Miksi konservatiivisissa maissa imetys ei haittaa mutta meillä haittaa vaikka tissit aina esillä?
Mistä tää johtuu? Konservatiivisissa maissa julki-imetykseen suhtaudutaan ihan luontevasti vaikka muuten on pukeuduttu kaapuihin.
Meillä se häiritsee vaikka tissit on koko ajan enemmän esillä tissitopeissa ja instagramissa.
Mistä tää johtuu?? Eikö meillä tissit kuulukaan enää vauvalle?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on ihan oikeasti merkitystä, miten imetetään. Huivi tai paidan helma suojana, vauva koko ajan rinnalla ja imetyksen loputtua rinta piiloon, niin ok ja huomaamatonta. Vs. tissi (joskus jopa molemmat) täysin estottomasti esillä, vauva tempoilee ja nänni on vähän väliä pois suusta, välillä ehkä vaihdetaan toiselle rinnalle, ja ihan viimeisenä vasta paita päälle. Kuinka moni haluaa seurata tätä jälkimmäistä tapaa? En minä ainakaan, kertakin oli liikaa.
Ja mitä niihin joka paikassa esillä oleviin tisseihin tulee, niin ehkä nännien näkyminen on jonkinlainen raja ihmisten ajattelussa. Vaikka rintaliivimainokset onkin julkisesti ok, niin alastonkuvat sentään eivät ole.
Vauvat ei oo koneita. Ne on erilaisia syöjiä. Toinen syö nätisti, toinen tempoo rintaa ja saa raivareita. Ruokaa ne kaikki silti tarvii.
Vaikka vauva olisi rauhaton tempoja, niin äiti voisi kai silti vähintäänkin pukeutua siten, että paljaat rinnat eivät heilu kaiken kansan nähtävillä? Ja voisiko vauvan viedä syömään vähän rauhallisempaan paikkaan (HUOM: rauhallisia paikkoja on muitakin kuin koti ja julkiset vessat)? Julkisella paikalla imettämisessä ei ole mitään pahaa, kunhan se hoidetaan tahdikkaasti.
Vaikea kuvitella että joku ei hoitaisi imetystä tahdikkaasti muuten kuin pakon sanelemana. Kyllä itseä ainakin ujostuttaa se rinnan esiin tuominen niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tää johtuu? Konservatiivisissa maissa julki-imetykseen suhtaudutaan ihan luontevasti vaikka muuten on pukeuduttu kaapuihin.
Meillä se häiritsee vaikka tissit on koko ajan enemmän esillä tissitopeissa ja instagramissa.
Listaapa tähän niitä "konservatiivisia maita", joissa paljasteleva julki-imetys on ookoo.
Oletko nähnyt paljastelevaa julki-imetystä?
Kyllä olen.
Otetaan vaikka esimerkki pk-seutubussista eräänä kauniina kesäpäivänä. Bussi kiiti Länäriä kohti Espoota. eräs nuori äiti, joka istui selkä menosuuntaan siinä missä ne vastakkaiset paikat ovat, vetäisi teepaitansa rintojen (siis: molemmat!) yläpuolelle ja alkoi imettää känisevää noin yksivuotiastaan. Bussi hiljeni sekunnissa, ikkunapaikkalaiset tuijottivat vaivautuneina maisemaa ja skeittariteinit varpaitaan.
Olen nähnyt myös ravintoloissa ja kahviloissa imetys gone bad-suorituksia, jolloin ei todellakaan ole ollut kenellekään epäselvää, mitä ollaan yrittämässä.
Hah hah. Olettepa te estyneitä kun tissi noin säikäyttää.
Itse olisin alkanut hymyilemään väkisinkin.
Ennemmin multa menee ruokahalu kun joku tyrkyttää persvakoaan nenän eteen kun äiti joka imettää lastaan harsoon tai huiviin verhoutuneena.
Samaten liian pieniin liiveihin ja paitoihin sullotut tissit ovat kamalaa katsottavaa kun ei tiedä milloin ne pursuu ulos jolloinhan ne ovat aivan tiskillä ja tyrkyllä ;)
Eikös tässäkin piile se vaara että tissit näkyy kokonaan? Ja monethan naiset esim keikoilla näyttää tissit ihan tosta vaan häpeilemättä yhtään ja näistäkään monikaan niitä miesten päiväunia ovat ulkonäöllisesti xD
Mutta imetys, lapselle ravinnon tarjoaminen, on ihan kamala asia :D
Koska konservatiiviset yhteiskunnat ovat perhearvomyönteisiä ja liberaalit perhearvovastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuommoinen käsitys on peräisin, ettei muka haittaisi? Minun ainakin on vaikea kuvitella, että maissa, joissa naisten pitää verhoutua päälaelta varpaisiin mustiin kaapuihin ja joutuvat suunnilleen kivitetyiksi jos paljas varvas vilahtaa, "suhtauduttaisiin ihan luontevasti" jos nainen kaivaisi paljaan rintansa esiin.
Itse asiassa, en muista ikinä edes nähneeni kuvaa kaapuun pukeutuneesta musliminaisesta vauva mukanaan. Onko heidän edes sallittua liikkua julkisella paikalla vauvan kanssa?
Totuus on sun ennakkoluuloja ihmeellisempää. Se ettet sä hieman rasistisessa kuplassasi voi sitä kuvitella ei tarkoita että niin ei olisi.
Lisäks kivittämisrangaistuksia ei missään maassa käytetä pukeutumislakien rikkomisesta.
Niin, mutta mm. piiskataan ja rähjätään. Tässä lista talebanien säännöistä:
Edes omalle partsille ei saa mennä, pitää pitkiksiä edes täyspitkän kaavun alla, eivätkä kengät saa kopista...
Missä tämä arabimaissa todettu "luonteva imettäminen" muuten on tapahtunut? Naisethan eivät saa edes mennä minnekään ilman, että on miespuolinen lähisukulainen mukana. Lasketaanko imetysikäinen oma poika tällaiseksi. Tuskinpa vain on ollut paikka, missä oleskelee sekä aikuisia naisia että miehiä.
Sun ennakkoluulot ja ääriajatukset ei kiinnosta ketään. Pysyttäiskö aiheessa eli imetyksessä.
Heiluttamalla ääriajatuskorttia onkin hyvä laistaa kysymykseen vastaaminen. Missä tuo arabimaissa tapahtunut "luonteva julkinen imettäminen" on tapahtunut ja millaisen yleisön läsnä ollessa?
Jos ei oltais nisäkkäitä, ei olis niitä tissejäkään 😉
Vierailija kirjoitti:
Koska konservatiiviset yhteiskunnat ovat perhearvomyönteisiä ja liberaalit perhearvovastaisia.
Siitä huolimatta että USAssa on 47 osavaltiossa vahvistettu oikeus julkiseen imetykseen, on takuuvarmaa, ettei sitä saa tehdä tällä tissit tiskiin-menetelmällä ilman, että siihen puututaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on ihan oikeasti merkitystä, miten imetetään. Huivi tai paidan helma suojana, vauva koko ajan rinnalla ja imetyksen loputtua rinta piiloon, niin ok ja huomaamatonta. Vs. tissi (joskus jopa molemmat) täysin estottomasti esillä, vauva tempoilee ja nänni on vähän väliä pois suusta, välillä ehkä vaihdetaan toiselle rinnalle, ja ihan viimeisenä vasta paita päälle. Kuinka moni haluaa seurata tätä jälkimmäistä tapaa? En minä ainakaan, kertakin oli liikaa.
Ja mitä niihin joka paikassa esillä oleviin tisseihin tulee, niin ehkä nännien näkyminen on jonkinlainen raja ihmisten ajattelussa. Vaikka rintaliivimainokset onkin julkisesti ok, niin alastonkuvat sentään eivät ole.
Vauvat ei oo koneita. Ne on erilaisia syöjiä. Toinen syö nätisti, toinen tempoo rintaa ja saa raivareita. Ruokaa ne kaikki silti tarvii.
Vaikka vauva olisi rauhaton tempoja, niin äiti voisi kai silti vähintäänkin pukeutua siten, että paljaat rinnat eivät heilu kaiken kansan nähtävillä? Ja voisiko vauvan viedä syömään vähän rauhallisempaan paikkaan (HUOM: rauhallisia paikkoja on muitakin kuin koti ja julkiset vessat)? Julkisella paikalla imettämisessä ei ole mitään pahaa, kunhan se hoidetaan tahdikkaasti.
Vaikea kuvitella että joku ei hoitaisi imetystä tahdikkaasti muuten kuin pakon sanelemana. Kyllä itseä ainakin ujostuttaa se rinnan esiin tuominen niin paljon.
Olisi kiinnostava tietää, mikä pakko sanelee sen että imetetään esimerkiksi tähän tyyliin: https://max-media.imgix.net/transfers/2016/1/25/8ce4f7b252d9b21f0e6842c… Ei näitä itsensä esittelijöitä onneksi kovin usein näe, mutta jokainen kerta on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaapa tähän niitä "konservatiivisia maita", joissa paljasteleva julki-imetys on ookoo.
Oletko nähnyt paljastelevaa julki-imetystä?
Julki-imetys, jota konservatiivisissa maissa sallittaisiin, olisi varmaankin sellaista missä rinnan alueen ihoa ei todellakaan näkyisi. Jos näin tapahtuu, se olisi paljastelevaa julki-imetystä ainakin tässä keskustelussa.
Huivitettu nainen imettämässä kodin ulkopuolella, joo joo. Ei tapahdu edes Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostava tietää, mikä pakko sanelee sen että imetetään esimerkiksi tähän tyyliin: https://max-media.imgix.net/transfers/2016/1/25/8ce4f7b252d9b21f0e6842c… Ei näitä itsensä esittelijöitä onneksi kovin usein näe, mutta jokainen kerta on liikaa.
Tuohon kuvaan, kun lisää vielä sen, että vauvaa kiinnostaa ympäristön ihmiset imetystä enemmän ja irrottaa otteensa rinnasta ja kääntelee päätään ympäri... niin ta-daa olette anoppilan olohuoneessa seuraamassa miehen veljenvaimon imetysperformancea. Miesväki oli vaivaantunut :D
Nyt sitten linkkejä kuviin joissa saudiarabialainen nainen istuu miehistä ja naisista koostuvassa seurueessa pubissa ja imettää lasta.
Tästähän on kyse kohussa, kyseessä ruokaa tarjoava pubi jossa ei haluttu imetettävän pöydässä. Tai laittakaa edes kuvia missä illallisella ravintolassa (ei pubi) seurueessa saudinainen imettää pöydässä.
Ap.mainitsi nimenomaan Saudi-Arabian tällaisena julkista imetystä suosivana maana. Mulla on kyllä vähän toisenlainen kokemus, tätini asui siellä kaksi vuotta töiden takia ja tuli siellä viikko vietettyä.
Suomessa suhtaudutaan minusta hyvin myönteisesti julkiseenkin imetykseen, itsekin olen kolme imettänyt ja välillä pakon sanelemana myös julkisesti, mutta aina syrjässä. Ei olis tullu mieleen mennä täyteen pubiin imettämään ruokapöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun asenne on se ongelma että pidät imetystä paljasteluna. Niissä konservatiivisissa maissa sitä ei pidetä paljasteluna vaan vauvan ruokkimisena
Sun ongelma on se, että sä nyt vaan tinkaamalla tinkaat, että siellä jossain on asiat paremmin.
Ne ei ole. Niissä maissa sä et edes kirjoittelis nettiin tuommoisia hömpänpömppiä.
Mutta elä kivasti vielä niin kauan, kun joku sunkin elämisen maksaa.
Sitten kun me nettoveronmaksajat kyllästytään teihin, niin ala sitten ajattelmaan.
Siinä vaiheessa otat tissin esiin ihan muita kuin vauvaa varten.Mihin hiton teihin? Vaikutat sairaalta henkilöltä. Matkustelemalla näkee vähän maailmaa sen oman perseenreikänsäkin ympäriltä.
Se, jota lainasit, vastaa.
Missään vähänkään sivistyneessä valtiossa ei imetetä julkisesti.
Ei tarvitse voittaa noobelia tuon tajutakseen.
Matkustele kuule ihan itte vaan, ja totea. tv. nimim. asun ulkomailla niissä ns. Paremmissa Kulttuureissa
Anteeksi nyt kaikki, muta mä en vaan ysty ymmärtämään, miksi sitä imetystä ei voi tehdä jossakin syrjemmässä rauhassa, tai mikäli on pakko suunnilleen keskellä ravintolasalia, niin silloin edes harson/huivin suojassa edes? näin olen itse selvinnyt kolmen lapseni imetyksestä, eikä olisi tullut mieleenikään ottaa sitä rintaruokittavaa vauvaa mihinkään gastropubiin mukaan.
En tiedä konservatiivisten muslimimaiden nykykäytännöistä, mutta lähtökohtaisesti rinnat ovat vain lapsen ruokkimista varten, kun taas esim. käsivarsia ei sovi näytellä, islamissa pitkää imetystä suositellaan, äidinmaito on rituaalisesti puhdasta, poikavauvojen odotettiin ottavan osaa yhteisön ajanviettoihin, joten poikavauvan pissakin oli rituaalisesti puhdasta.
Mitä tulee maahanmuuttajien julki- tai muuhun inettämiseen, tuntuu, että sitä hartastetaan harmillisen vähän. Olen saanut sen kuvan maahanmuuttajaperheiden lasten kommenteista, että minä olen liinailujeni ja imettämisteni kanssa aivan takapajulla.
Monet afrikan maat ovat konservatiivisia, mutta niissä kyllä imetys on maailman luonnollisin tapahtuma.
No voi luoja, vauvan kanssa on välillä raskasta muutenkin! Mä en jaksa, että en saisi enää edes imettää silloin kun vauva kitisee ja sillä on nälkä. Pitäiskö mun kahvilassa mennä vessaan imettämään ja antaa mun ostama kahvi jäähtyä? En ole menossa. Tasan tarkkaan juon sen kahvin kuumana ja imetän vauvaa samalla. Voi kamala, jos joku nänni näkyy. Niitä nännejä näkee myös uimahallien saunoissa, eikä kukaan siitäkään loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
No voi luoja, vauvan kanssa on välillä raskasta muutenkin! Mä en jaksa, että en saisi enää edes imettää silloin kun vauva kitisee ja sillä on nälkä. Pitäiskö mun kahvilassa mennä vessaan imettämään ja antaa mun ostama kahvi jäähtyä? En ole menossa. Tasan tarkkaan juon sen kahvin kuumana ja imetän vauvaa samalla. Voi kamala, jos joku nänni näkyy. Niitä nännejä näkee myös uimahallien saunoissa, eikä kukaan siitäkään loukkaannu.
Ja hups, kaadat ne kuumat kahvit vauvan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hups, kaadat ne kuumat kahvit vauvan päälle.
Niin, mistähän johtuu, että vauvojen palovammat ovat lisääntyneet? Ettei vaan siitä, että vauvat ovat koko ajan sylissä kun vanhemmat mm. syövät, juovat ja laittavat ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivän paras kysymys.
Minua heteronaisena ällöttää naisten paljaat rinnat.
Miksei sitä vauvaa voi imettää jonkun huivin suojassa kanssaihmiset huomioiden vaan täytyy paljastella itseään?
Muutenkaan ei ole tapana liikkua julkisilla paikoilla rinnat paljaana paljastellen, joten miksi vauvan takia tästä käytöksestä pitäisi poiketa?