Muita joille tulee KAURASTA ripuli ja vatsanväänteitä?
Aloin syömään kauraa päivittäin kun lääkäri suositteli. Vaihdoin siis päivittäisen vehnän ja rukiin syömisen tähän. Nyt on ollut useampana päivänä kipeitä vatsanväänteitä ja kaura tulee sulamattomana vellinä pihalle. Ruis ja vehnä eivät koskaan ole aiheuttaneet moisia oireita, joten keliakiasta tuskin kyse?
Ja syön kauran siis joko puurona tai hiutaleina esim. jogurtin seassa.
Kommentit (91)
Kaura on yliarvostettua ja sitä lisätään nykyään kaikkeen mahdolliseen.
Kaura on pahin viljoista saada pölynä iholleen
Miksi ei voisi siis nautittunakin siheuttaa allergiaa?
Kuten sanottu, kaikki ei käy kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Päätin aloittaa terveellisen elämän ja vaihtaa aamupalan kahvista ja sämpylästä kaurapuuroon. Muutaman viikon söin, ja sitten alkoi se helvetillinen mahavaiva. Siis ihan hirveät poltteet, joita seurasi kaamea ripulipaska. Välillä en ehtinyt edes kotoa töihin, kun tuska alkoi. Töissä sitten jalat ristissä suoraan pytylle.
Elämä alkoi tahdittua ruuan suhteen, piti tarkkaan harkita mihin kauppaan menen ja siis onko pytylle pääsy helppoa. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa, otettiin veri- ja ulostenäytteitä, tähystettiinkin. Mitään viitteitä mistään taudista ei löytynyt. Vihdoin lääkäri päätteli, että minulla on vatsahaava, vaikka siihenkään ei löytynyt mitään todisteita. Ehdotin lääkärille (vatsatautien erikoislääkäri), että voisiko vaiva johtua kaurasta, mutta lääkäri mitätöi asian heti. Aikuisilla kuulemma ei missään nimessä voi olla kaura-allergiaa, se on pikkuvauvojen vaiva. Hän määräsi lääkityksen vatsahaavaan.
Ennen kuin aloin syödä vatsahaavalääkettä, päätin kokeilla kauratonta ruokavaliota. Vaiva kaikkosi kuin veitsellä leikaten. Ei mitään kipuja, ei ripulia. Olen yrittänyt pysytellä täysin kaurattomalla linjalla, mutta välillä vahingossa syön kauraa, ja siitä seuraa heti poltteet ja ripuli. Esimerkiksi kerran menin ostamaan muroja aamupalaksi, ja töissä taas oli aivan helvettiä. Kotona tutkin muropakettia, ja totta tosiaan, kauramurojahan ne olivat. En ollut edes ajatellut, että murojakin tehdään kaurasta.
Nykyisin kauraa tungetaan joka paikkaan. Kauratonta leipää ei tahdo löytyä. Aina on vähintään jotain kauralitistettä joukossa. Annoin Fazerille palautettakin siitä, että ennen he myivät grahamleipää, joka sopi minulle hyvin, kunnes alkoi tulla vaivoja, ja kas kun tutkin pussin tietoja, huomasin, että hitto vieköön siihenkin oli alettu tunkea kauraa sekaan.
Itse syön lähinnä näkkileipää ja sämpylöitä. Viljoista ohra ja vehnä sopivat, samoin ruis-vehnäsämpylät. Ruisleipä sellaisenaan ei oikein makunsa puolesta maistu ja pakkaa pierettämäänkin. Puhdas vehnäsämpylä taas tuntuu tulevan kauhean hitaasti suolesta läpi, joten sekaleipää koetan suosia. Puuroa ja velliä meillä tehdään mannavehnästä ja riisistä. Olen oppinut korvaamaan resepteissä kaurahiutaleet vehnähiutaleilla.
Mysliä ei voi tietenkään ostaa, saati syödä hotelliaamiaisella jogurtin joukossa, vaan se täytyy itse sekoitella vehnähiutaleista, rusinoista, siemenistä ja pähkinärouheesta. Onneksi noita on hotelleissakin nykyisin erikseen astioissa.
Asia harmittaa sikäli, että lapsena meillä ei syöty koskaan puuroa paitsi jouluna riisipuuroa. Kaurakeksejä kyllä joskus harvoin tehtiin, eikä silloin tullut mitään ongelmaa. En ole tottunut kauran syöjä, mutta nyt kun aloitin sen kaurapuuroelämäni, se oli yhtäkkinen muutos ja sain kerralla aina ison satsin kauraa. Se oli varmaan elimistölle liian iso sokki, vaikka mitään viljaongelmia ei ennen ole ollut.
Sekin harmittaa, kun koko ajan joka paikassa hehkutetaan kauran sopivuutta kaikille, vaikka on selkeästi minunkin kaltaisiani ihmisiä, joille muut viljat sopivat mutta kaura ei. Onkohan kauraa jotenkin jalostettu erilaiseksi kuin se oli vielä esim. 30 vuotta sitten?
Mulla samat oireet,kuin sullakin.Lääkärin mielestä on kaura-allergia.Tai näin ainakin mulle totesi.Ja en ole vauva vaan nelikymppinen nainen.Mulle ei myöskään sovi tuo ruis kovin hyvin.Ihan joskus voin syödä puolet puolikkaasta ruisleivästä.Elämä on pelkkää vehnän puputtamista.Käy tylsäksi ajan oloon.Ja nykyään on tosi,että IHAN joka paikkaan lykätään tuota kauraa.Jopa leipiin,joissa ei ennen ollut,niin on juurikin tullut tuo litiste. On maidot,kermat,jäätelöt.Valmisruoissa on kauraa monissa.AINA on luettava uuden tuotteen seloste ettei vaan olis kauraa.Mulle ei myöskään oikein tuo ohrakaan sovi.Vehnä on ainoa,joka sopii vatsalleni.
TEHKÄÄ LEIPOMOT KAURATONTA LEIPÄÄ!!!!!!
Olen syönyt kaurapuuroa vuosia joka aamu mustikoiden ja raejuuston kanssa. Noin puoli vuotta sitten aloin ihmettelemään toistuvia vatsavaivoja aamupalan jälkeen. Olen paljon työreissuilla yötä hotellissa, jossa en yleensä syö puuroa aamulla ja havahduin siihen, että noina viikkoina vatsaongelmia ei ole. Päättelin, että kotona syöty aamiainen on vaivojen syynä.
Aloin sitten järjestelmällisesti testaamaan, johtuvatko oireeni mustikasta, raejuustosta vai kaurasta jättämällä puurosta pois ensin mustikan, sitten raejuuston ja lopulta molemmat. Vaivat jatkuivat, joten lopulta vaihdoin kaurapuuron ohrapuuroon ja ongelmat loppuivat siihen. Olen ollut aina siinä uskossa, että kaura sopii lähes kaikille, mutta näköjään näin ei ole.
En jaksa lukea ketjua, eli en tiedä onko joku muukin tämän kommentoinut.
Ennenvanhaan, siis minun, (joka olen mummoikäinen) 433 mummo pruukasi sanoa jotta ”kaura pittää huuvella, niin ei tartte mahhaasa huuvella". Eli kylmällä vedellä kertaalleen, ennen keittämistä. En osaa sanoa toimiiko,kun aina niin tehnyt, eikä kukaan koskaan valittanut.
Minulle tulee kanssa
kaura
ohra
vehnä
ruis
jätä kaikki vaan suosiolla pois
Ei kaikki sovi kaikille.
Kaura aiheuttaa yleisesti voimakkaita iho-oireita jos pölylle altistuu(viljelijät, myllyn työntekijät).
Miksi sitten ei joillain sisäisestikin nautittuna aiheuttaisi allergiaa?
Kokeilkaa kaurasta oireita saavat ohraa.
Ohrahiutaleita, ryynejä, jauhoa, Kainuun talkkunaa(tarkistakaa, että on ohratalkkunaa).
Olen ihmetellyt myös samaa. Minulla vaan menee ummelle, jos syön yhtään liikaa mitään kaurapitöista. Puuroa en ole koskaan syöny, kuin silloin tällöin. Ihan utoa. Ruisleipää ja sekin omatekoista , olen syönyt vuoskymmenet, se ei aiheuta mitään vaivoja. Lisään ruisleipätaikinaan, joskus kun muistan , psylliumia. Jotenkin tuntuu siltä, ettei mikään enää ole terveellistä syödä. Perunaa,riisiä,makaronia dumpataan tuon tuosta ruokavaliosta.Mitä jää jäljelle, jos ei viljojakaan saa syödä enää. Soijaa, ei minun vatsa kestä. Aika omituista nykyään tämä ruokakulttuuri. Mutta, jokainen syököön mitä pystyy ja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt myös samaa. Minulla vaan menee ummelle, jos syön yhtään liikaa mitään kaurapitöista. Puuroa en ole koskaan syöny, kuin silloin tällöin. Ihan utoa. Ruisleipää ja sekin omatekoista , olen syönyt vuoskymmenet, se ei aiheuta mitään vaivoja. Lisään ruisleipätaikinaan, joskus kun muistan , psylliumia. Jotenkin tuntuu siltä, ettei mikään enää ole terveellistä syödä. Perunaa,riisiä,makaronia dumpataan tuon tuosta ruokavaliosta.Mitä jää jäljelle, jos ei viljojakaan saa syödä enää. Soijaa, ei minun vatsa kestä. Aika omituista nykyään tämä ruokakulttuuri. Mutta, jokainen syököön mitä pystyy ja haluaa.[/
Kaura minulle ei sovi eikä ruis. Kauppojen hyllyt täynnä kaura ja ruisleipää. Puuroista kaikkein kalleimmat laadut ovat ilman kauraa tai ruista. Maissileipäkin maksaa nykyisin maltaita samoin maissijauho, joka oli ennen tätä terveysvillitystä halpatuote, maksaa liian paljon. Ratkaisin asian lopettamalla leivän syönnin. Säästyy samalla rahaakin, kun ei tarvii ostaa levitteitä, leikkelettä eikä juustoa. Pulla syön vielä. Pullastakin saa tarvitsemat kuidut ja vaihtelua saa. Vatsavaivat loppu kun lopetin leivän ostamisen ja Pullastakin katson että on tehty vain vehnän.
Aloin syömään aamupalaksi kaurapuuroa, kun sitä hehkutetaan terveellisenä ja vatsaystävällisenä. Aina aamupalan jälkeen tuli vatsanväänteitä ja ripuli. En kuitenkaan ole huomannut samaa muiden viljatuotteiden kanssa. Netissä kun kävin etsimässä tietoa, kaurapuuroa suositellaan ripulin hoitoon. Tuntuu niin kummalliselta, että itsellä on päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
TEHKÄÄ LEIPOMOT KAURATONTA LEIPÄÄ!!!!!!
Haha. Eikö tämmöisiä nyt ole hyllyt täynnä
Kaipa nämä on vähän yksilöllisiä. Mutta hyvä olisi pitää myös mielessä että ruokavalion muutos saattaa vaatia hieman aikaa kun suolibakteerit yms mukautuu sitä mukaa mitä syö. En vetäisi lyhyellä aikavälillä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä oikein mistään ruokavaliosta ellei sitten selvästä allergiasta ole kyse.
Minulle ei sovi kaura, vehnä ja ohra. Ruis sopii. Syön gluteenitonta nykyään, joskus ruista ja maha pysyy kunnossa.
Kaupat nykyään myy pelkkää kura- eiku kauraleipää. Tarkkana saa olla kaura-allergikko.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat nykyään myy pelkkää kura- eiku kauraleipää. Tarkkana saa olla kaura-allergikko.
No on saatanan vaikeeta kattoa se ainesluettelo.
Kaurasta tulee väsynyt olo. Syöntiä seuraavana yönä herään siihen kun näen tukehtumisunia koska nielu turvonnut ahtaaksi ja jotenkin limaiseksi. Onkohan monella sama ja epäilee sitä uniapneaksi, vaikka syy kaurassa.