Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko veljeni syrjäytymässä? Surettaa tämä tilanne.

Vierailija
03.08.2017 |

Onko täällä kenelläkään syrjäytynyttä sisarusta? Veljeni on 35 eikä ole koskaan ollut töissä ja pelkään, että hän on syrjäytymässä. Hän on vähän sellainen hippi- ja elämäntapaintiaanihenkinen. Vanhempani maksavat hänelle kaiken, maksavat laskuja, antavat rahaa. Kauppaan lähtiessään äiti soittaa veljelleni, että tarvitseeko hänelle tuoda kaupasta jotain. Veli hakee joskus työpaikkoja, mutta ei hän varmaan edes tosissaan halua töitä. Hän haluaa kehittää itseään ja keskittyä harrastuksiinsa ja henkiseen kehitykseen.

Veli ei ole lukion jälkeen opiskellut mitään. Hän on käynyt jollain maksullisilla kursseilla tai kansanopistojen maksullisilla linjoilla. Äiti on laittanut useamman tonnin näihin veljen kursseihin. Veli on hakenut kouluihin. Hän saattaa hakea johonkin vaikeapääsyiselle alalle yliopistoon viitenä vuotena peräkkäin eikä pääse sisälle. Sitten hän keksii jonkun toisen alan ja sama hakurumba alkaa uudestaan. Äiti maksaa taas alaan liittyviä kursseja.

Veljeni on vähän tuollainen haaveilija/haahuilija. En halua kuulostaa siltä kuin lannistaisin ketään, mutta nämä koulutusalahaaveet ovat monesti vähän lennokkaita tai suoraan sanottuna mahdottomia ideoita. Siis että hän esim. keksii haluavansa muusikoksi, vaikka hän ei ole koskaan ennen harrastanut musiikkia. Äiti ostaa veljelle soittimen ja veli alkaa itsenäisesti opiskella soittoa ja ottaa tavoitteeksi päästä Sibelius-akatemiaan. Sitten hän ei halua mihinkään töihin tai muuhun kouluun ja haluaa vain keksittyä itsensä kehittämiseen tässä harrastuksessa. Tai sitten hän keksii haluta aivokirurgiksi, vaikka lukiossa lyhyt matikka, fysiikka, kemia ja muut sellaiset olivat viitosta, kuutosta ja seiskaa. Hän hakee lääkikseen muutaman vuoden ja keksii taas jonkun uuden alan. Tätä on jatkunut yli 15 vuotta.

Äitini mielestä veljen pitää saada tehdä sitä mistä hän tykkää. Kyllä minustakin on kivaa, että on unelmia jne. ja niitä pitää tavoitella, mutta onko siinä mitään järkeä, että on vuosikaudet ollut tuollaisena haaveilijana. Olen yrittänyt ehdottaa, että eikö hän nyt ensin voisi vaikka opiskella jonkun ammatin ja mennä töihin ja saada kokemusta ja varmuutta itselleen ja hakea sitten uudestaan johonkin muualle. Mielestäni veli on aika vaikeassa tilanteessa työmarkkinoilla, kun tuohon ikään mennessä ei ole koskaan ollut päivääkään töissä. Hän ei pääse yleensä edes haastatteluihin asti.

Vanhempani eivät näe tässä mitään ongelmaa tai eivät ainakaan myönnä sitä. Minä olen se kamala sisko, joka lyttää veljen haaveet ja ei haluaisi antaa veljen harrastaa tai kehittyä ihmisenä. Tiedän myös, että en voi tähän mitenkään puuttua. Surettaa vaan katsoa vierestä. Veli oli ihan normaali lukion loppumiseen asti ja meillä on aina ollut hyvät välit.

Anteeksi pitkä vuodatukseni, mutta halusin vain purkaa mieltäni jollekin. Masentaa ja itkettää tämä tilanne.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Kiitos kaikille vastauksista ja kiitos heillekin, joiden mielestä olen välittävä sisko. Tuntuu mieltä lämmittävältä lukea näitä kommentteja. Luin jokaisen viestin tästä keskustelusta ja yritän nyt jotain vastata. En tiedä, mistä aloittaisin.

Ehkä minustakaan veljeni ei ole syrjäytynyt siinä mielessä, minkä minä ymmärrän syrjäytyneeksi, mutta joka tapauksessa hän on työelämän ulkopuolella. Hän ei istu pimeässä yksiössä ja valvo yökaudet ja ole velka- ja päihdekierteessä. Hän ei vain saa mistään oikein kiinni ja on kuin tuuliviiri harrastustensa ja mielenkiinnonkohteidensa kanssa. Olen silti huolissani tästä tilanteesta ja viime yönkin valvoin miettien.

Veljeni tietääkseni saa työmarkkinatukea ja jotain asumistukea ja siihen päälle vanhempieni rahoja. En ymmärrä, miten hän on selvinnyt työkkärin kanssa näin pitkälle ilman "toimenpiteitä". Yhdessä vaiheessa hän oli kaikkien tukien ulkopuolella, mutta sitten hän kyllä ilmoittautui uudestaan työkkäriin. Joskus 10 vuotta sitten hän oli jossain harjoittelussa ja on ollut yhdellä työkkärin kurssilla. En tiedä, miten hän on selvinnyt niin vähällä työkkärin kanssa. Itse olin työttömänä aikoinaan jonkun aikaa ja ainakin siihen aikaan piti karenssin uhalla olla koko ajan jossain harjoittelussa tai kurssilla. Mutta en tiedä, onko se muuttunut nykyään jotenkin, kun ei kai siellä edes paikan päällä enää käydä?

Vanhempani antavat rahaa "vapaaehtoisesti". Veli ei pakota eikä uhkaile, mutta mielestäni tämä rahan antaminen ja laskujen maksaminen ja tavaroiden ostaminen on kuitenkin aidon auttamisen halun sijaan käytännön sanelema pakko ja noidankehä, josta ei nauti kukaan osapuolista. Jos minä vaikka suunnittelen lomamatkaa, äiti alkaa puhua, että enkö voisi maksaa veljellenikin matkan. Sitten minulle tulee huono omatunto, jos en voi maksaa ja jätän menemättä koko lomalle. Olen joskus maksanutkin veljeni mukaan johonkin matkoille.

Veljelläni on kavereita, mutta hän ei seurustele. Hänellä on exiä, mutta näistä jutuista ei ole tullut mitään. Kaikki exät ovat olleet samanlaisia taivaanrannanmaalareita ja syrjäytyneitä, jotka eivät ole koskaan olleet töissä, koulut on jääneet kesken. Yhdellä oli jotain huumejuttujakin. En voi kenellekään valita puolisoa, mutta mielestäni veli tarvisi jonkun kunnollisen naisystävän, joka saisi veljen raiteilleen.

Meillä on tätä syrjäytymistä suvussa. Yksi sukulainen ei ole vielä 60-vuotiaanakaan tehnyt päivääkään töitä. Serkuistani useampikin on syrjäytynyt ja joillakin on mielestäni vielä pahempi tilanne kuin veljelläni. Serkkujanikin tätini elättävät ja auttavat. Näistä asioita ei kuitenkaan puhuta suvussani.

Masentaa vaan tämä tilanne. En tiedä, olenko kamala ihminen ja huono sisko, kun en jaksaisi vuodesta toiseen olla tukena näissä alati vaihtuvissa unelmissa. Voi olla, että veljelläni on jotain mielenterveysongelmia ja realiteetit hukassa. En tiedä, miten tässä auttaisin. Masentaa sekin, että veljelle tulee varmasti aina vaan vaikeammaksi lähteä työelämään mukaan mitä kauemmin hän on sieltä pois. Ja kai hän huomaa, ettei pärjätäkseen edes tarvitse, kun vanhempani tukevat taloudellisesti.

Jollain tavalla voisin hyväksyäkin tämän veljen "elämäntapaintiaanityylin", jos hän pärjäisi omillaan tai löytäisi vaimon, joka on valmis elättämään.

Ihmettelen itsekkin suuresti miten vähällä hän on päässyt työkkärin kanssa. Valmistuin itse ammattiin vuosi takaperin, 9kk jälkeen eli huhtikuussa tuli yhteydenotto sieltä liittyen tilanteeni kartoitukseen (jätin hakematta 'paska'duuniin jota ehdottivat). Joku tietenkin voi tähän alkaa perus mantraa jaarittelaan että työtä kuin työtä tehtävä jne jne.

Omat tavoitteet vain ovat vajaan 1v lyhyttä pätkätyötä josta ei mahdollisuutta edes saada jatkoa (projektityö maa) korkeammalla. Työ olisi alkanut heti ja oli korkeakouluihin haku menossa keväällä (sain paikan).

Jos minulla jo alle vuoden välein on kahdesti työkkäri ollut yhteyksissä (viimeksi heinäkuussa uudestaan) niin en kyllä käsitä onko hän nyt saman virastoston asiakas. -> minä siis lähden jatko-opiskelaan nyt elokuussa joten turha kenenkään minulle alkaa mussuttamaan täällä laiskottelusta.

Suosittelisin veljellesi käyntiä työkkärissä ammatinvalintapsykologilla, ehkä tuolla voisi ammattihenkilön kanssa pohtia hänen tilannettaan ja mahdollisia työkaluja/toimintaohjeita nykytilanteen muuttamiseksi.

Tsemppiä, toivottavasti se päivä vielä paistaa risukasaan sielläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi