Anoppi ja appiukko eivät suostu takaajiksi. Löysimme ihanan hirsiomakotitalon.
Ollaan oltu miehen kanssa melkein 10vuotta yhdessä ja haaveiltu omakotitalosta. Olemme etsineet pitkään jo mieluista taloa ja nyt vihdoin löysimme hirsiomakotitalon.
Anoppi ja appiukko ovat aina sanoneet, että voivat auttaa meitä ja pyysimme hienotunteisesti , josko he olisivat suostuneet meille takaajiksi. He kuitenkin kieltäytyivät, josta olen itse ainakin todella loukkaantunut.
Minun vanhempani ovat jo kuolleet, joten tästäkin syystä olimme varmoja, että he olisivat halunneet auttaa, koska emme voi ketään muutakaan pyytää.
Mitä ajattelette? En tiedä haluanko olla heidän kanssaan enää tekemisissä. He kuitenkin tiesivät, että yhteinen unelma on ollut meille tärkeä ja nyt kun vihdoin tavotimme sen, niin he eivät suostu tekemään mitään asian eteen.
Annamme olla asian ja ymmärrän, ettei kenenkään tarvitse suostua takaajaksi, mutta yhteyttä en heihin omalta osalta enää pidä.
Kommentit (173)
Jos on 10 vuotta haaveillut omakotitalosta, niin tuossa ajassahan on jo säästänyt 50% talon hinnasta, jolloin ei tarvita takaajia. Lisäksi on sinun saamasi perintörahat - oletan, että vanhempasi olivat tällä palstalla vihattua suurta ikäluokkaa, joka poikkeuksessa sai megalomaaniset eläkkeet ja jätti jälkeensä miljoonaomaisuuden.
Jos olette kymmenen vuotta haaveilleet omakotitalosta, miksei teillä ole omistusasuntoa tai sen vertaa säästössä että saisitte sen 10% omarahoitusosuuden maksettua? Jos ette ole sitä kyenneet säästämään kymmenessä vuodessa, niin miten aiotte selvitä lainan maksusta?
Ei ihme jos eivät suostu takaajiksi.
Kai teillä on ollut asp-tili? Jos ei ole ollut,niin ymmärrän appivanhempia. Te olette osoittautuneet huonoiksi säästäjiksi ja rahankäyttäjiksi 10 vuoden aikana.
Viisaat apet. Oletteko edes naimisissa? Millä maksat talon jos nytkään ei ole rahaa?
Itse lähtisin varmasti takaajaksi, jos näkisin lasten säästävän ensin, jotta heillä olisi sitten taitoa jo sitoutua lainanlyhennykseen. Ihan heti ilman säästöjä en uskaltaisi taata. Katson, että tämä olisi lastenkin etu. Heille olisi kauhaa katsoa, kuinka vanhempien säästöt menisivät ulosottoon vain sen takia, ettei lapset olisi koskaan oppineet rahan ja työnteon arvoa.
Pankista voi ottaa/ostaa valtiontakauksen niin ei tarvitse takaajia. En takaisi minäkään kenenkään asuntolainaa omalla asunnollani.
Ihan turhaan loukkaannut. Jos teillä ei ole mitään säästöjäkään tai muuta näyttöä, että olisitte valmistautunut jotenkin asunnon hankintaan, niin on appivanhemmilta enemmän kuin viisasta olla suostumatta takaajiksi. Tilanne olisi varmasti eri, jos teillä olisi ollut osoittaa joku järkevä suunnitelma tuossa, mutta nyt tuo kuulostaa persaukisten spontaanilta päähänpistolta ja sellaisessa tilanteessa jokainen järkevä ihminen tajuaa olla pistämättä omaa lusikkaansa soppaan.
Vai pitäisi suostua takaajiksi ja menettää omaisuutensa. Ei vaikuta olevan vakaa talous ap teillä. Kuinka kehtaatte.
Ei ole täyttä luottamusta teidän raha-asioiden hoitamiseen.
Ap, onko teillä edes säästöjä? 10 vuotta haaveilua. Haaveksi saa jäädä teidän kohdallanne. Kaksi taivaanrannan maalaria vähän haaveilee...
Takaajaksi suostuminen ei ole mikään läpihuutojuttu varsinkin jos ollaan jo eläkkeellä (puhumattakaan että kelpaavat takaajiksi). Takaaminen on iso riski. Sitä paitsi voihan olla että he ovat jo takaajana jollekin muulle ja heidän takauskykynsä on sitä myöten täynnä, eivät vain halunneet kertoa sitä teille.
ÄLÄ IKINÄ TAKAA KENENKÄÄN LAINAA!!!! (Ellet ole valmis maksamaan sitä.)
Jos on oma talous kunnossa ja voi osoittaa, että kykenee selviytymään lainanlyhennyksista, ei pankki vaadi takaajia, eiköhän se talo itse riitä takaukseksi jos on ns. elinvoimaisella alueella. Näin ainakin meillä oli, kun asuntolainaa haimme.
"yhteyttä en heihin omalta osalta enää pidä." ohhoh! TUOMMOSEN SYYN TAKIA ette ole tekemisissä appivanhempiin? Oottepa ahneita. Jos ette heti anna meille rahojanne ja koko elämänne uurastusta niin ei olla yhteydessä. Ihan oikein tekivät. Ootte vaan heidän rahojensa perässä!
Voisivatko he lainata rahaa ja siitä tehtäisiin velkakirja?
Takaajaksi ei kannata missään olosuhteissa suostua.
Kaikille haukkujille tiedoksi!
Meillä on sairas lapsi, jonka hoitoon on mennyt rahaa vuosien aikana. Miettikääpä sitä.
Ei minunkaan vanhemmat ryhtyneet mulle ja sisaruksilleni takaajaksi ja tekivät sen kyllä selväksi meille. Nyt kaikki asutaan omillamme ja ymmärrän kyllä miksi eivät halunneet lähteä takaamaan. En minäkään olisi lähtenyt.
Pankin kautta voi myös ostaa takauksen rahalla