Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annoin teineille kahden viikon ruokarahat käteen kun lähdimme mökille

Vierailija
28.07.2017 |

Kumpikin sai 100€.
Toinen oli ostanut skeittilaudan, alefarkut ja jotain euron juustoja. Toinen osti ruokaa ja palautti 38€ minulle kun palasimme mökiltä. Tämä vastuullisempi oli ruokkinut myös veljeään kun tältä loppuivat viikon jälkeen raha..
Tyttö sai pitää 38€ jolloin pojan mielestä homma oli tietysti epäreilu.
Oppiiko tuo 16v ikinä vastuulliseksi?!
Tyttö oli verrannut jopa kilohintoja ja tehnyt ainakin makaronilaatikkoa, salaatteja ja keittoja.
Mikä olisi mielestänne oikea tapa opettaa poikaa nyt, että oppisi käyttämään rahaa? Tyttö oppi heti pelin idean. Ärsyttää, että joutui huolehtimaan myös veljestään!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin sai 100€.

Toinen oli ostanut skeittilaudan, alefarkut ja jotain euron juustoja. Toinen osti ruokaa ja palautti 38€ minulle kun palasimme mökiltä. Tämä vastuullisempi oli ruokkinut myös veljeään kun tältä loppuivat viikon jälkeen raha..

Tyttö oli verrannut jopa kilohintoja ja tehnyt ainakin makaronilaatikkoa, salaatteja ja keittoja.

Mikä olisi mielestänne oikea tapa opettaa poikaa nyt, että oppisi käyttämään rahaa? Tyttö oppi heti pelin idean. Ärsyttää, että joutui huolehtimaan myös veljestään!

Miten ihmeessä noin vähällä tullaan toimeen? Meillä on viikkoraha 300€ per lapsi. Maksamme myös ruoat,puhelimet, netit, meikit, vaatteet, hygieniajutut ja harrastukset jne. Tuo viikkoraha on niihin muihin kuluihin mitä teineillä on. Pienituloisena ei vaan ole vara antaa enempää.

Isäntäkin harmittelee sitä.

Vierailija
2/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin sen skeittilaudan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep. Taas on poika täysin vastuuton sekoilija, ja tyttö tietenkin fiksu, säästeliäs ja äidinkorvike.

Kerrot varmaan myös palstalla niitä loputtomia tarinoita, joissa juhlissa naiset raataa keittiössä ja miehet istuu olohuoneessa? Eikö?

Vierailija
4/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin Friidu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin sai 100€.

Miten ihmeessä noin vähällä tullaan toimeen? Meillä on viikkoraha 300€ per lapsi. Maksamme myös ruoat,puhelimet, netit, meikit, vaatteet, hygieniajutut ja harrastukset jne. Tuo viikkoraha on niihin muihin kuluihin mitä teineillä on. Pienituloisena ei vaan ole vara antaa enempää.

"viikon ruokarahat" Mitä iloa on rahasta jos ei edes ymmärrä lukemaansa?

Vierailija
5/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun tietää että joku huolehtii, niin voi tärvätä kaikkeen muuhun.

Enkä tiedä, pitäisikö kehua tyttäresi vastuullisuutta, vaan jutella hänen kanssaan että vaikka veli on perhettä, niin elatusvelvollisuutta ei ole sisarusten kesken. Siis on tietenkin ihan oikein jakaa omastaan, meilläkin harjoitellaan sitä asiaa. Mutta tyttö saa miettiä, että entä jos kyseessä olisikin poikaystävä ja pidempi ajanjakso - että hän ostaa ruuat, kokkaa ja siivoaa ja poikaystävä laittaa kaikki rahansa peleihin, autoonsa, johonkin muuhun.

Noin muuten sanoisin, että molemmat lapset hengissä viikon jälkeen, hyvä juttu.

Vierailija
6/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä mielestäni on opettaa asiat pienissä erissä. Ensin opetat lasta käymään kaupassa vaikka kauppalistan kera ja antaa ostoksiin tietty summa rahaa jos rahasta jää loput hän voi pitää. Seuraavaksi hän suunnittelee itse mitä kaupasta tulee hankkia jotta saadaan seuraavan päivän ruuat ym. sen jälkeen pariksi päiväksi, viikoksi ja vasta viimeisenä annetaan vastuu päättää kahden viikon ostoksista.

Vierailija
7/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on ypöyksin ja tosiaan itse vastuussa näkeekö nälkää eli ei.

Vierailija
8/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka provo onkin, niin: En antaisi erillisiä ruokarahoja. Eiköhän ne ole yhteisiä...

Vierailija
9/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiinnostaisi tietää minkälainen kasvatustyö on edellyttänyt tätä ihmiskoetta, jossa annetaan teinille viikon ruokarahat. Onko molemmat opetettu laittamaan ruokaa? Onko molemmilta edellytetty kirjanpitoa taskurahojen käytöstä, jotta oppivat budjetoimaan ja suunnittelemaan rahankäyttöä? Ovatko molemmat olleet mukana kaupassa ostamassa perheen yhteisiä ruokia, jolloin näkevät mitä ruoka maksaa? Ovatko molemmat tehneet pieniä täydennysostoksia ruokakaupasta itsenäisesti?

En nyt sano etteikö tuon ikäisen pitäisi jo pärjätä, mutta kyllä niillä teini-ikää edeltävillä vuosilla on aika iso merkitys siihen, miten teini pärjää tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
10/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep. Taas on poika täysin vastuuton sekoilija, ja tyttö tietenkin fiksu, säästeliäs ja äidinkorvike.

Kerrot varmaan myös palstalla niitä loputtomia tarinoita, joissa juhlissa naiset raataa keittiössä ja miehet istuu olohuoneessa? Eikö?

Mitä?

Ei tällä asialla ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Yksilöitä ne on lapsetkin! Meillä minä olin lapsena se hulivili ja velimies säästäväinen. Ihan hyvin opin ajastani.

Vierailija
11/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että on ypöyksin ja tosiaan itse vastuussa näkeekö nälkää eli ei.

Näin minäkin opin, ja olen se vastuullinen isosisko kuitenkin. Nyttemmin kahden teinin yksinhuoltaja, joten voin hyvin nähdä tuon tilanteen meilläkin.

Sitä paitsi pieni nälkä nuorella ihmisellä ei edes ole pahasta. Vaikka tietenkin äitinä huolehtii että onhan lapsilla lämmintä ja ruokaa ja kaikki hyvin. Mutta jollei päästä lasta opettelemaan, niin sitä ei saa kolmekymppisenä pois nurkistaan.

Vierailija
12/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?

Ei tällä asialla ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Yksilöitä ne on lapsetkin! Meillä minä olin lapsena se hulivili ja velimies säästäväinen. Ihan hyvin opin ajastani.

Ja tässähän veli teki fiksusti, sijoitti "omaisuuteen". Mitä jäi tytölle viikon jälkeen?

No ne ylimääräiset rahat, mutta silti kannattaa nyt vähän miettiä.

Nuoriso olisi tehnyt todella aikuisesti, jos olisivat keskenään sopineet rahojen käytöstä, miettineet yhdessä syömiset ja sitten jakaneet rahat. Nyt siinä oli kaksi yksilöä, joista kumpainenkin päätti itse, mihin rahat käyttää. Tämä on kuin joku vanhan testamentin kertomus, jossa on joku opetus!

Kannattaa ajatella asiaa noin niin kuin isomman kuvion kautta.

Vierailija
13/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on jo oppinut paskiaisten hyväksikäytöstä perusteet, mutta sillä on vielä petrattavaa asiassa. Nyt se vasta laittoi rahat taskuunsa mutta jätti täydellisen lypsämistilaisuuden käyttämättä. Tälläsessä tilanteessa vanhemmat ovat valmiita maksamaan paljon enemmän päästäkseen eroon lapsistaan. Summan voi kertoa vähintään 10 heti kättelyssä. Tytär on sitten menetetty tapaus. Toivokaa, että se löytää varakkaan ukon. 

Vierailija
14/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun tietää että joku pelastaa hädästä ei toivoakaan parannuksesta.

Mun veli on nyt 28v ja toivoton mammanpoika. Omat rahansa ryyppää ja tuhlaa kaikenmaailman turhuuksiin ja sitten voikin mennä mamman luo ja äitihän ostaa pojalleen ruokaa ja jopa tupakkaa. Aivan uskomatonta, mutta totta. Lopettakaa kaikki se höösääminen niin eiköhän ala oppimaan.

Vierailija
15/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika sai törsätä 100 euroa ja sai lisäksi ruokaa.

Tyttö sai 38 euroa ja sai lisäksi hoitaa veljensä ruokahuollon.

Kumpi voitti? Antaisin tytölle 200 e lisää ja sanoisin veljelle, että ensi kerralla lähtee teidän mukaanne sinne mökille.

Vierailija
16/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama! Ajalen pallit tänään. Pistän naisen imemään niitä, kasseja.

Mitä turhaa ajelemaan, nuolloon karvoineen. Ja mikset ottaisi samalla maksua?

Vierailija
17/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin Friidu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin sai 100€.

Jep jep, ja lehmät lentää :-) Kuvitteletko tosiaan, että uskotaan, että olette pienituloisia ja laitatte yksistään viikkorahoihin (vähintään, jos lapsia on kaksi) 2400 euroa kuukausittain...

Vierailija
18/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin Friidu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin sai 100€.

Et voi olla tosissasi, olen sairaalassa töissä hoitajana ja minä en voi käyttää "omiin menoihin" edes sitä 100 euroa viikossa. Siis sen jälkeen kun olen maksanut vuokran ym. pakolliset menot + ruuat. Asun yksin, ja vuokra on kohtuullinen.

Tuon täytyy olla provosointia, ei muuta.

Vierailija
19/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden viikon ruokaraha eli 50 euroa viikko? Se on jo mielestäni aika vähän, toki mahdollinen mutta vaatii jo suunnittelua.

Vierailija
20/30 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini kun jäi yksin viikonlopuksi isovanhempiensa luokse, oli itse käynyt omilla rahoillaan kaupassa ostamassa ruokaa, kun isovanhempien kaappi oli tyhjentynyt, eivät olleet tajunneet miten paljon tuo 16v syö, kyseessä siis poika. Oli myös ostanut vessapaperia kun oli melkein loppu.

Isovanhemmat kun palasivat reissusta, antoivat pojalle 50 euroa, vaikka ei hänen kauppareissulle ollut edes mennyt niin paljon tai hän ei edes pyytänyt mitään rahaa.

Minusta sinun olisi pitänyt ottaa skeittilauta pois, se raha oli tarkoitettu ruokaan eikä huvituksiin. Nyt on tyttöä kohtaan väärin, että hän joutui ruokkimaan myös veljensä ja veli sai uuden skeittilaudan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän