Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni
Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.
Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".
Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.
Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.
Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.
Kommentit (212)
Jos mulla on oikeasti nukkuessa vessahätä näen unta, että olen yleisessä vessassa / etsin vessaa. Ja kun löydän vessan se on jotenkin äklö tai avoin (ei ovia, ovet lasia, verhot tms.). Joku astelee vessaan kesken toimen tms. Tämä siis todella usein toistuva uni ja on ollut läsnä pitkään 😂
Näen unia että tapan jonkun väkivaltaisesti itsepuolustuksena, mutta nautin siitä voiman tunteesta
Painajaisia että juoksen raiskaajia karkuun, yleensä en jaksa juosta mutta pystyn pistämään kuitenkin vastaan
Ja melkein joka yö näen unta merestä ja vedestä.. yleensä yö ja rauhallinen aallokko kunnes tulee se kerrostalojen kokoinen tsunami päälle kaikessa hiljaisuudessa. En pakene vaan jähmetyn kauhusta. Olen uimassa, surffilaudan päällä tai rannalla
Oisko ketään unitulkitsijaa käymään läpi näitä ketjun unia?
Vierailija kirjoitti:
Että hampailleni tapahtuu jotain, tippuvat tai murskautuvat.
Että leikkaan hiukseni lyhyiksi tai olen yhtäkkiä blondi.
Mulla sama. Hiuksille on yhtäkkiä tapahtunut jotain, josta en pidä yhtään, kuten lyhennys tai ihan eri väri
Näen usein unia, joissa olen vedessä uimassa ja oleskelemassa. Yhtäkkiä muistan, että osaan hengittää veden alla. Sitten sukeltelen pitkään ja hengitän normaalisti veden alla.
Yhdessä unessa huomasin yhtäkkiä, että kodissamme onkin ovi, jota en ole huomannut. Sen takaa paljastuikin ihan mahtava spa osasto, oli ihan täpinöissäni, oli kaikenlaista turkkilaista saunaa ja poreammeita ja muuta mahtavaa. Paljon suihkuja ja ammeita. Ja vielä oma uloskäynti ulos. Ihmettelin, että miten emme ole aiemmin huomanneet tätä yksityiskohtaa kodissamme :D
Yksi toistuva teema on, että olenkin raskaana. (Oikeassa elämässä olen jo lapseni tehnyt ja olen 40 v).
Ja synnytys yhtäkkiä lähtee käyntiin ja kukaan ei oikein tajua, että olen raskaana ja vauva on jo synnytyskanavassa. Tunnen sen tunteen erittäin hyvin, miltä se synnytys ja lapsen ulostulo tuntuu, vaikka oikeassa elämässä minulle on tehty sektiot.
Mullakin on tuo hammasuni. Että hammas irtoaa. Lisäksi muistan, että kun aikanaan tein opetusharjoittelun, näin useammankin kerran unen, jossa seison kaikessa rauhassa luokan edessä opettamassa ja kesken kaiken huomaan, ettei mulla ole housuja tai paitaa tai että olen lähtenyt yöpaidassa (sellaisessa läpinäkyvässä babydoll-tyyppisessä). Tulkitsin, että uni liittyy jotenkin pelkoon tai häpeään, jota tunsin silloin luokan edessä.
Lentounia en muista nähneeni mutta usein olen nähnyt unen, jossa juoksen johonkin, maassa on jäätä johon liukasta ja lennän selälleni kuin hidastetussa filmissä.
Mä olen nähnyt pienestä asti hääunia, painajaisia. Eli menen naimisiin välillä tuttujen ja välillä tuntemattomien kanssa. Osa on sellasia järjestettyjä, että saavun paikalle ja ihmettelen, että mun häät alkaakin, osasta olen tietoinen. Vihkitilaisuuden alkaessa tai viimeistään sen päättyessä mua alkaa kaduttaa ja ajattelen, mikä idiootti olen ollut. Sinne saattaa ilmestyä joku mun vanha tai kaukainen ihastus, joka saa mut vielä epävarmemmaksi koko hommasta.
Olen tosi ahdistunut ja yleensä herään ennen kuin ilmoitan eroavani, tai että juhlat on peruttu tms.
Mulla on joku juttu uniin, joissa joku hukkuu. Yleensä minä. Sen lisäksiä painajaisia yhdistää se, että niissä aina jossain kohtaa henkilöiltä saattaa kuoriutua kasvot.
Jäin miettimään, että onhan noita muuttounia ja salakäytäväunia mullakin, mutta ne tuppaavat olemaan erikseen. Ne asunnot, joissa itse elän, ovat niin unissa kuin oikeastikin kohtuullisen ahtaita ja ne erikoiset vintit tai käytävät, joista löytyt kaikenlaista, ovat sitten muiden koteja tai muita rakennuksia. Muuttounissa tajuan naapuruston ja lasten koulun vaihtuneen.
No, viime yönä piti taas pakata, lähtö laivalle tunnin päästä, liian vähän alusvaatteita puhtaana, menee käsipyykiksi ja hanasta tulee vain ruosteenväristä vettä...
Mullakin on raskausunet sekä pakoonlähtiessä painajaismaisen raskaat jalat.
Mutta myös se etten saa ääntä kun pitäisi huutaa apuaaaaa :(
1. Istun takapenkillä, kuski kaahaa järjetöntä vauhtia ja tiukka mutka lähestyy. Mahanpohjasta kouraisee todella pahasti ja tunne on epämiellyttävä. Usein herään hätkähtäen kun tullaan mutkan kohdalle.
2. Ajan autoa ja yritän hitaassa vauhdissa pysähtyä liikennevaloihin, parkkiruutuun tms. mutta auto vain rullaa eteenpäin hitaasti vaikka jarru on pohjassa.
3. Osaan liitää maanpinna yläpuolella. Otan askeleen ja laskeudun toisella jalalla maahan vasta kun itse niin haluan. Erityistaitoni hävettää minua, en halua, että muut huomaavat. Joskus en meinaa päästä takaisin maahan, vaan liitäminen vaan jatkuu ja alkaa pelottaa, että joku ympärillä tajuaa, etteivät jalkani kosketa maata.
4. Joku jahtaa ja yritän soittaa hätänumeroon, mutta sormeni eivät millään osu oikeille numeroille, vaan lopputuloksena on koko ajan 114, 115, 122, 222, 111 tms. Joskus puhelu voi mennä perille, mutta suustani ei tulekaan selkeää puhetta enkä saa asiaani sanotuksi.
Vierailija kirjoitti:
Myös yksi toistuva teema on se, että minulla on joku tärkeä meno (esim. häät, koulu, työt) tiettyyn kellonaikaan ja alan valmistautua. Eli meikkaus ja pukeutuminen. Ja jotenkin siitä ei meinaa tulla mitään. Kello käy ja uhkaan myöhästyä ja meikki on aivan kesken jne. Uni on todella ahdistava tunnelmaltaan.
Toinen teema on sellainen, että minulla on vessahätä ja täytyy mennä julkiseen vessaan. Nämä vessat ovat aina aivan mielettömän törkyisiä, on kusta ja paskaa ja märkiä vessapapereita niin pöntön reunoilla kuin lattioilla. Yleensä nää vessat on ihan hillittömän kokoisia, siellä on tyyliin 50 vessanpönttöä. Ja yhteistä on myös se, että niissä ei ole mitään näkösuojaa, eli muiden edessä pitäis tarpeet tehdä. Ja koskaan en onnistu tekee tarpeita siististi, vaan sotkeennun tai kaadun muiden jätöksiin.
Itsellä myös tosiusein unia tuilla vessateemalla, kauhea iso hätä, tosi törkynen vessa, ja ovea ei saa kiinni tai vastaavaa!
Olen miettinyt mitä mahtaa tarkoittaa...
Olipa jännä huomata, että moni muu näkee samantyylisiä unia kuin minä.
Minullakin toistuu usein tuo asuntouni, jossa keskiössä ovat yleensä kaksi edellistä asuntoani. Löydän uusia tiloja, joita en ole aiemmin huomannut. Tai olen vaihtanut asuntoa kaverin kanssa, ja minun pitääkin päästä takaisin vanhaan asuntooni. Tai minulta on jäänyt asuntoon tavaraa, jotka pitää hakea pois. Kun menen niitä hakemaan (yleensä uuden asukkaan tietämättä), viimeisen kerrosvälin rappuset puuttuvat osittain tai kokonaan, jolloin en meinaa päästä omaan kerrokseeni. Tai sitten oman kerroksen katto on niin matalalla, etten mahdu seisomaan siellä, joudun kenties jopa ryömimään jonkin ahtaan luukun läpi asuntoon. Välillä asunnosta myös puuttuu jokin seinä tai ovea ei saa kunnolla kiinni tai lukkoon, jolloin asuntooni on vapaa pääsy muillakin. Myös muuttoon liittyvää katumusta esiintyy.
Sitten tuo autoilu-uni. Minulla ei ole ajokorttia, mutta unissa joudun ajamaan ja kaahailen holtittomasti. Kun pysäytän auton, se kyllä pysähtyy hetkeksi, mutta vaikka minulla on jarrut pohjassa ja käsijarrukin päällä, auto ei pysy paikallaan vaan alkaa jossain vaiheessa liukua jonnekin päin.
Sitten tosielämän pettymyksiä heijastaa unet, joissa olen yleensä lapsuudenkodissani. Sinne tulee mies, johon olen ihastunut tai jonka kanssa minulla on ollut jotain tapailua tai suhteen tynkää, mutta mies ignooraa minut ihan täysin. Mies tulee kyllä toimeen vanhempieni ja sukulaisteni kanssa, mutta minä olen hänelle aivan yhdentekevä, vaikka mitä tekisin. Oikeassa elämässä olen kokenut miesten hylkäämistä ja sitä, etten ole kelvannut.
Myös tuo, että olen menossa johonkin tärkeään tapaamiseen, mutta en vain saa itseäni valmiiksi, on tuttu teema. Ja se, etten pysty kävelemään. En vain pääse millään eteenpäin kuin korkeintaan ehkä ryömimällä tai konttaamalla, ja sekin on todella vaikeaa. Ja se, että istun wc-pöntöllä, joka on jossain julkisessa tilassa kaikkien nähtävillä. Lähistöllä olevat ihmiset eivät pilkkaa minua tai mitään, enkä aluksi ajattele, että asioimisessa olisi mitään noloa, mutta sitten jossain vaiheessa iskeekin kauhea häpeä: miksi ihmeessä kävin wc:ssä kaikkien silmien alla?
Sana kirjoitti:
- tapahtuu luonnonkatastrofi tai onnettomuus: megatsunamit, vedenpaisumus, näen lentokoneen putoavan, näen satelliitin putoavan taivaalta metsään
Sama, näen lentokoneen putoavan esim. pellolle. Useammin kuitenkin iskee valtava tsunami. Näen sen hyvissä ajoin ja juoksen korkean kukkulan huipulle, yritän etsiä korkeinta kallionnyppylää korkealla vuorella tms.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toistuu sellainen tosi ahdistava uni, jossa olen lähdössä jonnekin matkalle ja olen kotona pakkaamassa. Pakkaan ihan paniikissa hirveällä vauhdilla tavaroita enkä silti pääse koskaan lähtemään, koska unohdan aina jotain tärkeää tai en löydä jotain tiettyä tavaraa. En sitten koskaan pääse lähtemään reissuun vaan olen aina myöhässä. Niissä on aina tosi ahdistava tunnelma, en tiedä mistä ne kertovat.
Mulla just samoja unia! Aivan rakalleen. En kans tiedä,mistä kertovat, mutta mulla pitkään ollut elmässä tarve muutokseen,mutta en osaa/pysty/uskalla toimia. Aika ajoin paljon ristiriitaisia ajatuksia päässä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen teema on sellainen, että minulla on vessahätä ja täytyy mennä julkiseen vessaan. Nämä vessat ovat aina aivan mielettömän törkyisiä, on kusta ja paskaa ja märkiä vessapapereita niin pöntön reunoilla kuin lattioilla. Yleensä nää vessat on ihan hillittömän kokoisia, siellä on tyyliin 50 vessanpönttöä. Ja yhteistä on myös se, että niissä ei ole mitään näkösuojaa, eli muiden edessä pitäis tarpeet tehdä. Ja koskaan en onnistu tekee tarpeita siististi, vaan sotkeennun tai kaadun muiden jätöksiin.
Tämä! Ihan täsmälleen samanlaista vessaunta olen nähnyt monet kerrat.
Sitten on klassiset autolla holtittomasti ajelemiset, hissit, jotka pysähtvät aina väärässä kerroksessa, koulu-unet, jossa vieläkään en ole valmistunut ja aina on välineet ja lukujärjestys hukassa, hampaat, muuttounet, ja nämä kotiunet, jotka näyttää olevan tosi yleisiä. Minun kodissani ( kuitenkin se on yleensä jonkun kaverini entinen koti, johon olen muuttanut) on alakerta kaunis ja ihmeellinen, mutta yläkerrassa tiedän olevan jotain äärimmäisen kamalaa ja pelottavaa. Kerran sinne uskaltauduin, enkä osaa sanoin kuvailla millaista siellä oli. Paitsi sen, että siellä oli niin kamala kuoleman löyhkä, että oksensin sellaisella jatkuvalla virralla suustani vaaleanpunaista vaahtoa.
Ja vielä tämä, johon en ole keksinyt tai löytänyt mitään selitystä, ja joka on kaikkein mielenkiintoisin mielestäni. Ruumiin piilottamisuni. Eli jostain syystä minulla on ihmisen ruumis (joskus tuttu, usein tuntematon) enkä tiedä miten tässä tilanteessa olen, en siis ole tappanut tätä ihmistä, mutta ruumis on kuitenkin minun kontollani ja se pitää piilottaa. Unessa on syyllisyyden tunne ja kiinnijäämisen pelko.
Todella kiehtovaa, miten niin monilla on niin samankaltaisia unia!
Näen myös useita jo mainittuja unia mutta sen lisäksi lennän usein unissani. Siis pääsen ilmaan ihan tuosta vaan ja lentelen ison asunnon kattorajassa viuhahtaen alemmas ja taas ylemmäs sekä myös ihan ulkona todella korkealla katsellen maisemia :).Toisinaan lennän myös ulkomailla allani laguuneja ja upeita maisemia.
- Useimmiten kuukautisteni alkua edeltävänä yönä näen unta vedestä; olen uimassa, soutamassa veneellä tms.
- Joskus näen unta hampaistani, että niille on tapahtunut jotain ikävää. Tämä uni liittyy aina jollain tapaa tosielämässäni vallitsevaan stressitilanteeseen tai terveysongelmaan.
- Aina joskus taas näen unta hiuksistani, että ne ovat mielettömän runsaat, pitkät ja kiiltävät. Tämä uni esiintyy aina silloin, kun kaikki asiat on oikein hyvin, olen ollut tosi energinen ja hyvinvoiva.
- Myös tuo joidenkin kommentoijien mainitsema painavat jalat uni on tuttu. Pitäisi päästä juoksemaan pakoon tai ehtiä bussiin tms., mutta jalat ovat älyttömän raskaat ja tahmeat ja ei millään meinaa päästä eteenpäin.