Hammasröntgen alkuraskaus
Minulla on hammasrtg ensi viikolla ja raskaus ihan aluillaan. Menenkö toimenpiteeseen turvallisin mielin vai perunko ajan? Kellään tietoa asiasta?
Kommentit (5)
aikana rv 15 hammasröntgen. Kaulasuojuksen lisäksi laitettiin essu koko mahan päälle. Parin viikon päästä otetaan kai uudet kuvat, silloin viikot 28.
Tuo röntgen on tosi pikainen ja kohdistetaan suoraan hampaaseen ja mulle on monelta eri taholta sanottu, että vaaraa ei ole. Tietenkään, jos ei ole varsinaista syytä ottaa kuvia, niin ei niitä kannata silloin ottaakaan.
Itselläni oli sellainen tilanne, että viime kesänä juurihoidettu hammas alkoi oireilla ja kuvat oli pakko ottaa. Ei lääkäri lähde repimään hammasta summissa auki, jos ei kerta varmuudella tiedetä, mikä on. Itselläni oli juuressa uusi tulehdus ja hoitamattomana se olisi paljoooon suurempi riski vauvalle sekä äidille kuin röntgenkuvien otto.
Ja moneltahan kuvataan lantiotkin ennen synnytystä, ja siinähän vauva saa ne säteet suojaamattomana.
mutta röntgeniä ei tosiaan otettu raskauden aikana. kysyivät olenko raskaana ja sen jälkeen he sanoivat ettei silloin oteta, että vasta raskauden jälkeen. Sinuna peruisin ajan, tai jos kerrot heille olevasi raskaana he varmaankin tekevät sen puolestasi!
viivi ja vaavi 5kk
Olin hammaslääkärissä juuri siinä kierrossa kun plussasin eli siis ennen plussatestiä, mutta noin reilu viikko ovulaation jälkeen. Vähän huolestuttaa nyt, että mitäköhän seurauksia sillä on voinut olla. Toivottavasti ei vielä noin varhaisessa vaiheessa mitään. Minulta ei edes kysytty raskauden mahdollisuutta ja se kuva otettiin makuultaan ja suussa oli kai se filmi. Kaulaa tms. ei suojattu. Voiko olla, että noissa eri kuvaustekniikoissakin tulee eri säderasitus tms.
minulla joka kerta, siis vuosittain, hammastarkastuksen yhteydessä otetaan röntgenkuva koko kalustosta :-) Ja joka kerta ennen kuvan ottamista lekuri kysyy, että olenko raskaana. No, en ole ollut ja kuva on siis otettu. Mutta tuskin hän tuota kysymystä esittäisi, jos röntgenin saisi ottaa raskauden aikana. Eli kysypä asiaa, ja sinuna ehkä jättäisin röntgenkuvan oton väliin. Paikkaus ja vastaavat toimenpiteet ovat ihan ok raskaudenkin aikana.