Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et harrasta liikuntaa/käy salilla, miten aiot välttää keski-ikäisenä niska-hartiavaivat ja tuki- ja liikuntaelinongelmat?

Vierailija
31.07.2017 |

Eli niska-hartiakivut, selkäongelmat ym. mitkä ei välttämättä vielä ennen neljääkymppiä oireile.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän nämä nykyisin yli 80-vuotiaat ovat onnistuneet pysymään hengissä ja useimmat myös toimintakykyisinä niin vanhaksi, kun eivät ole saliliikunnasta kuulleetkaan ikinä, saati joutaneet tai taloudellisesti kyenneet siellä käymään.

On aika liikuttavaa tämä nykyisin salibisnes, jotkut vänisevät kun ei ole rahaa salikorttiin, ja sitten ei voi vaihtoehtoisesti edes pyllyään nostaa tuolista, kun se sali on muka ainoa oikea tapa pysyä kunnossa.

Ihmisen elimistö ei kestä suurta rääkkiä kuin aikansa, jokainen revähdys kyllä jää muistiin kroppaan ja myöhemmin siitä joutuu maksamaan. Luut ja nivelet kuluvat useimmilla, jos vedetään hullun kovasti lenkkejä ja jumppia kohtuuttomia määriä. Juuri ne kovien liikuntalajien harrastajat ovat meidänkin työpaikalla useimmin sairaslomalla, on hiusmurtumia ja muita vammoja ja sitten joutuu olemaan liikkumatta pitkään aikaa. Jos olisi kohtuullisesti liikkunut kokoa ajan, niin kunto pysyisi parempana.

Nojaa, mun 90-vuotias isäni esimerkiksi on käynyt jo parikymmentä vuotta joka viikko punttisalilla. Menepä joskus katsopaan kunnallisille kuntosaleille, ne on TÄYNNÄ mummoja ja pappoja arkisin päivällä.

Mutta joo, suurin ongelmahan on istumatyö. Sitä oli ennen näyttöpäätteitä aika lailla vähemmän kuin nykyään. Siksi nykyajan vanhuksilla on vähemmän selkävaivoja kuin monella keski-ikäisellä.

N50

Vierailija
42/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroppa kestää, mutta pää ei. En jaksa henkisesti tätä kamalaa työelämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nimittäin ap pieni kyllä todistettu ihan tutkimuksinkin, että istuminen on se terveyshaitta, eikä liikunta sitä poista.

Kun olin vielä töissä (nyt olen työtön), rupesin kaikki joutavanpäiväiset kokoukset istumisen sijaan hissukseen kävelemään neukkarissa, samalla venytellen. Vähän pitkään katsottiin, vaikka selitin että tämähän se terveellisempää on. Ja istuin milloin jalat pöydällä, milloin kyykyssä näyttö lattialle kumottuna. No, ehkä siksi olenkin nyt työtön... Perseesi tuolissa sinun pitää työtäsi tekemän?

Vierailija
44/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, ne tulivat jo.

Vierailija
45/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salilla käyminen ja sellainen perinteinen reipas hikiliikunta eivät auttaneet niska- ja hartiavaivoihin yhtään, pahensivat vain. Lempeä liikkuminen ja oman kehontuntemuksen parantaminen veivät vaivat mennessään, tosin ottihan se oman aikansa, koska opettelemista oli paljon. Kohta kymmenen vuotta ilman kipuja.

Mitä? Tässä puhuttiin ehkäisystä. Ymmärrätkö? Ei siinä, että kivut salilla paranee.

Ihme idiootteja taas liikkeellä, liikkuminen ja liikunnan harrastaminen on sama asia.

Hyötyliikunta on liikuntaa. 😲

Vierailija
46/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin jotka vuosia käyneet salilla ja nyt 35-45 vuotiaana olkapäitä ja ranteita paskana ja ties mitä muita paikkoja enemmän tai vähemmän hajalla

Olis kannattanut aloittaa nuorena eikä mennä sähläämään keski-ikäisenä.

Vierailija
47/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan salilla käynti ei näytä auttavan huonoihin hermoihin.

