Kiusallinen huomio opettajien työajoista.
Tiedän muutaman opettajan eräästä isosta koulusta. Ollaan juteltu heidän työn raknuudesta ja muustakin. Lukujärjestyksessä opetusta oppilaille/opettajille tasaisesti ma-pe 8-16. Arvatkaa, paljonko opettajien autoja on perjantaina klo 12. Entä klo 14?
Kommentit (210)
Mulla loppuu nyt alkavana lukuvuonna oppitunnit perjantaisin klo 12. Tein nyt sen päätöksen, että teen hommat viikon aikana valmiiksi niin, että pääsen perjantaisin oikeasti lähtemään klo 12.30 aikaan kauppaan ja kotiin. Jihaa!
Ammattisurkeassa opettajilla on kesäloma, eikun opetukseton aika toukokuun alusta elokuun loppuun. Silti myös kesällä nauttivat yli 5000 eskon kuukausipalkkaa.
Mun opettajaystäväni välillä päivittelee, kun työpäivä "venyy" klo 16 saakka. Mä siinä aina nauran ja totean, että mä olen joka päivä töissä vähintään klo 7.45 - 16.00, eikä sekään ole mikään erityisen pitkä päivä, vaain ihan normaali. Sitten tulee, että niin mutku...höpöhöpö.
En vähättele, opettajan työ on rankkaa, mutta turha tulla mulle valittamaan työpäivän pituudesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oppilaiden vanhemmat eivät pidä siitä, että perjantaina koulua on klo 16 asti. Kun näistä opettajien autoista ja niiden katoamisesta koulun pihasta oli paljon puhetta, niin päätettiin vetää yksi vuosi siten, että perjantaina koulua ja pakollisia aineita on mahdollisimman pitkään.
Ja mitä tapahtui:alkoi tulla kamala määrä valituksia, että nyt ei päästä ajoissa mökille, ei harrastuksiin, ei reissuun, kun koulua on noin pitkään.
yrittäkää nyt vanhemmat päättää, että haluatteko sen lapsen kotiin klo 14 vai klo 16. Molemmat ajat on näköjään kehnoja.
Ja arvatenkin näiden lasten vanhemmat ovat kaikki myös opettajia, kuka muu muka olisi perjantaina töistä vapaa mökille ennen klo 16.... Eiku.
Mun auto ei ole parkkiksella koskaan, koska kuljen julkisilla. Ja kyllä, lähden koululta mahdollisimman pian vikan tunnin tai kokousten jälkeen. Mulla on kolme lasta, joiden kanssa haluan olla ja kuskaan heitä myös harrastuksiin alkuillasta. Illalla teen kuitenkin taas töitä lasten ollessa ympärillä ja sitten nukkuma-ajan jälkeen pari tuntia tiiviisti tonne 23 saakka yleensä. Lauantaina ja pe iltaisin en tee töitä paitsi jos on pakko, mutta sunnuntai on työpäivä. Onko ap:n auto työpaikan pihalla 6 pvä viikossa? Ei sillä, ei ole minunkaan, mutta gteen kuitenkin töitä 6 pvä viikossa. Joka päivä en tee 8h töitä, mutta yhteensä tulee yli 40 kevyesti. Ja ne talkoot ovat hoituneet niin, että palkka ei ole tippunut, mutta työmäärä on lisääntynyt.
En selittele kenellekään, mitä ja missä töitäni oppituntien ulkopuolella teen. Antaa kateellisten länkyttää. Ja minä vaan nautin!!!
En jotenkin ymmärrä tätä katkeruutta opettajia kohtaan. Mun äiti on opettaja ja vaikka välillä lähteekin kotiin aikaisin niin se tekee kyllä sitten töitä kotona. Lapsena olin itse aika usein lastenhoitajan kanssa, kun äiti teki töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun opettajaystäväni välillä päivittelee, kun työpäivä "venyy" klo 16 saakka. Mä siinä aina nauran ja totean, että mä olen joka päivä töissä vähintään klo 7.45 - 16.00, eikä sekään ole mikään erityisen pitkä päivä, vaain ihan normaali. Sitten tulee, että niin mutku...höpöhöpö.
En vähättele, opettajan työ on rankkaa, mutta turha tulla mulle valittamaan työpäivän pituudesta.
Niin no. Hassua, että toteat opettajan työn olevan rankkaa, silti sinusta on oikein rinnastaa työtuntien määrä ihan yksi yhteen oman työsi kanssa.
En minäkään vähättele kenenkään työtä, mutta vaikkapa kuuden oppitunin pitäminen putkeen on jotain ihan muuta kuin kuusi (tai vaikka kahdeksan) tuntia kirjeiden lajittelua, kaljanmyyntiä, taimien istutusta tai lehtien jakamista. Kaikkia noitakin olen työkseni tehnyt ja ihan siinä määrin, että pystyh vertaamaan.
Opettajan työ vaan on ihan oma lukunsa. Ikävä kyllä sitä ei voi tietää henkilö, joka ei sitä itse tee, vaikka kuinka sanoisi, että "on se rankkaa" tai "tiedän sen olevan haastavaa enkä väheksy sen rankkuutta" - noilla ei sitä oikeaa kokemusta ja tietoa korvata.
Viime vuonna pääsin perjantaina klo 16, äsken sain syksyn lukujärjestyksen ja työpäivä päättyy perjantaisin klo 13. Kaikkina muina päivinä olenkin sitten töissä klo 8-15. Opetettavia tunteja on 33 eli kaiken suunnittelun teen viikonloppuisin ja kokeita korjaan sitten iltaisin. Mutta perjantaina yritän päästä aina kuin vain mahdollista lähtemään viimeistään klo 14. Ja Alkon kauttakin ainakin joskus. Hyi minua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Hassua, että toteat opettajan työn olevan rankkaa, silti sinusta on oikein rinnastaa työtuntien määrä ihan yksi yhteen oman työsi kanssa.
En minäkään vähättele kenenkään työtä, mutta vaikkapa kuuden oppitunin pitäminen putkeen on jotain ihan muuta kuin kuusi (tai vaikka kahdeksan) tuntia kirjeiden lajittelua, kaljanmyyntiä, taimien istutusta tai lehtien jakamista. Kaikkia noitakin olen työkseni tehnyt ja ihan siinä määrin, että pystyh vertaamaan.
Opettajan työ vaan on ihan oma lukunsa. Ikävä kyllä sitä ei voi tietää henkilö, joka ei sitä itse tee, vaikka kuinka sanoisi, että "on se rankkaa" tai "tiedän sen olevan haastavaa enkä väheksy sen rankkuutta" - noilla ei sitä oikeaa kokemusta ja tietoa korvata.
Alkuun voisi sanoa, että taimien istuttaminen tai postin jakaminen versus open työ ei ehkä ole se järkevin vertailupari. Ehkä paremmin pareiksi sopisi poliisin tai sairaanhoitajajan työ, jossa tehtävä on julkisen sektorin tarjoama verotuloihin perustuva palvelu yhteiskunnalta kansalaisille. Joten kommentoin em. kommenttia näin:
Ala-asteella opettava opettaja ei juuri työnteon määrästä rasitu. 1-3 luokkalaisten tuotosten tarkistamiseen ja korjaamiseen ei paljon aikaa mene, varsinkin, kun kokeita ei yleensä pidetä. Alaluokkia opettavan luokanopen työpäivän pituus on huomattavasti lyhyempi kaikkine opettajan kokouksineen ja ns. valmisteluineen kuin tavan duunarilla. Opettajan oppaat antavat valmiin tuntipohjan ja kokeet, jos laiskuus iskee. Opettajista ei monillakaan ole kokemusta toisenlaisen työn teosta, joten mikä tahansa tuntuu rankalta. Viikko pari hoitsuna, poliisina tms. saattaisi laittaa oman työn tarkastelun uuteen valoon. Jos koulussa lapset kiukuttelevat, niin hoitsuilla räkivät päälle vanhukset, päälle käkyvät juopot ja poliisilla osoittelevat aseella ne, jotka eivät edes peruskouluun kelpaa. Ja kyllä varmasti open palkka kelpaisi monelle raskaan työn raatajalle ja ne kesälomat, joululomat, syyslomat ja talvilomatkin. Opettajajien monet edut on jäänteitä menneiltä ajoilta eivätkä edusta enää millään tavalla nykytyöelämän ehtoja tai vaatimuksia. Eivätkä ole tasa-puolisia muiden ammattialojen ehtoihin. Se on nyt vain ihan faktahomma. Niille jotka älähtävät, voin sanoa toimineeni melkoisessa määrässä ammatteja, myös pätevänä opena. Syy miksi opettajana en ole, on se, että alakoulun open homma alkoi muutaman vuoden päästä tuntua hieman tylsältä, kun ne samat asiat toistuvat ja toistuvat ja toistuvat...ja toistuvat. Iso kunnioitus niille jotka jaksavat innostuneesti opettaa samoja juttuja vuodesta toiseen ja saavat lapsetkin innostumaan. On kuitenkin väärin, että yksi ammattiryhmä omaa etuja, joita ei muilla samantasoista ja vaativuudeltaan kovempaakin työtä tekevillä ole. Olisipa mahtavaa kohdata opettaja, joka tunnustaisi tuon epätasa-arvon ja ymmärtäisi sen oikeasti. Mutta puolueeton tarkastelutapa on vaikea taitolaji ja saavutetuista eduista on yllättävän vaikea luopua tai puhua kiihkottomasti ja realistisesti.
Palkkaa maksettiin vain pidetyistä tunneista, eli vaikka maanantaina 9-15 eli kuudesta tunnista. Koululle piti tulla viimeistään 40 minuuttia aiemmin. Kotiin pääsi lähtemään aikaisintaan 15:40. Kotona meni lähes kaikki illat tuntien suunnitteluun ja kirjoitusten/kokeiden tarkistamiseen ja tekemiseen.
Mikä hinku täällä on vähätellä opettajien työtä? Todellisuudessa opettajien työmäärä on paljon isompi kuin mistä maksetaan ja ei voi sanoa että en tee. Joku muu tulee sitten tekemään.
Mä olen toisella alalla, en opettaja. Naapurien mielestä teen tosi lyhyttä päivää, kun tulen usein kotiin jo kahden jälkeen. Se mitä naapurit eivät näe, on mun työpäiväni jatkuminen kotikoneen äärellä joka ilta vähintään parin tunnin ajan, usein huomattavasti pitempäänkin. Mutta helppoa mulla kuulemma on...
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin ymmärrä tätä katkeruutta opettajia kohtaan. Mun äiti on opettaja ja vaikka välillä lähteekin kotiin aikaisin niin se tekee kyllä sitten töitä kotona. Lapsena olin itse aika usein lastenhoitajan kanssa, kun äiti teki töitä.
Itse olen yläkoulun opettaja ja muistan joitakin vuosia sitten, kun hain lastani päiväkodista perjantaina klo 15.00 jälkeen oli monesti muut lapset jo haettu. Kyllä vissiin muillakin loppuu työt aiemmin, ai niin mutta sori, hehän tekevätkin oikeita töitä. Vain pidetyistä tunneista maksetaan.
Pari vuotta luokanopettajana ja voin kyllä tunnustaa, että järjestelin työni niin, että perjantaina lähdin töistä kotiin heti kun tunnit loppuivat klo 12.00. Tuntui aika luksukselta! Ehdin kydä kaupassa a tehdä viikkosiivouksen ennen kuin hain lapsen päiväunien jälkeen hoidosta. Mutta toisaalta taas sunnuntaina käytin monta tuntia seuraavan viikon valmisteluun, ja joka ikinen muu ilta viikolla 1-3 tuntia tein töitä kotona, usein muutenkin pitkiksi venyneiden päivien jälkeen.
Nämä on näitä ammatinvalintakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vähän riipu siitä mitä luokkaa opettaa. Tuskin nykyäänkään ekaluokkaisia siellä koulussa pidetään klo 16 saakka?
opettajalla menee kuitenkin noin 4 tuntia päivässä tuntien valmisteluun, kokeiden laatimiseen ja korjaamiseen, wilma-viesteihin, vanhempainiltoihin, ope-kokouksiin...
Opettajan työt jatkuvat kotona. Se olisi hyvä ottaa huomioon myrkkyä kylväessä.
Olisiko parasta että opettajien kummalliset työsopimukset purettaisiin ja kaikki pistettäisiin 8:00-16:00 työajalle, normaalilla työsopimuksella? Resurrointi niin että lähiopetus ja opetuksen ulkopuolinen työ ehditään tehdä tuon ajan sisällä. Kesälomatkin voisivat olla sitten kuten muillakin, jolloin voisi kehittää materiaaleja yms. sillä aikaa kun oppilaat eivät ole koulussa... Kuulostako reilulle kaikkien osapuolten osalta? Ei enää riistettäisi opettajia...
Juttu on vaan niin että tuota on yritetty, mutta opettajien ammattiyhdistykset ovat jarruttaneet kaikilla tasuilla. Mistähän johtuu?
Kiusallinen huomio muilta työpaikoilta (http://tyoelamauusiksi.blogspot.fi):
"Työturvallisuuskeskuksen työn ja tuottavuuden asiantuntijan Risto Tanskasen mukaan tehokas työaikamme on suunnilleen viisi tuntia päivässä. Kaikki muu aika kuluu odotteluun, jonotteluun, teknisten ongelmien ratkomiseen, keskittymishäiriöihin, keskeytyksiin, kollegoiden kanssa kuulumisten vaihtoon, Facebookiin ja muuhun ylimääräiseen."
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun opettaja, joka tekee vuodesta toiseen 50-60 h viikossa töitä tekee työnsä tehottomasti. Kyllä kuka tahansa saa aikaa kulumaan erilaiseen työhön liittyvään puuhasteluun, eri asia on viekö se asioita eteenpäin tai onko siitä vastaavaa hyötyä. Sen vuoksi nämä opettajien vuodatukset kymmensitä tunneista ilta- ja viikonlopputöitä tuntuvat vähän lapselliselta itsekorostukselta.
Huomasit olevasi väärässä kun kuvittelit että opettajilla on puolipäivätyö ja nyt sinua hävettää joten ainoa kortti jonka voit enää yrittää käyttää on lapsellisuuskortti. Eipä onnistunut sekään kun sait vain itsesi näyttämään lapselliselta typerykseltä.
Voi ei. Opettaja lähtee aikaisemmin koulusta. Hänelle ei kuitenkaan makseta kotona tehdystä työstä. Esim kokeiden korjauksista, kokeiden suunnittelusta, oppituntien suunnittelusta, yms joita kotona tekevät iltsisin. En ymmärrä, miksi pitää itkeä täällä jonkun toisen töistä/vapaista. Ruvetkaa itse opettajaksi, jos noin ahdistaa...