Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanominen CGI-tyyliin

Vierailija
28.07.2017 |

Perjantai-iltapäivänä puoli neljältä tuli lähipomo sanomaan että palautan yhtiön henkilökortin ja pakkaan henkilökohtaiset kamat heti. Hetken päästä minut saatettiin vartijan kanssa ulos konttorista ja lopulta annettiin irtisanomislappu kouraan. Virallinen syy on koeaika ja lisäksi selviää että koeaikaa ollaan pidennetty kolmella viikolla koska olin saikulla.
Todellisuudessa koeajan piti päättyä jo viikko sitten eikä minulle tiedotettu mitään sen pidentämisestä.
Näin siis CGI:llä.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin CGI:llä töissä 12 vuotta, ja täytyy sanoa että nykyisten kanadalaisten omistajien aikana meno on mennyt TODELLA kylmäksi.

Itse häivyin siinä vaiheessa, kun ensin järjestettiin isot YT:t, ja sitten heti perään (välittämättä lain 9 kk vanhojen työntekijöiden takaisinottovelvotteesta paskaakaan) laitettiin pystyyn iso Young Talent kampanja 1000 nuoren palkkaamiseksi. YT:issä hyväpalkkaisia senioreita ulos, halpoja nuoria tilalle. 

Minä olisin saanut jäädä, huolimatta siitä että olen hyväpalkkainen seniori, mutta sen verran tuli paskamainen kuva firman etiikasta, että vaihdoin toiseen firmaan heti tilaisuuden tullen. Moni muukin jolla on oikeasti haluttua osaamista, on tehnyt samoin. CGI:lle jää lauma tunareita jotka ei pääse mihinkään, eläkeikää lähestyviä jotka ei jaksa enää vaihtaa ja joiden osaaminen on osin vanhentunutta, ja sitten "nuoria nälkäisiä" junioreja. Eipä tekisi mieli olla siellä enää.

Ja muuten, näin itsekin noita nuorten ottamisia ja koeajalla pois laittamisia. Vaatimukset monia kohtaan olivat täysin kohtuuttomia. Vastavalmistuneille, ilman työelämäkokemusta oleville tyypeille laitettiin tehtäväksi itsenäisesti toteuttaa asiakkaiden järjestelmissä vaativia toteutuksia, ja sitten kenkää kun ei osannut. 

Mitä järkeä tuollaisessa rekryämisessä on? Pitäisi hakea työntekijää niin, että vaatimuksena on kyky itsenäiseen projektin toteuttamiseen eikä niin, että summan mutikassa otetaan joku joka ei itsekään tiedä työn vaatimuksia ennen kuin on työpaikalla.

Kyllä siinä on, nimittäin juuri taloudellisessa mielessä. Monesti varsinkin ylläpitoprojekteille ja elinkaaren loppupäässä oleville kehitysprojekteille on sovittu jokin könttäsumma jolla hommaa pyöritetään. Vain erityisen vaativat tai laajat tehtävät voidaan laskuttaa erikseen. Yritykselle tulee kannattavaksi korvata osaavat seniorit halvoilla koulun penkiltä juuri päässeillä junioreilla, koska silloin saadaan kulut alas ja mitä enemmän kulut laskevat sitä enemmän jää voittoa. Sitten jos tulee joku oikein paha tulipalo tai tarvitaan laajempi kehitystehtävä niin siirretään hetkeksi niitä kalliita konkareita toisesta projektista siksi aikaa kunnes päästään taas normaaliin arkeen. Sopparit on monesti tehty vielä sellaisiksi, että on halvempaa tehdä moneen kertaa (junioreiden tumpeloitua) kuin kerralla kunnolla ja kalliimmalla.

IT-alan huippupalkat on pian pelkkää nokia-ajan unelmaa. Junnuille ei todellakaan makseta enää mitään viiden tonnin lähtöpalkkaa. Kokenut ammattilainenkin saa tapella palkankorotuksista ihan tosissaan. Näin ainakin suurimmissa softataloissa. Parhaimman tilin tekee tietysti yrittäjänä tai free lancer -konsulttina, mutta se on perheelliselle melko stressaava ja arvaamaton työmuoto.

Vierailija
42/46 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koeajan pidentämisestä ei kerrottu sinulle, tosiaankin kyse on laittomasta irtisanomisesta. Liittoon yhteys (lakineuvonta) ja korvausvaade tekeille. Laittomasta irtisanomisesta pääsee tapauksesta riippuen helposti pulittamaan puolen vuoden-vuoden palkan, eli kannattaa pitää huolta oikeuksistaan!

Sinä et ole yhtä kuin työurasi, pidä tämä mielessä näinä hankalina aikoina. Arvosi on ihan muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys liittoon ja selvitä onko koeajan pidentäminen laillista sairasloman takia.

Ei taida liitto neuvoa siihen kuulumattomia työntekijöitä.

Jos liittyy liittoon nyt saa apua heti myös tuohon juttuun. Kokemusta on itsellä. Sen jälkeen olen ymmärtänyt miksi siihen kannattaa kuulua.

Vierailija
44/46 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koeajan pidentämisestä ei kerrottu sinulle, tosiaankin kyse on laittomasta irtisanomisesta. Liittoon yhteys (lakineuvonta) ja korvausvaade tekeille. Laittomasta irtisanomisesta pääsee tapauksesta riippuen helposti pulittamaan puolen vuoden-vuoden palkan, eli kannattaa pitää huolta oikeuksistaan!

Sinä et ole yhtä kuin työurasi, pidä tämä mielessä näinä hankalina aikoina. Arvosi on ihan muualla.

Aina kannattaa yrittää jos vaikka saa liiton ajamaan tapausta ja kantamaan riskin oikeuskuluista. Käsitykseni mukaan liitto lopulta harvoin lähtee oikeusprosessiin mukaan, toki neuvovat ja lakimies voi olla neuvotteluissa mukana, mutta jos menee oikeuskäsittelyyn niin yleensä jäsen joutuu itse kantamaan jutun omalla riskillä.

On myös vaikea uskoa, että noin iso firma olisi tehnyt mokan ap:n kohdalla tässä asiassa. Todennäköisesti soppari jonka ap on allekirjoittanut, tai viimeistään HR-ohjeistus, viittaa koeajan pidentämiseen automaattisesti jos poissaolojen määrä on kasvaa liian isoksi koeajalla. Yleensäkin koejalla tehtyä työsopimuksen purkua on hyvin vaikea todistaa laittomaksi, lähinnä raskaustapauksissa näin onnistuttu tekemään. Vaikka purku olisi laiton niin suuryritys tuskin sitä vapaaehtoisesti myöntää vaan maksaa mielummin sanktiot ja siellähän on sitten vastassa lakiosasto jonka kaverit hoitaa noita juttuja kiinteällä kuukausikaupalla eli jokainen oljenkorsi ja viivyttämismahdollisuus käytetään hyödyksi.

Mutta aina kannattaa tietysti selvittää asiat omalta kohdalta ettei jää turhaan hampaankoloon mitään.

Vierailija
45/46 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin CGI:llä töissä 12 vuotta, ja täytyy sanoa että nykyisten kanadalaisten omistajien aikana meno on mennyt TODELLA kylmäksi.

Itse häivyin siinä vaiheessa, kun ensin järjestettiin isot YT:t, ja sitten heti perään (välittämättä lain 9 kk vanhojen työntekijöiden takaisinottovelvotteesta paskaakaan) laitettiin pystyyn iso Young Talent kampanja 1000 nuoren palkkaamiseksi. YT:issä hyväpalkkaisia senioreita ulos, halpoja nuoria tilalle. 

Minä olisin saanut jäädä, huolimatta siitä että olen hyväpalkkainen seniori, mutta sen verran tuli paskamainen kuva firman etiikasta, että vaihdoin toiseen firmaan heti tilaisuuden tullen. Moni muukin jolla on oikeasti haluttua osaamista, on tehnyt samoin. CGI:lle jää lauma tunareita jotka ei pääse mihinkään, eläkeikää lähestyviä jotka ei jaksa enää vaihtaa ja joiden osaaminen on osin vanhentunutta, ja sitten "nuoria nälkäisiä" junioreja. Eipä tekisi mieli olla siellä enää.

Ja muuten, näin itsekin noita nuorten ottamisia ja koeajalla pois laittamisia. Vaatimukset monia kohtaan olivat täysin kohtuuttomia. Vastavalmistuneille, ilman työelämäkokemusta oleville tyypeille laitettiin tehtäväksi itsenäisesti toteuttaa asiakkaiden järjestelmissä vaativia toteutuksia, ja sitten kenkää kun ei osannut. 

Mitä järkeä tuollaisessa rekryämisessä on? Pitäisi hakea työntekijää niin, että vaatimuksena on kyky itsenäiseen projektin toteuttamiseen eikä niin, että summan mutikassa otetaan joku joka ei itsekään tiedä työn vaatimuksia ennen kuin on työpaikalla.

Kyllä minusta siinä on tietty järki työnantajan kannalta, koska koeajalla olevasta pääsee niin helposti eroon. Nimittäin osa niistä "kylmään veteen" heitetyistä on niin osaavia, sisukkaita ja tahtovia, että illat ja yötkin itseopiskellen selviävät niistä hommista. Vain pieni osa, mutta silti. Ja näiden pienen osan työsuhdetta jatketaan, muut on vaarassa joutua pois juuri kun koeaika on päättyessä.

Lisäksi, toisinaan sellaisia keskitasoisiakin uusia pidetään jos ovat vain halpoja. Ehkä ne eivät heti selviä koko projektista mikä niille laitetaan, mutta kriittisiin kohtiin voidaan ottaa joku kokenut tekemään vaikeammat hommat, ja opastamaan nuori oikeaan suuntaan, ja sitten nuori tekee työt. Jos joku meikäläinen maksaa 5300 euroa kuussa ja se juniori 2500 euroa kuussa niin kyllä nämä jaksavat haaveilla että vaikka ei se nuori toki yhtä hyvä olekaan niin hintaansa nähden hyvä sijoitus jos osaa jotain edes tehdä.

Vierailija
46/46 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä juttu! Mielestäni tuossa on toimittu väärin. Ota heti yhteys liittoon. Toisaalta koeta ajatella positiivisesti: et paljon menetä, vaikka tuollaisesta firmasta pääsit pois. Vähän kuulostaa, että kyseinen firma  hyväksikäyttää ihmisiä niin paljon kuin pystyy. Luultavasti he tekevät samalla tavalla monille muillekin. Varmasti et ole ensimmäinen. Muista, että olet hyvä työntekijä ja irtisanominen ei määrittele arvoasi. Toivottavasti löydät paremman työpaikan! Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän