Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni
Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.
Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".
Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.
Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.
Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.
Kommentit (212)
Vielä komppi vessaunille, niitä tulee erityisesti, jos nukkuessa on hätä. Niissä ovi on läpinäkyvä tai ei mene lukkoon, pönttö on tukossa tai joku ihme viritys, johon pitää kiivetä, julkinen vessa on joku valtava kompleksi, josta ei tahdo löytyä yhtään toimivaa... :D
Unia on kyllä todella mielenkiintoista analysoida! Varsinkin toistuvat unet kertovat paljon siitä, mitä alitajunnassamme tunnemme.
Mulla on toistuvina portaat, joita en pysty nousemaan, yleensä yritän kontata niitä ylös, mutta sekin on vaikeaa. Portaat vaihtelee tutuista mummulan ullakon portaista johonkin outoihin pään keksimiin paikkoihin ja portaisiin.
Toinen inhottava toistuva uni on sellainen, jossa suutun kovasti ja hakkaan erästä perheenjäsentäni. En koskaan saa lyötyä kovaa ja käsissä eikä lyönnissä ole yhtään voimaa, mutta lyön ja lyön silti. Olin nuorempana tämän perheenjäsenen kanssa vähän huonoissa väleissä (murkkuikä...), joten varmaan juontaa juurensa sinne. Haluaisin tästä unesta eroon :(
Vierailija kirjoitti:
Myös yksi toistuva teema on se, että minulla on joku tärkeä meno (esim. häät, koulu, työt) tiettyyn kellonaikaan ja alan valmistautua. Eli meikkaus ja pukeutuminen. Ja jotenkin siitä ei meinaa tulla mitään. Kello käy ja uhkaan myöhästyä ja meikki on aivan kesken jne. Uni on todella ahdistava tunnelmaltaan.
Hei joo mulla on kans tämä! Aina se kello on ensin ihan normaalin verran, kuten herätessä, ja sitten yhtäkkiä sen verran, että pitäisi olla jo bussissa ja kaikki on kesken - ei meikkiä ja vaatteetkin vielä jossain. Sitten se kello on taas vielä enemmän ja oon jo myöhässä kaikkialta.
Mulla on kans vessaunet. Ihan hirveitä. Väännän tosi todentuntuisesti paskaa tai käyn pissalla, ja usein tosi oudoissa paikoissa tai vessana on vaikka kattila, kuten juuri eräs yö. Ja sitten herään ja eka ajatus on aina, että kastelinko sängyn ja tokana huomaan, että on kamala vessahätä.
-25
Ap kuvaili täysin mun unen eli talo jossa asun josta löytyy kaikkii uusii huoneita ja siistejä salakäytävii ym. Ja joku kuvas jo mun toisenkin perus unen eli järjetön kiire, pitää pakata, en löydä jotain tai joku juttu hidastaa lähtöä, myöhästyn enkä ikinä unessa pääse oikeesti lähtee vaan herään aina ennen.
Tosi hämmentävää kuinka samanlaisia nää perusunet on ihmisillä!
Nään ylipäätään paljon unia mut nää tietyt palaa aina samanlaisina tunnelmiltaan mut talo on aina eri ja pakkaamisunessa muuttuu määränpäät ja matkalaukut, tavarat ja henkilöt.
1.Asunnossani joko olohuoneen sohvalla tai jossain huoneessa on mustunut raato joka toisinaan herää eloon ja joko ryömii tai ravaa nelinkontin minua kohti. Joskus olen omassa sängyssä nukkumassa enkä pysty pakenemaan.
2. On zombi Apocalypse ja pakenen rakkaimpien ihmisten kanssa. Joskus raahasin kissaa kantokopassa niitä pakoon ja Tulin joko syödyksi tai jouduin hylkäämään kissan. Joskus oli oma vauvakin kantorepussa.
3. Eksyn vieraassa maassa.
4. Ajan todella kovaa ja holtittomasti ( en omista ajokorttia).
5. On hillitön tulva ja asun isossa jokiveneessä ja kuljen rojujen keskellä.
6. Päädyn harrastamaan erittäin noloa ja epäsiveellistä seksiä jonkun kanssa ja jään kiinni.
Ain silloin tällöin näen unta, että ajan autollani milloin missäkin ja koskaan jarrut eivät toimi kunnolla tai eivät toimi ollenkaan.
Näen usein unia, joissa ystäväni ovat kääntyneet minua vastaan/hylänneet minut/kiusaavat minua. Tai sellaisia unia että olen saanut kaipaamani kirjan mutta en koskaan aloita sitä. Usein olen unissa myös jossain ahtaassa/ahdistavassa/oudossa paikassa mikä on myös hyvin usein pimeä.
Myöhästyn lentokoneesta tai junasta, joskus laivasta.
Nukun pommiin, mutta arvelen kuitenkin ehtiväni, vaikka näenkin koneen lähtevän puolen tunnin päästä. Juoksen lentokenttäbussiin, bussista lähden juosten etsimään oikeaa terminaalia. Jalat painavat ja tarttuvat maahan. Löydän oikean terminaalin mutta portti on kaukana. Aika rientää. Jalat eivät lopulta tottele ollenkaan vaan kaadun maahan. Jatkan kontaten, lopulta ryömien, vedän kynsillä itseäni eteenpäin. Silti myöhästyn, mikä oli alusta alkaen vääjäämätöntä.
Uni on tosi ahdistava vaikka ei olekaan pelottava.
Äkkiseltään melko hankala kysymys vastata, kun alkoi miettimään kaikkia omia unia☺ Ehkä se, että aina niissä on tekemisen meininki ja paljon väkeä. Joko hämärää tai joku yksi väri ylitse muiden tai yksi elementti korostetumpi(monesti vesi).
Monta kertaa on ollu sellasia unia nyt tässä muutaman vuoden aikana, että olen yläosattomissa jossain ulkomailla..ihan ihmisten ilmoilla ja alan etsimään kaupoista uutta vaatetta, koska muillakin on. Kaikki kuitenkin suhtautuvat minuun aivan normaalisti, eikä minuakaan hävetä, mutta totean vain, että "jaa pitäsköhän sitä laittaa jotain, kun näköjään on muillakin".
Sitten erilaisia sanontoja:
kaidalla tiellä seisominen kielletty (luki t-risteyksen kyltissä, johon tulin kävellen)
Lehmä jahtasi minua ja juuttui ojaan, sen jälkeen, kun minä hyppäsin ensin ojan yli ja jäin postilaatikkorivin päälle istumaan; totesin siinä katsellessani että "onneks ei ole oma lehmä ojassa"
Sorry i tried, but i died-oli viesti pelikaverilta jossain Nälkäpeli-tyylisessä vankilapako-unessa, tämän luki valotaulussa ennenkuin tuli minun vuoroni.
Olen yllättynyt, että muilla on samoja toistuvia unia kuin mulla, eli uusi talo ja uudet salahuoneet, muuttounet (vanha koti oli parempi) sekä törkyiset julkiset vessat!
Lisäksi näen todella usein sellaista unta, että olen hississä ja se alkaa mennä ylöspäin aivan älyttömän kovaa, siis sellaista vauhtia että painovoima saa kasvojeni ihon valumaan alaspäin. Sitten hissi pysähtyy ja alkaa mennä alas samanlaisella vauhdilla... Tuo uni on todella ahdistava ja rinnastuu varmaan niihin uniin, joissa autossa ei ole jarruja.
Tosi moniin painajaisiin liittyy se, että kaikki läheisimmät ihmiset jättävät ja hylkäävät. :(
Itse kuljeskelen rakennuksissa monesti. Mitä hienoimpia arkkitehtonisia luomuksia, valoisia ja avaria. Yleensä etsin jotain, mutta en löydä sitä, unessa ei kuitenkaan ole mitenkään hätäinen fiilis, kunhan etsiskelen. Nämä ovat siitä jänniä unia, että ennen rakennukset olivat yleensä kouluja ja täysin autioita, sitten tapahtui suuri elämänmuutos ja hetken ajan rakennukset unissani olivat synkkiä loukkoja, nykyisellään ovat sitten milloin mitäkin isoja rakennuksia (toimistotaloja, ostoskeskuksia, hotelleja) ja täynnä väkeä.
Toinen toistuva teema on merellä seilaava risteilyalus, tämä on variantti rakennusunesta ja niin ikään muuttui elämänmuutoksen myötä. Ennen laiva oli tyhjillään eikä unessa tapahtunut muuta kuin kuljeskelin. Nykyään mitä älyttömimpiä toimintapätkiä tulee sijoittuneeksi laivalle. Yleensä mukana on paljon aseita, kapinaa, zombeja ja sissisotaa. Vaikka meininki on kovin postapocalyptinen, niin yleensä nautin näistä unista.
Kolmas, harvemmin nähty on entisessä elämässä herääminen. Herään aamulla yli vuosikymmenen takaisen exäni vierestä, ja nykyinen elämäni onkin ollut vain unta. Tämä uni ei paljoa yleensä muutu vaan toistuu samanlaisena, hyvin ahdistava ja onneksi harvoin nähty.
Viime aikoina olen nähnyt myös paljon unia joissa olen jokin muu kuin ihminen, viimeksi olin pikkuinen lepakko yötaivaalla.
Että hampailleni tapahtuu jotain, tippuvat tai murskautuvat.
Että leikkaan hiukseni lyhyiksi tai olen yhtäkkiä blondi.
Olen koulun ruokalassa, tosi hyvä fiilis aina tässä unesaa..valitsen eri ruokia viime hetkellä, ennenkun keittäjät niitä korjailee pois. Tai kamalin..olen jossain yleisessä tilassa minun koppini vessanpytty ei vedäkkään, vaan uhkaa tulvia yli..ja pissille on päästävä siitä huolimatta.
Toistuu:
Olen alasti julkisella paikalla. Yleensä työpaikalla, joskus kaupungin keskustassa. Pikkutyttönä/nuorena olin aina koulussa.
Tulen esim. ulos vessasta ja tajuan olevani alasti ilman rihman kiertämää. Yritän luikkia piiloon, pitelen käsiä hävyn edessä. Joskus päälläni on pelkkä pikkuinen aluspaita joka on liian lyhyt mutta jota kiskon alemmas. Vaatteiden luo on pitkä matka.
Uni on inhottava mutta ei sentään painajainen. Liitän uneni siihen että pelkään paljastavani itsestäni liikaa toisille ihmisille, vaikka en ole mikään lörppö, pikemminkin aika umpimielinen.
Toinen selitys on alasti nukkuminen. Jos nukun alasti, näen helposti tätä unta. Pelkät pikkuhousut riittävät ehkäisemään unen :D
- eksyn tuntemattomaan kaupunkiin
- yritän mennä toisesta kaupungista kotiin esim. linja-autolla tai junalla, mutta huomaan, ettei minulla ole riittävästi rahaa lippuun tai vuoro ei lähdekään tms.
- tapahtuu luonnonkatastrofi tai onnettomuus: megatsunamit, vedenpaisumus, näen lentokoneen putoavan, näen satelliitin putoavan taivaalta metsään
- kotini ovi ei mene kiinni; oven lukko on rikki enkä saa ovea lukkoon sisäpuolelta, joskus unen lopussa ovi on rikkoutunut tai siitä on jäljellä enää pieni palanen, jota yritän sovitella oviaukkoon
- läheiseni yrittää vahingoittaa minua; kerran hän on jopa yrittänyt tappaa minut
- sekarotuinen, epämuodostunut koira majailee kodissani tai jossain muussa talossa, jossa oleilen
- punatukkainen lapsi käyttäytyy ristiriitaisesti; punatukkaiseen lapseen liittyy jotain salaperäistä, esim. hänellä on yliluonnollinen kyky
- hampaat murenevat, esim. puren itse ne murskaksi
- kuukautiset alkavat väärään aikaan
- hiukset irtoavat paksuina suortuvina
- sairastun
Mulla myös tuo huoneuni, onpa yleinen, mitähän se merkitsee?
Yksi uni on sellainen, että yritän varoittaa ja huutaa apua muille ihmisille mutta vaikka kuinka huudan niin ääntä ei lähde. Tähän liittyy alienit, tulevat kolmion miotoisilla mustilla aluksilla joissa kuusi kirkasta valoa pohjassa. Jostakin syystä kukaan muu ei näe niitä. Sitten ne alkavat lähestyä ihmisiä eikä kukaan muu tajua ettei ne ole ihmisiä. Niillä on ruumiinosat vaihtuneet esim. Jollain on isäni vartalo mutta äitini pää...
Aikani yritettyä huutaa käperryn pöydän alle kauhusta kankeana ja ykskaks sinkoudun johonkin tunneliiin aivan hirveää vauhtia. Tässä vaiheessa ottaa mahanpohjasta. Kohta uskallan avata silmäni ja tunnen oloni kevyeksi, lentelen siinä läpi universumia, maisemat on mahtavat, tähtisumuja, tähtiä, planeettoja...
Sitten ykskaks olen kiven takana jossakin planeetalla. Seurassani on kaksi muutakin mutten tiedä keitä ovat. Kun nousen pystyyn kiven takaa on näkymä henkeädalpaavan kaunis. Kaikki liikkuu nyt kuin hidastetusti. Edessäni avartuu silmänkantamattomiin jotakin heinänkaltaista viljapeltoa jotka hidastetusti huojuvat tuulessa. Kun katson taivaalle näkyy jumalattoman suuri kaunis planeetta ja useita kuita. Sitten herätyskello aina soi ja mua nyppii kun olisin halunnut jatkaa tätä unta.
Hakkaan miestäni raivon vallassa ja lyönneissä ei lainkaan voimaa.
Käärmeitä ilmestyy joka puolelta eikä ne koskaan pistä mutta todella ahdistunut olo niiden läsnäolosta.
Olen menossa kokeeseen, johon en ole valmistautunut enkä osaa mitään.
Tämä monilla toistuva talo ja huoneet uni on mielenkiintoinen. En ole ikinä nähnyt sitä unta. Enkä tahmet jalat, pakkaus tai auto unta. Näen tunnelmaltaan ahdistavia unia usein ja niissä on yhteistä se et joku muu tekee jotain outoa ja mä en vaan saa kerrottua/uskallettua sitä hänelle. Tavallaan häpeän jonkun toisen puolesta.