Annoin teineille kahden viikon ruokarahat käteen kun lähdimme mökille
Kumpikin sai 100€.
Toinen oli ostanut skeittilaudan, alefarkut ja jotain euron juustoja. Toinen osti ruokaa ja palautti 38€ minulle kun palasimme mökiltä. Tämä vastuullisempi oli ruokkinut myös veljeään kun tältä loppuivat viikon jälkeen raha..
Tyttö sai pitää 38€ jolloin pojan mielestä homma oli tietysti epäreilu.
Oppiiko tuo 16v ikinä vastuulliseksi?!
Tyttö oli verrannut jopa kilohintoja ja tehnyt ainakin makaronilaatikkoa, salaatteja ja keittoja.
Mikä olisi mielestänne oikea tapa opettaa poikaa nyt, että oppisi käyttämään rahaa? Tyttö oppi heti pelin idean. Ärsyttää, että joutui huolehtimaan myös veljestään!
Kommentit (30)
Jos toimit kuten julkinen sektori, lisäät pojan määrärahoja ja leikkaat tytön määrärahoja (koska tyttö näköjään pärjää vähemmälläkin). Nyt on hyvä tilaisuus opettaa lapsille, kuinka yhteiskunta toimii!
Otat skeittilaudan tuolta idioottilapselta pois. Tai sitten annat tytölle vastaavan summan rahana, koska muuten asetelma on tyttöä kohtaan todella epäreilu. Tällä tavalla annat molemmille lapsille tasapuolisen vanhemman mallin, joka ei syrji sukupuolen perusteella ja sen että jokainen kantaa vastuun omasta rahankäytöstään. Ja teet tuolle pojalle harvinaisen selväksi että mokasi.
Stadin Friidu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin sai 100€.
Toinen oli ostanut skeittilaudan, alefarkut ja jotain euron juustoja. Toinen osti ruokaa ja palautti 38€ minulle kun palasimme mökiltä. Tämä vastuullisempi oli ruokkinut myös veljeään kun tältä loppuivat viikon jälkeen raha..
Tyttö oli verrannut jopa kilohintoja ja tehnyt ainakin makaronilaatikkoa, salaatteja ja keittoja.
Mikä olisi mielestänne oikea tapa opettaa poikaa nyt, että oppisi käyttämään rahaa? Tyttö oppi heti pelin idean. Ärsyttää, että joutui huolehtimaan myös veljestään!Miten ihmeessä noin vähällä tullaan toimeen? Meillä on viikkoraha 300€ per lapsi. Maksamme myös ruoat,puhelimet, netit, meikit, vaatteet, hygieniajutut ja harrastukset jne. Tuo viikkoraha on niihin muihin kuluihin mitä teineillä on. Pienituloisena ei vaan ole vara antaa enempää.
Isäntäkin harmittelee sitä.
Viikkoraha 300e?? Meniköhän yksiköt sekaisin?
Siis eikö kyse ollutkaan kahdesta viikosta kuten ymmärsin otsikosta? Siihen nähden 100€/nenä/2 viikkoa on mielestäni aika vähän...
Mä antaisin lisää rahaa sille vastuulliselle lapselle. Perusteluna 1) ensiluokkainen toiminta 2) veljestään huolehtiminen ja sen aiheuttamien kustannusten korvaus.
Noin se oikeassa elämässäkin menee, vastuullisella on rahaa, jonka avulla se voi tehdä lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin lisää rahaa sille vastuulliselle lapselle. Perusteluna 1) ensiluokkainen toiminta 2) veljestään huolehtiminen ja sen aiheuttamien kustannusten korvaus.
Noin se oikeassa elämässäkin menee, vastuullisella on rahaa, jonka avulla se voi tehdä lisää rahaa.
Ainakaan rahallista korvausta hyväntekeväisyydestä harvemmin saa. Itse olisin ehkä sanonut tytölle että on hieno ele auttaa veljeä mutta ei se hänen velvollisuutensa ole. Vapaaehtoisesti toki saa käyttää rahansa hyväntekeväisyyteenkin. Poika taas varmasti olisi selvinnyt viikon hengissä niillä ruokatarpeilla jotka löytyy kaapista kotoa. Olisi voinut joutua syömään vähän huonommin kuin tyttö mutta sai ruuasta säästyneillä rahoilla ostettua toivomansa skeittilaudan.
Mä antaisin täysin vastuuttomille vanhemmille selkään.
Kai se poikakin jotain oppi. Olis oppinut enemman jos ei nossoksi kasvatettu siskonsa olisi ruokkinut. Siskon olisi pitanyt tossa tilanteessa lainata, ei antaa rahaa.. Noin tulee tytto toimimaan puolisonsakin kanssa, jaa alakynteen. Ja miten muuten ette omien lastenne jo teinien rahankayttoa ja luonnetta tunne? Provohan taa on.
Ja aika halvan skeittilaudan hankkinut, ei silla mitaan opi, satuttaa vaan itsensa, eli siinakin voisit kasvattaa paremmin, ihan normi jos alle 10v ostaa huonon mutta kylla teinin pitaisi alkeellisia hinta/laatu vertailuja osata tehda. Ja ehka ensi kerralla selitat paremmin jos ruokarahalla ostaa muuta tulee nalka ja opetat vastuullisempaa rahankayttoa myos tytolle. 
Stadin Friidu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin sai 100€.
Mikä olisi mielestänne oikea tapa opettaa poikaa nyt, että oppisi käyttämään rahaa? Tyttö oppi heti pelin idean. Ärsyttää, että joutui huolehtimaan myös veljestään!Miten ihmeessä noin vähällä tullaan toimeen? Meillä on viikkoraha 300€ per lapsi. Maksamme myös ruoat,puhelimet, netit, meikit, vaatteet, hygieniajutut ja harrastukset jne. Tuo viikkoraha on niihin muihin kuluihin mitä teineillä on. Pienituloisena ei vaan ole vara antaa enempää.
Isäntäkin harmittelee sitä.
Älä viitsi valehdella! Pienituloinen🤣🤣herää jo päikkäreiltä
Minkä takia lapsille piti antaa rahaa ruuan ostoon? Ainakin suurimman osan ruuista vanhemmat olisivat voineet hankkia valmiiksi kaappeihin. Sitten olisi voinut antaa vaikka kympin pari huvituksiin.