Muita joille tulee KAURASTA ripuli ja vatsanväänteitä?
Aloin syömään kauraa päivittäin kun lääkäri suositteli. Vaihdoin siis päivittäisen vehnän ja rukiin syömisen tähän. Nyt on ollut useampana päivänä kipeitä vatsanväänteitä ja kaura tulee sulamattomana vellinä pihalle. Ruis ja vehnä eivät koskaan ole aiheuttaneet moisia oireita, joten keliakiasta tuskin kyse?
Ja syön kauran siis joko puurona tai hiutaleina esim. jogurtin seassa.
Kommentit (91)
Minulle kaura ei sovi, ja ärsyttää kun kauraa tungetaan nykyään joka paikkaan.
Kaurasta tehdään nyt melkein mitä tahansa, kaura jäätelöä, kaurakermaa, kauramaitoa, kaura jugurttia, kauraleipää on kaupassa enemmän kuin mitään muuta leipää. Kauralakua ja kaurakaakaota, kaurapihviä, nyhtökauraa, kauraa kauraa kauraa syökää kauraa!
Miksi?
Ymmärrän ihmiset, joille ei käy muut viljat, mutta miksi kerman pitää olla tehty kaurasta?
No ehkä sitten maitoallergisia varten, mutta kun joka paikassa tyrkytetään sitä kaurakermaa tai -maitoa niillekin, joilla ei allergiaa ole.
Ja eikö tavallinen hylakerma kelpaa? Tai laktoositon?
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on mulle aamupalana pahin mahdollinen. Aivan helvetilliset vatsakivut ja kiljuva näläntunne jo tunnin päästä puuron syönnistä.
Ei muuta asiaa syönkö sen pelkältään tai voisilmän kanssa tai marjojen kanssa, lopputulos on ihan sama. Tällä palstalla tätä ei millään uskota, toisaalta täältä on löytynyt kohtalotovereita joilla just sama reaktio kaurapuuroon.
Muuten kaura sopii, vaikka kauraleipä ei aiheuta tuollaista, ainoastaan puuro.
Sama täällä, kaurapuurosta kamalat vatsan polttelut. Ja silti hoetaan, että kaurapuuroa aamulla niin vatsa voi hyvin! No ei voi.
En syö mitään puuroa aamuisin, koska sitä ei muutenkaan kannata syödä kuin lusikallisen, on liian täyttävää. Ruokatunnillakaan ei vielä ole nälkä. Olo tuntuu tynnyrimäiseltä.
Mutta pahin on kaura. Miten ihmisten mahat sitä kestää ja vielä joka ikinen päivä?
Rupesin syömään kaurapuuroa 3 kk sitten ja tykkäsin kovasti, söin joka päivä. Jossain vaiheessa alkoi hiukan närästää, myöhemmin hiukan alkoi pierettää, sitten tuli varsinaiset mahakivut ja eilen bravuuri: helvetillinen tuska mahassa pari tuntia, lopulta oksensin ja mahakipu kesti vielä toiset kaksi tuntia kunnes laantui. Tajusin kyllä että siihen loppui kaurapuurot minun osalta. Tänään vetelin jo kaalikeittoa, kananmunia ja vaikka mitä, tahiniakin, eikä pienintäkään vatsaoiretta, (mitä nyt pari pierua).
Kyllä, itselleni KAURA ON PAHINTA MYRKKYÄ, mitä voin sisääni laittaa. Jumalauta niitä vatsakipuja, eikä vaan maha, vaan myös suolisto!
Minulla on samoja kokemuksia kaurapuurosta aamupalaksi. Olen kokeillut kaurapuuroa ilman maitoakin mutta tulos oli silti sama: vatsaväänteet , ripuli ja karsea nälkä alle tunnin päästä! Esim. riisipuuro ei vaikuta samoin. Olen siis myös kaura- allergikko.
Sitä mä en ymmärrä miten kaikki viljat pilataan Suomessa? Vehnä turvottaa, ruis pierettää, kaura tekee ripulin jne. On paljon vatsavaivaisia.
Kuitenkaan etelä-Euroopassa ei tule mitää em oireista? Perheen keliaakikkokin syö vähän leipää ilman oireita?
Noin 15 vuotta sitten huomasin, että aamukaurapuuron jälkeen tuli huono olo ja nykyään esim. närästäisi, jos söisin leipää, jossa on kauraa.
Muutkin viljat aiheuttavat oireita isommissa määrin, mutta kauran kohdalla pienikin määrä aiheuttaa vaivaa.
Ärsyttää, että terveysintoilijat tuputtavat terveellistä kaurapuuroa ja ihmettelevät, että meidän perheessä ei ole syöty kaurapuuroa.
Raskausdiabeteksestä kärsinyt kaveri sanoi, että terveellisesti toteutettu kaurapuuro nosti verensokeria enemmän kuin ahmittu puolilevyä suklaata (mittaili kotona).
Kaurapuuro on kamalin aamuruoka. Nälkä on karsea hetken päästä ja illalla vatsakipu ja ripuli. Aamulla ensyö kuin banaanin tai marjoja sekä kahvin, joskus kananmunan. Näillä puolille päivin, jaksaa kyllä. Kaurat olen jättänyt, syököön hevoset. Ja kuituja saa muualtakin.
Kaura on pahin vilja minulle. Vehnä taas ei tuota mitään ongelmia.
Myrkytöntä kanelia kannattaa käyttää jos syö usein kanelia. Lasten kanssa varsinkin kannattaa olla tarkkana. Tsemppiä!