Meidän "ihana" uusperhe..
Minulla on kaksi lasta, jotka ovat nyt 10v ja 13v. Miesystävällä on 14v ja 16v lapset. Myös exäni uudella naisystävällä on lapsia, alakouluikäisiä ja miesystäväni exän uudella on myös lapset. Tuntuu, että lapsia ja nuoria on yhtäkkiä joka puolella. Alkuun minun rooli äitipuolena ei ollut helppo, mutta nyt sekin alkaa onneksi jo sujua. Omat lapset ovat täysin uudenlaisessa tilanteessa, kun yhtäkkiä kummassakin kodissa on uusia lapsia tai nuoria.. Onneksi he ovat suhteellisen sopeutuvaisia. Kaikkea joutuu silti jatkuvasti muokkaamaan ja tuntuu, että me ei miesystävän kanssa pystytä viettämään aikaa ikinä kahdestaan, kun aina on jomman kumman lapset paikalla. Kauheaa sanoa näin, sillä omiani tietenkin rakastan yli kaiken ja näistä uusistakin lapsosista ja nuorista välitän. Elämä on kuitenkin jotenkin kauhean sekavaa ja kiireistä. Tuntuu, että kaikki omat aikataulut tai lasten menot pitää katsoa varmaan kymmenen ihmisen kautta, että onnistuuko. Olen jopa alkanut miettiä, että pitäisikö kuitenkin ottaa nuo omat lapset ja mennä elämään niiden kanssa itsekseen. Toisaalta en voisi kuvitella eroavani ihanasta miesystävästäni.. Stressaa vaan jotenkin tämä kiireinen elämä, johon yhtäkkiä kuuluu niin valtavasti uusia ihmisiä.. Miten teillä muilla sujuu uusperheissä?
Kommentit (95)
Sinin tarvii vain sopia lastesi isän kanssa jos olette menossa reissuun jne. Että sopiiko. Miesystäväsi hoitaa saman lastensa äidin suuntaan. Mikä on vaikeaa? "Eroperheissä" on hyvä olla vakiintuneet tapaamiskäytännöt etävanhemman suuntaan tai viikko-viikko systeemi jotta niihin aikoihin kun on lapset itsellä voi suunnitella menoja lasen kanssa ym. keneltäkään kysymättä ja toisinpäin. Voitte myös 'pyöräyttää' tapaamisten ajoitukset niin että kaikki lapset ovat samaan aikaan teillä ja samaan aikaan poissa. Näin saatte myös parisuhdeaikaa on se sitten kerran kuussa viikonloppu tai mitä vain.
Mitä ne exien lapset vaikuttaa mihinkään? Elätte niiden omien lasten kanssa arkea. Ei niitä lapsia jotka ei ole sinun tai miehesi lapsia tarvitse ottaa huomioon tai nähdä.
Juuri noista syistä tein sen päätöksen, etten muuta uuden miehen kanssa yhteen, ennen kuin lapset ovat ns. lähteneet pesästä. Mielestäni oikea ratkaisu lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne exien lapset vaikuttaa mihinkään? Elätte niiden omien lasten kanssa arkea. Ei niitä lapsia jotka ei ole sinun tai miehesi lapsia tarvitse ottaa huomioon tai nähdä.
Ai sisaruspuolilla ei ole väliä?
Minusta ainoa tapa on ihan vaan elää omaa elämää omassa kämpässä siihen asti kun teinit lentää pesästä. Tällaiset järjettömät nuorisoleirit ei palvele ketään!
Totean tähän, että olen taas niin kiitollinen, että löysin aikoinani sen minulle tähtiin kirjoitetun kumppanin, jonka kanssa elän edelleen onnellisena.
Ei ole kummallakaan eksiä, eikä nyksiä. On vain ja ainoastaan me ja meidän lapset ja lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainoa tapa on ihan vaan elää omaa elämää omassa kämpässä siihen asti kun teinit lentää pesästä. Tällaiset järjettömät nuorisoleirit ei palvele ketään!
Juuri näin. Sisaruspuolilla ei ole väliä mikäli ne ei ole jomman kumman biologisia lapsia. Jos minulla ja miehellä olisi edellisistä suhteista lapsia ne otetaan huomioon ja omat yhteiset mutta ei mitään exien nyxien lapsia ja heidän yhteisiään.
Vierailija kirjoitti:
Totean tähän, että olen taas niin kiitollinen, että löysin aikoinani sen minulle tähtiin kirjoitetun kumppanin, jonka kanssa elän edelleen onnellisena.
Ei ole kummallakaan eksiä, eikä nyksiä. On vain ja ainoastaan me ja meidän lapset ja lapsenlapset.
...Kunnes elämä yllättää ja kupla puhkeaa. Yksikään eronneista ei ole mennyt naimisiin ja hankkinut perhettä sillä periaatteella että erotaan muutaman vuoden päästä :)
Hel*etin lapsellista porukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sisaruspuolilla ei ole väliä mikäli ne ei ole jomman kumman biologisia lapsia. Jos minulla ja miehellä olisi edellisistä suhteista lapsia ne otetaan huomioon ja omat yhteiset mutta ei mitään exien nyxien lapsia ja heidän yhteisiään.
Just näin! Ainoastaan ap: n omat ja miesystävän lapset vaikuttaa kuvioon, ei mikään muu.
Mietippä paljonko niitä lapsia stressaa kun ovat haluamattaan joutuneet tuollaiseen tilanteeseen.
Sinä olet valinnut tilanteesi, koska saat siitä jotain hyvääkin itsellesi. Mites lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Ainoastaan ap: n omat ja miesystävän lapset vaikuttaa kuvioon, ei mikään muu.
Sisaruspuolet vaikuttavat ap:n lasten tilanteeseen kun joka puolella on uusia lapsia. Saattaa lapsista tuntua että missään ei voi olla rauhassa.
Älä syytä lapsia vaa ootte aikaan saamattomia. Lähtisitte poikaystäväsi kanssa päiväristeilylle kahdestaan niin saatte olla kahdestaan, ja mikä estää teitä? Lapset eivät ainakaa...
Tuohon kuvioon, kun lisää uusperheiden lasten kaverit. Niin jo on hulinaa. Naapurissa tuli ero ja mies jäi asumaan omakotitaloon. Aloitti lähes välittömästi seurustelun naisen kanssa, jolla lapsia. Kun omat lapset ovat käymässä miehellä, niin naapurin lapset eivät aluksi voineet käydä moikkaamassa kavereitaan, koska heillä oli "vieraita" eli nainen lapsineen. Kun vierailu lopulta onnistui ei naisen poika tykännytkään vieraista leikkikavereista jne... ero sekoittaa monet asiat ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ne siinä perheessä elävät on kyllä pakko ottaa huomioon. Teineillä esim leirejä, kavereita, harrastuksia, kouluasioita jne ja aikataulut menee sietämättömiksi, jos kaikkia ei huomioi.
Vierailija kirjoitti:
Älä syytä lapsia vaa ootte aikaan saamattomia. Lähtisitte poikaystäväsi kanssa päiväristeilylle kahdestaan niin saatte olla kahdestaan, ja mikä estää teitä? Lapset eivät ainakaa...
Joo, nusauttamaan lisää tulevia heittopusseja.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon uusperhekuvioon sotkeutuu ties kuinka monta aikuista, koska exien nyxillä on omat exät jne. Kaikki laskevat itselleen lapsivapaata aikaa kuherteluun. Lapsen osa on olla ylimääräinen ja ulkopuolinen rasite romanssin tiellä.
Kuulostaa ihan painajaiselta. Ja tuollaista säätämistä se tuntuu olevan kaikilla tutuillakin uusperhekuvioissa. Omat lapset ovat nyt 9 ja 11 ja ydinperheessä asutaan. Mutta jos tulisi ero ja löytäisin uuden kumppanin, niin en löisi kenenkään kanssa hynttyitä yhteen ennen kuin omat lapset ovat muuttaneet pois. Tärkein syy siihen olisi nimenomaan lapset. Jos he joutuisivat omien vanhempien avioeron kokemaan, niin missään nimessä en haluaisi heitä vielä kiusata näillä uuspehekuvioilla. Ja olisi se muutenkin selkeintä ja helpointa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että teillä ei ole perhe hajonnut!
Mutta jotenkin kuulostat sellaiselta että teillä kaikki tehdään yhdessä ja vähintään vanhemmat liikkuu aina yhdessä. Not nice!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, taas siellä typerys huutelee. Kyllä se exä saattaa myös ärähtää ja sanoa, että he ottavat huomioon vain sun ja exän ja exän nyxän kakarat. Huomiotta jäisi ne sun nyxän kakarat. Mites suu nyt laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että teillä ei ole perhe hajonnut!
Mutta jotenkin kuulostat sellaiselta että teillä kaikki tehdään yhdessä ja vähintään vanhemmat liikkuu aina yhdessä. Not nice!
Mitä pahaa siinä on! Erikseenkö pitäisi luuhata baareissa, jotta kolmannelle pyörälle saa annettua tilaisuuden tunkeutua parisuhteeseen heikolla hetkellä?
Lapsia käy sääliksi. Joutuvat uusperheisiin ilman omia valintoja, jotka aikuiset tekevät. Millaiselta tuntuu oli ylimääräinen ja romanssin tiellä, kun on kotona tai "kotona".