Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta väärin lähettää toimeentulotukea saavalle kirjeessä rahaa?

Vierailija
25.07.2017 |

Tai antaa rahaa käteisenä?

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä sitten jos saa toimeentulotukea mutta tarvitsee sukulaisilta rahaa psykoterapiaan? Sossu ei maksa psykoterapiaa, ellei saa kelan tukea ja kaikki eivät sitä saa. Silloin raha pitää saada muualta.

Oletko töissä vai miksi et saa? 

Esim jos edellisestä kuntoutuspsykoterapia jaksosta on alle 5 vuotta, niin uutta ei saa, vaikka olisi selvä tarve. Silloin kaikki pitää maksaa itse, eli köyhä kerjää sukulaisilta. Pakkohan siellä terapiassa on käydä kun koko elämä on siitä kiinni saako sairautta kuriin.

En puhu omasta tilanteestani, mutta tuo saattaisi hyvin olla minun tilanteeni. Silloin toimeentulotuella tippuminen ilmeisesti tarkottaisi, että en saisi sairauteeni hoitoa enää.

En kysynyt sitä, vaan kysyin, että miksi et saa Kelalta toimeentulotukea. Ei tietenkään sossu voi kustantaa loputtomasti kallista terapiaa.

En saa toimeentulotukea, koska minulla ei ole siihen tarvetta, saan kuntoutustukea.

Joudun silti itse maksamaan psykoterapiakustannuksia (eli sukulaiselta rahaa ja ystävältä lainaksi). Eli jos joutuisin toimeentulon asiakkaaksi, niin hengelleni ja elämälläni tärkeä hoito saattaisi olla vaakalaudalla.

Psykoterapia ei edes ole kallista yhteiskunnan näkökulmasta, nimittäin niin niitä työkykyisiä ihmisiä taas saadaan. Minäkin tulen paranemaan psykoterapialla ja pääsen taas maksamaan veroja. Ilman psykoterapiaa joutuisin jäämään pysyvälle eläkkeelle tai en ainakaan saisi samaa terveen ihmisen potentiaalia hyödennettyä mitä sitten terveenä saan.

Paljonkon kuntoutustuki on ja paljonko saat tukia yhteensä ja mistä ne muodostuvat? 

Vierailija
142/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa Kelalta muuhun kuin perushammashoitoon. Jos on pakko paikata niin siihe, mutta ei hammaskivenpoistoon, kuvauksiin, tms. Jos on proteesit, kruunu, tms, sen maksaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Vuosittaiseen hammastarkistuksiin ei saa tukea. Sen särkevän hampaan palkkaavat, mutta jos on tulossa uusia reikiä, niin tarvii antaa tulla niin huonoksi, että pakko paikata. Eli mitään ennaltaehkäisevää tai hampaiden kannalta tarpeellista ylimääräistä ei makseta.

Vierailija
144/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälaseja hankittaessa sellainen hassu juttu, että vaikka olisi tarjous 2 lasit edullisesti, niin ei onnistu vaan täytyy ostaa yhdet, vaikka olisikin huonompi vaihtoehto. Koska lopussa on vain yhdet lasit, vaikka juuri sille köyhälle olis tarpeen ne kahdet lasit, ettei tarvis mennä taas pyytämään jos ne ainoat menee rikki.

Siis ostolapussa, ei lopussa, on automaattinen kirjoitus päällä.

Vierailija
145/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä sitten jos saa toimeentulotukea mutta tarvitsee sukulaisilta rahaa psykoterapiaan? Sossu ei maksa psykoterapiaa, ellei saa kelan tukea ja kaikki eivät sitä saa. Silloin raha pitää saada muualta.

Oletko töissä vai miksi et saa? 

Esim jos edellisestä kuntoutuspsykoterapia jaksosta on alle 5 vuotta, niin uutta ei saa, vaikka olisi selvä tarve. Silloin kaikki pitää maksaa itse, eli köyhä kerjää sukulaisilta. Pakkohan siellä terapiassa on käydä kun koko elämä on siitä kiinni saako sairautta kuriin.

En puhu omasta tilanteestani, mutta tuo saattaisi hyvin olla minun tilanteeni. Silloin toimeentulotuella tippuminen ilmeisesti tarkottaisi, että en saisi sairauteeni hoitoa enää.

En kysynyt sitä, vaan kysyin, että miksi et saa Kelalta toimeentulotukea. Ei tietenkään sossu voi kustantaa loputtomasti kallista terapiaa.

En saa toimeentulotukea, koska minulla ei ole siihen tarvetta, saan kuntoutustukea.

Joudun silti itse maksamaan psykoterapiakustannuksia (eli sukulaiselta rahaa ja ystävältä lainaksi). Eli jos joutuisin toimeentulon asiakkaaksi, niin hengelleni ja elämälläni tärkeä hoito saattaisi olla vaakalaudalla.

Psykoterapia ei edes ole kallista yhteiskunnan näkökulmasta, nimittäin niin niitä työkykyisiä ihmisiä taas saadaan. Minäkin tulen paranemaan psykoterapialla ja pääsen taas maksamaan veroja. Ilman psykoterapiaa joutuisin jäämään pysyvälle eläkkeelle tai en ainakaan saisi samaa terveen ihmisen potentiaalia hyödennettyä mitä sitten terveenä saan.

Paljonkon kuntoutustuki on ja paljonko saat tukia yhteensä ja mistä ne muodostuvat? 

En ymmärrä miksi kysyt tälläistä?

Nämä ovat minun henkilökohtaisia asioitani. Sen voin kertoa, että hyvin vähän saan kuukaudessa rahaa ja psykoterapiakustannukset ovat sen verran suuret, että niitä ei kuntoutustuesta makseta.

Vierailija
146/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa Kelalta muuhun kuin perushammashoitoon. Jos on pakko paikata niin siihe, mutta ei hammaskivenpoistoon, kuvauksiin, tms. Jos on proteesit, kruunu, tms, sen maksaa itse.

Kelan sivuilla lukee näin: "Kela voi myöntää perustoimeentulotukea suun ja hampaiden hoitoihin liittyviin menoihin, kun hoidot tapahtuvat julkisessa terveydenhuollossa. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hammasproteettiseen hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta."

En ole kokeillut laittaa hammaskivenpoistoa kelan maksettavaksi, mutta olen aika varma, että menee läpi kun se tehdään hammastarkastuksen yhteydessä. Onhan sekin olennaisen tärkeä osa hampaiden hoitoa, eikä mikään pelkkä ulkonäköjuttu. 

Vierailija
147/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se absurdia että sossupummeille jää rahaa enemmän käyttöön elämiseen kuin jopa suhteellisen hyvätuloisilla ihmisillä. Suomessa toisilla on isompi vastuu elämisestään kuin toisilla, ja sittenkin pidetään "riistäjäkapitalistisikoina, joilta sietääkin verottaa entistä ankarammin".

Eli suhteelisen hyvätuloisilla jää elämiseen alle 500 euroa kuukaudessa?

Miksi puhutaan vain tuosta " alle 500 euroa kuukaudessa " kun toimeentulotukea saavalle maksetaan terveydenhoito, sähkö, vakuutukset, ym.

Olen toimeentulotuella. Se on 480€, minun pitää niistä ITSE maksaa sähköt, vesi, vakuutukset, lääkärikäynnit. Kela ei niitä mun puolesta maksa. Mistä tämä harhaluulo että kela maksaisi laskut ttt-asiakkaan puolesta?

Vierailija
148/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilla lukee näin: "Kela voi myöntää perustoimeentulotukea suun ja hampaiden hoitoihin liittyviin menoihin, kun hoidot tapahtuvat julkisessa terveydenhuollossa. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hammasproteettiseen hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta."

En ole kokeillut laittaa hammaskivenpoistoa kelan maksettavaksi, mutta olen aika varma, että menee läpi kun se tehdään hammastarkastuksen yhteydessä. Onhan sekin olennaisen tärkeä osa hampaiden hoitoa, eikä mikään pelkkä ulkonäköjuttu. 

Ärsyttää etten voi käydä ttt-asiakkaana hammaslääkärissä ilman että pitää säästää käteisenä se summa mikä yksityisellä vaaditaan. Tämän takia on lykkääntynyt hammaslääkärille meno joten nyt parin reiän paikkauksen lisäksi pitäisi tehdä juurihoito ja yksi viisaudenhammas pitää poistaa. Miksi ylsityisellä? Koska julkisella puolella EI suostuta nukuttamaan.

Vierailija
149/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo väärin antaa. Postissa ei kannata lähettää, koska kirjeitä varastetaan.

Tilille voi olla vähän riskialtista laittaa myös, koska Kela ja/tai sossun täydentävä tsekkaa niitä.

Anna käteistä suoraan käteen.

Vierailija
150/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsivain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se absurdia että sossupummeille jää rahaa enemmän käyttöön elämiseen kuin jopa suhteellisen hyvätuloisilla ihmisillä. Suomessa toisilla on isompi vastuu elämisestään kuin toisilla, ja sittenkin pidetään "riistäjäkapitalistisikoina, joilta sietääkin verottaa entistä ankarammin".

Miksi puhutaan vain tuosta " alle 500 euroa kuukaudessa " kun toimeentulotukea saavalle maksetaan terveydenhoito, sähkö, vakuutukset, ym.

Olen toimeentulotuella. Se on 480€, minun pitää niistä ITSE maksaa sähköt, vesi, vakuutukset, lääkärikäynnit. Kela ei ei niitä mun puolesta maksa. Mistä tämä harhaluulo että kela maksaisi laskut ttt-asiakkaan puolesta?

Se on 485 euroa ja kela kyllä maksaa nuo puolestasi jos vain lähetät laskut kelaan ja kirjoitat siihen pienen saatetekstin. http://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin .

Vierailija
151/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitsivain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toimeentulotuella. Se on 480€, minun pitää niistä ITSE maksaa sähköt, vesi, vakuutukset, lääkärikäynnit. Kela ei ei niitä mun puolesta maksa. Mistä tämä harhaluulo että kela maksaisi laskut ttt-asiakkaan puolesta?

Se on 485 euroa ja kela kyllä maksaa nuo puolestasi jos vain lähetät laskut kelaan ja kirjoitat siihen pienen saatetekstin. http://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin .

Ei maksa koska mun vesimaksu on 30€, autopaikkaa eivät maksa. Eivätkä maksa syj-vuokraa kun sitä ei oo niille selvitetty että mikä se on. (Niin, mikä syj-vuokra edes on? Se luki vuokrasopparissa. Vesi 30€, autopaikka 15, ja syj-vuokra 12€. Itse asunnon (rivari) vuokra on 480)

Vierailija
152/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsivain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitsivain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa koska mun vesimaksu on 30€, autopaikkaa eivät maksa. Eivätkä maksa syj-vuokraa kun sitä ei oo niille selvitetty että mikä se on. (Niin, mikä syj-vuokra edes on? Se luki vuokrasopparissa. Vesi 30€, autopaikka 15, ja syj-vuokra 12€. Itse asunnon (rivari) vuokra on 480)

Ei maksa noin korkeaa vesimaksua, mutta maksaa osan siitä. Autopaikkaa eivät tietenkään maksa, koska et tarvitse autoa. Kyllä sinun pitäisi tietää mikä vuokrasopimuksessasi lukeva maksu on. Soita vuokranantajalle ja kysy. 

Vierailija
153/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin et jos joku muu ois tähä törmännyt....

Vierailija
154/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudet usein aiheuttavat huomattavia lisäkustannuksia jotka ajavat ihmisiä velkoihin. Mutta sitten ei kuitenkaan saa hoitoa siihen itse sairauteen.

Vierailija
155/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitsivain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitsivain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa noin korkeaa vesimaksua, mutta maksaa osan siitä. Autopaikkaa eivät tietenkään maksa, koska et tarvitse autoa. Kyllä sinun pitäisi tietää mikä vuokrasopimuksessasi lukeva maksu on. Soita vuokranantajalle ja kysy. 

No, ei edes ole autoa ja silti mun pitää maksaa autopaikasta.

Ja oikeasti kyllä tarvitsisin auton, täällä rovaniemellä joukkoliikenne on todella huono, esim ainoalla bussilla joka mun kodin lähelle tulee, on kolme eri reittiä joita se ajaa tiettyinä kellonaikoina, en ole saanut niistä reiteistä selvää esim kartalta missä milloinkin on se pysäkki jolle pitää mennä ja millä jäädä. Lisäksi bussi kulkee kerran tunnissa eikä kulje enää klo 21 jälkeen.

Pyörällä pääsen kyllä jokapaikkaan, mutta vain kevät-kesä-syksy:llä. Talvella taas joutuu miettimään millä kuljen, asun niin että ainoa reitti keskustaan on todella jyrkän ja pitkän mäen kautta. Enää en pyöräile talvella, viimeksi kaaduin peilijään takia, nyrjäytin nilkkani ja sen takia tuli puolijalkaa peittävä mustelma.

Vierailija
156/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka täällä ruikutatte toimeentulon riittävyydestä, niin millä selitätte sen, että kahden vuoden toimeentulolla elämisen jälkeen olen ostanut näistä rahoista yli 2000 eurolla viihde-elektroniikkaa ja minulla on nytkin varmaan 1000 euroa ylimääräistä? 

Että asut vanhemmilla.  Joku väitti olleensa tt-tuella 10 vuotta ja säästäneensä sievoisen summan rahaa.  Jos omillaan on, ei pysty.

Ymmärrätkö ylipäänsä mitään toimeentulotuesta? Se, että asuu vanhemmilla ei todellakaan nosta toimeentulotukea, vaan laskee sitä. Kun asut jonkun kanssa, niin tämän tulot huomioidaan ja heidät luetaan tavallaan elatusvelvolliseksi sinun suhteesi. Parhaat rahat saa siis kun asuu yksin tai itse asiassa jos on yksinhuoltaja.

En asu vanhemmillani, vaan käytän rahaa järkevästi. 485 euroa jää asumiskulujen jälkeen. 20e puhelinlaskuun, 150 euroa ruokaan, kymppi muuhun päivittäistavaraan ja loput onkin sitten sekalaiseen käyttöön, jotka eivät ole yleisesti ottaen mitenkään pakollisia menoja ja siksi säästöön jääkin se 200-300 euroa kuukaudessa. 200 euron säästäminen kahden vuoden ajan tekee 4 800 euroa säästöjä kahden vuoden aikana ja 300 euroa 7 200 euron säästöt. Vaikka olen säästänyt peruskulutuksessa hyvin, niin olen käyttänyt rahaa kuitenkin aika paljon tavaran ostamiseen ja muuhun viihteeseen. Käynyt teatterissa, keikoilla, festareilla, baareissa, matkoilla jne, joten minulla ei ole säästössä tällä hetkellä kuin jotain 1000-1500 euroa.

Ymmärrän omasta kokemuksesta, olin osa-aikaeläkkeellä 4 vuotta, puolet sitä, toinen puoli asumistukea ja tt-tukea, kaikki meni todella.

Jos puhut totta, onnittelen sitten säästäväisyydestä.  Olet tehnyt hankintoja jo aiemmin kait.

Tt-tuella voi maksaa vain pakolliset kulut.

Toimeentulotukea saa 485 euroa kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen ja sillä saa ostaa ihan mitä lystää. Itse laitan suuren osan säästöön. 

Näin.  Jos on käytävä vaikka hammaslääkärissä, onneksi suostui osamaksuun.  Uskon että muutaman kympin voi säästää. 

Sain jotain 200 euroa tt-tukea, asumistukea hiukan enemmän. Älkää hyvä tavaton puhuko ikinä että tuet ovat ylimitoitettuja, no kohdistaa voisi kyllä enemmän heille joilla isot lääkekulut.

Lähtökohta tämä ettei keltään voi vipata.

Suosittelen tekemään hankintoja silloin kun rahaa on.

Hammaslääkärilaskun saa kantaa kelaan. Ei tarvitse itse maksaa jos toimenpide on välttämätön. Tietenkin jos hampaasi menit valkaisemaan, niin sitten maksat itse. 

En tosiaan valkaise.  Itse maksettava hammaslääkäri ja yksityiselle pääsee pikaisesti, tekevät hyvin työn.

Vierailija
157/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai pienen summan vastaanottaminen "pimeänä" väärin ole, mutta jos saa niin isoja summia, että sillä on toimeentulon kannalta merkitystä, niin sittenhän se on väärin, koska toimeentulotuki on tarkoitettu tulottomille ja varattomille.

Luulisi että on määritelty jokin raja, jonka ylittävät summat vähennetään toimaantulotuesta ja jotka on ilmoitettava kelalle. Jos ei ilmoita ja vain nostaa tukea, niin tietysti se on väärin.

Vierailija
158/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit lähettää. Miksi sun pitää muilta sitä kysyä?

Vierailija
159/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mun täytyy talveksi eristäytyä himaan..

Vierailija
160/161 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko väärin mutta ainakin h*lvetin tyhmää, sen keikkaa ensimmäinen kykenevä paljon ennen kuin pääsee perille. Koska mitä väliä, ei tuosta kukaan joudu ikinä vastuuseen, posti ei todellakaan ole vastuussa rahakuorista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme