Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?

Vierailija
28.07.2017 |

Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.

Kommentit (461)

Vierailija
181/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu, että ne vanhemmat pitäisi laittaa takaisin kouluun. Nurkassa seisomisesta voisi osa aloittaa.

Voi tätä samaa virttä on veisattu jo ikiajan, ainakin niin kauan, kuin minä muistan eli 60-luvulta alkaen kun olin kansakoulussa. Ihan samanlaista touhua se oli jo silloin, joidenkin opettajien kohdalla.

Mielestäni, kautta maailman sivun, suurin haaste opettajilla on ollut oppilainen kunnioituksen, arvostuksen ja luottamuksen saaminen.

Ja se on ihan itse ansaittava, oli ammatti mikä tahansa.

Vierailija
182/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin älkääkä kitiskö. Tarpeeksi kauan olette jo lomailleet. Ja ihan itse ammattinne valinneet. "Se on ammatinvalintakysymys". On meidän muidenkin duuneissa omat ikävät puolemme. Jos ette kykene, hakekaa saikkua.

Sori siitä, kun muutama vuosikymmen sitten halusin ihan vain opettaa suomalaisia. En kielitaidottomia  naisten naamaa sylkeviä ma-tuja.

Meillä maahanmuuttajat käyttäytyvät sinänsä yleensä ihan ok, vanhempien kanssa välillä säätöjä kulttuurisyistä. mutta on se kyllä sen päiväistä sähläämistä, miten opettaa luokkaa jossa osa osaa, osa ei viitsi, osa ei pysty (olemaan edes paikallaan tai suhtautumaan opettajan ohjeisiin asiallisesti), muutamalla on liikuntavamma tai näkövamma (esim osa toiminnallisesta harjoituksista olisi heille jopa vaaraksi), ja sitten tosiaan on useita, joiden kanssa yhteistä kieltä ei oikein ole ja jotka opillisestikin ovat eri vaiheessa kuin ikäluokka yleensä. Ihan alan olla pihalla, miten tätä hommaa pitäisi tehdä niin että kaikilla keskimäärin olis hyvä olla ja sitä myöten voisivat oppia :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluussa ärsyttää rehtorin rakentama "hovi": hänen suosikeilleen on jälleen tehty lukujärjestykseen opetuksettomia päiviä . Itse vastustan moisia päiviä enkä niitä tod. itselleni haluaisikaan, MUTTA tuollaiset ylimääräiset lomapäivät kultapossukerholle tietävät tosi paskoja lukujärjestyksiä muille tyyliin seitsemän oppituntia perjantaina. Nämä loisopet ovat lisäksi luokanohjaajia, joten mielestäni heidän pitäisi olla koululla saatavilla jokaisena koulupäivänä. Opetuksettomat päivät pitäisi kieltää! Rehtorillemme lukujärjestys on todellinen keino palkita tai rangaista alaisiaan.

Vierailija
184/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden maahanmuuttajien kanssa pitää meilläpäin tilata aina tulkki mitä vähäpätöisimpään neuvotteluun. Ai niin, ovat asuneet maassa yli kymmenen vuotta, vaan ei osaa. Joskus ehdottavat lasta tulkiksi. Sehän varmaan kertoo, miten tuli kepposteltua välitunnilla ja läksyt tekemättä.

Vierailija
185/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön koska en jaksanut sitä työtä mutta kiitän ja ylistän kaikkia jumalia etten ryhtynyt opettajaksi vaikka se oli ykkössuunnitelmani monta vuotta. Olisin jo vainaa. Auktoriteettininon heikko, energiani ei riitä edes omien lasten kasvattamiseen. Mä niin kunnioitan ja arvostan opettajia! Ansaitsisitte joka päivä punaisen maton töihin.

Vierailija
186/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo alkaa "itkeä" jo heinäkuun ekalla viikolla, että kohta loppuu loma, vaikka sitä on jäljellä vielä enemmän, kuin minulla on koko vuotena 4+1 viikkoa. Jotain suhteellisuuden tajua teillekin opettajat.

Vierailija
187/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmistani oli ala-asteen ope ja aina lopetti työt 13-14 maissa ja nukkui päiväunet työpäivän päätteksi. Ei korjaillut mitään kokeita eikä vastaillut sähköposteihin eikä suunnitellut tunteja iltaisin. Joskus joku oppilaan vanhempi soitti ja ilmoitti lapsen sairaspoissaolosta ja puhelu kesti pari minuuttia. Ja lomat kyllä lomaili ihan niinku muutkin. Mutta silti aina oli valittamassa miten on niin rankkaa ja työ raskasta. Opettajat osaa kyllä valittamisen ja marttyyri-/uhriasenteen "kun minulla on niiiiin kaikkein raskainta tää työ". Ihan oikeasti, jos vähemmän valittaisitte niin jaksaisittekin varmasti paremmin. Miettikää oikeasti miten rankkaa on esim.yötyötä/vuorotyötä tekevillä kun koko ajan on univajetta ym. ja elämää voi suunnitella vaan muutaman viikon kerrallaan eteenpäin (kun ei tiedä työvuoroista) tai jatkuvaa reissutyötä tekevillä tai asiakas-/potilastyötä tekevillä, kun koko ajan joka suunnalta vaaditaan sinulta ihan hirveesti ja oot vastuussa pahimmassa tapauksessa toisen hengestä ym. Opettajien valittaminen taitaa olla opittu toimintamalli ja kuuluu opetusalan "kulttuuriin" ja on tapa vaan yrittää kääntää muiden huomio itseen ja tehdö itsestään niiiiin "tärkeä". Voi huoh!!

Vierailija
188/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo mitkä lie venepakolaisvinosilmät potkivat jo aikoinaan koulun käytävien seiniä. Niitä piti kuulemma ymmärtää väkivallan pelossa, kun olivat traumaattisista olosuhteista. Tuli traumaa sitten meillekin.

Vierailija
189/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh Huh mitä asenteita ja kommentteja suomalaista opettajilta...

Enpä haluasi laittaa lapsiani suomalaiseen peruskouluun, jos opettajilla on noin kielteiset asenteet opettamiseen.

Nyt ymmärrän sekin, kun luin Pisa-tutkimuksia, miksi lapset kokevat koulun niin kielteiseksi ja ahdistavaksi paikaksi Suomessa.

Tämä keskustelu motivoi yhä enemmän laittamaan rahaa säästöön ja valitsemaan itse lasten opinahjon.

Vierailija
190/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhemmistani oli ala-asteen ope ja aina lopetti työt 13-14 maissa ja nukkui päiväunet työpäivän päätteksi. Ei korjaillut mitään kokeita eikä vastaillut sähköposteihin eikä suunnitellut tunteja iltaisin. Joskus joku oppilaan vanhempi soitti ja ilmoitti lapsen sairaspoissaolosta ja puhelu kesti pari minuuttia. Ja lomat kyllä lomaili ihan niinku muutkin. Mutta silti aina oli valittamassa miten on niin rankkaa ja työ raskasta. Opettajat osaa kyllä valittamisen ja marttyyri-/uhriasenteen "kun minulla on niiiiin kaikkein raskainta tää työ". Ihan oikeasti, jos vähemmän valittaisitte niin jaksaisittekin varmasti paremmin. Miettikää oikeasti miten rankkaa on esim.yötyötä/vuorotyötä tekevillä kun koko ajan on univajetta ym. ja elämää voi suunnitella vaan muutaman viikon kerrallaan eteenpäin (kun ei tiedä työvuoroista) tai jatkuvaa reissutyötä tekevillä tai asiakas-/potilastyötä tekevillä, kun koko ajan joka suunnalta vaaditaan sinulta ihan hirveesti ja oot vastuussa pahimmassa tapauksessa toisen hengestä ym. Opettajien valittaminen taitaa olla opittu toimintamalli ja kuuluu opetusalan "kulttuuriin" ja on tapa vaan yrittää kääntää muiden huomio itseen ja tehdö itsestään niiiiin "tärkeä". Voi huoh!!

Voi huoh, ketä tässä ketjussa kiinnostaa sun lusmuvanhempasi työt 80-luvulla... olisko vähän maailma muuttunut sittemmin. :)

Vierailija
191/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lapsena olen nähnyt kaikki metkut. Työ on todellakin rankkaa ja se kokonaispäiväaika on todellisuutta. Kokeet, vanhemmat, vanhempien vaatimat oppilaiden vapaa-ajan hauskutukset jne. Ilta kymmeneltäkin soitetaan kotiin, kun lasta hieman ahdistaa ties mikä taas tällä kertaa. Enemmän sitä vanhempaa.

Vierailija
192/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin älkääkä kitiskö. Tarpeeksi kauan olette jo lomailleet. Ja ihan itse ammattinne valinneet. "Se on ammatinvalintakysymys". On meidän muidenkin duuneissa omat ikävät puolemme. Jos ette kykene, hakekaa saikkua.

Sori siitä, kun muutama vuosikymmen sitten halusin ihan vain opettaa suomalaisia. En kielitaidottomia  naisten naamaa sylkeviä ma-tuja.

Meillä maahanmuuttajat käyttäytyvät sinänsä yleensä ihan ok, vanhempien kanssa välillä säätöjä kulttuurisyistä. mutta on se kyllä sen päiväistä sähläämistä, miten opettaa luokkaa jossa osa osaa, osa ei viitsi, osa ei pysty (olemaan edes paikallaan tai suhtautumaan opettajan ohjeisiin asiallisesti), muutamalla on liikuntavamma tai näkövamma (esim osa toiminnallisesta harjoituksista olisi heille jopa vaaraksi), ja sitten tosiaan on useita, joiden kanssa yhteistä kieltä ei oikein ole ja jotka opillisestikin ovat eri vaiheessa kuin ikäluokka yleensä. Ihan alan olla pihalla, miten tätä hommaa pitäisi tehdä niin että kaikilla keskimäärin olis hyvä olla ja sitä myöten voisivat oppia :(

No just. Ope kirjoittaa että on neuvoton ja heti joku tuossa jo räksyttää perässä sitten että onpa "kielteinen asenne".

Vierailija
193/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on maailma muuttunut ja ihmiset (opettajat!) on entistä heikompia kestämään minkäänlaista stressiä tai kuormitusta. Ei osata tehdä työtä sopivasti, mutta riittävästi vaan vaaditaan itseltä enemmän ja enemmän (vaikkei edes muut vaatis) ja samalla valitetaan ja uhriudutaan ja sit ollaan ihan tööt.

Vierailija
194/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma-tuista on pelkkää riesaa. Kansainväliset luokat ovat jees, fiksuja. Nämä kotoutettavat saisivat kyllä heti sen paluulipun tämän open toimesta. Edes aikuisena ei ole kuin niihin p-duuneihin.

Vierailija
195/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisopettajat stressaavat aivan liikaa. Tämä säteilee myös oppilaisiin. Rento miesopettaja on malli siitä, että tässä maailmassa ollaan kaikki vain rajattu aika, kouluikä on lyhyt ja se on parempi viettää inhimillisesti kuin nipottaen. Yhteisistä säännöistä pidetään kiinni ja heikompia tuetaan, mutta yhtä aikaa voi ihan hyvin olla rento ja mukava, eikä mikään nuttura kireällä oleva stressi-Liisa!

Vierailija
196/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko vastata siihen puhelimeen kymmeneltä illalla tai lukea sähköposteja? Ei. Liika tunnollisuus kostautuu...sen sijaan et syyttää muita (oppilaat, oppilaiden vanhemmat, kollegat, rehtori, työ, yhteiskunta) voi katsoa peiliin.

Vierailija
197/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johdossa vikaa kirjoitti:

Paluussa ärsyttää rehtorin rakentama "hovi": hänen suosikeilleen on jälleen tehty lukujärjestykseen opetuksettomia päiviä . Itse vastustan moisia päiviä enkä niitä tod. itselleni haluaisikaan, MUTTA tuollaiset ylimääräiset lomapäivät kultapossukerholle tietävät tosi paskoja lukujärjestyksiä muille tyyliin seitsemän oppituntia perjantaina. Nämä loisopet ovat lisäksi luokanohjaajia, joten mielestäni heidän pitäisi olla koululla saatavilla jokaisena koulupäivänä. Opetuksettomat päivät pitäisi kieltää! Rehtorillemme lukujärjestys on todellinen keino palkita tai rangaista alaisiaan.

Huono rehtori on huono rehtori, mutta oppitunniton päivä tarkoittaa, että muina päivinä on enemmän oppitunteja. Jos sinulla on perjantaisin seitsemän tuntia, on jokin muu päivä lyhyempi. Minulla on ollut kolmena vuotena oppitunniton päivä, keskiviikko, torstai tai perjantai ja mukavalle on tuntunut.

Vierailija
198/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alakoulussa koulunkäynninohjaajana ja minun mielestäni aika iso osa opettajista on turhasta vinkuvia kitisijöitä. Kiltit kympin tytöt ovat hakeutuneet opettajiksi ja kun sitten törmäävät vähän erilaisiin perheisiin ja lapsiin kuin heidän ihannemaailmassaan olisi, niin eivät tunnu kestävän.

Työaika alakoulussa on erittäin lyhyt ja valmistelut olemattomia. Didaktiikka ja pedagogiikka ei ihan vuosittain vaadi päivitystä, kuin alkuopetuksessa opetetaan JanicaNicoja lukemaan ja laskemaan. Kolmannesta eteenpäin olevatkin ainekokonaisuudet ovat niin alkeellista kamaa, että kuka tahansa lukion käynyt aikuinen osaa niitä vetää ilman valmisteluja, puhumattakaan viisi vuotta opetusta opiskelleet maisterit.

Uusi opsi on johtanut siihen, että 4-6 luokkalaiset ovat osin oman onnensa nojassa, kun keskenään yrittävät koulun käytävillä "ilmiöoppia". Käytännössä homma menee eriasteiseksi häröilyksi, koska luokanopettajat haukottelevat luokissaan ja valittavat paskaa työtään.

Hankalimmat oppilaat sysätään koulunkäynninohjaajien kontolle jonnekin käytäville ja siivouskomeroihin "opiskelemaan". Juuri ne lapset, jotka tarvitsisivat eniten sitä opettajan ammattitaitoa. Mutta ei, on kivampi puuhastella tulevien kilttien kympin tyttöjen kanssa.

Kun sitten puolenpäivän jälkeen alkaa oppilaiden koulupäivät päättymään, niin opet jäävät luokkiin "valmistelemaan" ja vastailemaan Wilmaviesteihin, mutta kahdelta alkaakin jo ulko-ovi käymään ja kolmen jälkeen ei koulusta löydy enää kuin rehtori ja koulusihteeri. Johan siinä päivällä mittaa kertyikin, 6-7h. Huh huh.

Kesälomatkin kuluvat kuulemma valmisteluissa. Kumma juttu kuitenkin, että elokuussa saa viikon-pari odotella, ennenkuin kaikkien luokkien lukujärjestykset yms. ovat kunnossa.  Koska tosiasiassa kukaan ei tee mitään tulevan lukuvuoden hyväksi ennen viimeistä viikkoa, jolloin tullaan laittamaan kivoja kuvia luokan seinille ja pulpetit ojennukseen.

Koulu (alakoulut ainakin) elää ihan kummallisessa kuplassa muuhun työelämään nähden. Lyhyet päivät ja jatkuvasti lomailua. Kesän opetukseton aika kruununa kakussa. Ja ei millään muka jaksa, ei millään. Menisivät kymmeneksi vuodeksi jonnekin "tuottavaan" työhön, niin osaisivat taas arvostaa siistejä sisätöitään pitkillä lomilla.

Miksi olet itse kouluavustajana? Eikö kannattaisi ryhtyä opettajaksi, kun sitä hommaa osaisit epäilemättä tehdä vallan hyvin? Nyt palkkasi on puolet opettajan palkasta, ja kesällä joudut työttömäksi tai tuuraajaksi joihinkin muihin kunnan hommiin. Toisaalta joskus itse mietin, että irtisanoutuisin yläkoulun opettajan virasta ja ryhtyisin avustajaksi. Voisi aamulla mennä ns. valmiiseen pöytään ja iltapäivällä jättää työasiat työpaikalle. Vaihdetaanko?

Ikää on ihan liikaa opettajaksi opiskeluun. Muuten kyllä. Opettajan (ja koulunkäynninohjaajan) työ alakoulussa luokanopettajana on niin lupsakkaa touhua verrattuna aikaisempaan työuraani, että mielelläni tosiaan nostaisin tuplapalkkaa opettajan ominaisuudessa. Mutta jos sinua ahdistaa olla tuplapalkalla siisteissä sisähommissa, niin miksi et tosiaan ryhdy sanoista tekoihin ja loikkaa koulunkäynninohjaajan hommiin? Kun siinä mielestäsi kaikki on "valmiiksi tehty".  Juridisesti ehkä niin, mutta käytännössä varsinkin pienluokalla ohjaaja tekee hyvin pitkälle samoja hommia opettajan kanssa. Se kuuluisa "pedagoginen" vastuu puuttuu, mutta käytännössä olemme samoissa HOJKS-palavereissa, sossu-palavereissa, keskustelemme vanhempien kanssa koulujutuistakin kun vanhemmat hakevat erkkalapsensa iltapäiväkerhoista (erkkalapsillahan on oikeus koko peruskoulun ajan iltapäiväkerhoiluun...), vedämme jakotunteja hyvinkin itsenäisesti, you name it.

Tykkään työstäni enkä valita kuin palkkaa, joka tosiaan on puolet alakoulun open palkasta. En pysty ymmärtämään sitä luokanopettajien kitinää surkeasta työstä. Kuten joku tuolla aiemmin jo sanoi, muutamaksi vuodeksi pakkotahtiseen liukuhihnavuorotyöhön kellokortin ohjaamana, niin johan osaisi taas arvostaa opetustyön keveyttä ja älyttömän pitkiä vapaita. Tuntuukin, että opettajiksi valikoituu valintaprosessissa sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikein tunnu kestävän pienintäkään säröä pikkusievään porvarilliseen maailmankatsomukseensa, eivätkä _oikeasti_ pysty samaistumaan niihin pikkupettereihin ja suvipilviin, joille elämä ei ole ihan niin helppoa koulussa eikä kotona. Iso osa opettajista on kotoisin ylemmän keskiluokan perheistä ja sen kyllä huomaa. Niitä kilttejä kympin tyttöjä, joille on vaikeaa kohdata muunkaltaista elämää.

Jos vedät jakotunteja itsenäisesti, sinulle pitää maksaa siitä opettajan palkka. Älä tee sitä avustajan palkalla. Jos et jaksa enää opiskella opettajaksi, voit aina ryhtyä tekemään sijaisuuksia. Sinun kokemuksellasi saat niitä varmasti helposti, ja palkkakin olisi nykyistä parempi. Monessa koulussa tarvitaan melkeinpä vakituisia sijaisia. Kuulostaa siltä, että sinulla olisi siihen työhön hyvät ominaisuudet, koska sijaiselta jos keneltä kysytään hyviä ryhmänhallintataitoja ja elämänkokemusta. Koska pystyt samaistumaan haastavien oppilaiden maailmaan, sijaistaminen olisi kuin sinulle tehty. Pääsisit myös nauttimaan pitkistä vapaista illoista, koska vakituinen opettaja hoitaisi tuntiesi suunnittelun ja arvioinnit.

Vierailija
199/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi huoh, ketä tässä ketjussa kiinnostaa sun lusmuvanhempasi työt 80-luvulla... olisko vähän maailma muuttunut sittemmin. :)

Pointtini oli et opettajat ovat aina valittaneet ja opet valittavat tekivät työnsä sitten miten hyvin tai lusmusti.Kun opettajana olemiseen nyt vaan näköjään kuuluu kaikesta valittaminen ja työn raskauden tuskailu et ois "vakavasti otettava" ope.

Vierailija
200/461 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun miesaineenopettaja ja myönnän kirkkain silmin, että pidän lyhyistä päivistäni. Kun on ollut hieno ilma ja koulu loppunut klo 11.45 (klo 8-12 opetusta), olen parhaimmillaan ollut kotiterassilla jo klo 12.15 kylmä olut avattuna. En jää pahemmin kouluun työpäivän jälkeen, vaan suunnittelen mieluummin kotona.