LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
www kirjoitti:
Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.
T. 3 koululaisen äiti
Tässä yks syy siihen, miksi se työ on niin paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on 2500-2800 niin minusta se on hyvä ja nostaa vielä tasoa kun on about 3kk vapaata.
Just, onhan tuo niin maan perculeen kova palkka vaativasta asiantuntijatyöstä, jonka keplpoisuusvaatimukset edellyttävät minimissään 9-10 vuoden kouluttautumista (lukio + ylempi korkeakoulututkinto + opettajan pedagogiset opinnot). Puolet voisi vaikka ottaa vielä poiskin, koska ne fucking lomat.
Voi kai tuo tuntua hyvältä palkalta, jos itse tekee satunnaisesti hommia Prisman kassalla tai jakaa aamulehtiä. Jotain suhteellisuudentajua voisi silti olla.
Satoja alapeukkuja odotellessa...
www kirjoitti:
Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.
T. 3 koululaisen äiti
Sä oot varmaan niitä äitejä, jotka eivät hoida vanhemmuuttaan kunnolla. Sen vuoksi lapsesi kiusaa muita ja häiriköi tunteja. Tämän vuoksi opettajat ovat niin ylityöllistettyjä ja stressaantuneita, etteivät ehdi hoitamaan töitänsä kunnolla. Hoitaisit vanhemman roolisi kunnolla ja kasvattaisit lapsesi itse, etkä kuvittelis, että yhteiskunta hoitaa sen puolestasi. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta äitejä enää pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaanhoitajat pikemminkin ansaitsi pitkät lomat. Niiden työ on oikeasti rankkaa ja kyseessä on ihmishenget.
Olen ollut useita kertoja katsomassa sekä peruskoulun että lukion eri luokka-asteiden tunteja eikä täällä annetut kuvaukset tunneista vastanneet näkemääni (esim. koskaan ei ole ollut järjestyshäiriöitä). Lisäksi ainakin meidän lasten koulussa opettajain kokoukset pidetään keskellä päivää ja oppilaat lähetetään kotiin. Kokeitakaan opettajien ei tarvitse laatia vaan valmiit kokeet tulevat opettajan oppaan mukana (kolmella lapsella ollut samat kokeet). Mitä vielä?
Et kai luule, että vieraan ihmisen tullessa katsomaan tunteja ovat lapset niin kuin normaalistikin??
Olet oikeassa tuossa sairaanhoitajien lomista, mutta kuka huolehtisi kesät jos kaikki ovat lomalla? Systeemi ei toimisi.
Opettajat tekevät myös itse kokeita. Ihan juuri siksi ettei samoja pidettäisi rinnakkaisluokkalaisten kanssa. Joskus kokeita on muokattava. Valmiina tehdyt eivät ole aina parhaimpia juuri tietylle luokalle.
Ei saa unohtaa jokpäiväistä kouluampumisen uhkaa.
Siis oikeastiko jonkun mielestä 2800€ palkka on hyvä akateemisen tutkinnon suorittaneelle? En ole itse ope mutta mielestäni se palkka millä luokan opet työtään tekevät on aivan liian alhainen ja pitkät lomat on täysin perusteltuja. Tsemppiä teille!
Yläkoulun aineenopen peruspalkka 2800 euroa kuulostaa toki hyvin kohtuulliselta ja lisillä sitä saa kasvatettua kivasti, mutta siitä huolimatta opettajat tienaavat vähemmän kuin muut kunta-alalla työskentelevät ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet.
Kuinka paljon ihan tosiasiallisesti on opettajan palkkalaskelmalla brutto/(netto)?
Vierailija kirjoitti:
Virkaa odotellessa on tosiaan kurja tilanne, mutta siis sijaisuus koko lukuvuodeksi tuo yleensä kuitenkin työssäoloehdon täyttävän ansiosidonnaisen ja palkka ei todellakaan ole huono edes sen 9 kk mukaan laskettuna. Tervetuloa todellisuuteen. Moni pätkätyöläinen sinnittelee hajanaisilla parin kuukauden pitkillä tosi huonolla palkalla.
Tämäkin on ihan opettajien oma juttu: kesäksi "töihin palaavat" hoitovapaalaiset ovat jo vuosikymmenen (ylikin) jatkuneella kikkailullaan tuhonneet sijaisen mahdollisuuden yli kesän jatkuvaan työsuhteeseen ja samalla lasten oikeudet pysyvyyteen kun sarjasynnyttäjän sijainen vaihtuu joka vuosi. Tähän on ajauduttu. Ei kukaan uskalla palkata sijaista kesän yli, koska viranhaltijat palaa "töihin" kesäksi. Tutut opettajat ylisti systeemiä ja nauroivat puistossa kesäkuun alussa kuinka ovatkin nyt taas palkkatyössä oikeen.hehhe.
Ei se mitään kikkailua ole. Jokainen tekee saman vuorollaan. Johtuu siitä, että me opettajat emme voi siirtää lomiamme niin kuin muilla aloillanon mahdollista. Eli muilla aloilla kun palaavat äippälomalta töihin, pitävät yleensä heti siihen äitiysloman perään rästiin jääneet kesälomat. Meillä ei tällaista mahdollisuutta ole joten voimme palata ns. kesäksi töihin pitämään sen loman silloin sen varsinaisena ajankohtana kun se ei onnistu muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Harvat tietävät tätä opettajien palkkaukseen liittyvää asiaa, joten on hyvä, että tuot nämä asiat esiin. Itse en saanut koskaan virkaa myöskään, työttömänä kaikki kesät ja joissakin kunnissa jopa syys-, joulu- yms. lomat.
T:Entinen ope
Mitä teet nyt työksesi? Jos sais vähän vinkkiä.
T:Tympääntynyt ope
Tein viime talven töitä 50-60h viikkoa. Opetustunteja 27-32 viikossa. Sen lisäksi useita vastuutehtäviä. Brutto 3600 netto 2900.
Olen ollut muissa töissä ja yrittäjänä. Samoihin ansioihin olen silloin päässyt huomattavasti vähemmällä työnteolla. Nyt olen vielä kesäloman jälkeenkin viime lukuvuoden jäljiltä ihan poikki!
Vierailija kirjoitti:
Itse olet alasi valinnut, vinkumisesi "pienestä" palkasta on naurettavaa.
Ei ap vinkunut, vaan kertoi tietämättömälle lukijalle asian oikean laidan. Joskus tuntuu, että me muut olemme niitä puusilmäisiä vinkujia, jotka emme olleet valmiita selvittämään asian oikeaa laitaa.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni palkka on 2900/kk, eikö se ole mielestäsi hyvä?
No ei todellakaan ole. Revin duunarina tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 2800 brutto?
Brutto on jotain 2700 ja risat, siis se tehtäväkohtainen palkka yläkoulussa. Alakoulussa vähemmän, luulisin.
Kyllähän ylitöille palkka kasvaa alalla kuin alalla, mutta tuo on se varsinainen brutto.
Voi tätä opettajien ikuista valittamista, jos ei valiteta lomasta, niin sitten lapsista ja vanhemmista, kouluruuasta, oppilaiden lahjoista, työajasta, homeesta jne. lista on loputtoman pitkä ja opettajat ovat ainut ammattiryhmä, jotka jaksavat valittaa. Vastaavaa keskustelua ei ole ollut päiväkodin opettajilta, lääkäreiltä, sh, poliiseilta jne.
Ja mitä tulee opettajien lomaan, heidän järjestelmänsä ei ole mitenkään poikkeuksellinen, vaan vastaavia löytyy esim. rakennus, lvi, sähkö, maalaus, asfaltti aloilta, esimerkiksi, joissa työskentelee paljon enemmän työntekijöitä, mutta he eivät hae vaan huomiota ja valita. Ja lomaraha maksetaan jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Sama myös pätkä ja määräaikaisissa työsuhteissa.
On naurettavaa, kun monet pitävät opettajia ihan sivistyneinä ihmisenä, mutta monet näyttävät ihan omassa kuplassaan mitä tulee työaikaan ja vuosilomiin, eikä heitä juuri kiinnosta faktat tai työlainsäädäntö, vaan valittavat - vali, vali, vali.
Eivätkä he saa edes itsestään sen vertaa irti, että valituksen sijasta, vaihtaisivat alaa.
Ei ihme jos opettajia ei enää arvosteta, sillä pieni joukkoinen opettajakunta on pilannut kaikkien opettajien maineen ja arvostuksen, ainaisella valituksella ja ahneudellaan ja valttikortiksi otetaan vielä kateus elementti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 2800 brutto?
Brutto on jotain 2700 ja risat, siis se tehtäväkohtainen palkka yläkoulussa. Alakoulussa vähemmän, luulisin.
Kyllähän ylitöille palkka kasvaa alalla kuin alalla, mutta tuo on se varsinainen brutto.
Kummasti keskustelu tyrehtyi, kun todellinen palkka paljastui... tälläkin palstalla on niin paljon tästä luuloteltu, esim "erkkaope" väitti hiljattain että palkkansa on liki 4000, mutta ei suostunut enää vastaamaan, paljonko on ylitunteja (taisi "erkkaope" keksiä, että tuon voi tarkistaa, paljonko niitä pitäisi olla eikä osannut vastata mitään lukua/tajusi ettei oppilailla edes ole niin paljon viikkotunteja kuin hänen olisi pitänyt väittää tekevänsä!)
Ihan hyvä palkka ja pitkät lomat. Työn mielekkyys riippuu luonteesta ja oppilaista. Jossain pienemmällä paikkakunnalla varmasti helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä opettajien ikuista valittamista, jos ei valiteta lomasta, niin sitten lapsista ja vanhemmista, kouluruuasta, oppilaiden lahjoista, työajasta, homeesta jne. lista on loputtoman pitkä ja opettajat ovat ainut ammattiryhmä, jotka jaksavat valittaa. Vastaavaa keskustelua ei ole ollut päiväkodin opettajilta, lääkäreiltä, sh, poliiseilta jne.
Ja mitä tulee opettajien lomaan, heidän järjestelmänsä ei ole mitenkään poikkeuksellinen, vaan vastaavia löytyy esim. rakennus, lvi, sähkö, maalaus, asfaltti aloilta, esimerkiksi, joissa työskentelee paljon enemmän työntekijöitä, mutta he eivät hae vaan huomiota ja valita. Ja lomaraha maksetaan jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Sama myös pätkä ja määräaikaisissa työsuhteissa.
On naurettavaa, kun monet pitävät opettajia ihan sivistyneinä ihmisenä, mutta monet näyttävät ihan omassa kuplassaan mitä tulee työaikaan ja vuosilomiin, eikä heitä juuri kiinnosta faktat tai työlainsäädäntö, vaan valittavat - vali, vali, vali.
Eivätkä he saa edes itsestään sen vertaa irti, että valituksen sijasta, vaihtaisivat alaa.Ei ihme jos opettajia ei enää arvosteta, sillä pieni joukkoinen opettajakunta on pilannut kaikkien opettajien maineen ja arvostuksen, ainaisella valituksella ja ahneudellaan ja valttikortiksi otetaan vielä kateus elementti.
Ei ole ollut vastaavaa keskustelua sairaanhoitajilta, lastentarhanopettajilta, ei toki 😂 Luet ihanan valikoivasti! Eilenhän yhdessä ketjussa jopa koodari valitteli, kun ei ollut työssään tyytyväinen, ja he on kuitenkin työelämän lellilapsia.
Tämä oli myös minun tapauksessani syy, olin äitiys- ja hoitolomalaisten opettajien sijaisena yleensä.
T. Entinen ope