Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?

Vierailija
28.07.2017 |

Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.

Kommentit (461)

Vierailija
221/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista miesopettajista. Meillä on neljä lasta ja kahdella oli miesope ja kahdella naisope alakoulussa. En tiedä, mitä se alimman alta meneminen miehillä on. Koska ihan samalla tavalla oppivat miesopettajankin luokassa lukemaan ja laskemaan ja muutkin asiat, mitä piti. Kaikki pääsivät alakoulun hyvin läpi.

Yläkoulun puolella oli muutama loistava miesope. Kuri oli heillä aina paljon parempi. Osa naisopettajista ei saanut mitään kuria porukkaan. Eli tuntityöskentely oli miesopettajien tunneilla paljon tiiviimpää.

Joten en kyllä ainakaan koululaisten äitinä allekirjoita tätä miesopettajien haukkumista.

Tuntemani miesopet keskittyvät siihen, "että heistä varmasti pidetään", ovat päälle liimatun rentoja ja jättävät tärkeitä asioita opettamatta.

Naisopettajien tuntema miesviha ja kateus on yllätys. Mistä tiedät mitä ja miten miehet opettavat luokissaan kun olet omalla tunnillasi omassa luokassasi?

Tokihan näitä miesopettajia on ollut sijaisenani: tuntisuunnitelmaa ei noudateta vaan pidetään hauskaa ja kerätään oppilailta irtopisteitä. Ja tokihan käymme pakollisissa tiimipalavereissa monen monta kertaa vuoden mittaan läpi mm. kurssisisältöjä, arviointikriteerejä ja yhteisiä vastuita. Kummasti aina lipsuu miesopeilla. Eivät maistu myöskään ylimääräiset pienimmätkään hommat, vaikka jonkun on pakko tehdä ne. Oppilaille koulun sääntöjen mukaan kuuluvia rangaistuksia ei anneta.

Äidit ja isit eivät tiedä tälläisistä opettajan toimista yhtään mitään. Näin yläkoulussa.

Sijaisten varaan ei voi koskaan laskea. Toisen opettajan arviointiin on vaikea puuttua. Miksi kukaan haluaisi yhtään ainoaa ylimääräistä hommaa? Idiootti sellainen on, joka niitä haalii. Voi kysyä, miksi niitä ylimääräisiä tehtäviä on tullut? Naisopettajat ovat ehkä niitä alkaneet innostuksissaan tehdä ja sitten ne ovat muuttuneet jokavuotisiksi, eikä sellaista enää jaksakaan yksin. Juuri nämä ylimääräiset pakollisiksi muodotuneet tehtävät ovat pahimpia palkattomia rangaistuksia. Niiden kouluun tuoneet opettajat ovat vihoviimeisiä pettureita, koska he ovat halunneet tai suostuneet tekemään ne ilmaiseksi ehkä saadakseen katsoa nenänvartta muita päin.

Sijaisen varaan pitää voida laskea, kun hän on saman oppiaineen kokenut opettaja - vaikka onkin mies.

Toisen arviointiin on voitava puuttua, kun kysymyksessä on sama oppiaine. On epäreilua oppilaita kohtaan, että toiselta saa tämän valtakunnan opetussuunnitelman mukaista opetusta ja arviointia ja toinen katsoo läpi sormien ja riisuu opetuksen sisältöä omaa laiskuuttaan ja suosiopisteitä saadakseen.

Ylimääräiset hommat tulevat aineryhmien yhteiseksi tehtäväksi rehtorin käskystä.

Arviointiini voi puuttua rehtori. Se on sodanjulistus jos toinen opettaja alkaa arvostella antamiani arvosanoja.

Vierailija
222/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oppilaillakaan ole sen helpompaa. Nyt jo miettivät, että pitää sietää opettajien outouksia ja toivovat etteivät saa jotain tiettyä opettajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun miesaineenopettaja ja myönnän kirkkain silmin, että pidän lyhyistä päivistäni. Kun on ollut hieno ilma ja koulu loppunut klo 11.45 (klo 8-12 opetusta), olen parhaimmillaan ollut kotiterassilla jo klo 12.15 kylmä olut avattuna. En jää pahemmin kouluun työpäivän jälkeen, vaan suunnittelen mieluummin kotona. 

Sinun kaltaisesi kanssa olisi kiva pitää jokin eheyttävä miittingi.

T. Naisope.

En epäile, etteikö sinunkin kanssasi olisi. Mitä ajattelit tähän miittinkiin sisältyvän?

Se ykmiesope

Vierailija
224/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin älkääkä kitiskö. Tarpeeksi kauan olette jo lomailleet. Ja ihan itse ammattinne valinneet. "Se on ammatinvalintakysymys". On meidän muidenkin duuneissa omat ikävät puolemme. Jos ette kykene, hakekaa saikkua.

Sori siitä, kun muutama vuosikymmen sitten halusin ihan vain opettaa suomalaisia. En kielitaidottomia  naisten naamaa sylkeviä ma-tuja.

Ensimmäiset vietnamilaiset venepakolaiset tulivat Suomeen jo 70-luvulla eli lähes 50v sitten.

Ihmettelen, miten rumasti täällä puhutaan mamuista. Vanhempana olen huolissani, jos opettajan asenteet siirtyvät lapsille, jotka ottavat esimerkin meiltä aikuisilta. Monessa kodissa kun lapselle opetetaan, kuinka ei saa kiusata tai olla rasistinen.

Vierailija
225/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oppilaillakaan ole sen helpompaa. Nyt jo miettivät, että pitää sietää opettajien outouksia ja toivovat etteivät saa jotain tiettyä opettajaa. 

Sama meillä, vaikka lomaa on vielä pari viikkoa, mutta lapsilla jo paineet siitä, kenen opettajan saa tai kenen oppilaaksi joutuu. Toisaalta ymmärrän lapsen paineet ja huolen, koska se vaikuttaa menestykseen ja läksyjen valmisteluihin.

Onneksi viime lukukautena opettajat olivat ok. ja arvosanat nousivat kohisten ja menivät mielellään kouluun, toisin kuin edellisenä vuonna, kun sattui muutama ala-arvoinen opettaja.

Minusta opettajan palkkaus pitäisi muuttaa suoriteperusteiseksi tai sitten hyvälle opettajalle pitäisi maksaa boonusta.

Vierailija
226/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin älkääkä kitiskö. Tarpeeksi kauan olette jo lomailleet. Ja ihan itse ammattinne valinneet. "Se on ammatinvalintakysymys". On meidän muidenkin duuneissa omat ikävät puolemme. Jos ette kykene, hakekaa saikkua.

Sori siitä, kun muutama vuosikymmen sitten halusin ihan vain opettaa suomalaisia. En kielitaidottomia  naisten naamaa sylkeviä ma-tuja.

Ensimmäiset vietnamilaiset venepakolaiset tulivat Suomeen jo 70-luvulla eli lähes 50v sitten.

Ihmettelen, miten rumasti täällä puhutaan mamuista. Vanhempana olen huolissani, jos opettajan asenteet siirtyvät lapsille, jotka ottavat esimerkin meiltä aikuisilta. Monessa kodissa kun lapselle opetetaan, kuinka ei saa kiusata tai olla rasistinen.

Et ihmettelisi, jos koulussa joutuisit työskentelemään mamu-lasten ja heidän perheidensä kanssa. Iso osa on suht harmittomia, mutta sitten osa on niin perseestä, että huhhuh... Naisia (suurin osa opettajista) ei tarvitse totella, kieltä ei ymmärretä sanaakaan vuosikymmenen asumisen jälkeen, lasten tavarat ja asiat riipin raapin, Wilmaa ei käytetä, yhteystiedot mitä sattuu, pukeutuminen usein ihan älytöntä säähän nähden useiden vuosien asumisesta huolimatta. Ruokailut, musiikintunnit, uskonnontunnit, liikuntatunnit pukeutumisineen ym. ym. Jatkuvasti joku tökkii, kun ei sovi heidän kulttuuriin. Ihan älyttömästi turhaa säätämistä ja selvittämistä. Maassa maan tavalla tai maasta pois.

Vierailija
227/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa muistaa, että siellä on myös niitä lapsia jotka tulevat vaikeista oloista (ei aina näy päälle tai ole köyhä perhe), he saattavat olla tosi herkillä tuntosarvet ylhäällä aikuisen mielialoista. Älkää tätä kaikkea vitutustanne kaatako lasten niskaan. Se on muuten tyypillistä, että ope ei suinkaan kaada pahoja fiiliksiään sen räyhäkkään pojan niskaan vaan valitsee helpomman kohteen kuten kiltin. Kamala työ, mutta oma valinta.

Vierailija
228/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin että isoperseinen naisopettaja pakottaisi nuuhkimaan pierujaan.

Vierailija
229/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta yläkoulun opena. Ensi keväänä haen opiskelemaan jotain ihan muuta.

Sori vaan sitten rehtori. Minäkään en enää jaksa.

Vierailija
230/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa muistaa, että siellä on myös niitä lapsia jotka tulevat vaikeista oloista (ei aina näy päälle tai ole köyhä perhe), he saattavat olla tosi herkillä tuntosarvet ylhäällä aikuisen mielialoista. Älkää tätä kaikkea vitutustanne kaatako lasten niskaan. Se on muuten tyypillistä, että ope ei suinkaan kaada pahoja fiiliksiään sen räyhäkkään pojan niskaan vaan valitsee helpomman kohteen kuten kiltin. Kamala työ, mutta oma valinta.

Jos _masentaa_, ei se ole sama kuin että _vituttaa_!

Vierailija
231/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla suorastaan vituttaa. Ammattia vaihtaisin heti - maailman pisimmästä lomista ( mistä muuten tieto on peräisin?), lyhyistä työpäivistä ja "huippupalkasta" huolimatta- jos olisi joku ammatti johon vaihtaa ja josta saisi suurin piirtein samantasoisia palkkaa.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijäksi! Siinä sulle hyvä ammatti.

Vierailija
232/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni, juuri eläköitynyt opettaja opettajakouluksesta, ennusti jo 90-luvulla, kuinka tulevat opettajat tulevat masentumaan ja upumaan työssään, kun elämän realiteetit ovat hukassa.

Alalle hakeutuu hiljaisia ja kilttejä kympintyttöjä ja he ovat täysin hukassa, kun työssään kohtaa erilaisen maailman ja elämän lähtökohdat mitä heillä itsellään on ollut.

Ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun satuin olemaan paikalla, kun opettajaopiskelija soitti ja ITKI, miksi hän ei saanut täysiä pisteitä tentistä, vaan siitä puutui pari pistettä ja se oli opiskelijalle katastrofi ja itkun paikka ja elämä kaatui pariin pisteeseen.

En tiedä onko opettajakoulutus muuttunut, mutta jo tuolloin kaivattiin muutos esim. mieskiintiöitä ja alalle soveltavuustestejä.

Vierailija
233/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää sekä lusmuilija-opet (usein miehiä) että nipottavat jokapaikan höylät, joiden mielestä työryhmiä ja porinaryhmiä ja ties mitä ryhmiä pitää olla jatkuvalla syötöllä koulun hengen, ilmapiirin, viihtyvyyden jne. parantamiseksi.

Tunnistan itsestäni sen verran kiltin tytön syndroomaa, että haluan tehdä työni hyvin. Olin aivan suu auki, kun juttelin vastavalmistuneen nuoren kollegan kanssa, ja hän kertoi, että tekee sekä tunnit että kokeet sillä silmällä, että itse pääsee kaikkein helpommalla. Kuulemma ei tällä palkalla parempaa tarvitse. Silti on itse valinnut alan, jonka palkka tiedetään etukäteen eli mitä ihmettä tuollainen asenne tarkoittaa. Minä yritän oikeasti saada oppilaat oppimaan. Minulla 15 vuoden kokemus opettajana, joten aihepiirin kyllä tunnen mutta minulla ei ole patenttiratkaisua jokaiselle luokalle tai siellä olevalle oppilaalle vaan on pakko kehitellä erilaisten oppijoiden mukaan niitä opetusmenetelmiä. En myöskään pidä ops:ia samana vuosikymmenestä toiseen vaan koen, että opetusta on myös muokattava sen mukaiseksi. Ihan oman 15-vuotisen urani aikana on jo opetusvälineet muuttuneet radikaalisti. Itse aloitin liitutaululla, sitten piirtoheitin ja kalvot, vhs-videot ja kauhea tappelu, missä luokassa on tv ja videonauhuri. Nyt on pitänyt opetella dokumenttikamerat ja tietokoneet, tabletit ja erilaiset sovellukset ja ohjelmat, joita voi käyttää hyväksi opetuksessa. Jos olisin pitänyt opetustani samana, olisin jäänyt jälkeen kaikesta teknisestä kehityksestä sekä ops:n mukaisista vaatimuksista.

Lisäksi haluan olla reilu arvioinnissani ja teetän erilaisia tehtäviä ja erityyppisiä kokeita, jotta erilaiset oppijat pystyvät näyttämään taitonsa tasapuolisesti. Olen saanut tästä hyvää palautetta, kollegani kun lätkii numeroita pärstäkertoimen ja yhden satunnaisen kokeen mukaan. Mutta on hän toki mukava miesope, joka juttelee kivoja. Tunnollisia oppilaita vain harmittaa, kun opetussuunnitelmaa ei seurata ja kirjoja päästään harvoin edes puoliväliin asti, kokeet ovat usein veikattavissa eli mitään ei tarvitse todella opetella, kaikki on vain hyvästä tuurista kiinni. Reilu miesope tuskailee, kun jotkut tytöt ja muutama harva poika on sellaisia ärsyttäviä nipoja. Mutta lusmut ja laiskat tykkäävät, kun hyvän numeron voi saada sillä, että on vain hyvä tyyppi.

Minun arviointikriteerini tiedetään etukäteen. Kokeet on merkitty ajoissa kalenteriin ja palautetta annetaan säännöllisesti kurssin aikana niin oppilaalle itselleen kuin myös vanhemmillekin. Kaikki nämä on kuulemma tämän miesopettajan mukaan akkojen hömpötyksiä, kun ennenkin on pärjätty ilman. Ei käytä wilmaa eikä anna palautetta kuin enintään oppitunnilla kaikkien kuullen.

Kyllä tämän työn voi järjestää monella tavoin. En itsekään siedä niitä, jotka haalivat kaiken maailman lisätehtäviä mutta lusmuilijat ovat epäreiluja oppilailleen oman laiskuutensa takia.

Vierailija
234/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla suorastaan vituttaa. Ammattia vaihtaisin heti - maailman pisimmästä lomista ( mistä muuten tieto on peräisin?), lyhyistä työpäivistä ja "huippupalkasta" huolimatta- jos olisi joku ammatti johon vaihtaa ja josta saisi suurin piirtein samantasoisia palkkaa.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijäksi! Siinä sulle hyvä ammatti.

Tai sitten poliisi, kätilö, lääkäri, parkkipirkko, ulosottomies, lehtimyyjä...

Vierailija
235/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös meidän koulussamme on näitä opetuksettomia päiviä rehtorin lellikeillä. Heidän ei kylläkään tarvitse edes hoitaa lo-tehtäviä eikä heille anneta esim. työryhmien vetovastuita. Kätevää! Nämä lusmut kehuvat, miten helppoa on, samalla kun toiset keikkuvat loppuunpalaneina ja katkerina - ja ihan syystä!!!

Opetuksen hoidan kunnolla, mutta myönnän olevani täyslusmu kun perustetaan työryhmiä ja etsitään niille vetäjiä. Vetäjäksi en ole joutunut ja työryhmien tapaamisaikoina sattuu olemaan oppitunti, huoltajatapaaminen tms., jos mahdollista. Työryhmät ovat tulleet ylimääräisinä kouluihin, kun "kiltit" marttyyriopettajat ovat halunneet tuottaa uutta sisältöä kouluihin. Innokkaina he aloittavat ja sitten ihmettelevät työmäärää, valittavat rehtorille, joka pakottaa lisää opettajia mukaan suunnittelemaan jonninjoutavia. Jos jotain työssäni inhoan, se on nämä muita parempina itseään pitävät maailmanparantajat, jotka ovat ujuttaneet työryhmät osaksi opettajien työtä. Palkkaa siitä ei saa ja se vaatii läsnäoloa oppituntien ulkopuolella. Sitten kehdataan kummastella, kun mitään ei saada aikaan, eikä ihmisiä tunnu kiinnostavan.

Olen kade, jos saat itse päättää, oletko vetovastuussa vai etkö ole. Meillä rehtori MÄÄRÄÄ vetovastuulliset, jotka ovat muutenkin työtaakkaansa alle luhistuvia naisopettajia. Lellikit ja miesopettajat vetävät lonkkaa. En tiedä mistä saisi apua tähän veemäiseen tilanteeseen.

Vierailija
236/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, joka vuosi sama homma. Toukokuun loppupuolella alkaa palstalla näkyä opettajien kommenteja siitä, kuinka ihanan pitkä loma on edessä ja kateellisille todetaan, että "ammatinvalintakysymys". Heinäkuun lopussa alkaa sitten valitus, kuinka raskasta työ on ja tämä valitus kestää aina tuonne toukokuun lopulle. Kuuluu ilmeisesti kulttuuriin valittaa työn raskaudesta ja tämä opitaan jo OKL:ssa. Mieheni on ope ja hän sanoin, että jo luennoilla painotettiin työn raskautta viikottain. Mutta aina jaksettiin myös korostaa, kuinka hienon ammatin opiskelijat ovat valinneet.

Vierailija
237/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin urani alkuvaiheessa ns. tunnollinen ja ei sillä saanut kuin vittuilua vanhemmilta. Sittemmin totesin että ei ole paskan vertaa merkitystä käytänkö tuntien suunnitteluun aikaa, ihan sama tulos on kuitenkin. 

Opettajana on hyvä olla kunhan ei polta itseään loppuun

Vierailija
238/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun miesaineenopettaja ja myönnän kirkkain silmin, että pidän lyhyistä päivistäni. Kun on ollut hieno ilma ja koulu loppunut klo 11.45 (klo 8-12 opetusta), olen parhaimmillaan ollut kotiterassilla jo klo 12.15 kylmä olut avattuna. En jää pahemmin kouluun työpäivän jälkeen, vaan suunnittelen mieluummin kotona. 

Haha. Arvaan. Olet matikan opettaja, ja hoidat tuntiesi suunnittelun vain avaamalla kirjan tunnin alussa. No niin, sitten lasketaan seuraava aukeama. Lisäksi olet (nais)reksin suosikki, jos olet saanut noin kivat lukujärjestykset. Kyllähän niitä lyhyitä päiviä on välillä, ja on tosiaan kivaa, mutta normaalisti on myös päiviä, jolloin opetusta on esim. 8-11 ja 14-16.

Vierailija
239/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Arvaan. Olet matikan opettaja, ja hoidat tuntiesi suunnittelun vain avaamalla kirjan tunnin alussa. No niin, sitten lasketaan seuraava aukeama. Lisäksi olet (nais)reksin suosikki, jos olet saanut noin kivat lukujärjestykset. Kyllähän niitä lyhyitä päiviä on välillä, ja on tosiaan kivaa, mutta normaalisti on myös päiviä, jolloin opetusta on esim. 8-11 ja 14-16.

Olet täysin väärässä. Olen kielenopettajamies. Reksi on mies, ei ole homo. En minäkään. Minulla on ollut jo vuosikausia n. 21 opetusviikossa. Lasketko siitä, paljonko se tekee keskimäärin päivää kohden. Ottaisin mieluusti enemmän, mutta ei ole saatavissa. On minulla ollut jopa kahden tunnin päiviä, viime keväänä maanantaisin klo 8-10. Muina päivinä sitten enemmän. Tiedän tarkkaan, mitä teen tunneillani. Ei sitä hatusta vedetä.

Vierailija
240/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja illat ja viikonloput kuluvat töitä tehtäessä. Samoin syysloma ja hiihtoloma. Tiedoksi teille, jotka haikailette lomailua. Teen lukuvuoden aikana lomapäivien työt ennakkoon. Lukukausien lopussa olen aivan puhki.

Hmm...olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun opettajat tekevät töitä iltaisin, viikonloppuisin, lomina...Toisaalta sen ymmärtää, miksi viimeistään puolelta päivin perjantaina on kiire sinne kotiin "kokeita korjaamaan".

Vierestä katsoneena, eivät opettajat niitä iltapäivätunteja käytä kouluhommien tekemiseen. Kokeen jälkeen saattaa mennä seuraava ilta tai pari kokeita korjaillessa, mutta muu koulutyö ei ainakaan valu arkeen. Ihan mukavaa työtä ja elämää, vähän työyhteistöstä riippuen mutta sitähän se on muillakin aloilla. Omiin työaikoihinkin pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon, mikä meillä helpottaa että mies hakee sitten lapsen aikaisin hoidosta hoitaa kesälomalla. 

Helppo se on osaamattoman sivusta huudella. Meillä opettajasuvussa valui se aika kaikkeen muuhun kuin omiin lapsiin. Muista täytyi pitää huolta tavalla tai toisella vapaa-ajallakin. Suutarin lapsella ei ole kenkiä.