät ideologistit ovat pahimpia tuhoajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi