Kiusallinen huomio opettajien työajoista.
Tiedän muutaman opettajan eräästä isosta koulusta. Ollaan juteltu heidän työn raknuudesta ja muustakin. Lukujärjestyksessä opetusta oppilaille/opettajille tasaisesti ma-pe 8-16. Arvatkaa, paljonko opettajien autoja on perjantaina klo 12. Entä klo 14?
Kommentit (210)
Jaha. Aina jaksetaan. Rupee sitten opeksi, jos noin paljon kadehdituttaa. Kuinka moni tulee toimeen teini-ikäisten ryhmän kanssa? Vaatii tekemisen vaihtoa ainakin 10 min välein, kun asiakkaiden keskittymiskyky on kuin oravalla. Saat työpaikkani heti huomenna, jos itse pääsen säälliselle eläkkeelle. Ketuttaa jatkuva korahtelu siitä,että turvat tukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vähän riipu siitä mitä luokkaa opettaa. Tuskin nykyäänkään ekaluokkaisia siellä koulussa pidetään klo 16 saakka?
opettajalla menee kuitenkin noin 4 tuntia päivässä tuntien valmisteluun, kokeiden laatimiseen ja korjaamiseen, wilma-viesteihin, vanhempainiltoihin, ope-kokouksiin...
Missään ei kuitenkaan vaadita tekemään valmisteluja ja kokeiden korjaamista koululla. Minulla on kotona työhuone jossa voin keskittyä paremmin. Se aika jonka opettaja on koululla ei ole absoluuttinen totuus hänen työajastaan. Jännä miten aikuinen ei tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattisurkeassa opettajilla on kesäloma, eikun opetukseton aika toukokuun alusta elokuun loppuun. Silti myös kesällä nauttivat yli 5000 eskon kuukausipalkkaa.
Ei apua, mistä sä olet näin kuullut..? Mä olen lehtorina ko. tason oppilaitoksessa, eikä tollaseen palkkaan yllä edes meidän rehtori. Mun palkka menee siellä vähän lukion lehtorin palkan alapuolella, jos lukion ope ei ole ollut montaa vuotta töissä vielä.
Opetus alkaa ensi tiistaina (olen jo tämän viikon töissä) ja opetus jatkuu keväällä kesäkuun loppuun. Juhannusviikolla suljen koneen. Kokonaistyöaika oli aikaisemmin 1600 tuntia vuodessa, nyt saadaan sitten kikyn takia tehdä vielä viikon verran töitä ilmaiseksi tuohon päälle. Työkavereista ainakin kolmella on ollut niin paha burnout, että vieläkin itkeskelevät töissä koko ajan.
Mä en ymmärrä tätä ammattialakateutta. Kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolensa. Mä oon vaan iloinen, että on töitä ylipäätään.
Minä en itse päätä oppituntieni aikaa. Rehtori on se, joka sanelee oppitunnit. Oppituntien ulkopuolisen työn teen mieluiten kotona omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
ei riistetä enää kirjoitti:
Olisiko parasta että opettajien kummalliset työsopimukset purettaisiin ja kaikki pistettäisiin 8:00-16:00 työajalle, normaalilla työsopimuksella? Resurrointi niin että lähiopetus ja opetuksen ulkopuolinen työ ehditään tehdä tuon ajan sisällä. Kesälomatkin voisivat olla sitten kuten muillakin, jolloin voisi kehittää materiaaleja yms. sillä aikaa kun oppilaat eivät ole koulussa... Kuulostako reilulle kaikkien osapuolten osalta? Ei enää riistettäisi opettajia...
Juttu on vaan niin että tuota on yritetty, mutta opettajien ammattiyhdistykset ovat jarruttaneet kaikilla tasuilla. Mistähän johtuu?
Mitä teen sitten kun en ehdi tuossa ajassa sekä opetta että suunnitella seuraavan päivän oppitunteja ja materiaaleja ja korjata kokeita ja kirjoitelmia? Minkä osan työstäni jätän tekemätää? Ja sitten kun osa jää tekemättä niin sinä olet varmaan täällä ensimmäisenä huutamassa ja itkemässä kuinka lapsesi ei saa asianmukaista opetusta kun opettaja ei ehdi tuon työajan puitteissa suunnitella tunteja. Eikö lapsi ole saanut koettakaan vielä takaisin vaikka se oli jo kuukausi sitten...
Huomasitko: tekee suunnitelmat ja kokoaa materiaalit noin puolitoista kuukautta pidemmän kesäloman aikana, joululoman aikana jne. Opena ja äitinä tiedän, että noitten paljon puhuttuje kokeiden korjaamiseen ei joka päivälle tarvitse aikaa resurssoida ja kokeiden määrä muutenkin uuden opsin myötä vähentynyt. Ja tuntisuunitelma jokaiselle aiheelle löytyy sieltä opettajan oppaasta :) kuten hyvin tiedät. Huonommalekin opelle löytyy ohjelma, jonka mukaan saa säällisen tunnin pidettyä :)
Jos työ on niin raskasta, ettei jaksa (kuten nyt on aloitettu monta ketjua, kun 10 viikon loma loppuu ja ei ole levännyt, että jaksais paskaoppilaita), voi sanoa itsensä irti. Opettajia on isot määrät työttömänä ja jokaiseen paikkaan on monta hakijaa.
Joten ystävällisesti te kyllästyneet ja työnne liian raskaaksi kokevat opettajat, antakaa se työpiakka innokkaalle uudelle ihmiselle, joka jaksaa tehdä sitä.
Omat lapseni kärsivät näistä kyllästyneistä opettajista, jotka vinkuivat koko ajan, että opettajan työ on maailman raskainta ja oppilaat on heidän työssään ihan vain tiellä.
Eka- ja tokaluokkalaisten lukujärjestys on täynnä kymmenen aamuja. Vanhemmat ovat tuskissaan ja tarve olisi ennemminkin aamupäiväkerholle kuin iltapäiväkerholle. Mutta eihän se haittaa, että parikymmentä perhettä tuskailee, kunhan ope saa aamulla saattaa OMAN pikku-Lumihiutaleensa kädestä pitäen kouluun.
Jos työ on niin raskasta, ettei jaksa (kuten nyt on aloitettu monta ketjua, kun 10 viikon loma loppuu ja ei ole levännyt, että jaksais paskaoppilaita), voi sanoa itsensä irti. Opettajia on isot määrät työttömänä ja jokaiseen paikkaan on monta hakijaa.
Joten ystävällisesti te kyllästyneet ja työnne liian raskaaksi kokevat opettajat, antakaa se työpiakka innokkaalle uudelle ihmiselle, joka jaksaa tehdä sitä.
Omat lapseni kärsivät näistä kyllästyneistä opettajista, jotka vinkuivat koko ajan, että opettajan työ on maailman raskainta ja oppilaat on heidän työssään ihan vain tiellä.
Vierailija kirjoitti:
ei riistetä enää kirjoitti:
Olisiko parasta että opettajien kummalliset työsopimukset purettaisiin ja kaikki pistettäisiin 8:00-16:00 työajalle, normaalilla työsopimuksella? Resurrointi niin että lähiopetus ja opetuksen ulkopuolinen työ ehditään tehdä tuon ajan sisällä. Kesälomatkin voisivat olla sitten kuten muillakin, jolloin voisi kehittää materiaaleja yms. sillä aikaa kun oppilaat eivät ole koulussa... Kuulostako reilulle kaikkien osapuolten osalta? Ei enää riistettäisi opettajia...
Juttu on vaan niin että tuota on yritetty, mutta opettajien ammattiyhdistykset ovat jarruttaneet kaikilla tasuilla. Mistähän johtuu?
Mitä teen sitten kun en ehdi tuossa ajassa sekä opetta että suunnitella seuraavan päivän oppitunteja ja materiaaleja ja korjata kokeita ja kirjoitelmia? Minkä osan työstäni jätän tekemätää? Ja sitten kun osa jää tekemättä niin sinä olet varmaan täällä ensimmäisenä huutamassa ja itkemässä kuinka lapsesi ei saa asianmukaista opetusta kun opettaja ei ehdi tuon työajan puitteissa suunnitella tunteja. Eikö lapsi ole saanut koettakaan vielä takaisin vaikka se oli jo kuukausi sitten...
Ihan tosissasiko et keksinyt yhtään ratkaisua tuohon resurssointiongelmaan? Muillakin toimialoilla tuollaiset tilanteet pystytään hanskaamaan kunhan niin halutaan.
Erityislapsen kanssa tarponut ja taistellut oikeuksiaan kirjoitti:
Ha Haa, jotenkin niin tuttu näky myös meidän lähikoulussa. Ja kyllähän ne opettajat kaupassa tulevat vastaan jo ihan 14 jälkeen. ja myös muina päivinä. Että juu kyllä, Opettajilla ON lyhyemmät päivät kuin muilla ja suhteettoman paljon enempi palkkaa. Lomista puhumattakaan. Eikä ne osallistu koskaan mihinkään yleisiin palkkatalkoisiin niin ylemmyyden tuntoisia ne on!!!!
Arvostus nolla!!!
Sehän on se ja sama, jääkö opettaja perjantaina klo 14 jälkeen koululle korjaamaan kokeita ja suunnittelemaan tunteja, vai meneekö hän oppituntien jälkeen kaupan kautta kotiinsa ja tekee työt loppuun siellä. Minun naapurini on opettaja ja lähtee aina töistä saman tien, kun viimeiset oppitunnit/pakolliset palaverit on pidetty. Hän hakee lapset hoidosta, jotta heillä olisi mahdollisimman lyhyet hoitopäivät ja jatkaa työpäiväänsä kotona sen jälkeen, kun puoliso on tullut töistä kotiin.
Opettajat ovat kyllä kaikkein pahimpia valittajia. He eivät edes tiedä, millaista on tehdä muuta työtä normaaleilla lomilla. Ainakaan omat suvussani olevat opettajat (joita 5 kpl) eivät pärjäisi viikkoakaan omassa työssäni ja valitus on silti kova.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat on juoppoja suurin osa. Ensimmäiset viinit juodaan jo koululla, kun perjantaipullon on arvottu opehuoneessa. Ai mistäkö tiedä? ;)
Olet katsonut Kumman kaa ;)
Oletko, ap, kateellinen muillekin vuorotyöläisille? Sairaanhoitajan tai vaikka kassamyyjän auto voi yhtä lailla hävitä työpaikan parkkipaikalta ennen kello kuuttatoista. Tämä ei tarkoita, etteikö työpäivän pituus olisi kahdeksaa tuntia, tai yksittäisen päivän jäädessä lyhyemmäksi, työviikon 40 tuntia.
Pitäisikö opettajien ihan periaatteen vuoksi olla hakemassa lapsiaan hoidosta ja tukkimassa Prisman käytäviä samaan aikaan kellokorttityöajassa olevien kanssa? Eikö ole kaikkien etu, että ne, joiden työaika sen sallii, käyttävät vähemmän ruuhkaiset ajat kaupassa, virastoissa tai vaikka kampaajalla asioimiseen? Se, että opettaja lähtee koululta, ei tarkoita tämän työpäivän loppumista. Työpäivä jakautuu useampaan, usein kahteen osaan. Koululla pidetään tunnit, ja kotona illalla, yleensä omien lasten mentyä nukkumaan, valmistellaan seuraavan päivän tunnit, tarkistetaan kokeet ja kotitehtävät. On sellaisiakin opettajia, jotka tekevät kaiken oppituntien ulkopuolisen työn koululla ja mahdollisuuksien mukaan virka-ajan puitteissa, mutta monien elämäntilanteeseen sopii jokin toinen malli paremmin. Itse en tee mielelläni iltatöitä, sillä ne vaikeuttavat nukahtamista, mutta menen yleensä sunnuntaisin koululle muutamaksi tunniksi valmistelemaan alkavan viikon töitä. Säilytän materiaaleja koululla, ja lisäksi siellä on tuolloin mukavan rauhallista. Voit tulla, ap, ottamaan kellolla aikaa, että autoni varmasti seisoo sunnuntaina työpaikan pihalla niin kauan, että aikaisempi lähtöni perjantaina töistä tulee varmasti kuitatuksi.
Tiedoksi myös, että koulut eivät edes sovellu kovin hyvin toimistotyyppisen työn tekemiseen. Opettajainhuone on yhdistelmä avokonttoria, varastoa ja kahvihuonetta. Työ keskeytyy jatkuvasti, kun opettajainhuoneen ovella käydään kysymässä milloin mitäkin, ja meteli on kova. Erillistä kahvihuonetta ei tavallisesti ole, jolloin kahvittelijat ja hiljaisen työn tekijät ovat samassa tilassa. Ei siis oikeastaan edes ole tilojen puolesta mahdollista, että kaikki opettajat olisivat paikalla joka päivä koko laskennallisen toimistotyöajan. Työpisteitä ei ole kaikille. Koulut on tilojen näkökulmasta lähtökohtaisesti suunniteltu niin, että opettajat tekevät suuren osan työstään etänä ja/tai virka-ajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun opettaja, joka tekee vuodesta toiseen 50-60 h viikossa töitä tekee työnsä tehottomasti. Kyllä kuka tahansa saa aikaa kulumaan erilaiseen työhön liittyvään puuhasteluun, eri asia on viekö se asioita eteenpäin tai onko siitä vastaavaa hyötyä. Sen vuoksi nämä opettajien vuodatukset kymmensitä tunneista ilta- ja viikonlopputöitä tuntuvat vähän lapselliselta itsekorostukselta.
Ei varmaan vuodesta toiseen teekään, mutta sellaisina vuosina, jolloin opetussisältö muuttuu (kuten nyt uusien opetussuunnitelmien myötä), tai kirjasarja vaihtuu, joutuu moni tekemään. Moni opettaja myös yrittää suunnitella tuntiensa sisällön sellaiseksi, että se kiinnostaa juuri sen hetkistä ikäluokkaa ja juuri sitä oppilasryhmää.
Tasa-arvoa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun opettajaystäväni välillä päivittelee, kun työpäivä "venyy" klo 16 saakka. Mä siinä aina nauran ja totean, että mä olen joka päivä töissä vähintään klo 7.45 - 16.00, eikä sekään ole mikään erityisen pitkä päivä, vaain ihan normaali. Sitten tulee, että niin mutku...höpöhöpö.
En vähättele, opettajan työ on rankkaa, mutta turha tulla mulle valittamaan työpäivän pituudesta.
Niin no. Hassua, että toteat opettajan työn olevan rankkaa, silti sinusta on oikein rinnastaa työtuntien määrä ihan yksi yhteen oman työsi kanssa.
En minäkään vähättele kenenkään työtä, mutta vaikkapa kuuden oppitunin pitäminen putkeen on jotain ihan muuta kuin kuusi (tai vaikka kahdeksan) tuntia kirjeiden lajittelua, kaljanmyyntiä, taimien istutusta tai lehtien jakamista. Kaikkia noitakin olen työkseni tehnyt ja ihan siinä määrin, että pystyh vertaamaan.
