Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et harrasta liikuntaa/käy salilla, miten aiot välttää keski-ikäisenä niska-hartiavaivat ja tuki- ja liikuntaelinongelmat?

Vierailija
31.07.2017 |

Eli niska-hartiakivut, selkäongelmat ym. mitkä ei välttämättä vielä ennen neljääkymppiä oireile.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niitä ongelmia jo nyt, oon 28v. Tällä hetkellä ei vaan oo varaa kuntosalijäsenyyteen, eikä edes kunnon patjaan. Kyllähän se v*tuttaa.

Mikset voi voimistella ihan vain kotona? Olisi ilmaista. Kai kaikille on koulussakin opetettu, miten voimistellaan. Jollei ole niin kirjastosta löytää kirjoja ja videoita, ja kai niitä netissäkin on.

Vierailija
22/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä paikassa, jossa vähän päälle nelikymppinen nainen jäi saikulle, koska hänellä meni niskat täysin jumiin. Ei harrasta mitään liikuntaa. Tämä nainen ei ollut istumatyössä, mutta varmasti yksitoikkoisissa työasennoissa eikä myöskään ottanut vakavasti sitä, että niskat on tuntuneet jäykiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ainoa, jonka mielestä "harrastaa liikuntaa" on hassu ilmaus silloin kun liikunta on ihan pakkopullaa? Pakottaudun kyllä käyttämään tv-tuolinani kuntopyörää, koska se tekee hyvää alaselälleni, mutta liikunta on harrastukseni ihan yhtä vähän kuin hampaiden peseminen on sitä (siihenkin pakottaudun päivittäin).

Vierailija
24/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Synnynnäinen skolioosi ja reuma lapsesta saakka. Voin käydä kävelyillä, muuta ei voi riehua.

Vierailija
25/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän nämä nykyisin yli 80-vuotiaat ovat onnistuneet pysymään hengissä ja useimmat myös toimintakykyisinä niin vanhaksi, kun eivät ole saliliikunnasta kuulleetkaan ikinä, saati joutaneet tai taloudellisesti kyenneet siellä käymään.

On aika liikuttavaa tämä nykyisin salibisnes, jotkut vänisevät kun ei ole rahaa salikorttiin, ja sitten ei voi vaihtoehtoisesti edes pyllyään nostaa tuolista, kun se sali on muka ainoa oikea tapa pysyä kunnossa.

Ihmisen elimistö ei kestä suurta rääkkiä kuin aikansa, jokainen revähdys kyllä jää muistiin kroppaan ja myöhemmin siitä joutuu maksamaan. Luut ja nivelet kuluvat useimmilla, jos vedetään hullun kovasti lenkkejä ja jumppia kohtuuttomia määriä. Juuri ne kovien liikuntalajien harrastajat ovat meidänkin työpaikalla useimmin sairaslomalla, on hiusmurtumia ja muita vammoja ja sitten joutuu olemaan liikkumatta pitkään aikaa. Jos olisi kohtuullisesti liikkunut kokoa ajan, niin kunto pysyisi parempana.

Vierailija
26/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama havainto täälläkin, ne himoliikkujat koko ajan jonottavat johonkin leikkaukseen. Itse joogaan vähäsen kevyesti, kävelen töihin ja saatan vähän olla hippasilla lasten kanssa. Juoksemisesta tykkäisin, mutta en halua hajottaa lantionpohjaani, kun olen tässä viime vuodet ollut raskaana useamman kerran.

Vierailija
27/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hiirikäsi ja tenniskyynärpäät, kiitos nuoruusaikojen työpaikan surkeista työpöydistä, ergonomiasta ei silloin oltu kuultukaan. Olen sittemmin ollut työasennon kanssa hyvin tarkka ja nukun yöt kunnollisella patjalla. Jos niskat tuntuvat olevan kireällä, venyttelen. Selkäsärkyä oli joskus raskausaikana. Liikuntaa en juurikaan harrasta. Olen 54-vuotias.

Vierailija
28/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn säännöllisesti salilla ja lenkillä. Selkä ja hartiat jatkuvaan lukossa ja kipeät. Ergonomia kunnossa. Ikää 20v. Aina ei mee nallekarkit tasan.

Vierailija
29/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikkia noita ja käyn salilla enkä edes ole vielä keski-ikäinen. Sen sijaan näillä liikkumattomilla ei ole ikinä mitään ongelmia

Mahdatko reuhtoa siellä salilla jotenkin virheellisissä asennoissa ja siten rikkoa itsesi? Ihmisten pitäisi oppia kuuntelemaan kroppaansa paremmin, niin kivuilta välttyisi.

Suoritustekniikat ja liikeradat on katsottu ammattilaisten kanssa. Ei vain ole kovin terveellinen harrastus pidemmän päälle

Kannattaa siirtyä harrastamaan joogaa. Ainakin itsellä pysyy herkästi kipeytyvä alaselkä sekä niska-hartiaseutu kunnossa joogan avulla.

Vierailija
30/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä paikassa, jossa vähän päälle nelikymppinen nainen jäi saikulle, koska hänellä meni niskat täysin jumiin. Ei harrasta mitään liikuntaa. Tämä nainen ei ollut istumatyössä, mutta varmasti yksitoikkoisissa työasennoissa eikä myöskään ottanut vakavasti sitä, että niskat on tuntuneet jäykiltä.

