Hesarissa hehkutetaan "kokoomuslaista unelmaa": ei kahvitaukoja, työtä 10h päivässä + iltaisin ja sunnuntaisin kotona töitä
Näin! Sama systeemi kaikille työntekijöille, eikös niin?
Kommentit (250)
Osalle meistä työntekeminen on elämäntapa, josta nauttii. Mä luin jutun varmasti erilaisten lasien läpi kuin suurin osa täällä, koska en näe missään kehoitusta tehdä juuri niin kuin hän tekee.
Asiantuntijatehtävissä työt tulevat älypuhelinten mukana kotiin, osalla jopa lomille. Kotona tehdystä työstä ei saa palkkaa, silti kiireisiin viesteihin tulee vastattua.
Kyseisellä henkilöstöjohtajalka on varmasti intohimo työhönsä ja hän ihan itse päättää miten ja kuinka monta tuntia työtänsä tekee. Hän on ihan selvästi uraihminen, jolle työ on tärkeää ja tulee varmasti etenemäön vielä urallaan.
Itse toimin asiantuntijatehtävissä, kahvikupin haen koneen äärelle ja teen töitä tai sitten kupillinen kulkeutuu palaveriin. Päivät venyvät välillä pitkiksi, teen töitä tilanteen mukaan, mutta joskus teen taas vastaavaati lyhempää päivää. Mun palkka on vaan reilu 5000 euroa, mutta tuskin olisi, jos tuijottelisin kelloa ja lähtisin minuutilleen pois, kun päivä on täynnä.
Näyttää siltä, että elimistö piiputtaa jo. Ei tule selviämään tuolla systeemillä eläkeikään asti. Valitettavasti puhun omasta kokemuksesta.
Asiantuntija/keskiluokkaelinpiirissäni opettajat ovat ne, joilla on kaikista eniten virtaa tehdä kaikkia harrastusprojekteja, kodinlaittoa, suunnitella ja toteuttaa lomamatkoja jne. Ulkopuolisen silmiin ei näytä siltä, että työelämä imisi juuri heistä kaikki mehut.
Minua kyllä hieman ärsyttää tuollaiset ihmiset, jotka kehuskelevat tekevänsä töitä illalla ja lomilla. Minun mielestäni se kertoo kyvyttömyydestä organisoida työnsä. Jotkut eivät vaan osaa tehdä töitään niin järkevästi, että normaali työaika riittäisi. Työpäivät täyttyvät kaikesta turhasta, ja sitten marttyyrinä ollaan iltakaudet töissä tekemässä niitä oikeita töitä, jotka on pakko saada valmiiksi ennen tiettyä deadlinea.
Kollegoitani seuraamalla olen päätynyt tähän tulokseen. Meillä on sama työmäärä, mutta saan itse työni tehtyä työaikana, kun pidän yksityispuhelimeni äänettömällä, en mene turhiin palavereihin, suunnittelen työni hyvin etukäteen, enkä juokse työpäivän aikana omilla asioillani.
Jokainen pöytä on työpöytä.
Jokainen päivä jättipotti.
Linja-autot kuljettavat väkeä ees ja taas
Vessajonossa ei saa etuilla.
Muistan paikkani. Raha ei tuo onnea.
Muut ovat minua arvokkaampia.
Tehdas on painonsa arvo kullassa.
Porkkanamme pois annamme, kapot syökööt ne.
Kiitos syvin, kaikki hyvin, kunhan vain saamme
Keppijumppaa
-YUP, Tehdas
Mihin tuokin tarvii isoa palkkaa? Kotona käy vain nukkumassa, eikä ole lapsia. Eikä ehdi edes tuhlaamaan rahaa, jos on aina töissä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa, mikä älämölö tästäkin artikkelista syntyi. Ja hävettää, että niin moni teistä räksyttäjistä on vieläpä naisia. Luuletteko todellakin, että jos aikoo jotain kehittää ja innovoida, se tapahtuu kellokorttiaikojen puitteissa? Tai onko vaikea ku kuvitella, että joku nyt vaan sattuu pitämään työstään ja saa virtaa sen tekemisestä niin, ettei haittaa vaikkei se olekaan sidottu tunteihin?
Kyllä, duunareitakin tarvitaan, mutta duunari toteuttaa tasan sitä visiota jonka jokin yritysjohtaja on määrännyt, eli tiettyjen sääntöjen puitteissa. Kuka määrittää säännöt yritysjohtajalle? Hän itse yhdessä muun hallitusryhmän kanssa.
