LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä palkka ja pitkät lomat. Työn mielekkyys riippuu luonteesta ja oppilaista. Jossain pienemmällä paikkakunnalla varmasti helpompaa.
Ihan hyvä palkka (=2700-2800). Pitkät lomat (no niitähän täällä palstalla koetaan tarpeelliseksi leikata.) Mites se palkka sitten jos lomat lähtee, nousee vissiin? Ja siihenkö on yhteiskunnalla varaa?
www kirjoitti:
Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.
T. 3 koululaisen äiti
Eiköhän sen kiusaamiseen puuttumisen pitäisi lähteä ihan kotioloista ja -kasvatuksesta.
Ei yhtään aamua av-palstalla, etteikö joku opettaja olisi jo tehtaillut uutta valituksen aihetta palstalla.
Nytkin pyörii opettajilla useampi palsta, jossa vinkuvat työstään, jonka he ovat ihan itse valinneet ammatikseen.
Ja sana ilmiö näkyy olevan kaikilla keskustelupalstoille eli heistä ei pääse edes karkuun.
Siinäpä meillä kansankynttilät.
Toivottavasti, lapsemme eivät ota mallia opettajistaan. Niin kovia ovat valittamaan, eikä mikään riitä tai ole tarpeeksi, vaikka muut veronmaksavat maksavat heidän palkkansa.
Ilmeisesti kuitenkin suurin osa lapsista on ok mutta joukossa huonosti kasvatettuja häirihäiriköitä.maahanmuuttajia jne
Tottakai opettajan täytyy puuttua kiusaamiseen jos kiusaamista ilmenee koulussa ja siitä kerrotaan opettajalle. Äiti tai isä eivät voi olla koulussa vahtimassa, ettei kiusaamista tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 maisterintutkintoa, palkka 2900 e/kk. Ei sillä osteta asuntoa pk-seudulta, tai autoa. Huono liksa.
Jos lomat lähtisi, palaisin loppuun. Ja olen mielestäni hyvä ope. Tykkään työstäni. Sitä tehdään koulutuksella ja persoonalla.
Kyllä se on ihmisen tyhmyyttä, jos ei ennen ammatinvalintaa ota selvää palkkauksesta ja työn sisällöstä.
Jotenkin ymmärrän, että ihminen on erehtyväinen, mutta ihan samaan ansaa menee toisen kerran, se menee yli ymmärryksen ja opiskelee vielä samalta alalta toisen tutkinnon.
Ja mikä merkillistä näissä opettajien keskusteluissa - aina vika on muiden ja toisen syy. Oisko valituksen sijaan, peiliin katsomisen paikka.
Otsikko on kyllä aamun piristys.
Rupee ope nettoveronmaksajaksi, joka maksaa mm. opettajien palkan.
Siinäpä opelle tehtävää loppulomaksi, että mikä ja kuka on nettoveronmaksaja. Niin ja jokeripokerina, että miksi ja miten. Ei voi enempää vaatia yhteiskuntaoppia kuin tämän kappaleen ensimmäinen lause.
Ei edes yhteiskuntaopinopettajalta. Kymmenen pisteen vihje: jos et osaa kontrolloida ja saada minun kakaraa kuriin, niin vattuakos minä sulle maksan?
Täyden potin vihje: sanokaa suoraan, missä se vika on?
Joten hushus siitä nettotienaamaan, ihan ilman lomia.
Rupee yrittäjäopeksi ja mä maksan siitä, että mun kakara pääsee heittämällä Oxfordiin.
Jumalauta lapion varteen joutaisitte kesäajaksi.
Minä vaihdoin opetusalalle ja lomat on TODELLA iso etu. Tosin viran saaminen kesti ja kesätyöttömyys tuli tutuksi. Mutta kääntöpuolena palkkani laski. Edellisessä työssä tienasin reilu 4000, nyt ylitunneilla 3200. Edellisessä työssä ei ollut mahdollisuutta palkattomiin lomiin, joten ajatus lisäpalkattomista lisälomana (ja vuosiansioiden lasku) ei ole ajatuksena realistinen.