Kyllä nuo niskat menee jumiin nuorilta ja liikuntaa harrastaviltakin, mutta ei noista ole seurannut kuin max viikon saikku.

Vierailija
31/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn säännöllisesti salilla ja lenkillä. Selkä ja hartiat jatkuvaan lukossa ja kipeät. Ergonomia kunnossa. Ikää 20v. Aina ei mee nallekarkit tasan.

Mistä tiedät, että ergonomia on kunnossa? Jos tilanne on kuvaamasi kaltainen niin enpä usko.

Vierailija
32/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäni harrastanut liikuntaa. Lenkkeillyt, jumpannut, käynyt punttisalilla, tanssinut, pelannut pallopelejä. Jumppakin ollut nimenomaan fysioterapeutin selälleni suunnittelemaa.

Ja kappas, silti on nyt viisikymppisenä selkä ihan romuna.

Kiitos istumatyön (epäsäännöllinen vuorotyö vieläpä) näyttöpäätteellä.

Ei se liikunta ole mikään tae terveydestä. Voi tietysti olla, että olisin jo sairaseläkkeellä, jos en liikkuisi, mutta toppuuttelen kumminkin antamasta sellaista kuvaa, että liikkuminen ESTÄISI istumatyön haitat.

Se on nimittäin ap pieni kyllä todistettu ihan tutkimuksinkin, että istuminen on se terveyshaitta, eikä liikunta sitä poista.

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2015-01-20/Nykyihminen-istuu-puolet…

Vierailija
33/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäni harrastanut liikuntaa. Lenkkeillyt, jumpannut, käynyt punttisalilla, tanssinut, pelannut pallopelejä. Jumppakin ollut nimenomaan fysioterapeutin selälleni suunnittelemaa.

Ja kappas, silti on nyt viisikymppisenä selkä ihan romuna.

Kiitos istumatyön (epäsäännöllinen vuorotyö vieläpä) näyttöpäätteellä.

Ei se liikunta ole mikään tae terveydestä. Voi tietysti olla, että olisin jo sairaseläkkeellä, jos en liikkuisi, mutta toppuuttelen kumminkin antamasta sellaista kuvaa, että liikkuminen ESTÄISI istumatyön haitat.

Se on nimittäin ap pieni kyllä todistettu ihan tutkimuksinkin, että istuminen on se terveyshaitta, eikä liikunta sitä poista.

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2015-01-20/Nykyihminen-istuu-puolet…

Saman olen lukenut. Liikkuminen kannattaa, muttei se estä selkävaivoja tai muitakaan terveyshaittoja, joita tulee liiallisesta istumisesta.

Vierailija
34/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen työ ja hyötyliikunta ovat tähän mennessä vain aiheuttaneet noita ongelmia ja käytän säännöllisesti lihasrelaksantteja ja särkylääkettä, vaikka ikää alta 30v.

Vierailija
35/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli niska-hartiakivut, selkäongelmat ym. mitkä ei välttämättä vielä ennen neljääkymppiä oireile.

Kyllä tekevät jos on skolioosia ja nikama romahtanut kuten minulla. Mutta ei ongelmia noiden kanssa, venyttelen ja toimistotyön vastapainoksi rakennan, kaivan, kaadan ja sahaan mökillä. Kaupungissa käyn töissä, hoidan perheen ja kodin ja otan rennosti.

N53

Vierailija
36/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Minulla oireili jo ennen kolmekymppisiä.

N39

Vierailija
37/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin jotka vuosia käyneet salilla ja nyt 35-45 vuotiaana olkapäitä ja ranteita paskana ja ties mitä muita paikkoja enemmän tai vähemmän hajalla

Vierailija
38/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartiat on aina jumissa salikäynnin jälkeen. Kotona vedän niitä alas 20 kg kahvakuulalla. Hartioita hoidetaan kuntonyrkkeilyllä ja venyttelyllä.

Vierailija
39/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu aloitus  ap:lta!

Itse olen ollut näitä liikuntavihaajia aina (kiitos koulun) ja se onkin rajoittunut hyötyliikuntaan (esim vaunujen kanssa 5km kauppareissut, puutarhanhoito yms). Toimistotyötä tehnyt aina ja vähitellen saanut kaikki mahdolliset vaivat: pe-ma migreeni niskojen takia, emännänkyhmy niskassa, ryhdin huononeminen, iskias, alaselkäkivut yms yms. Parin talon rakentaminen toi vielä omat vaivansa ja kulumansa.

50v:nä aloin käymään salilla mutta siitä ei ollut sanottavasti iloa mulle 2 vuoden aikana. Sen jälkeen siirryin Method Putkisto Pilatekseen 2 vuodeksi ja nyt olen yli 2v harrastanut Fascia-treeniä. Kroppa on oiennut, kyhmy hävinnyt, liikkuvuus parantunut ja niska-päänsäryt historiaa! Selkä on mikä on mutta muuten olen paljon paremmassa kunnossa nyt 57v:nä. Paino-ongelmia ei ole koskaan ollut joten sitä rasitusta ei onneksi ole ollut mutta nykyistä treeniä jatkan niin kauan kuin jaksan! Lisäksi yritän käydä viikoittain vesijuoksemassa tai -jumpassa. Hyötyliikuntaa tietty edelleenkin.

Vierailija
40/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on nää mulla oireillu 11-vuotiaasta asti, mutta en vain viitsi liikkua. Tyhmää, tiedän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme