Taaperoimetyksen taivastelijoille.
Jos et imetä taaperoa, et todellakaan voi ymmärtää, miksi se tapahtuu. Miksi siis miettiä, onko se perverssiä, normaalia, tuottaako se mielihyvää ja millaista ja kenelle? Et vaan ymmärrä, kun lapsesi on itse lopettanut imemisen, sinulta on maito loppunut jostain syystä tai olet saanut touhusta tarpeeksesi. Hyvä niin. Kukin tyylillään. WHOn suosituksille viittaat kintaallasi, koska se tarkoittaa, että et ole niistä kuullutkaan tai et halua hyväksyä sitä tosiseikkaa, että et noudata maailman terveysjärjestön suosituksia. Ehkä sitten vaikka lintuinfluenssan suojautumisessa. Pitkän imetyksen terveydelliset hyödyt äidille ovat pitkään imettävien äitien itse keksimiä varmaan. Ja lapsen turvallisuuden ja hyväksytyksi tulemisen tunteita ei voi täyttää kuin yhdellä tavalla eli sylissä pitämällä. Niinkö? Taaperoimetyksen taivastelijoita olkoot vain ne, jotka taaperoita imettävät ja muut pysykööt lestissään ja hoitakoot lapsiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Turha niiden on puhua, jotka asiasta eivät mitään ymmärrä.
Kommentit (133)
niin vähän esim. lihasta saataviin verrattuna. Äidinmaito on lisäksi liian rasvaista jo vähän isommalle lapselle. Vasta-aineet tauteja vastaan on taas ihan tyhjän kanssa, koska lapsen elimistö kehittää niitä vasta-aineita itsekin eikä äidinmaidon mukana valmiiksi annetuilla vasta-aineilla ole siksi mitään merkitystä tautien torjunnassa muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen. Ensimmäisten kuukausien aikana lapsen elimistö alkaa tuottaa näitä vasta-aineita itse.
Ainakin tuohon viimeiseen kyssäriin haluaisin vastauksen!
Myöskään turvaistuimia ei tarvitse käyttää, koska kukaan meidän tuttavistamme ei ole kuollut liikenneonnettomuudessa turvaistuimen puuttumisen vuoksi. Äiti saa halutessaan tupakoida raskaus- ja imetysaikana, koska se on äidin oma asia. Kaikki kaverini tupakoivat ja ihan terveiltä niiden lapset vaikuttavat näin minun silmääni. Jne. jne. jne............................
Lasta voi imettää niin pitkään kuin hän haluaa. Useimmat lopettavat ennen nelivuotispäiväänsä. Jotkut jatkavat pidempään. Kouluikäisiä ei monikaan tässä maassa imetä. Niistä aniharvoista nyt on turha kantaa huolta.
Miksi pitäisi olla jokin ikäraja, johon juuri sinä voit nojata? Siksi että vieroitat juuri silloin vai siksi että voit taivastella niitä jotka pidempään imettävät? Veikkaan jälkimmäistä tyylistäsi päätellen. Pitkään imettävillä ei yleensä ole tarvetta asettaa rajoja muille imetyksen keston suhteen, vaan he keskittyvät siihen, milloin heidän ja heidän lastensa kannalta on parasta lopettaa. Siihen sinunkin kannattaisi keskittyä.
Ihan tässä ajattelen lapsia, joiden äidit haluavat imettää pitkälle kouluikäisiä. Siinä ei ole kyse enää mistään hyödystä, vaan aivan jostain muusta.
Mutta niinhän se on kaikissa asioissa että se mistä ei mitään tiedä niin se aiheuttaa enitsen vastarintaa ja taivastelua. Tietämättömyys on aika inha juttu tässäkin asiassa.
Mitä 10 kirjoitukseen tulee niin jospa ei taas kerran niitä laittomiakin seksuaalisia aspekteja tuotaisi tähän asiaan mukaan, siis lapsen ravitsemiseen. Alkaa jo kyllästyttämään toden teolla nuo jutut.
En ole koskaan ymmärtänyt mitä järkeä on imettää yli 1-vuotiasta. Ammattini puolesta tiedän imetyksestä ja sen hyödyistä aika paljon. Omat imetykseni ovat menneet päin honkia, enkä ole sitä jäänyt suremaan. Terveiltä vaikuttavat ilman rintamaitoakin. Ja ei olisi tullut mieleenikään imettää enää kävelevää ja purukaluston omaavaa lasta! Eikä siinä rintamaidossa ole enää mitään suurempaa ravitsemusarvoa esim. 2 vuotiaalle. Ymmärrän kyllä jos kehitysmaissa imetetään vaikka kuinka monta vuotta.
Pusituuteri2n:
Mutta niinhän se on kaikissa asioissa että se mistä ei mitään tiedä niin se aiheuttaa enitsen vastarintaa ja taivastelua. Tietämättömyys on aika inha juttu tässäkin asiassa.
Mitä 10 kirjoitukseen tulee niin jospa ei taas kerran niitä laittomiakin seksuaalisia aspekteja tuotaisi tähän asiaan mukaan, siis lapsen ravitsemiseen. Alkaa jo kyllästyttämään toden teolla nuo jutut.
Silti en ymmärrä sitä, että imettäminen olisi hyväksyttävää esim. kun lapsi on 4 vuotias. Rajat kaikella oltava.
Ravitsemuksellisesti äidinmaidon hyödyt on loppuun käytetty n.7kk imetyksen jälkeen- sen jälkeinen imetys ei ole syömistä vaan läheisyyttä. Miksi lasta ei voi helliä muutenkin?
Mitä te paaperoimettäjät saatte siitä itsellenne?
Olen nähnyt muutaman tapauksen jossa jopa 4-vuotias on vielä käynyt tissillä ja hampaissa on havaittu kiillevaurioita ja vinoon kasvua, puhumattakaan läheisriippuvuudesta. Ei uskaltanut mennä edes isänsä syliin:o( Toinen tapaus taas pyyteli tissiä muiltakin naisilta kuin äidiltään(hän oli 2-vuotias)
Lapsi ei voi valita- se on äidin tehtävä päättää, mikä on järkevää.
Minusta on vain itsekästä ettei osaa päästää lapsesta " irti" vaan jatkaa imetystä noin pitkään. Lapsihan ei muusta tiedä vaan tottuu siihen.
Sitten on kiva kun koulussa kiusataan tissin imijäksi....
Luulen että nämä väkisin imettäjät haluavat itselleen kunniaa ja marttyyrin kruunun, " minäpä imetin 6 vuotta nännit verillä ettei tulisi allergiaa" .........
no, sitten varmaan " ammatihlönä" osaat pitää suusi kiinni kun vanhempia valistat ettet anna heille sitä väärää informaatiotasi.
Ja samaan hengenvetoon opastat heitä siinä että lapsen kannattaisi sen purukaluston kannalta luopus tutista viim 1½v iässä, ja tuttiploa ei tarvita lainkaan ½v iän jälkeen kun voi käyttää taikamukia.
Imetys kun ei kaiken sen saatavilla olevan tiedon mukaan aiheuta mitään vaurioita hampaistolle tai purennalle.
Ja 16, jos oikein muistan, taaperoa ei voi pakottaa rinnalle! Taapero ei rintaa suostu imemään jos hän ei niin halua. Se siitä pakottamisteoriastasi.
Jos lasta käyttää seksuaalisesti hyväkseen, se on tietysti laitonta. Imetys sinänsä ei kuitenkaan ole lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä missään vaiheessa.
Lasta ei voi imettää väkisin. Lapsen voi tietysti pakottaa rinnalle seksuaalisena hyväksikäyttönäkin, mutta se ei ole imetystä. Näitä kahta asiaa ei ole tervettä sekoittaa.
Millainen taapero käy koulua ja mistälähtien 10 vuotias on luokiteltu taaperoksi? Ja noi imetys/seksuaalinen hyväksikäyttö-jutut on ihan naurettavia. Täytyy olla aika sairas mieli, että tulee edes mieleen yhdistää seksuaalisuus jotenkin imetykseen, en nyt tosiaankaan puhu mistään 10 vuotiaan imetyksestä, koska siitähän tässä ei edes ollut kyse.
Itse en ole taaperoimettäjä kun ei sen ikäisiä muksuja perheessä ole, mutta ihan periaatteessa vaan kummastuttaa nää vastustajien kommentit kun argumentit on aina yhtä hepposia ja jopa hieman naurettavia. Olisi kiva kuulla myös taaperoimetyksen vastustajilta rakentavaa keskustelua ja ihan kunnon pointteja.
Voiko imettää vielä 18-vuotiasta jos lapsi itse pyytää tissiä? Imetättekö muuten taaperoitanne julkisesti?
Mutta toisaalta en ole lainkaan hämmästynyt siitä että täällä taas suu vaahdossa rutkutetaan kouluikäisen imettämisestä. Sopii hyvin kuvaan kaiken sen kanssa mitä soopaa täältä saa lukea säännöllisesti imetykseen liittyen. Käytetään termejä " pedofiili" ja " insesti" vaikka ne asiat ovat jotakin ihan muuta kuin lapsen äidinmaidon saantiin liittyviä.
Tämän tietävät ne, jotka taaperoa imettävät. Muut vain luulevat. Koululainen ei ole taapero, joten se taaperoimetyssanasta ja ikärajoista. Lapsi vierottuu itse 3-4-vuotiaana, jos niin pitkälle odottaa. En tuntenut seksuaalista mielihyvää imettäessäni vauvaa enkä tunne sitä nyt, kun lapseni imee nukkumaan mennessään rintaa ja on 2,5-vuotias. En aio imettää koululaista eikä lapseni luonne ole imemisen vuoksi sitä mitä se on.
Vierailija:
Ravitsemuksellisesti äidinmaidon hyödyt on loppuun käytetty n.7kk imetyksen jälkeen- sen jälkeinen imetys ei ole syömistä vaan läheisyyttä.
Onko sinulla tästä jotain uutta tietoa? Viimeisin tutkimushan paljasti, että yli vuoden imettäneillä maito oli rasvaisempaa kuin muutaman kuukauden imettäneillä. Tämä uutisoitiin myös Suomessa.
Ravitsemuksellisesti äidinmaito on hyödyksi ihan kaikenikäisille ihmisille. En kuitenkaan ole koskaan tavannut ketään, joka imettäisi 10-vuotiasta, koska lapset itse luopuvat rinnasta ennen tätä.
Vierailija:
Lapsi vierottuu itse 3-4-vuotiaana, jos niin pitkälle odottaa. .
ja olipa oma taustani mikä tahansa, en ymmärrä imetystä silloin kun lapsi osaa itse kävellä tissille ja nostaa paidan ylös, ja toisaalta en myöskään ymmärrä perhepedeissä nukkumista esimerkiksi kun lapsi on vuoden ikäinen ja siitä eteenpäin. Eiköhän sillä puurolla pötkitä pidemmälle kuin tissillä, ja eiköhän kaikki saa paremman levon kun pysytään ihan omissa sängyissä. Laiskuutta ja viitsimättömyyttä, koisata sikinsokin samassa sängyssä kun ei " raaski" laittaa lasta omaan huoneeseen, josta seuraisi itkua varmaan kaksi kertaa ja sitten tilanne hyväksyttäisiin. Ällöttävää, kun lapsi vinkuu itse " äiti, tisua" . Yöks, yöks. Eikö viherpiipertäjämaailmanparantajaluomuilijahörhöille riitä mikään - ensin pitää olla luomusynnytystä, sitten kestovaippaa ja kauhtanankappaleessa pitää kantaakin, sitten nukutaan armeija-ikään asti samassa pedissä ja rippijuhlissa otetaan äidin tissistä hörpyt.