Dilemma: tättärää, haluankin lapsen.
Tiedän, että keskustelu kuuluisi vauvakuume-palstalle, mutta en halua rekisteröityä.
Eli tässä sitä nyt ollaan: Olen koko aikuisikäni ollut siinä mielentilassa, että en halua lapsia. Ne vievät aikaa, rahaa, vapauden- ja koko elämän vähintään kuusi vuotta syntymänsä jälkeen. Nyt, yhtäkkiä olen alkanut miettiä, että mitä sitten, vaikka aika menee? Käytänhän sitä nytkin turhuuksiin, esimerkiksi vauva.fi -forumilla päivystämiseen. Vauvankin kanssa voi lentää vaikka toiselle puolelle maailmaa. Mitä rahasta, enhän sitä täältä kuitenkaan mukaani saa, kun heitän veivin.
Minulla on kiva ja hyväpalkkainen työpaikka pienessä firmassa ja työantaja kannustaa lapsentekoon. Lupaa, että työpaikka on äitiyslomankin jälkeen. Ei siis tarvitse pelätä työn puolesta. Varaa olisi molempien tulojen puolesta.
Mutta:
- Ikää minulla on jo 35 eikä tässä iässä ole kyse tekemisestä, vaan saamisesta.
- Aviomies on lapsivastainen (ei vihaa, ei vaan halua omia).
- Meillä on asunto puoliksi maksamatta ja on vain kaksio. Pitäisi asunto vaihtaa.
- Tukiverkot puuttuvat. Oma äitini ei ole kuvioissa mukana, isäni on kuollut. Minulla ei ole sisaruksia. Miehen äiti on heikkokuntoinen ja muu suku asuu Norjassa.
No, ilman tukiverkkoja pärjäävät muutkin, asunnonvaihto ei pitäisi olla näillä tuloilla ongelma ja ikäni puolesta voin vielä ehkä lisääntyä (sisko teki viimeisen lapsensa 39-vuotiaana ja äiti 41-vuotiaana).
Suurin huolenaiheeni on mieheni. En halua menettää häntä. Tuon parempaa miestä ei tällä planeetalla ole!
Häntä ei voi pakottaa lisääntymään ja tiedän hänen ehdottoman kantansa. Voin kyllä elää ilman lasta, mutta mitä jos tulen katkeraksi ja alan syyttää häntä siitä, että jäin lapsettomaksi? En halua hänelle sitä kohtaloa, koska olen koko suhteen alusta asti ollut tietoinen hänen kannastaan ja olen myös itse suurimman osan ajan sitä myötäillyt.
En halua hankkiutua salaa raskaaksi, sillä se on julmaa miestä kohtaan. Toisaalta taas en halua jättää miestä vain jonkun lapsihaaveen vuoksi ja sitten en tulisikaan raskaaksi (ikä, katsokaas).
Vaihtoehdot ovat siis vähissä.
Onko ketään, joka on ollut samassa tilanteessa? Minkä ratkaisun teitte? Miten kävi?
Olen asiasta todella onneton, joten arvostaisin kovasti kehittäviä ratkaisuehdotuksia enkä solvaamista. Kiitos!
Kommentit (174)
Tiedän kanssa tapauksen että lapseton pariskunta, mies vaihtoi nuorempaan ja sai lapsia ja elämän, jota oli aina halunnut.
Saattaa olla että miehesi ei halua lapsia SINUN kanssasi. Vielä löytyy joku ketä kanssasi haluaa lisääntyä, ehkä.
En minäkään kaikkien kanssa halua lapsia. Niin se vain menee. Kun löytää sen oikean, niin lapsentuloa ei voi estää.
zygote kirjoitti:
mitä jos käykin niin, että en saa lasta hänen kanssaan, eroamme ja hän ottaa nuoremman. Nuoren naisen kanssa diiliin kuuluu yleensä myös se lisääntyminen.
Aika käsittämättömän vähän arvoa annat miehen kannalle olla haluamatta lapsia. On miestäsi kohtaan loukkaavaa olettaa, että hän kyllä taipuu lasten hankintaan, kunhan saa nuoremman naisen. Näin vapaaehtoisesti lapsettomana miehenä voin sanoa, että se tahto on sisäsyntyinen eikä ole kenenkään naisen muutettavissa, ei nuoren eikä vanhan.
Ap:nkin elämässä taitaa olla jokin trauma jos ei ole missään tekemisissä oman äidin ja siskon kanssa. Ehkä tuoki kannattaisi jotenkin läpikäydä. Oma äitisuhde kuitenkin heijastuu siihen omaan äitiyteen.
Vierailija kirjoitti:
zygote kirjoitti:
mitä jos käykin niin, että en saa lasta hänen kanssaan, eroamme ja hän ottaa nuoremman. Nuoren naisen kanssa diiliin kuuluu yleensä myös se lisääntyminen.
Aika käsittämättömän vähän arvoa annat miehen kannalle olla haluamatta lapsia. On miestäsi kohtaan loukkaavaa olettaa, että hän kyllä taipuu lasten hankintaan, kunhan saa nuoremman naisen. Näin vapaaehtoisesti lapsettomana miehenä voin sanoa, että se tahto on sisäsyntyinen eikä ole kenenkään naisen muutettavissa, ei nuoren eikä vanhan.
No sulla varmaan sitten on vasektomia tehtynä, ap:n miehellä ei ole joten selvästi on jättänyt takaportin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zygote kirjoitti:
No sulla varmaan sitten on vasektomia tehtynä, ap:n miehellä ei ole joten selvästi on jättänyt takaportin itselleen.
Hyvä pointti sieltä!
Miksi ei ap:n mies ole tehnyt vasektomiaa, jos kerran on varma ettei halua ikinä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zygote kirjoitti:
Minä en ole AP:n mies, mutta minä olen vasektomian teettänyt. Ihan siksi, ettei tulisi tehtyä typeryyksiä jos joskus iskee joku 50-villitys tai muu taantumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zygote kirjoitti:
Leikkauksiin liittyy aina riskejä, ja aika moni mies ei halua rojujaan ronkittavan. Siitä, ettei ole tehty vasektomiaa, ei voi vilä päätellä, että mies on jättänyt "takaportin auki". vaan kyse voi olla ihan toimenpidekammosta.
Vasektomiaa voisi kyllä hyvin ehdottaa, jos aloittajakin päätyy lapsettomuuden kannalle.
Keski-iän kriisiltä kuulostaa. Miehet haluavat kuolemattomuutta kuvittelemalla olevansa nuoria, naset taas haluamalla lapsia.
Keskustelkaa asiasta rehellisesti ja suoraan miehesi kanssa. Sano, että tahtoisit lapsen mieluiten hänen kanssaan, mutta jos hän ei sitä tahdo, niin ero on välttämätön. Ole hyvä, näin helppoa. Jos lapsen haluat ja jätät sen yhden miehen takia hankkimatta, tulet olemaan loppuelämäsi katkera. Pahimmassa tapauksessa tämä sama mies kuitenkin pettää tai jättää sinut esim. viidenkympin villityksen huumassa ja olet jäänyt lapsettomaksi täysin turhaan. Elämäänsä ei pidä ikinä suunnitella tai elää pelkästään miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zygote kirjoitti:
Minä en ole AP:n mies, mutta minä olen vasektomian teettänyt. Ihan siksi, ettei tulisi tehtyä typeryyksiä jos joskus iskee joku 50-villitys tai muu taantumus.
Tämä 👌 Kyllä se mieli muuttuu. Never say never.
En tiedä onko tästä apua, mutta mun tarina on miltei identtinen. Meillä kohtalo ratkaisi sen lopulta niin, että tulin vahingossa raskaaksi (siis ihan oikeasti) mutta raskaus meni kesken ennen kuin ehdittiin shokista toipua tai tehdä päätöksiä. Se 9 viikkoa mitä me ehdittiin sitä lasta odottaa sai mun miehen muuttamaan mieltään isäksi tulosta ja päätimme yrittää vauvaa. Saimme jopa kaksi tervettä ihanaa lasta ja kaikki meni hyvin. Ei ole kerrottavana kauhutarinoita synnytyksestä tai vauva-ajasta. Odotimme jotain vaikeuksia mutta eipä niitä tullut. Olin kai liikaa lukenut kauhujuttuja. Nyt lapset on 6 ja 4 ja puuhaamme perheenä ja erikseen paljon. Kummallakin omat harrastukset ja sitten perheen yhteiset. Kyllä mies useinkin sanoo että on ihan kamala ajatuskin että meillä ei olis näitä lapsia. Niin paljon ne on meidän elämään tuonut hyvää. Meillä on hauskaa yhdessä.
Mutta tämä vain meidän tarina. En täällä palstalla liiku juurikaan mutta tämä pisti silmään. Tuntuu että täällä on enemmänkin katkeria ihmisiä kuin ns. normaaleja "lapsellisia" keskustelemassa?
Vierailija kirjoitti:
zygote kirjoitti:
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi ei halua lapsia? Voisikohan löytyä ratkaisua jossa tämä vaikuttaisi hänen elämäänsä vähemmän kuin sinun. Esim. Hoitaisit päävastuun lapsesta tjsp.
Jos miehesi rakastaa sinua hänen pitäisi kunnioittaa myös sinun elämänarvojasi. Ei siis ainakaan väheksyä sitä että saatat haluta lapsen.
Vaikuttaahan se elämään paljon kun lapsi tulee, vaikka itsellä kokemusta vain yhdestä. Se tuntuu vain väärältä että jos joku haluaisi lapsen eikä sellainen sitten järjestykään, syystä tai toisesta.
Tämä juuri. Mies haluaa lapsettoman helpon elämän sinun kanssa. Sitä ei ole enää luvassa. Vain joko lapseton tai sinun kanssa.
Meillä oli hyvin samanlainen tilanne. Pitkään ajattelin, että en halua lapsia ja mies oli aina samaa mieltä. Mieleni muuttui ja puhuin tästä muutaman vuoden ajan miehelleni, mutta hän oli hyvin ehdoton siinä, ettei halua lapsia. Kunnes sitten yhtenä päivänä, ihan yllättäen, totesi, että voisihan se lapsi tulla, jos on tullakseen.
Siinä vaiheessa minä olin jo vähän unohtanut koko asian. En ollut katkera, mutta valitsin mieluummin mieheni ja elämän ilman lapsia. Tässä kohden minulla olikin sitten ikää 40, jätimme ehkäisyn pois, mutta lasta emme saaneet. En ole ollut tästäkään mitenkään ahdistunut, korkeintaan välillä mietin, mahtaako mies olla kovin pettynyt. Lapsettomuutta ei sen kummemmin hoidettu tai syytä selvitelty. Ikä oli jo ihan selkeä selittäjä, mutta minulta löytyi myös niihin aikoihin sairaus, joka tehokkaasti esti lapsen saamista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hyvin samanlainen tilanne. Pitkään ajattelin, että en halua lapsia ja mies oli aina samaa mieltä. Mieleni muuttui ja puhuin tästä muutaman vuoden ajan miehelleni, mutta hän oli hyvin ehdoton siinä, ettei halua lapsia. Kunnes sitten yhtenä päivänä, ihan yllättäen, totesi, että voisihan se lapsi tulla, jos on tullakseen.
Siinä vaiheessa minä olin jo vähän unohtanut koko asian. En ollut katkera, mutta valitsin mieluummin mieheni ja elämän ilman lapsia. Tässä kohden minulla olikin sitten ikää 40, jätimme ehkäisyn pois, mutta lasta emme saaneet. En ole ollut tästäkään mitenkään ahdistunut, korkeintaan välillä mietin, mahtaako mies olla kovin pettynyt. Lapsettomuutta ei sen kummemmin hoidettu tai syytä selvitelty. Ikä oli jo ihan selkeä selittäjä, mutta minulta löytyi myös niihin aikoihin sairaus, joka tehokkaasti esti lapsen saamista.
Aika jännä, että mies jäi kuuntelemaan tuota useammaksi vuodeksi. Miten hoiditte ehkäisyn sillä välin? Itse en suostuisi paljaalla panemaan naista, joka ei halua lapsia.
Siis naista, joka haluaa lapsia tietysti.
---> kahvia
Ap, kerro sitten, miten keskustelu meni :) Tsemppiä!
Kuinka kauan olet ollut miehesi kanssa? Onko edes vakavaa? Se sinun biologinen kello tikittää? Hassu kello.
Et välttämättä edes voi enää saada lapsia.