Opettajan työ vaan on ihan oma lukunsa. Ikävä kyllä sitä ei voi tietää henkilö, joka ei sitä itse tee, vaikka kuinka sanoisi, että "on se rankkaa" tai "tiedän sen olevan haastavaa enkä väheksy sen rankkuutta" - noilla ei sitä oikeaa kokemusta ja tietoa korvata.
Alkuun voisi sanoa, että taimien istuttaminen tai postin jakaminen versus open työ ei ehkä ole se järkevin vertailupari. Ehkä paremmin pareiksi sopisi poliisin tai sairaanhoitajajan työ, jossa tehtävä on julkisen sektorin tarjoama verotuloihin perustuva palvelu yhteiskunnalta kansalaisille. Joten kommentoin em. kommenttia näin:
Ala-asteella opettava opettaja ei juuri työnteon määrästä rasitu. 1-3 luokkalaisten tuotosten tarkistamiseen ja korjaamiseen ei paljon aikaa mene, varsinkin, kun kokeita ei yleensä pidetä. Alaluokkia opettavan luokanopen työpäivän pituus on huomattavasti lyhyempi kaikkine opettajan kokouksineen ja ns. valmisteluineen kuin tavan duunarilla. Opettajan oppaat antavat valmiin tuntipohjan ja kokeet, jos laiskuus iskee. Opettajista ei monillakaan ole kokemusta toisenlaisen työn teosta, joten mikä tahansa tuntuu rankalta. Viikko pari hoitsuna, poliisina tms. saattaisi laittaa oman työn tarkastelun uuteen valoon. Jos koulussa lapset kiukuttelevat, niin hoitsuilla räkivät päälle vanhukset, päälle käkyvät juopot ja poliisilla osoittelevat aseella ne, jotka eivät edes peruskouluun kelpaa. Ja kyllä varmasti open palkka kelpaisi monelle raskaan työn raatajalle ja ne kesälomat, joululomat, syyslomat ja talvilomatkin. Opettajajien monet edut on jäänteitä menneiltä ajoilta eivätkä edusta enää millään tavalla nykytyöelämän ehtoja tai vaatimuksia. Eivätkä ole tasa-puolisia muiden ammattialojen ehtoihin. Se on nyt vain ihan faktahomma. Niille jotka älähtävät, voin sanoa toimineeni melkoisessa määrässä ammatteja, myös pätevänä opena. Syy miksi opettajana en ole, on se, että alakoulun open homma alkoi muutaman vuoden päästä tuntua hieman tylsältä, kun ne samat asiat toistuvat ja toistuvat ja toistuvat...ja toistuvat. Iso kunnioitus niille jotka jaksavat innostuneesti opettaa samoja juttuja vuodesta toiseen ja saavat lapsetkin innostumaan. On kuitenkin väärin, että yksi ammattiryhmä omaa etuja, joita ei muilla samantasoista ja vaativuudeltaan kovempaakin työtä tekevillä ole. Olisipa mahtavaa kohdata opettaja, joka tunnustaisi tuon epätasa-arvon ja ymmärtäisi sen oikeasti. Mutta puolueeton tarkastelutapa on vaikea taitolaji ja saavutetuista eduista on yllättävän vaikea luopua tai puhua kiihkottomasti ja realistisesti.
No, minunhan ei ollutkaan tarkoitus verrata noita hommia keskenään. Luettelin vain muutamia ihan toisenlaisia töitä, joista minulla on omaa kokemusta - eikä siis tarvitse arvailla millaista niiden tekeminen on. Paljon muutakin olisi, olen tehnyt noin 15 vuotta kaikenlaista muuta kuin opettamista työkseni, vaikka nyt ope taas olenkin.
Poliisin ja opettajan työssä ei varmaankaan ole oikein mitään samaa. Ei se riitä, että molemmat ovat julkisen puolen töitä ja omalla tavallaan asiakaspalvelua.
Myöskään sairaanhoitaja ei ole kovin vertailukelpoinen. Jos hän on menossa työvuoroon klo 8 maanantaiaamuna, en usko, että hänen tarvitsee sunnuntaina istua moneksi tunniksi alas miettimään ja kirjaamaan, mitä ja miten hän seuraavana aamuna työnsä tekee. Opettajan tunti kun alkaa klo 8, pitäisi laadukkaan opetuksen alkaa välittömästi - ja jokaiselle ryhmän 25 oppilaalle yksilöllisesti laaditun oppimispolun mukaisesti oppimaan ohjaten ja jatkuvan reaaliaikaisen arvioinnin kautta. Sari Sairaanhoitaja ei myöskään taida vapaan viikonloppunsa aikana saada lauantai-iltana klo 21 kännykkäänsä viestiä, jossa tivataan, että "joikohan se meidän Irma-mummu torstaina yhden vai kaksi mukia vettä, kun sillä tuntui olevan tavallista kovempi pissahätä?", välitöntä vastausta edellyttäen?
Minusta ainoa työ, johon opettajan työtä voi verrata on toisen opettajan työ, ja vieläpä saman oppilaitostason ja opetettavan aineen/aineiden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattisurkeassa opettajilla on kesäloma, eikun opetukseton aika toukokuun alusta elokuun loppuun. Silti myös kesällä nauttivat yli 5000 eskon kuukausipalkkaa.
Ihanko tosi? Silloin kun minä opiskelin ammattisurkeassa, niin meillä oli läsnäolovelvoitteisia tunteja kesäkuun ensimmäisellä viikolla ja uusintakokeita järjestettiin juhannukselle asti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppuu nyt alkavana lukuvuonna oppitunnit perjantaisin klo 12. Tein nyt sen päätöksen, että teen hommat viikon aikana valmiiksi niin, että pääsen perjantaisin oikeasti lähtemään klo 12.30 aikaan kauppaan ja kotiin. Jihaa!
Mulla loppuu klo 13 aina perjantaisin (1.-2.-luokanope) ja puurran pitkiäkin päiviä, jotta perjantaina voin lähteä heti tuntien jälkeen koululta! Toki perjantaisin olen niin poikki, ettei ihan juhlimaan kykenisi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oppilaiden vanhemmat eivät pidä siitä, että perjantaina koulua on klo 16 asti. Kun näistä opettajien autoista ja niiden katoamisesta koulun pihasta oli paljon puhetta, niin päätettiin vetää yksi vuosi siten, että perjantaina koulua ja pakollisia aineita on mahdollisimman pitkään.
Ja mitä tapahtui:alkoi tulla kamala määrä valituksia, että nyt ei päästä ajoissa mökille, ei harrastuksiin, ei reissuun, kun koulua on noin pitkään.
yrittäkää nyt vanhemmat päättää, että haluatteko sen lapsen kotiin klo 14 vai klo 16. Molemmat ajat on näköjään kehnoja.
Ja arvatenkin näiden lasten vanhemmat ovat kaikki myös opettajia, kuka muu muka olisi perjantaina töistä vapaa mökille ennen klo 16.... Eiku.
Kotivanhempia, vuorotyöläisiä, niitä, joiden työaika alkaa jo klo 6, niitä, jotka tekevät saldoa muina päivinä sisään, että pääsevät silloin tällöin lähtemään reissuun/viikonlopun viettoon aikaisemmin, niitä, jotka tekevät etätöitä, tai niitä, joiden viikkotyöaika tasoitetaan lyhyemmällä päivällä perjantaina... ? Onhan näitä.
Pari pikku huomiota:
1. Suomessa on tuhansia opettajia eri asteilla. Jonkun tuttavan tai naapurin huomioilla muodostetaan kaikkivoipia näkemyksiä.
2. Opettajan työtä tehdään usein myös oppilaiden kanssa muualla kuin luokkatilassa koulussa.