Muita joille tulee KAURASTA ripuli ja vatsanväänteitä?
Aloin syömään kauraa päivittäin kun lääkäri suositteli. Vaihdoin siis päivittäisen vehnän ja rukiin syömisen tähän. Nyt on ollut useampana päivänä kipeitä vatsanväänteitä ja kaura tulee sulamattomana vellinä pihalle. Ruis ja vehnä eivät koskaan ole aiheuttaneet moisia oireita, joten keliakiasta tuskin kyse?
Ja syön kauran siis joko puurona tai hiutaleina esim. jogurtin seassa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ketju saa olla täällä, mutta minun aloitukseni viljojen aiheuttamista oireista on poistettu juuri kaksi kertaa ennenkuin siihen on ehtinyt tulla yhtään vastausta?
Samaa ihmettelin minäkin. Vastasin ilmeisesti juuri sinun ketjuun, mutta se oli jo poistettu. Sanoin siinä, että älä syö sellaista, mistä voit huonosti. Joillakin vilja aiheuttaa oireita, vaikka mitään diagnoosia ei olekaan. Kyllä omaa kehoa kannattaa kuunnella ja syödä sellaista ruokaa, jolla voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ketju saa olla täällä, mutta minun aloitukseni viljojen aiheuttamista oireista on poistettu juuri kaksi kertaa ennenkuin siihen on ehtinyt tulla yhtään vastausta?
Jotkut ärsyyntyy kun puhutaan viljoja vastaan ja poistattavat ketjuja.
Vanha ketju mutta minulla vatsan laittaa sekaisin kaurajuomat. Harmittaa,
koska kahvi on parasta kaurajuoman kanssa :P
Jep, kaura ei vain sovi. Vielä ei ole niin pahana että pienet määrät tekisivät vatsanväänteitä, eli sekaleivässä kauraa voi vielä olla, mutta kauraleipä on kauhistus. Ensin ajattelin että se on vain sattumaa, mutta sit kun sama toistui vain niinä aamuina kun olin syönyt kauraleipää tein vielä testin: peräkkäisinä päivinä muuten sama aamupala mutta leipä toisena aamuna kauraleipää, toisena ruisleipää. Kolmantena aamuna söinkin jo itse tekemääni saaristolaisleipää, ja ainoa aamu jolloin vatsaa särki ja oli ripulia oli tuo kauraleipä-aamu.
Onneksi on siis muitakin kun aattelin jo että mulla on päässä vikaa kun joka paikassa toitotetaan miten kaura sopii kaikille.
kaura kirjoitti:
Vanha ketju mutta minulla vatsan laittaa sekaisin kaurajuomat. Harmittaa,
koska kahvi on parasta kaurajuoman kanssa :P
Niissä nyt on niitä muita aineita, jotka saattavat saada vatsan sekaisin. Kauraa ei ole kuin mitättömän vähän.
^ Kyllä kauramaito on ihan kauraa ja vettä.
Nostan vanhaa ketjua, tänään tuli iso ulostemöykky housuun, en vain saanut estettyä sen tulemista. Vatsanväänne alkoi kävelymatkalla kotiin. Suolisto vain antoi periksi. Kotona alushousuissa näkyi kuinka ulosteen mukana oli iso määrä sulamatonta kaurapuuroa. Aloitin täysjyväkaurapuuron syönnin kaksi päivää sitten, sitä kun mainostetaan huippu terveystuotteena. Ensin suolistoni meni tukkoon ja sitten tulikin tavara housuun. Onneksi olin melkein kotona kun tuo tapahtui.
Kaura ei todellakaan sovi kaikille, ihan sama kuinka sitä hehkutetaan pitkin nettiä.
Keliakiaa minulla ei ole, sillä voin syödä täysjyväleipää, jossa on käytetty eri viljoja. Siitä ei tule ummetusta tai ripulia.
Täällä myös yksi kenelle kaura ei sovi. Lukuisista kokeiluista kaurasta eri muodoissaan huolimatta tulos on sama: ripuli. Vehnä ja ruis taas sopivat mainiosti.
Jos käytätte luomukauraa jota pidetään terveellisenä, siinä voi olla hometta joka aiheuttaa vatsanväänteitä. En tarkoita että se olisi näkyvää vaan pellolla kasvusto on voinut olla homeessa. Luomukauran kasvatuksessa kun ei käytetä mitään myrkkyjä estämään homehtumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole superfoodia kaikille. Itselleni kaura sopii myös jopa vehnää huonommin, riippumatta siitä minkä kanssa sen syön.
Kauraa on hypetetty yli kymmenen vuotta ja kaurapuuroa iät ajat. Eihän se todellakaan kaikille sovi, minulla se turvottaa limakalvot hengitysteissä niin että herään monta kertaa yössä tukehtumisen tunteeseen. Kuinkahan moni uniapneasta kärsivä saisi helpotuksen sen pois jättämisestä. Miksi lääkärit sitä suosittelee kun ei ole tarkkaan edes tutkittu.
Kyllä! Sain kauran syönnillä itselleni kunnon tulehduksen suolistoon. Sinänsä hauskaa, että mennessäni alunperin lääkäriin oireideni kanssa, minulle suositeltiin juuri muiden viljojen jättämistä ja korvaamista kauralla. Voi arvata, että siitä olo vain paheni, mutta se diagnosoitiin sitten sairauden etenemiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Jep, kaura ei vain sovi. Vielä ei ole niin pahana että pienet määrät tekisivät vatsanväänteitä, eli sekaleivässä kauraa voi vielä olla, mutta kauraleipä on kauhistus. Ensin ajattelin että se on vain sattumaa, mutta sit kun sama toistui vain niinä aamuina kun olin syönyt kauraleipää tein vielä testin: peräkkäisinä päivinä muuten sama aamupala mutta leipä toisena aamuna kauraleipää, toisena ruisleipää. Kolmantena aamuna söinkin jo itse tekemääni saaristolaisleipää, ja ainoa aamu jolloin vatsaa särki ja oli ripulia oli tuo kauraleipä-aamu.
Onneksi on siis muitakin kun aattelin jo että mulla on päässä vikaa kun joka paikassa toitotetaan miten kaura sopii kaikille.
Pitäkää pintanne kauran vastustajat!
Älä liikaa syö. Itselle tulee vatsaongelmia niin rukiista kuin kaurasta jos joka aterialla alkaa syömään ja menee liiallisuuksiin ihan vain koska lääkäri suositteli.
Kyllä se yksi siivu kauraleipää tai yksi annos puuroa riittää päivän kauraksi, ei sitä jatkuvasti tai suuria määriä tarvi syödä.
Kaura ei sovi minullekaan. En saa ihan yhtä pahoja oireita kuin gluteeniviljoista, mutta säännöllisellä käytöllä atooppinen ihottumani puhkeaa. Vatsavaivoja tulee myös helposti. Harmi, sillä pidän kaurasta.
Vältän siis isoja määriä kauraa. Gluteeniviljoja en syö lainkaan.
Kasvisten liukoiset kuidut sopivat minulle hyvin, samoi tattari ja kvinoa. Kuitua saa kyllä, siitä ei tarvitse huolehtia.
Haluaisin syödä kauraleipää, mutta en ole vielä löytänyt merkkiä joka ei saa vatsaani sekaisin. Kaurapuuro ei myöskään minulle sovi. Silti laitan taikinaan esim omena- tai mustikkapiirakka leipoessani pari desiä kaurahiutaleita, eikä mitään vaivoja tule. Samoin syön turkkilaisen jogurtin ja marjojen kanssa tietyn merkkistä kauragranolaa, ja senkin vatsani ottaa mukisematta vastaan. Melkoista taiteilua on syöminen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Sain kauran syönnillä itselleni kunnon tulehduksen suolistoon. Sinänsä hauskaa, että mennessäni alunperin lääkäriin oireideni kanssa, minulle suositeltiin juuri muiden viljojen jättämistä ja korvaamista kauralla. Voi arvata, että siitä olo vain paheni, mutta se diagnosoitiin sitten sairauden etenemiseksi...
Ilmeisesti on todella, todella korkea kynnys suositella gluteeniviljojen poisjättöä ilman, että ehdottaa jotain korvaavaa kotimaista viljatuotetta.
Joskus oireileva vatsa rauhoittuu, kun jättää kaikki liukenemattomat kuidut joksikin aikaa pois ja käyttää kuituisia kasviksiakin vain kohtuudella. Siihen ei kuole, ja voi varovasti palauttaa ruoka-aineita takaisin vähän kerrallaan, jos kokee tarpeelliseksi.
Toiset ovat yliherkkä myös tärkkelykselle.
Itsellä ei onneksi tule sentään ripulia. Kaura kyllä pistää vatsani turpoamaan ja jumalauta minkä närästyksen saa aikaan.. Olen huomannut että tuore kaurapuuro on itselleni pahinta myrkkyä närästyksen suhteen. Jääkaapissa pari tuntia seisonut puuro ei aiheuta läheskään niin järkyttävää poltetta. Muut viljat eivät aiheuta jumppapallon paisumista vatsaan tai närästystä. En ole mikään uusi kauran käyttäjä ja kuulin vasta nyt, että muillekin kaura aiheuttaa närästystä.. 😲
Kaurapuuro on pahin. Ärsyttää, kun ympärillä kaikki puhuu, että kaura on niin vatsaystävällistä ja kun koetin syödä kauraa ja mun vatsa oli kipeä ja töissäkin ravasin vessassa tyypit ehdotteli et no hei syö kaurapuuroa niin vatsa rauhoittuu. No en syö ku just sen aamuisen kaurapuuron vuoksi juoksen siellä vessassa.