Sairauspäiväraha vai työmarkkinatuki?
B-lausunnossa minut todetaan puolen vuoden ajaksi työkyvyttömäksi, ja lääkäri on rastittanut vaihtoehdon "sairauspäiväraha". Olen ollut jo pitkään työtön työnhakija ja saan sen 595 euroa kuukaudessa. Verkosta löysin tällaista:
"Jos olet saanut sairastumistasi edeltävän neljän kuukauden aikana työttömyysetuutta, sairauspäivärahasi on vähintään 86 % työttömyysetuuden määrästä."
Tämä ei kuulosta hyvältä. Onko minun pakko toimittaa B-todistus TE-toimistolle ja/tai Kelaan? Mieluummin vaikenen koko selkävammasta kuin luovun 80 eurosta kuukaudessa, joka näissä rahoissa on valtava summa.
Lausunnossa suositellaan pitkäaikaista kuntoutusta, "jopa osastomuotoista". Mitä tämä tarkoittaa? Kysyn teiltä tuntemattomilta sen vuoksi, että jos möläytän asian virkamiehille, en voi enää vetää sitä takaisin. En usko kaikkea (tai mitään), mitä minulle kerrotaan, mutta olisi silti kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteitä.
Kommentit (15)
Työttömänä työnhakijana sulla on velvollisuus ottaa työ tai koulutus vastaan, jos te-toimisto sellasta ehdottaa. Tosiasiassa se nyt on varmaan aika harvinaista, että niillä mitään on tarjottavana. Itse sairastuin työttömänä, enkä kirveelläkään saanut b-todistusta. Silloin oli se neljän hakemuksen sääntö ja pelkäsin aina, että joku vielä palkkaa mut. Ja tällaisia on todella paljon, oikeasti sairaita, jotka eivät saa sairaspäivärahaa ja rauhaa sairastaa. Mutta punnitse riskit, tiedät mua paremmin tämän nykymeiningin.
Minä olisin tuossa tilanteessa ihan hiljaa. Työttömänä kun työkyvyllä ei ole merkitystä. Eurot taleen vaan.
Jos "menetät" 80 euroa kuussa ni saat kai toimeentulotukea 🤔
En osaa tuohon sanoa, mutta melkein samanlaiset tunnelmat. Työkkärissä sanoin, et kun mulla on nyt näitä synnynnäisiä vikoja ja näitä ikäsairauksia, niin eikö mulle ois se "parempi paikka" olla työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka sillä 595e/4vk. - kun ne ei millään "kuntouksilla" parane?
Virkailija sanoi suoraan, et niinhän se olisi. .... No, lääkäri ei kirjoittanut (edes) saikkua, koska Kela (suuressa viisaudessaan) ei hyväksy sitä, näillä oireilla.
t. m59
Itsellä ainakin oli sairaspäiväraha parempi kuin työttömyysetuus.
Sairauspäivärahaa maksetaan 6 arkipäivältä (ma-la), työttömyyskorvaus 5 arkipäivältä (ma-pe). Siksi ne on käytännössä saman suuruiset. Kokeile Kela laskurilla!
Sairaspäivärahasta kertyy eläkettä ja ei ole työnhakuvelvoitetta. Huom. Pidä kuitenkin niin kauan työnhakusi voimassa, että saat Kelasta päätöksen. Voi tulla myös hylky.
Vierailija kirjoitti:
Jos "menetät" 80 euroa kuussa ni saat kai toimeentulotukea 🤔
Saan nyt asumistukea (jota vastikään pienennettiin paikkakuntarajan alentamisen vuoksi) ja toimeentulotukea. En usko, että jälkimmäistä nostettaisiin mistään syystä. Kaikki muutokset ovat olleet leikkauksia.
Ap
Maksetaan max 300 pv jonka jälkeen voi hakea eläkettä tai kuntoutustukea.
Vierailija kirjoitti:
En osaa tuohon sanoa, mutta melkein samanlaiset tunnelmat. Työkkärissä sanoin, et kun mulla on nyt näitä synnynnäisiä vikoja ja näitä ikäsairauksia, niin eikö mulle ois se "parempi paikka" olla työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka sillä 595e/4vk. - kun ne ei millään "kuntouksilla" parane?
Virkailija sanoi suoraan, et niinhän se olisi. .... No, lääkäri ei kirjoittanut (edes) saikkua, koska Kela (suuressa viisaudessaan) ei hyväksy sitä, näillä oireilla.
t. m59
Tuo on juuri sitä epämääräisyyttä, josta ei maallikko saa selvää. Edelliset kolme lääkäriä kirjoittivat vain Buranaa, myös niillä kerroilla, kun saavuin vastaanotolle paareilla. Tämä lääkäri taas kirjoitti todistukseen, että vaiva ei ole traumaperäinen, vaikka juuri sitä se on. TE-toimisto operoi läpinäkyvästi, mutta Kela on se mörkö, jolta saa aina odottaa pahinta, ja lopulta virkailija keksii jotain vieläkin pahempaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se kai laskettiin palkan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Ero taitaa olla 4€ paikkeilla sairauspäivärahan hyväksi. Jos siis ei lasketa palkan perusteella vaan työmarkkinatuesta.
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa maksetaan 6 arkipäivältä (ma-la), työttömyyskorvaus 5 arkipäivältä (ma-pe). Siksi ne on käytännössä saman suuruiset. Kokeile Kela laskurilla!
Sairaspäivärahasta kertyy eläkettä ja ei ole työnhakuvelvoitetta. Huom. Pidä kuitenkin niin kauan työnhakusi voimassa, että saat Kelasta päätöksen. Voi tulla myös hylky.
Kelan sivuilla sanotaan näin:
"Sairauspäivärahaa maksetaan omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää. Sairauspäivärahaa maksetaan arkipäiviltä. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin. Arkipyhiä ei lasketa arkipäiviksi."
Omavastuu 9 päivää ja arkipyhiä on tarkastelujaksolla kuusi kappaletta. Kaavan mukaan sairauspäiväraha olisi noin 83 euroa pienempi kuin työmarkkinatuki. Siitä otettaisiin vielä pois edellä mainitut 15 päivää eli yhteensä noin 480 euroa koko sairauspäiväraha-ajalta. Minun on mahdoton nähdä, mitä hyötyä tällaisesta olisi.
Ap
Tätä olen pelännyt. Työkkärin mielestä kuulun sairaslomalle mutten pääse. Nyt on työkkäri varannut heidän (työkkärin) lääkärille jälleen ajan marraskuulle. Sama lääkäri oli pari vuotta sitten jota vain nauratti. Ei sairaslomaa ei haettu eläkettä. Olen myös miettinyt suostunko kun tulot tippuu ja on pieni lapsikin.
Kuntoutuaksesi sun pitää olla sairaslomalla. Ei työtön.