Välillä ihmetyttää, missä teidän järjenkäyttönne oikein on. Ketju pullistelee kateellisia ja halveksuvia kommentteja, ja myös ulkonäköä vastaan hyökätty. Mikä teitä vaivaa? Miksi se on teiltä pois, jos tämä artikkelin henkilö nyt vaan elää noin?
Live and let live. Valintoja on erilaisia, ja kellokortin puitteissa tuskin kukaan johtaja pystyy toimimaan. Kas aika suuri osa työajasta kun menee juuri niiden duunarien kysymyksiin ja opastamiseen.
Et ilmeisesti ymmärtänyt, tuossahan sanotaan, duunarien pitää seurata johtajaa tekemällä kiltisti vastikkeettomia ylitöitä.
Mutta tuohon viimeiseen kappaleeseen. Vain äärimäisen typerä johtaja käyttää aikaansa, työnjohdolle kuuluviin tehtäviin. Tosin se on Suomalainen malli, ei ole enää edes olemassa sellaista koulutusta, josta työnjohtajat ennen tuli.
Missä on rakennusmestarit ja teknikot? Tarpeettomia kaikki, joten korkeammat johtajat saa käyttää aikansa epäoleellisiin tehtäviin, siinä meidän kilpailukyky. Ai niin, tuohan olikin kandi, joka ei vastaa edes nykyistä AMK tasoa.
Sain mahahaavan pelkästä lukemisesta. Ja tuo kaikki minkä tähden? RÄTTIEN myymisen?
Itse teen 5h/päivässä töitä lasten liikunnan parissa. Klo 8 töihin ja klo 13 kotiin. Hoidan kotihommat/ juoksevat asiat ja haen lapset klo 14.30 kotiin. Loppupäivän vietän perheen,ystävien,puolison,harrastusten jne parissa. Eletään vähemmän leveästi, ei tartteta taksikyytejä töihin tai kiloa koruja.
Jokainen saa toki elää omaa elämäänsä ja se on tässä se pointtikin. Jos tuo nainen haluaa elää noin, eläköön. Mutta älköön viittikö kuvitella että tuo olisi ainut oikea tapa elää ja työskennellä. Elämässä on muitakin hyveitä kuin "ahkeruus" ja jatkuva saatavillaolo työelämässä.
Skypepuheluita nyt ei voi työksi sanoa. Mun lapsetkin puhuu tuntikausia skypessä ja vielä samalla pelaavat ja kirjoittelevat. Välillä lukevat whatsapp viestejä.
Mutta toivotaan, että on tuloksekasta työtä ja kahvihan on muutenkin pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa, mikä älämölö tästäkin artikkelista syntyi. Ja hävettää, että niin moni teistä räksyttäjistä on vieläpä naisia. Luuletteko todellakin, että jos aikoo jotain kehittää ja innovoida, se tapahtuu kellokorttiaikojen puitteissa? Tai onko vaikea ku kuvitella, että joku nyt vaan sattuu pitämään työstään ja saa virtaa sen tekemisestä niin, ettei haittaa vaikkei se olekaan sidottu tunteihin?
Kyllä, duunareitakin tarvitaan, mutta duunari toteuttaa tasan sitä visiota jonka jokin yritysjohtaja on määrännyt, eli tiettyjen sääntöjen puitteissa. Kuka määrittää säännöt yritysjohtajalle? Hän itse yhdessä muun hallitusryhmän kanssa.
Välillä ihmetyttää, missä teidän järjenkäyttönne oikein on. Ketju pullistelee kateellisia ja halveksuvia kommentteja, ja myös ulkonäköä vastaan hyökätty. Mikä teitä vaivaa? Miksi se on teiltä pois, jos tämä artikkelin henkilö nyt vaan elää noin?
Live and let live. Valintoja on erilaisia, ja kellokortin puitteissa tuskin kukaan johtaja pystyy toimimaan. Kas aika suuri osa työajasta kun menee juuri niiden duunarien kysymyksiin ja opastamiseen.
Ehkä sille on kaffepulla maistunut niillä kahvitauoilla, joita ei pidä :-D? Arvostan toki menestyviä ihmisiä, jotka ovat kovalla työllä saavuttaneet jotain. Mutta marimekon innovaatiot ovat olleet lähinnä surkuhupaisia. Esimerkiksi se lähinnä pussilakanaa muistuttava kolttu. Korppi tai Liidokki? Kaikki rätit muistuttavat lähinnä sellaisia paituleita tai säkkejä. Turhaan kuitenkin ylentää itseään kovana työtekijänä ilman taukoja. Moni meistä innovoisi hänen liksoillaan ihan mielellään.
Aika navettamekon näköinen oli tuokin mikä nyt oli päällään.
Äläpä moiti, kaikki tarpeeton on nykyään muotia ja navettamekkoa tarpeettomampaa on vaikea keksiä. Siis huipputuote, josta voi periä kunnon korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Sain mahahaavan pelkästä lukemisesta. Ja tuo kaikki minkä tähden? RÄTTIEN myymisen?
Itse teen 5h/päivässä töitä lasten liikunnan parissa. Klo 8 töihin ja klo 13 kotiin. Hoidan kotihommat/ juoksevat asiat ja haen lapset klo 14.30 kotiin. Loppupäivän vietän perheen,ystävien,puolison,harrastusten jne parissa. Eletään vähemmän leveästi, ei tartteta taksikyytejä töihin tai kiloa koruja.
Jokainen saa toki elää omaa elämäänsä ja se on tässä se pointtikin. Jos tuo nainen haluaa elää noin, eläköön. Mutta älköön viittikö kuvitella että tuo olisi ainut oikea tapa elää ja työskennellä. Elämässä on muitakin hyveitä kuin "ahkeruus" ja jatkuva saatavillaolo työelämässä.
Ei kukaan ole sanonut, että tuo on ainut oikea tapa.
Rividuunarit kulkevat pääosin kellon mukaan. Ketjussa ei ole vielä kommentoinut yksikään yritysjohtaja, lakimies, investointipankkiiri, pörssimeklari, johdon konsultti jne. joka tekisi samaa. Se ei kuulu työnkuvaan tai kulttuuriin.
Eiköhän siellä kuitenkin olla tauolla ja vietetä luppoaikaa. Voi vain olla sellaisen "sankarijohtajan myytin" luomista. Olisin kyllä muussa tapauksessa huolissani yrityskulttuurista. Ei se ole kenellekään terveellistä viedä jatkuvasti töitä kotiin. Tietenkin monella alalla johtajat joutuvat olemaan tavoitettavissa, mutta harvemmin esim. tehtailla kuitenkaan on sellaista katastrofia että pitää lähteä paikalle ongelmia ratkomaan omalla vapaa-ajalla. Normaalisti vuoropäälliköt ja muut alaiset saavat hommat hoidettua.
En pidä tälläistä työlle elämisen kulttuuria ihan terveenä. Kyse on kuitenkin palkatusta johtajasta? Kannattaa muistaa, että työnantajan vuoksi ei kannata pilata elämäänsä ja polttaa itseään loppuun. Omistajat pystyvät korvaamaan johdonkin suhteellisen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Osalle meistä työntekeminen on elämäntapa, josta nauttii. Mä luin jutun varmasti erilaisten lasien läpi kuin suurin osa täällä, koska en näe missään kehoitusta tehdä juuri niin kuin hän tekee.
Asiantuntijatehtävissä työt tulevat älypuhelinten mukana kotiin, osalla jopa lomille. Kotona tehdystä työstä ei saa palkkaa, silti kiireisiin viesteihin tulee vastattua.
Kyseisellä henkilöstöjohtajalka on varmasti intohimo työhönsä ja hän ihan itse päättää miten ja kuinka monta tuntia työtänsä tekee. Hän on ihan selvästi uraihminen, jolle työ on tärkeää ja tulee varmasti etenemäön vielä urallaan.
Itse toimin asiantuntijatehtävissä, kahvikupin haen koneen äärelle ja teen töitä tai sitten kupillinen kulkeutuu palaveriin. Päivät venyvät välillä pitkiksi, teen töitä tilanteen mukaan, mutta joskus teen taas vastaavaati lyhempää päivää. Mun palkka on vaan reilu 5000 euroa, mutta tuskin olisi, jos tuijottelisin kelloa ja lähtisin minuutilleen pois, kun päivä on täynnä.
Säälin puolisoasi. Jos minun puolisoni vastailisi työpuheluihin vapaa-ajalla niin hän ei enää olisi puolisoni.
Jos työ on elämän sisältö niin pysykööt sinkkuna ja lapsettomana. Mutta varsinkaan lapsia ei pidä tehdä jos työ on omassa elämässä noin tärkeätä.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan joka sanan. Minusta lehtijutun naisen jutut kuulostavat ihan tavalliselta, mitä työnteko on esimies/johtotasolla teollisuudessa ja asiantuntijaorganisaatioissa. Kansainväisessä vertailussa tehdään silti tosi paljon vähemmän töitä kuin vastaavissa tehtävissä muualla (esim kuukauden kesäloma).
Tykkää selvästikin töistään ja ne imaisee mukanaan.
Ja tuolla työtahdilla voi silti olla ihan oma elämäkin, josta nauttii eikä työ ole ainoa sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo alle kymppitonnilla kuussa tuohon suostuisi.
Joo, johtajilla on nyky-Suomessa aivan järjettömät edut. Kymppitonnin / -tonnien palkka, lisäeläke-etu ja optio-/bonusohjelmat. Muutaman vuoden kun tuota jaksaa, niin on miljoonien osakesalkku ja eläke ansaittuna, työstä saadun palkan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pullukalla ei ole lapsia. Ja tunti viikossa tennistä kuulostaa aivan liian vähältä liikunnalta. Pystyy tekemään töitä myös työmatkallaan eli ajaessaan töihin. Eikä tee Marimekossa luovaa työtä, luovaa työtä ei tehtäisi onnistuneesti tuolla tahdilla. Toivottavasti ei vaadi luovilta alaisiltaan samanlaista tehotuotantoa.
Ymmärrän että johtajan palkalla joutuu antamaankin 24/7. Varsinkin kun tuossakin firmassa ovat johtajien paikat olleet melko tuulisia. Tulosta pitää syntyä nopeasti. Ja jos ei ole muuta näyttöä niin voi ainakin kehua pitkillä työpäivillä.
Voi olla aika ikävä esimies.
Kommenttisi perusteella sinä ainakin olet hyvin ikävä ihminen.
Ja vaikkei joku tee "luovaa" työtä, ei se tarkoita ettei ns innovointeja ja uudistumista tarvitse tehdä. Itse ainakin säännöllisesti käyn läpi ohjeet jne, ja joskus tulee tehtyä varsinaisia ahaa-elämyksiä siitä miten joku asia jatkossa tulee tehdä tehokkaammin ja järkevämmin.
Tulee todella surullinen olo naissukupuolen edustajana, että käyttäydytte näin. Edes keskustelupalstalla. 😞
Miksi koet tarpeelliseksi korostaa omaa sukupuoltasi noin paljon? Miten naiseutesi liittyy tässä yhtään mihinkään?
Itsensä näännyttäminen töillä saattaakin olla yksilön valinta, mutta viimeistään ihannoivan jutun kirjoittaminen aiheesta on ideologinen valinta. Hesari on useasti aiemminkin julkaissut juttuja, joissa kovasti ylistetään näitä vapaa-aikansakin työlle uhraavia sankareita ja muutenkin kirjoitetaan ylipitkistä työpäivistä positiiviseen sävyyn. Viimeksi Jenkeissä asuva Tero ja nyt sitten tämä. Kätevästi jätetään huomiotta, ettei työn tuottavuus tuetun pisteen jälkeen enää kasva työtuntien lisääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälin puolisoasi. Jos minun puolisoni vastailisi työpuheluihin vapaa-ajalla niin hän ei enää olisi puolisoni.
Jos työ on elämän sisältö niin pysykööt sinkkuna ja lapsettomana. Mutta varsinkaan lapsia ei pidä tehdä jos työ on omassa elämässä noin tärkeätä.
Höpöhöpö :D
Teollisuus ja asiantuntijaorganisaatiot ovat täynnä esimiehiä ja johtajia, jotka tekevät kyllä pidempää päivää kuin muut, mutta kyllä heillä on ihan oma elämäkin. On lapset ja puoliso ja harrastuksiakin.
8h kellokortti-ihmiset eivät vain tajua, että on Suomessa on hyvinkin mahdollista tehdä uraa ja pitää hyvää huolta perheestäänkin. Toki siinä ei voi olla puolisona julkisen sektorin lapalaista lapamato, joka tulee hysteeriseksi työsoitoista tai maileista silloin tällöin vapaa-aikana. Mitenköhän sä pärjäisit yrittäjäpuolison kanssa? :D
Minusta esim vuorotyötä tekevillä on paljon haastavampaa perheen ja lasten kanssa.
Tekisi hyvää myös liikkua välillä.
Kokemus puhuu, sori siitä. Olen ollut juuri tuollaisten naisten johdettavina. Ja tiedän ettei lopputulos ole juuri minkään arvoista. Kaikki pistetään raatamaan orjien lailla ilman lain suomia taukoja ja oletetaan, ettei kellään muullakaan ole omaa elämää työn ulkopuolella. Kaikki työn ilo ja luovuus, samalla kehittyminen ja innovaatiot, tapetaan pyrkyryydellä ja kunnianhimolla ilman todellisia lahjoja johtamiseen tai muiden innostamiseen.
Johtaja vaikuttaa tehokkaalta muiden samanlaisten silmin, mutta todellista draivia ei vaan ole.
Ja P.S. älä puhu ohjeista ja luovasta työstä samaan aikaan. Älä vaan puhu.