Kumpi työ on parempi? No.... Sanotaan, että en olisi vaihtanut eli opiskellut lisää, kitkunut työttömänä, hakenut pätkää jne., jos saisin valita uusiksi. Nyt on hyvä, mutta matka tähän oli odotettua raskaampi. Luulin, että saan helpommin töitä ja hetkessä virankin. En voinut kuvitella, kuinka vaikeaa se oli. Työ itsessään on raskaampaa kuin asiantuntijatyö yksityisellä. Tarkoitan, että työtunti on raskaampi ja 5 tuntia opetusta uuvuttaa ihan eri tavalla kuin 8 tuntia toimistotyötä, vaikka tulosvastuu painoikin. Olen myös nuorena ollut vuoden siivoojana. Se oli fyysisesti raskasta, mutta kyllä opettajan työ on raskaudessaan per tehty tunti omassa luokassaan. Mutta sitten on ne lomat ja "eläkevirka" + työssä on joustoa suunnittelun osalta. Ne on isoja plussia. Joskus vieläkin haaveilen, että saisin olla siellä yksityisellä... työilmapiiri on parempi. Opehuoneet on raskaita paikkoja, kollegiaalisuus on nollassa. Oikeasti ei ole vielä tullut työpaikkaa vastaan, jossa kollegoiden empatia toista kohtaan on niin vähäinen kuin opetusalalla. Poikkeuksia toki on, mutta suurin osa todella itsekkäitä ja välittävät vähän työkavereistaan.
Luokanopettaja kirjoitti:
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINENJa se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
no vaihda ihmeessä alaa kun koulutus on jo valmiina. Kuulostat siltä että hymy ei sittenkään riitä pitämään suina tyytyväisenä.
Miksei opettajat mene kesätöihin, jos palkka ei riitä? Niin me muutkin lisää rahaa tarvitsevat tehdään.
Itse olen joka talvi marras-helmikuussa omasta työstäni työttömänä tai tosi vähillä työtunneilla. Haen muita töitä silloin. Ei mulle eikä kollegoilleni makseta opettajien tapaan tyhjästä mitään.
Valittamisesta: Miettikääpäs nyt, jos itse tekisit työsi mahdollisimman hyvin ja antaumuksella, ja sitten vuodesta toiseen saisit jatkuvasti lukea, kuinka olet ammattikuntasi takia läpeensä pa$ka ihminen. Puliveivari, jonka työ on helppoa & kevyttä, palkka muhkea ja vapaata melkein puolet vuodesta. Yhteiskunnan syöpä, jonka syytä valtionvelka pitkälti on.
Jos sitten koittaisit nätisti kertoa, että teet kyllä enemmänkin töitä kuin 2-3 tuntia päivässä eikä se palkkakaan ole sitä ihmisten luulemaa viittä tonnia kuussa, niin olisit pa$ka valittaja, jolle mikään ei riitä, jonka pitäisi mennä oikeisiin töihin koska ei sellaisista mitään ymmärrä, ja palkkasi pitäisi laskea puoleen (jonka lisäksi sinun pitäisi lomallasikin mennä kunnalle kaivamaan ojia, että sinusta olisi edes vähän jotain hyötyä). Sellainen ei tunnu kivalta, mutta ei siitä voi asiallisesti keskustella tai koittaa oikaista virheellisiä käsityksiä, koska se heti leimataan pelkäksi valittamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 2800 brutto?
No bruttopalkoistahan sitä yleensä puhutaan, kun puhutaan palkoista!!
Vierailija kirjoitti:
Itse olet alasi valinnut, vinkumisesi "pienestä" palkasta on naurettavaa.
Mitä AP vinkui? Vastasi vain muiden vinkumiseen siitä, että on "epäreilua", että opettajilla on pitkät "kesälomat".
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, työskentelen yksityisellä puolella tietotyöläisenä ja saan suunnilleen samaa palkkaa kuin opettajatuttavani. (parit kokemuslisät sekä heillä että minulla). Mielestäni palkka on varsin hyvä. Opettajilla on varmasti monella tavalla rankkaa, mutta palkka on aivan kohtuullinen.
Niille opettajille, jotka väsyvät ja tekevät hommia yötä myöten, ehdotan että teette niin kuin muissakin ammateissa tehdään. Menette töihin aamulla, teette tehokkaasti opetusta ja muita hommia sen 8 h - ääritapauksissa pitempään, ja sitten menette kotiin. Jos tulee pitempi päivä, kirjaatte tunnit ylös ja pidätte joskus vapaana. Jos ette saa koskaan pidettyä ylitunteja pois, tarkastelette tehtäviänne ja priorisoitte. Kyllä minäkin saisin tehdä töitä yötä myöten ilman korvausta, ja ekat vuodet teinkin. Sitten tajusin, että työnkuvaani kuuluu järjestellä työni.
Se, että koulun piha tyhjenee klo 14 jälkeen, ja opettajat itkevät verkossa miten joutuvat yötä myöten korjaamaan kokeita, kertoo huonosta arjen suunnittelusta. Tehokkainta työnteko on silloin, kun työaika ja vapaa-aika on erotettu tehokkaasti toisistaan, ja se on myös jaksamisen kannalta tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, työskentelen yksityisellä puolella tietotyöläisenä ja saan suunnilleen samaa palkkaa kuin opettajatuttavani. (parit kokemuslisät sekä heillä että minulla). Mielestäni palkka on varsin hyvä. Opettajilla on varmasti monella tavalla rankkaa, mutta palkka on aivan kohtuullinen.
Niille opettajille, jotka väsyvät ja tekevät hommia yötä myöten, ehdotan että teette niin kuin muissakin ammateissa tehdään. Menette töihin aamulla, teette tehokkaasti opetusta ja muita hommia sen 8 h - ääritapauksissa pitempään, ja sitten menette kotiin. Jos tulee pitempi päivä, kirjaatte tunnit ylös ja pidätte joskus vapaana. Jos ette saa koskaan pidettyä ylitunteja pois, tarkastelette tehtäviänne ja priorisoitte. Kyllä minäkin saisin tehdä töitä yötä myöten ilman korvausta, ja ekat vuodet teinkin. Sitten tajusin, että työnkuvaani kuuluu järjestellä työni.
Se, että koulun piha tyhjenee klo 14 jälkeen, ja opettajat itkevät verkossa miten joutuvat yötä myöten korjaamaan kokeita, kertoo huonosta arjen suunnittelusta. Tehokkainta työnteko on silloin, kun työaika ja vapaa-aika on erotettu tehokkaasti toisistaan, ja se on myös jaksamisen kannalta tärkeää.
Tein joskus kolme vuotta töitä luokanopettajana. En todellakaan tehnyt töitä illat pitkät. Suunnittelin tunnit kun oppilaat olivat välitunneilla tai kun luokassa oli rauhallisempi hetki (esim. lukivat, tekivät tehtäviä, piirsivät tms.). Ruokavälkkä oli pitkä ja silloin ehti tosi hyvin tarkistella kokeita ja tehdä muita hommia kahvilla istumisen sijaan. Menin koululle n.puoli tuntia aikaisemmin ja lähdin n. puoli tuntia myöhemmin. Poikkeuksia oli tietysti myös. Menin aamulla suoraan luokkaan opehuoneen sijaan. Käytän ajan tehokkaasti nykyisessä työssänikin.
Ruikutiruikuti.
Tosi on, että määräaikaisten opettajien kohtelu on ikävää ja väärin. Miksi ette pane vakkarikollegoitanne kuriin, hehän sitä harrastavat "kesälomalla töihinpaluuta", minkä takia teille määräaikaisille sijaisille maailman tappiin laaditaan työsopimus ainoastaan lukuvuoden ajaksi!!!
Ihan on ammattikunnan sisäinen ongelma tuo, ja OAJ ei muuta tee kuin hymistelee paremmassa asemassa olevien opettajien saavutetun oikeuden puolesta.
Mutta faktat kuntoon: vakivirassa olevilla opettajilla EI ole huono palkka. Ei se mikään rikastumisvirkakaan ole, mutta ihan on keskipalkkaista sakkia opettajissa.
Ja missä muussa ammatissa saa saman liksan tekemällä viikossa reilu parikymmentä tuntia töitä ja muutaman tunnin päälle kokeiden korjauksia yms? Ja vuodesta on vieläpä päälle neljäsosa lomaa?
Ihan saata.an sama, miksi te kesälomaanne kutsutte, keskytykseksi tai vaikka avaruusmatkaksi. Se on silti lomaa. Eikä liksa ole pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ruikutiruikuti.
Tosi on, että määräaikaisten opettajien kohtelu on ikävää ja väärin. Miksi ette pane vakkarikollegoitanne kuriin, hehän sitä harrastavat "kesälomalla töihinpaluuta", minkä takia teille määräaikaisille sijaisille maailman tappiin laaditaan työsopimus ainoastaan lukuvuoden ajaksi!!!
Ihan on ammattikunnan sisäinen ongelma tuo, ja OAJ ei muuta tee kuin hymistelee paremmassa asemassa olevien opettajien saavutetun oikeuden puolesta.
Mutta faktat kuntoon: vakivirassa olevilla opettajilla EI ole huono palkka. Ei se mikään rikastumisvirkakaan ole, mutta ihan on keskipalkkaista sakkia opettajissa.
Ja missä muussa ammatissa saa saman liksan tekemällä viikossa reilu parikymmentä tuntia töitä ja muutaman tunnin päälle kokeiden korjauksia yms? Ja vuodesta on vieläpä päälle neljäsosa lomaa?
Ihan saata.an sama, miksi te kesälomaanne kutsutte, keskytykseksi tai vaikka avaruusmatkaksi. Se on silti lomaa. Eikä liksa ole pieni.
Aamen. Mun kälyni jaksaa aina valittaa työmääristä, mutta todellisuudessa sen työmäärä lähenee normaalia työtä ainoastaan ylppärien aikaan. Liksaa hänellä (äidinkielen lehtorilla) on nelisen tonnia kuussa.
Kuinka hyvä etu tämä opettajien pitkä loma on sitten noin rahallisessa mielessä mitattuna? Jos lomaa ja vapaita on vuodessa 6-7 viikkoa enemmän kuin peruspalkansaajalla, ylimääräisen loman rahallinen arvo on noin 5000 euroa vuositasolla. Ja kun peruspalkka on kouluasteesta ja kokemuslisistä riippuen 2500-3800 euroa kuussa, ollaan lomaetukin huomioiden vielä tukevasti keskituloisten joukossa. Toki osa opettajista tienaa 4000-5500 euroa kuussa, mutta heillä on sitten jo mukana paljon ylitunteja, jolloin työviikot ovat väkisin 45-60 tuntia.
Onko se palkka siis 2800 vai enemmän? Olen kuvitellut, että monella opettajalla se alkaa kolmosella.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nain-opettajat-tienaavat-l…
Minulla on 2 maisterintutkintoa, palkka 2900 e/kk. Ei sillä osteta asuntoa pk-seudulta, tai autoa. Huono liksa.
Jos lomat lähtisi, palaisin loppuun. Ja olen mielestäni hyvä ope. Tykkään työstäni. Sitä tehdään koulutuksella ja persoonalla.