Helsinkiläiset ei koskaan sano Hesa
...eivätkä myöskään kerro asuvansa Stadissa. Stadissa asuu pelkästään junantuovat "ylimieliset helsinkiläiset", joita oikeiden helsinkiläisten keskuudessa on tosi vähän. Helsinkiläinen saattaa olla "stadissa", jos helsinkiläinen frendi soittaa landelta ja kysyy onko helsinkiläinen vielä mökillä. Helsinkiläinen esittelee aina kotikaupungikseen myöskin Helsingin tai ruotsiksi Helsingforsin. Helsinkiläiset eivät myöskään kuvittele Helsingin olevan mikään isonluokan metropoli, vaan iloitsevat kotikaupungistaan joka on tarpeeksi suuri urbaaneille mukavuuksille, mutta samalla myös kotoisan pieni. Kuten totesin, "ylimielisiä helsinkiläisiä" ovat tosiasiassa lähinnä junantuomat ulkopaikkakuntalaiset, jotka lapsen tavoin luulevat tietyssä kaupungissa (Stadissa, huom. ei Helsingissä) puoli vuotta asumisen tekevän heistä jotenkin ihmeellisiä, mitä he kotona käydessään mainostavat kovaan ääneen. Ihan vain yleissivistäväksi tiedoksi.
terv. helsinkiläinen
Kommentit (59)
Olen helsinkiläinen ja sanon Hesa.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoo kiinosta hesalaisten meininki.
Tasoissa ollaan. Ei meitäkään kiinnosta landepaukkujen meininki.
Jaa. Kuitenkin koit jotenkin tarpeelliseksi kertoa, että et kuulu tähän porukkaan, vaan olet jotenkin parempi, koska et ole "ylimielinen".
Unohdinkin mainita.
Helsinkiläinen = Helsingistä kotoisin oleva
Stadissa asuva = ulkopaikkakuntalainen, joka toivoisi olevansa helsinkiläinen
Hesalainen = Ulkopaikkakuntalaisen määritelmä Helsingissä asuvista
AP
Mitä #1 sanoi. Hesa on kärpäsen kakka kartalla verrattuna oikeasti isoihin kaupunkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kuitenkin koit jotenkin tarpeelliseksi kertoa, että et kuulu tähän porukkaan, vaan olet jotenkin parempi, koska et ole "ylimielinen".
Olen kyllä ajoittain ylimielinen, mutta en edellä mainituista syistä.
AP
Olet pääosin oikeassa. Tosin helsinkiläinen on ihminen, joka on kirjoilla Helsingissä, nimittääpä itseään sitten miksi hyväänsä. Mutta en tiedä ketään syntyperäistä tai pitkään Helsingissä asunutta, joka puhuisi Hesasta tai hesalaisista.
Ei helsinkiläisyys ole mikään erityinen meriitti elämässä. Miksi kukaan vaivautuisi esittämään syntyperäistä helsinkiläistä, joka on siis ilmeisesti ainoa oikea tapa olla helsinkiläinen?
"Hesa-sanaa käytettiin slangissa yleisesti 1940–50-luvuille asti. Myöhemmin se leimautui maalaisten käyttämäksi nimitykseksi Helsingistä.
Leinon mukaan syntyperäiset nuoret helsinkiläiset käyttävät nykyään yhä enemmän Hesa-sanaa."
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/507624-stadi-vai-hesa-tutkijan…
Olen Espoosta, asun Helsingissä, sanon Hesa tai Helsinki ja haaveilen maalle muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei helsinkiläisyys ole mikään erityinen meriitti elämässä. Miksi kukaan vaivautuisi esittämään syntyperäistä helsinkiläistä, joka on siis ilmeisesti ainoa oikea tapa olla helsinkiläinen?
Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja siksi minuakin harmittaa, että joudun helsinkiläisenä kuulemaan "ylimielisisistä helsinkiläisistä" joka harvase kerta, kun sieltä poistun. Maaseudun illanvietoissa ainoat "helsinkiläisyydestään" numeron tekevät ihmiset ovat juuri niitä, jotka ovat heittäneet jonkun puolen vuoden työkeikan "Stadissa" ja nyt lesoilevat siitä muutama kalja allaan ystäväporukoilleen kovaan ääneen. Oikea helsinkiläinen ei pidä ääntä omasta synnyinkaupungistaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Unohdinkin mainita.
Helsinkiläinen = Helsingistä kotoisin oleva
Stadissa asuva = ulkopaikkakuntalainen, joka toivoisi olevansa helsinkiläinen
Hesalainen = Ulkopaikkakuntalaisen määritelmä Helsingissä asuvistaAP
Sori, unohdit yhden tärkeän asian. Stadilainen.
Mä oon vanha stadin starbu ja bamlaan stadia. Ajat muuttuu ja havut stadissa lisääntyy. Se käy mulle hyvin, kylä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
"Hesa-sanaa käytettiin slangissa yleisesti 1940–50-luvuille asti. Myöhemmin se leimautui maalaisten käyttämäksi nimitykseksi Helsingistä.
Leinon mukaan syntyperäiset nuoret helsinkiläiset käyttävät nykyään yhä enemmän Hesa-sanaa."
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/507624-stadi-vai-hesa-tutkijan…
Näin on.
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen ja sanon Hesa.
Tämä. Olen syntynyt kättärillä ja minäkin sanon joskus Hesa. Voin myös puhua centteristä jos mennään keskustaan ym.
Se vain kuullostaa naurettavalta, kun sanoo Hesa savon murteella :) Anteeksi vain.
Sinkkumies
Kerran töissä joku maalainen puhui Hesasta ja me revettiin aivan täysillä kaikki tahattomasti, ei pahuuttaan. Hetken punasteltuaan alkoi sitten kyselemään meiltä, että onko se sitten Hessa. (ei tajunnut oikein koko asiaa)
Sinkkumies
Sanon Hesa ihan vain siksi, että joku hiiltyy siitä.
Ei paljoo kiinosta hesalaisten meininki.