Vierailija
48/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme idiootteja taas liikkeellä, liikkuminen ja liikunnan harrastaminen on sama asia.

Hyötyliikunta on liikuntaa. 😲

Mutta salilla käyminen ei ole liikuntaa, kun se pitää otsikossa erikseen mainita?

Ei vaan. Kun käyn kaupassa kävellen ja roudaan ostokset selkärepussa, sen sijaan että köröttelisin autolla, en todellakaan harrasta liikuntaa silloin. 

Vierailija
49/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä joskus katsopaan kunnallisille kuntosaleille, ne on TÄYNNÄ mummoja ja pappoja arkisin päivällä.

Kiitos vinkistä, minut pitää salilta poissa vihaisena puhisevat testoäijät ja selfiebimbot, mutta ehkä tuolla olisi vähemmän sellaisia?

Ai niin mutta... minähän olen yhden kommentoijan mukaan jo liian vanha aloittamaan. Ei sitten mitään.

Vierailija
50/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän nämä nykyisin yli 80-vuotiaat ovat onnistuneet pysymään hengissä ja useimmat myös toimintakykyisinä niin vanhaksi, kun eivät ole saliliikunnasta kuulleetkaan ikinä, saati joutaneet tai taloudellisesti kyenneet siellä käymään.

On aika liikuttavaa tämä nykyisin salibisnes, jotkut vänisevät kun ei ole rahaa salikorttiin, ja sitten ei voi vaihtoehtoisesti edes pyllyään nostaa tuolista, kun se sali on muka ainoa oikea tapa pysyä kunnossa.

Ihmisen elimistö ei kestä suurta rääkkiä kuin aikansa, jokainen revähdys kyllä jää muistiin kroppaan ja myöhemmin siitä joutuu maksamaan. Luut ja nivelet kuluvat useimmilla, jos vedetään hullun kovasti lenkkejä ja jumppia kohtuuttomia määriä. Juuri ne kovien liikuntalajien harrastajat ovat meidänkin työpaikalla useimmin sairaslomalla, on hiusmurtumia ja muita vammoja ja sitten joutuu olemaan liikkumatta pitkään aikaa. Jos olisi kohtuullisesti liikkunut kokoa ajan, niin kunto pysyisi parempana.

Tässä on se, että ne 8-kymppiset ovat aikanaan liikkuneet paljon enemmän, runsaasti enemmän hyötyliikuntaa, koska kaikkialle ei kuljettu autolla. Nykyihmiset istuvat enemmän ja sen lisäksi, että jotkut eivät harrasta liikuntaa, monet eivät myöskään hyötyliiku kuten liikuttiin ennen vanhaan. Siitä siis tulee uudet riskit.

Salilla ei ole pakko tehdä vain yhdenlaista, kovaa treeniä. Jokainen voi treenata siellä ihan tarpeidensa mukaan.

Vierailija
51/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu aloitus  ap:lta!

Itse olen ollut näitä liikuntavihaajia aina (kiitos koulun) ja se onkin rajoittunut hyötyliikuntaan (esim vaunujen kanssa 5km kauppareissut, puutarhanhoito yms). Toimistotyötä tehnyt aina ja vähitellen saanut kaikki mahdolliset vaivat: pe-ma migreeni niskojen takia, emännänkyhmy niskassa, ryhdin huononeminen, iskias, alaselkäkivut yms yms. Parin talon rakentaminen toi vielä omat vaivansa ja kulumansa.

50v:nä aloin käymään salilla mutta siitä ei ollut sanottavasti iloa mulle 2 vuoden aikana. Sen jälkeen siirryin Method Putkisto Pilatekseen 2 vuodeksi ja nyt olen yli 2v harrastanut Fascia-treeniä. Kroppa on oiennut, kyhmy hävinnyt, liikkuvuus parantunut ja niska-päänsäryt historiaa! Selkä on mikä on mutta muuten olen paljon paremmassa kunnossa nyt 57v:nä. Paino-ongelmia ei ole koskaan ollut joten sitä rasitusta ei onneksi ole ollut mutta nykyistä treeniä jatkan niin kauan kuin jaksan! Lisäksi yritän käydä viikoittain vesijuoksemassa tai -jumpassa. Hyötyliikuntaa tietty edelleenkin.

Sitä en kyllä väitä, että pelkkä salillakäynti ratkaisisi kaikkien ongelmat. Tarvitsee myös liikkuvuusharjoituksia ja venytyksiä, ei ole olemassa sellaista patenttiratkaisua, että kaikille vain painavia rautoja salille eikä muuta.

Lihasmassa alkaa kuitenkin vähetä ikääntyessä, joten siitäkin kannattaisi pitää huolta:

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/viisikymppinen_kasvata_liha…

On kuitenkin hyvä, jos löytää itselleen sopivan lajin. ap

Vierailija
52/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin jotka vuosia käyneet salilla ja nyt 35-45 vuotiaana olkapäitä ja ranteita paskana ja ties mitä muita paikkoja enemmän tai vähemmän hajalla

Olis kannattanut aloittaa nuorena eikä mennä sähläämään keski-ikäisenä.

Niin no,moni aloitti parikymppisenä ja korjaavat satoa nyt

Vierailija
53/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn silloin tällöin kävelylenkillä, jos ei ole tullut tarpeeksi liikuttua päivän aikana. Polvivamman takia juoksu tai hölkkä ei onnistu. Töissä minulla on sähköinen pöytä ja teen työtä seisten, se lopetti tykkänään yläselkävaivat. En myöskään käytä toispuoleisesti kassia vaan aina reppua, jos mahdollista.

Vierailija
54/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä- ja niskavaivoja aiheuttavat myös henkiset syyt, jännittäminen. Itse saan yläselkäkipuja jos palelen.

Vierailija
55/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43-vuotias, ylipainoinenkin olen ollut viimeiset 10 vuotta, istumatyön tekijä ja täysin liikuntaa harrastamaton. Mitään selkä- ja niskavaivoja ei ole koskaan ollut. Tuntuu muutenkin, mitä ihmisiä ympärillä kuuntelee, ettei nämä juuri korreloi liikkumisen tai liikkumattomuuden kanssa. Tiedän niin paljon liikkuvia, että ei liikkuvia, jotka näitä vaivoja valittaa, samoin myös niitä joilla vaivoja ei ole.

Vierailija
56/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ikäryhmällä on ollut fyysinen työ joka on pitänyt liikkeessä. Lisäksi sitten heinäntekoa, mökin rakentamista yms

Mun 83v tätini kävelee 1km uimahallille, ui 1km, kävelee takaisin kotiin 1km. Joka aamu mitä on suinkin voinut viimeiset 50v. Huippukunnossa ikäisekseen.

Anoppi on voimistellut 50v saakka, nyt 78v ja tekee vieläkin spagaatin

Vierailija
57/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ikäryhmällä on ollut fyysinen työ joka on pitänyt liikkeessä. Lisäksi sitten heinäntekoa, mökin rakentamista yms

Mun 83v tätini kävelee 1km uimahallille, ui 1km, kävelee takaisin kotiin 1km. Joka aamu mitä on suinkin voinut viimeiset 50v. Huippukunnossa ikäisekseen.

Ja minulle sanottiin tuolla ketjun alkupäässä, että fyysinen työ ei riitä, koska se on yksipuolista eikä pidä kuntoa yllä. : D

Vierailija
58/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulle sanottiin tuolla ketjun alkupäässä, että fyysinen työ ei riitä, koska se on yksipuolista eikä pidä kuntoa yllä. : D

Riippuu tietty työstä. Mun tyttärellä on raskas työ mikä rasittaa kroppaa mutta toisaalta likka on vahva kuin mikä. Joogaa sitten vastapainona

Vierailija
59/59 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkitöillä kotona, puutarhassa ja mökillä samoissa hommissa. Ei ole ko. vaivoja. En ole koskaan ollut kiinnostunut liikunnasta missään muodossa.

N50 (ja ihan normaalipainoinen sellainen, ylipainoon matkaa reilusti)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan